Argyll CMS + drukarka bez doktoryzacji.
- Czornyj
- Kontakt:
- Lokalizacja: Kraków
Post
Re: Argyll CMS + drukarka bez doktoryzacji.
Result is XYZ: 6.381919 6.503251 6.024959, D50 Lab: 30.648194 1.184639 -3.173617 - tu jest zielono.
- Czornyj
- Kontakt:
- Lokalizacja: Kraków
Post
Diagnoza jest taka, że albo świetlówki mają w widmie zielony piczor zazieleniający wydruk, albo w papierze/kolorantach coś fosforyzuje na zielono, czego CMP z pomiarem UV cut "nie dostrzega". Połóż wydruk na solidnie nasłonecznionym parapecie i zeznaj nam czy dalej jest zielony.
Re: Argyll CMS + drukarka bez doktoryzacji.
Czyli spektrofotometr "nie widzi" owej zielonkawości, bo wg a +1 to pomijalny odjazd w purpurę, b -3 to lekki odjazd w błękit - razem świadczy to o lekkiej niebieskości, z zielenią nie ma nic do rzeczy.GoOrange pisze:Aaaaa!!! Mam, dobra zaraz podam jak to wygląda.Czornyj pisze:najlepiej żadne
Result is XYZ: 6.267738 6.387701 5.915698, D50 Lab: 30.370259 1.169165 -3.144362
Diagnoza jest taka, że albo świetlówki mają w widmie zielony piczor zazieleniający wydruk, albo w papierze/kolorantach coś fosforyzuje na zielono, czego CMP z pomiarem UV cut "nie dostrzega". Połóż wydruk na solidnie nasłonecznionym parapecie i zeznaj nam czy dalej jest zielony.
Post
Tu wynik z próbki sprzed kalibracji: Result is XYZ: 10.107138 10.417411 8.094251, D50 Lab: 38.581390 0.488279 1.858237
Pytanie, skoro zieleni nie ma to skąd CMP poprawił to co było ale nie do końca?
Dodam jeszcze że efekt na papierze Ilford Galerie Premium Lustre i Gloss (oba 270) jest identyczny a na Ilford Galerie Prestige Smooth Pearl był jak pamiętam mniejszy.
Re: Argyll CMS + drukarka bez doktoryzacji.
Na dworze jest odrobinę lepiej ale też to widzę. Postronna osoba miała wątpliwości ale określiła to jako "minimalnie morski" kolor.Czornyj pisze:Czyli spektrofotometr "nie widzi" owej zielonkawości, bo wg a +1 to pomijalny odjazd w purpurę, b -3 to lekki odjazd w błękit - razem świadczy to o lekkiej niebieskości, z zielenią nie ma nic do rzeczy.GoOrange pisze:Aaaaa!!! Mam, dobra zaraz podam jak to wygląda.Czornyj pisze:najlepiej żadne
Result is XYZ: 6.267738 6.387701 5.915698, D50 Lab: 30.370259 1.169165 -3.144362
Diagnoza jest taka, że albo świetlówki mają w widmie zielony piczor zazieleniający wydruk, albo w papierze/kolorantach coś fosforyzuje na zielono, czego CMP z pomiarem UV cut "nie dostrzega". Połóż wydruk na solidnie nasłonecznionym parapecie i zeznaj nam czy dalej jest zielony.
Tu wynik z próbki sprzed kalibracji: Result is XYZ: 10.107138 10.417411 8.094251, D50 Lab: 38.581390 0.488279 1.858237
Pytanie, skoro zieleni nie ma to skąd CMP poprawił to co było ale nie do końca?
Dodam jeszcze że efekt na papierze Ilford Galerie Premium Lustre i Gloss (oba 270) jest identyczny a na Ilford Galerie Prestige Smooth Pearl był jak pamiętam mniejszy.
- Czornyj
- Kontakt:
- Lokalizacja: Kraków
Post
Re: Argyll CMS + drukarka bez doktoryzacji.
CMP widział tam żółcień, poprawił na niebiesko, acz wg. tego co wyszło nieco przesadził. Za cholerę natomiast nie wiadomo, skąd wrażenie zieloności, bo z pomiarów wynika że zielone toto nie było ani przed, ani tym bardziej po.
Możesz jeszcze ew. zmierzyć sam niezadrukowany papier?
Możesz jeszcze ew. zmierzyć sam niezadrukowany papier?
Post
Re: Argyll CMS + drukarka bez doktoryzacji.
Lustre: Result is XYZ: 83.754357 87.224504 75.001003, D50 Lab: 94.833443 -0.658903 -2.662411
Gloss: Result is XYZ: 84.308972 87.810181 74.609888, D50 Lab: 95.080957 -0.675047 -1.898277
Gloss: Result is XYZ: 84.308972 87.810181 74.609888, D50 Lab: 95.080957 -0.675047 -1.898277
- Czornyj
- Kontakt:
- Lokalizacja: Kraków
Post
Re: Argyll CMS + drukarka bez doktoryzacji.
Czyli praktycznie to samo, co wychodzi w mierzonej próbce po profilowaniu. I tylko zagadką pozostaje skąd tam się wizualnie bierze zieleń...
Post
Powiedz mi jeszcze czym na ekranie monitora odwzorować te wartości Lab?
Re: Argyll CMS + drukarka bez doktoryzacji.
Tym bardziej że kartka zaraz po zadrukowaniu pokazuje kolory OK, wiadomo mokra więc ideału nie ma ale z grubsza kolory są w porządku. Kilka minut (3 - 5) podczas dosychania zaczyna się odjazd w zieleń.Czornyj pisze:Czyli praktycznie to samo, co wychodzi w mierzonej próbce po profilowaniu. I tylko zagadką pozostaje skąd tam się wizualnie bierze zieleń...
Powiedz mi jeszcze czym na ekranie monitora odwzorować te wartości Lab?
- Tom01
- Kontakt:
- Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Post
Re: Argyll CMS + drukarka bez doktoryzacji.
Z grubsza nawet w PS.GoOrange pisze:Powiedz mi jeszcze czym na ekranie monitora odwzorować te wartości Lab?
Czujnik....?Czornyj pisze:I tylko zagadką pozostaje skąd tam się wizualnie bierze zieleń...
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
- gootchio
- Lokalizacja: Warszawa
Post
A jak wygląda efekt na profilach Ilforda?
Re: Argyll CMS + drukarka bez doktoryzacji.
Te papiery są delikatnie "sine" lub jak kto woli zimne... pytanie jak kolega GoOrange jest wyczulony, bo zabarwienie jest na granicy percepcji. I rzeczywiście zawierają nieco OBA, Prestige Pearl ZTCW - mniej.GoOrange pisze: (...)
Dodam jeszcze że efekt na papierze Ilford Galerie Premium Lustre i Gloss (oba 270) jest identyczny a na Ilford Galerie Prestige Smooth Pearl był jak pamiętam mniejszy.
A jak wygląda efekt na profilach Ilforda?
Post
Zastanawiające że o ile nie jest to jakoś mocno upowrzechniona sprawa to na forum Pentaxa też to ludzie mają:
Ne D S
N A B
To są pierwsze litery nicków.
Ne - Nieostry na papierze Epsona
N - Nieostry na papier.do.zdjec.pl
Benek
1. EPSON L800
2. Oryginalne tusze
3. Epson Glossy Photo Paper **** 225g/m2
alekw
1. Epson R2880
2. Oryginalne tusze
3. Epson Archival Matte Paper
Nieostry
1. EPSON L800
2. Oryginalne tusze
3. Epson Glossy Photo Paper **** 225g/m2
1. EPSON L800
2. Oryginalne tusze
3. papier do zdjec.pl - Papier foto A4 270g/m2 Wysokopołyskowy PE RC (PF270WPPE)
dzerry
1. Canon Pixma iP4850
2. papier do zdjec.pl
3. papier do zdjec.pl - Papier foto A4 270g/m2 Wysokopołyskowy PE RC (PF270WPPE)
sołtys
1. Epson PX660
2. Rodzaj tuszy - oryginalne Epsona z buteleczek do L800
3. Epson Premium Photo Glossy (pięć gwiazdek) A4
Re: Argyll CMS + drukarka bez doktoryzacji.
Na profilach Ilforda - zieleń, na papierach i profilach Epsona - zieleń + pomarańcz, ogólnie jeszcze gorzej. Najlepiej jak do tej pory (choć też nie idealnie) na IGPSP 310.gootchio pisze:Te papiery są delikatnie "sine" lub jak kto woli zimne... pytanie jak kolega GoOrange jest wyczulony, bo zabarwienie jest na granicy percepcji. I rzeczywiście zawierają nieco OBA, Pestige Pearl ZTCW - mniej.GoOrange pisze: (...)
Dodam jeszcze że efekt na papierze Ilford Galerie Premium Lustre i Gloss (oba 270) jest identyczny a na Ilford Galerie Prestige Smooth Pearl był jak pamiętam mniejszy.
A jak wygląda efekt na profilach Ilforda?
Zastanawiające że o ile nie jest to jakoś mocno upowrzechniona sprawa to na forum Pentaxa też to ludzie mają:
Ne D S
N A B
To są pierwsze litery nicków.
Ne - Nieostry na papierze Epsona
N - Nieostry na papier.do.zdjec.pl
Benek
1. EPSON L800
2. Oryginalne tusze
3. Epson Glossy Photo Paper **** 225g/m2
alekw
1. Epson R2880
2. Oryginalne tusze
3. Epson Archival Matte Paper
Nieostry
1. EPSON L800
2. Oryginalne tusze
3. Epson Glossy Photo Paper **** 225g/m2
1. EPSON L800
2. Oryginalne tusze
3. papier do zdjec.pl - Papier foto A4 270g/m2 Wysokopołyskowy PE RC (PF270WPPE)
dzerry
1. Canon Pixma iP4850
2. papier do zdjec.pl
3. papier do zdjec.pl - Papier foto A4 270g/m2 Wysokopołyskowy PE RC (PF270WPPE)
sołtys
1. Epson PX660
2. Rodzaj tuszy - oryginalne Epsona z buteleczek do L800
3. Epson Premium Photo Glossy (pięć gwiazdek) A4
- Czornyj
- Kontakt:
- Lokalizacja: Kraków
Post
Re: Argyll CMS + drukarka bez doktoryzacji.
Czopki czerwono, zielono i niebieskoczułe są kodowane przez kolejną warstwę komórek dwubiegunowych w opozycjach jasny-ciemny, zielony-purpurowy, błękitny-żółty. Mechanizm ten ma odzwierciedlenie w modelu L*a*b, gdzie oś L* odpowiada opozycji jasny-ciemny, oś a* opozycji zielony-purpurowy, oś b* opozycji niebieski-żółty.GoOrange pisze:Powiedz mi jeszcze czym na ekranie monitora odwzorować te wartości Lab?
Lustre ma wg pomiaru M0 (UV) producenta a0,6 b-4,5 - tu przy pomiarze M2 (UV cut) mamy 0,6|-2,7 czyli tyle, ile należy się spodziewać - wygląda więc na to, że sensor mierzy poprawnie.Tom01 pisze:Czujnik....?
Papier foto świeci na "czerwono", zawarte w nim OBA na "niebiesko", w zieleni zwykle ma dziurę - może więc być chłodny, różowy, ale nie zielony - co zresztą potwierdza pomiar spektralny - zieleń objawiała by się ujemną wartością w a, wartość dodatnia to purpura, przeciwieństwo zieleni, szczególnie poprata ujemną wartością b, czyli błękitowi. Na logikę coś w tuszu fosforyzuje na zielono, czego "nie widzi" sensor.gootchio pisze:Te papiery są delikatnie "sine" lub jak kto woli zimne... pytanie jak kolega GoOrange jest wyczulony, bo zabarwienie jest na granicy percepcji. I rzeczywiście zawierają nieco OBA, Prestige Pearl ZTCW - mniej.GoOrange pisze: (...)
Dodam jeszcze że efekt na papierze Ilford Galerie Premium Lustre i Gloss (oba 270) jest identyczny a na Ilford Galerie Prestige Smooth Pearl był jak pamiętam mniejszy.
A jak wygląda efekt na profilach Ilforda?
- Tom01
- Kontakt:
- Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Post
Re: Argyll CMS + drukarka bez doktoryzacji.
Toż właśnie to sugerowałem.Czornyj pisze:Lustre ma wg pomiaru M0 (UV) producenta a0,6 b-4,5 - tu przy pomiarze M2 (UV cut) mamy 0,6|-2,7 czyli tyle, ile należy się spodziewać - wygląda więc na to, że sensor mierzy poprawnie. (...) Na logikę coś w tuszu fosforyzuje na zielono, czego "nie widzi" sensor.
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Post
Re: Argyll CMS + drukarka bez doktoryzacji.
Patrząc na to od strony drukarki, papierów i profili, którym można poniekąd ufać (Epson, Ilford), skoro wszystkie wykazują tą samą tendencję to może drukarka nadaje się do wymiany? Gwarancja kończy się jakoś w połowie września.
Zastanawia mnie też jedna rzecz, jednak CMP wychwycił tą tendencję próbując ją korygować, może da się jakoś spreparować wzorce i oszukać CMP, on wyłapie sztucznie spreparowany zafarb i skoryguje ten realny..??
Tu porównanie tego co aktualnie mam. Może jednak przesadzam?
Na tym zdjęciu widać efekt uciekania szarości w zieleń. Fioletowo - niebieska woda staje się nieiesko - zielona.
Zastanawia mnie też jedna rzecz, jednak CMP wychwycił tą tendencję próbując ją korygować, może da się jakoś spreparować wzorce i oszukać CMP, on wyłapie sztucznie spreparowany zafarb i skoryguje ten realny..??
Tu porównanie tego co aktualnie mam. Może jednak przesadzam?
Na tym zdjęciu widać efekt uciekania szarości w zieleń. Fioletowo - niebieska woda staje się nieiesko - zielona.
- gootchio
- Lokalizacja: Warszawa
Post
Re: Argyll CMS + drukarka bez doktoryzacji.
Pytanie podstawowe, czy to jest zestawienie oryginału z wydrukiem, czy podglądu proofingowego z wydrukiem?
Rzeczywiście widać odchyłkę ale:
- tej wielkości różnica może wynikać z odcienia papieru/efektów ubocznych konwersji do przestrzeni drukarki* i powinna być widoczna na podglądzie proofingowym i do operatora należy jej korekta,
- jeżeli porównujemy już podgląd z wydrukiem, to i tak nie jestem pewien, czy od w sumie amatorskiego zestawu L800+CM można oczekiwać więcej... może któryś z bardziej oblatanych kolegów potwierdzi? Z drugiej strony wydaje mi się, że moja 3x tańsza Pixma zrobiłaby to lepiej
*) Wszystkie intenty poza "absolute colorimetric" zostawiają punkt bieli wydruku w miejscu bieli papieru. Na tym konkretnie przykładzie mógłby się sprawdzić właśnie "absolute", chociaż pewnie zeżarłby szczegóły na spodniach.
Rzeczywiście widać odchyłkę ale:
- tej wielkości różnica może wynikać z odcienia papieru/efektów ubocznych konwersji do przestrzeni drukarki* i powinna być widoczna na podglądzie proofingowym i do operatora należy jej korekta,
- jeżeli porównujemy już podgląd z wydrukiem, to i tak nie jestem pewien, czy od w sumie amatorskiego zestawu L800+CM można oczekiwać więcej... może któryś z bardziej oblatanych kolegów potwierdzi? Z drugiej strony wydaje mi się, że moja 3x tańsza Pixma zrobiłaby to lepiej
*) Wszystkie intenty poza "absolute colorimetric" zostawiają punkt bieli wydruku w miejscu bieli papieru. Na tym konkretnie przykładzie mógłby się sprawdzić właśnie "absolute", chociaż pewnie zeżarłby szczegóły na spodniach.
Post
Sęk w tym że na podglądzie proofingowym widać tylko różnicę w szarości i szczegółach cieni itp. żadnych zmian kolorów w kierunku zieleni. Z resztą żaden profil, nawet Ilfordowski nie pokazuje zmian do zieleni. Profile Epsona i Ilforda jakby w mniejszym stopniu ingerują w cienie a moje profile bardziej je wyszarzają.
Panowie, dziwna sprawa. Proof programowy w Podglądzie OSX symuluje wydruk w ten sposób że zazielenia lekko spodnie mlodego, czyli miejsce które CMP najbardziej przesunął z zieleni w czerń (bez mała granat). Z resztą ściąga trochę magenty ze zdjęcia jakby pchając kolor właśnie w zielonkawy zafarb. Nie jest to jeszcze to co widzę po wydruku ale najbliższa symulacja tego co uzyskuję.
Małe sprstowanie, softproofing percepcyjny pokazuje to samo co Podgląd OSX. Ciągle jednak nie symuluje realnego zazielenienia w 100%. Najgorzej w zdjęciach gdzie nie szczegóły a całe połacie wody czy nieba mogą być przekłamane. Natomiast jednak percepcyjny softproof jest najbliżej.
Zgłupiałem i nie wiem jak sprawdzać i jak drukować, na jakim podglądzie korygować zdjęcia?
Re: Argyll CMS + drukarka bez doktoryzacji.
To porównanie pokazuje oryginalny plik oraz symulację tego co widzę na wydruku. Symulację ustawiałem na skalibrowanym sprzętowo kolorymetrem i1Display Pro, monitorze Eizo CX240.gootchio pisze:Pytanie podstawowe, czy to jest zestawienie oryginału z wydrukiem, czy podglądu proofingowego z wydrukiem?
Rzeczywiście widać odchyłkę ale:
- tej wielkości różnica może wynikać z odcienia papieru/efektów ubocznych konwersji do przestrzeni drukarki* i powinna być widoczna na podglądzie proofingowym i do operatora należy jej korekta,
- jeżeli porównujemy już podgląd z wydrukiem, to i tak nie jestem pewien, czy od w sumie amatorskiego zestawu L800+CM można oczekiwać więcej... może któryś z bardziej oblatanych kolegów potwierdzi? Z drugiej strony wydaje mi się, że moja 3x tańsza Pixma zrobiłaby to lepiej
*) Wszystkie intenty poza "absolute colorimetric" zostawiają punkt bieli wydruku w miejscu bieli papieru. Na tym konkretnie przykładzie mógłby się sprawdzić właśnie "absolute", chociaż pewnie zeżarłby szczegóły na spodniach.
Sęk w tym że na podglądzie proofingowym widać tylko różnicę w szarości i szczegółach cieni itp. żadnych zmian kolorów w kierunku zieleni. Z resztą żaden profil, nawet Ilfordowski nie pokazuje zmian do zieleni. Profile Epsona i Ilforda jakby w mniejszym stopniu ingerują w cienie a moje profile bardziej je wyszarzają.
Panowie, dziwna sprawa. Proof programowy w Podglądzie OSX symuluje wydruk w ten sposób że zazielenia lekko spodnie mlodego, czyli miejsce które CMP najbardziej przesunął z zieleni w czerń (bez mała granat). Z resztą ściąga trochę magenty ze zdjęcia jakby pchając kolor właśnie w zielonkawy zafarb. Nie jest to jeszcze to co widzę po wydruku ale najbliższa symulacja tego co uzyskuję.
Małe sprstowanie, softproofing percepcyjny pokazuje to samo co Podgląd OSX. Ciągle jednak nie symuluje realnego zazielenienia w 100%. Najgorzej w zdjęciach gdzie nie szczegóły a całe połacie wody czy nieba mogą być przekłamane. Natomiast jednak percepcyjny softproof jest najbliżej.
Zgłupiałem i nie wiem jak sprawdzać i jak drukować, na jakim podglądzie korygować zdjęcia?
- Czornyj
- Kontakt:
- Lokalizacja: Kraków
Post
Re: Argyll CMS + drukarka bez doktoryzacji.
Próbowałem kiedyś na szybko oprofilować L800 i też była kicha i zafarby. Przyglądnąłem się teraz dokładniej temu profilowi i faktycznie, widać że klin szarości jest poszarpany, szczególnie w cieniach. Najprawdopodobniej L800 daje niezbyt liniowe rezultaty, które profil stara się poprawić. Do tego swoje trzy grosze mogło dołożyć CMP szumiąc w cieniach lub zmieniając odczyty w miarę nagrzewania.
Ogólnie to jednak wróżenie z fusów, przez internet się tego nie zdiagnozuje. Zagadką pozostaje również dlaczego wizualnie zielony walor szarości w pomiarze wychodzi ciepłoniebieski.
Ogólnie to jednak wróżenie z fusów, przez internet się tego nie zdiagnozuje. Zagadką pozostaje również dlaczego wizualnie zielony walor szarości w pomiarze wychodzi ciepłoniebieski.
Post
Dziwne że soft proofing percepcyjny pokazuje zielony zafarb, nie dokładnie ale widać przesunięcie i obszary, które pokazuje są zgodne z wydrukem metodą konwersji "percepcyjna". To samo konwersja relatywnie kolorymetryczna, część obszarów gdzie widać zmiany na wydruku jest widoczna a część nie.
Mam wrażenie że głębsze cienie zostały wyłapane i jest próba korygowania a średnie już nie bardzo. Z resztą jeśli CMP widzi niebieski tam gdzie ja zielony to nie jest dziwne że "bardziej niebieską" wodę przesuwa w "bardziiej zieloną".
Re: Argyll CMS + drukarka bez doktoryzacji.
Panie Marcinie a może zasugeruje Pan jakiś papier do tuszów barwnikowych L800, najbardziej neutralny jeśli chodzi o swój wplyw na kolor?Czornyj pisze:Ogólnie to jednak wróżenie z fusów, przez internet się tego nie zdiagnozuje. Zagadką pozostaje również dlaczego wizualnie zielony walor szarości w pomiarze wychodzi ciepłoniebieski.
Dziwne że soft proofing percepcyjny pokazuje zielony zafarb, nie dokładnie ale widać przesunięcie i obszary, które pokazuje są zgodne z wydrukem metodą konwersji "percepcyjna". To samo konwersja relatywnie kolorymetryczna, część obszarów gdzie widać zmiany na wydruku jest widoczna a część nie.
Mam wrażenie że głębsze cienie zostały wyłapane i jest próba korygowania a średnie już nie bardzo. Z resztą jeśli CMP widzi niebieski tam gdzie ja zielony to nie jest dziwne że "bardziej niebieską" wodę przesuwa w "bardziiej zieloną".
- Czornyj
- Kontakt:
- Lokalizacja: Kraków
Post
Re: Argyll CMS + drukarka bez doktoryzacji.
Jestem po sesji profilowanka L800 z Ilfordem Galerie Prestige Smooth Gloss i mz. uzyskałem zupełnie znośny rezultat. (X-Rite i1Pro2 + i1Profiler 1,5 wzorzec 1005 próbek) Na oryginalnym profilu Ilforda światła były zbyt jasne, w śródtonach lekki zafarb różowy przechodzący w żółtawy zafarb w kierunku cieni, po profilowaniu gradacja jest w miarę jednolita i neutralna. Papier Ilforda jest neutralny w osi a* (zieleń-purpura), natomiast w osi b* ma -6,5 (błękit-żółcień) dla pomiaru M1, co wyraźnie widać - szarości są chłodnawe.
Wydruk jest jednak cholernie podatny na metameryzm i lekko mieni się w zależności od widma światła (a nawet koloru ścian) wszystkimi kolorami tęczy, np. w pokoju z niebieskimi ścianami wydaje się zielonkawy, w neutralnym i kremowym wygląda ok. W świetle żarowym, halogenowy, energooszczędnym ciepłym jest mocno buraczkowy. W świetle świetlówki GrafiLite (pseudo-dziennej) jest wyraźnie zielonkawy. W czystym świetle słonecznym lub halogenu Solux jest jednak taki, jak ustawa przewiduje - lekko chłodny z uwagi na sporą zawartość OBA w podłożu.
Moje sugestie:
- ukręcić profil liczony pod zmierzone widmo iluminantu świetlówek
- ukręcić profil liczony pod świetlówkę - F8, F10, lub pod chłodniejszy iluminant, np. D65, D75
- użyć papieru z nikłą lub zerową zawartością OBA, np. Hahnemuehle Photo Rag Baryta, Photo Rag Pearl, Canson Platine Fibre Rag, Ilford Gallerie Prestige Gold Fibre Silk - ogólnie z niską wartością -b*
Wydruk jest jednak cholernie podatny na metameryzm i lekko mieni się w zależności od widma światła (a nawet koloru ścian) wszystkimi kolorami tęczy, np. w pokoju z niebieskimi ścianami wydaje się zielonkawy, w neutralnym i kremowym wygląda ok. W świetle żarowym, halogenowy, energooszczędnym ciepłym jest mocno buraczkowy. W świetle świetlówki GrafiLite (pseudo-dziennej) jest wyraźnie zielonkawy. W czystym świetle słonecznym lub halogenu Solux jest jednak taki, jak ustawa przewiduje - lekko chłodny z uwagi na sporą zawartość OBA w podłożu.
Moje sugestie:
- ukręcić profil liczony pod zmierzone widmo iluminantu świetlówek
- ukręcić profil liczony pod świetlówkę - F8, F10, lub pod chłodniejszy iluminant, np. D65, D75
- użyć papieru z nikłą lub zerową zawartością OBA, np. Hahnemuehle Photo Rag Baryta, Photo Rag Pearl, Canson Platine Fibre Rag, Ilford Gallerie Prestige Gold Fibre Silk - ogólnie z niską wartością -b*
Post
Re: Argyll CMS + drukarka bez doktoryzacji.
Rozumiem że wszystkie te papiery są przeznaczone min. do druku normalnym tuszem? Np. Ilford dla wzmiankowanego papieru daje opis takiej treści:
Kompatybilny ze wszystkimi drukarkami z tuszami barwnikowymi i pigmentowymi.
Dla optymalnej stabilności obrazu używać tuszy pigmentowych.
Owa stabilność to pewnie nic innego jak utrzymanie koloru w czasie, tusz barwnikowy jej nie zapewnia, ale czy chodzi o zmiany, które tak czy inaczej następują z tuszami barwnikowymi w ogóle i z załóżenia tej technologii, czy akurat ten papier jest szczególnie na to podatny?
Sprawdzę efekty na tym Ilfordzie, chociaż trochę drogawy jak na moje potrzeby. Gdzieś tam doczytałem że nie przepada Pan za Illford Galerie Prestige Smooth Pearl ale czy w kwestii OBA to coś podobnego do wymienionych przez Pana papierów?
--
Opiszę teraz procedurę, która w moim przypadku daje najzgodniejsze i najbardziej przewidywalne rezultaty.
Soft proofing percepcyjny, korekta do zdjęcia oryginalnego, wydruk realtywnie kolorymetryczny.
Kompatybilny ze wszystkimi drukarkami z tuszami barwnikowymi i pigmentowymi.
Dla optymalnej stabilności obrazu używać tuszy pigmentowych.
Owa stabilność to pewnie nic innego jak utrzymanie koloru w czasie, tusz barwnikowy jej nie zapewnia, ale czy chodzi o zmiany, które tak czy inaczej następują z tuszami barwnikowymi w ogóle i z załóżenia tej technologii, czy akurat ten papier jest szczególnie na to podatny?
Sprawdzę efekty na tym Ilfordzie, chociaż trochę drogawy jak na moje potrzeby. Gdzieś tam doczytałem że nie przepada Pan za Illford Galerie Prestige Smooth Pearl ale czy w kwestii OBA to coś podobnego do wymienionych przez Pana papierów?
--
Opiszę teraz procedurę, która w moim przypadku daje najzgodniejsze i najbardziej przewidywalne rezultaty.
Soft proofing percepcyjny, korekta do zdjęcia oryginalnego, wydruk realtywnie kolorymetryczny.
Wróć do „Profilowanie drukarek”
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości