Dlaczego kolory na monitorze szerokogamutowym są przesycone?
- Tom01
- Kontakt:
- Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Post
Re: Dlaczego kolory na monitorze szerokogamutowym są przesyc
Nie ma wpływu.
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Post
Re: Dlaczego kolory na monitorze szerokogamutowym są przesyc
Pewien nie jestem ale problem czerwonej skory w proofingu może zniknąc gdy w ustawieniu widok>ustawienia proby>wlasne wybierze się oczywiscie sRGB ale odznaczy: zachowaj numery RGB
- Tom01
- Kontakt:
- Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Post
Re: Dlaczego kolory na monitorze szerokogamutowym są przesyc
Zgadza się, potwierdzam.
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Post
Re: Dlaczego kolory na monitorze szerokogamutowym są przesyc
chciałbym się upewnić
1) Pracując w przestrzeni aRGB proofując pod sRGB, podczas zapisu pliku konwertowac do sRGB czy tylko zapisac z profilem sRGB?
Konwersja przy defaltowych ustawieniach?
mechanizm: ace
metoda relatywna kolorymetryczna
uzyj kompensacji czerni
uzyj rozstrząsania
2) Wywyłując RAWA (LR5/C1) w jakim formacie go najlepiej eksportowac? tiff 16-bit?
1) Pracując w przestrzeni aRGB proofując pod sRGB, podczas zapisu pliku konwertowac do sRGB czy tylko zapisac z profilem sRGB?
Konwersja przy defaltowych ustawieniach?
mechanizm: ace
metoda relatywna kolorymetryczna
uzyj kompensacji czerni
uzyj rozstrząsania
2) Wywyłując RAWA (LR5/C1) w jakim formacie go najlepiej eksportowac? tiff 16-bit?
- Tom01
- Kontakt:
- Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Post
Re: Dlaczego kolory na monitorze szerokogamutowym są przesyc
Ad1. Tak.
Ad2. Wg przyjętej polityki. Przy foto 16 bitowe TIFFy to ostra przesada. Najlepiej zrobić parę prób i wybrać przy jakich plikach widać a przy jakich nie widać różnicy.
Ad2. Wg przyjętej polityki. Przy foto 16 bitowe TIFFy to ostra przesada. Najlepiej zrobić parę prób i wybrać przy jakich plikach widać a przy jakich nie widać różnicy.
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Post
Re: Dlaczego kolory na monitorze szerokogamutowym są przesyc
Nie dziala.Nozyk pisze:Pewien nie jestem ale problem czerwonej skory w proofingu może zniknąc gdy w ustawieniu widok>ustawienia proby>wlasne wybierze się oczywiscie sRGB ale odznaczy: zachowaj numery RGB
Post
Re: Dlaczego kolory na monitorze szerokogamutowym są przesyc
hmm ja jak np proofuje sRGB z zdjęcia w profilu sRGB to tez nie działa i jest właśnie zafarb czerwony. Ale taka czynność jest bezsensowna.
Post
Eksportować zdjęcia z LR/PS w jpg? jaka jest polityka hmm. Ktoś tu pisał ze eksportuje w PDF
Re: Dlaczego kolory na monitorze szerokogamutowym są przesyc
Chodziło mi o eksportowanie rawa do pozniejszej edycji w photoshopie w ktorym zapisywał będe w jpg sRGB.Tom01 pisze: Ad2. Wg przyjętej polityki. Przy foto 16 bitowe TIFFy to ostra przesada. Najlepiej zrobić parę prób i wybrać przy jakich plikach widać a przy jakich nie widać różnicy.
Eksportować zdjęcia z LR/PS w jpg? jaka jest polityka hmm. Ktoś tu pisał ze eksportuje w PDF
Post
Re: Dlaczego kolory na monitorze szerokogamutowym są przesyc
wciagnelam rawa z ACR w przestrzeni srgb oczywiscie do photoshopa. Bez wlaczonej proby kolor jest ja kw ACR, po wlaczeniu proofa na srgb skora czerwona... oczywscie z metoda Twoja badz standardem to samo.. Bez proofingu przestrzeni kolor jest taki jaki podem widze w podgladzie obrazow windows, przegladarce, odbitkach... bez czerownego.. Kurde o co chodziNozyk pisze:hmm ja jak np proofuje sRGB z zdjęcia w profilu sRGB to tez nie działa i jest właśnie zafarb czerwony. Ale taka czynność jest bezsensowna.
Post
Re: Dlaczego kolory na monitorze szerokogamutowym są przesyc
Jak ma Pani zdjęcie w profilu sRGB to proofing znowu pod sRGB moze po prostu się krzaczyć. Jesli by nawet działało to prawidłowo to i tak zdjęcie by wyglądało identycznie. Wrzuci Pani zdjęcie z ACR w aRGB i wykona tą samą czynność.
Post
Re: Dlaczego kolory na monitorze szerokogamutowym są przesyc
aRBG? Tp inaczej przestrzen adobe rgb?Nozyk pisze:Jak ma Pani zdjęcie w profilu sRGB to proofing znowu pod sRGB moze po prostu się krzaczyć. Jesli by nawet działało to prawidłowo to i tak zdjęcie by wyglądało identycznie. Wrzuci Pani zdjęcie z ACR w aRGB i wykona tą samą czynność.
Post
Re: Dlaczego kolory na monitorze szerokogamutowym są przesyc
tak, bardziej w moim myślowym skrócie AdobeRGB, specjalistycznie "a" oznacza kanał alfa - przezroczystość.
Post
Re: Dlaczego kolory na monitorze szerokogamutowym są przesyc
Witam serdecznie,
MAM problem z zarządzaniem przestrzenią barw na moim Macu. Kolory (przestrzeń barw) widoczna na miniaturkach zdjęć w Finderze oraz na podglądzie bezpośrednio w Finderze w układzie CoverFlow jest inna (przejaskrwione, za mocno nasycone), niż ta na podglądzie w Finderze w układzie kolumnowym, po otwarciu zdjęć w Macowym podglądzie, Photoshopie. Nie wiem, jaka może być tego przyczyna - w aplikacji Podgląd, Photoshopie, Bridge i innych programach kolory wyświetlane są poprawnie - system przypisuje zdjęciom właściwą przestrzeń barw (Adobe bądź sRGB), ale w Finderze - z wyjątkiem układu kolumnowego - wszystkie zdjęcia wyglądają, jakby kolory sRGB były na siłę rozciągnięte do szerokiego gamutu. Nie rozumiem, dlaczego efekt ten nie występuje przy układzie kolumnowym (podgląd po prawej stronie), ale pojawia się przy miniaturkach oraz CoverFlow (podgląd u góry).
Czy na Macu miniaturki Findera oraz podgląd CoverFlow nie są wyświetlane we właściwych im przestrzeniach barwnych? Jeśli tak jest, to nie ma to żadnego sensu, skoro aplikacja Podgląd obsługuje zarządzanie barwą, ale już sam Finder raz tak a raz nie. Zdjęcie ustawione jako tło biurka jest wyświetlane we właściwej przestrzeni barwnej, podobnie grafiki w Safari, itp. - problem dotyczy wyłącznie Findera.
Używam MacBooka PRO podpiętego do EIZO CS270. Monitor jest skalibrowany, a kolorem zarządza ColorNavigator (profil z kalibracji z ColorNavigatora jest aktywny w ustawieniach wyświetlania monitora w preferencjach systemowych oraz na monitorze w "MODE" ustawione jest CAL, czyli wszystko tak jak by powinno).
Jako ciekawostkę dodam że gdy zrobię zrzut ekranu pokazujący jednocześnie przejaskrawioną miniaturkę w układzie CoverFlow i poprawny podgląd Macowy to na zrzucie ekranu (który robi się z skalibrowanym profilem monitora) jest wszystko porawnie, oba "podglądy" wyglądają identycznie jak na Macowym Podglądzie. Natomiat jeżeli ten sam zrzut ekranu wrzucę do Photoshopa z tym profilem monitora (który się sam dodał przy robieniu zrzutu) różnica jest już widoczna, tak samo jak na żywo przed wykonaniem zrzutu ekranu - Miniaturka CoverFlow jest przejaskrawiona, a podgląd Macowy jest ok. Dziwne zjawisko. Jeżeli ktoś będzie chciał mi z tym pomóc lub zna rozwiązanie mogę przesłać pliki i bardziej naświetlić problem.
Będę bardzo wdzięczny za wyjaśnienie tego zjawiska. Może mam coś wyłączone lub włączone. Walczę z tym już od kilku miesięcy. :/
Z góry bardzo dziękuję,
Pozdrawiam Piotr
MAM problem z zarządzaniem przestrzenią barw na moim Macu. Kolory (przestrzeń barw) widoczna na miniaturkach zdjęć w Finderze oraz na podglądzie bezpośrednio w Finderze w układzie CoverFlow jest inna (przejaskrwione, za mocno nasycone), niż ta na podglądzie w Finderze w układzie kolumnowym, po otwarciu zdjęć w Macowym podglądzie, Photoshopie. Nie wiem, jaka może być tego przyczyna - w aplikacji Podgląd, Photoshopie, Bridge i innych programach kolory wyświetlane są poprawnie - system przypisuje zdjęciom właściwą przestrzeń barw (Adobe bądź sRGB), ale w Finderze - z wyjątkiem układu kolumnowego - wszystkie zdjęcia wyglądają, jakby kolory sRGB były na siłę rozciągnięte do szerokiego gamutu. Nie rozumiem, dlaczego efekt ten nie występuje przy układzie kolumnowym (podgląd po prawej stronie), ale pojawia się przy miniaturkach oraz CoverFlow (podgląd u góry).
Czy na Macu miniaturki Findera oraz podgląd CoverFlow nie są wyświetlane we właściwych im przestrzeniach barwnych? Jeśli tak jest, to nie ma to żadnego sensu, skoro aplikacja Podgląd obsługuje zarządzanie barwą, ale już sam Finder raz tak a raz nie. Zdjęcie ustawione jako tło biurka jest wyświetlane we właściwej przestrzeni barwnej, podobnie grafiki w Safari, itp. - problem dotyczy wyłącznie Findera.
Używam MacBooka PRO podpiętego do EIZO CS270. Monitor jest skalibrowany, a kolorem zarządza ColorNavigator (profil z kalibracji z ColorNavigatora jest aktywny w ustawieniach wyświetlania monitora w preferencjach systemowych oraz na monitorze w "MODE" ustawione jest CAL, czyli wszystko tak jak by powinno).
Jako ciekawostkę dodam że gdy zrobię zrzut ekranu pokazujący jednocześnie przejaskrawioną miniaturkę w układzie CoverFlow i poprawny podgląd Macowy to na zrzucie ekranu (który robi się z skalibrowanym profilem monitora) jest wszystko porawnie, oba "podglądy" wyglądają identycznie jak na Macowym Podglądzie. Natomiat jeżeli ten sam zrzut ekranu wrzucę do Photoshopa z tym profilem monitora (który się sam dodał przy robieniu zrzutu) różnica jest już widoczna, tak samo jak na żywo przed wykonaniem zrzutu ekranu - Miniaturka CoverFlow jest przejaskrawiona, a podgląd Macowy jest ok. Dziwne zjawisko. Jeżeli ktoś będzie chciał mi z tym pomóc lub zna rozwiązanie mogę przesłać pliki i bardziej naświetlić problem.
Będę bardzo wdzięczny za wyjaśnienie tego zjawiska. Może mam coś wyłączone lub włączone. Walczę z tym już od kilku miesięcy. :/
Z góry bardzo dziękuję,
Pozdrawiam Piotr
Post
Re: Dlaczego kolory na monitorze szerokogamutowym są przesycone?
W nawiązaniu do pierwszego posta tematu - znalazłem taki oto ciekawy link do sprawdzania różnych trybów kolorów (sRGB, aRGB, RGB):
https://webkit.org/blog-files/color-gamut/
https://webkit.org/blog-files/color-gamut/
Post
Re: Dlaczego kolory na monitorze szerokogamutowym są przesycone?
Ta róża na końcu jest niesamowitym przykładem, że nawet AdobeRGB jest zbyt wąską przestrzenią, by sensownie zarejestrować naturę (widać na monitorze z gamutem wyraźnie szerszym niż AdobeRGB w kierunku czerwieni/różów). Natomiast pozostałe zdjęcia tylko pokazują, że sRGB jest do bani :]sebek819 pisze: ↑20 lutego 2020, 21:10 - czwW nawiązaniu do pierwszego posta tematu - znalazłem taki oto ciekawy link do sprawdzania różnych trybów kolorów (sRGB, aRGB, RGB):
https://webkit.org/blog-files/color-gamut/
Post
Re: Dlaczego kolory na monitorze szerokogamutowym są przesycone?
Aczkolwiek dalej poszukuję rozwiązania dla siebie - dlaczego kolory w trybie Adobe RGB są przesycone nawet dla obrazków sRGB
- NocnyJastrzab
- Lokalizacja: Kraków
Post
Re: Dlaczego kolory na monitorze szerokogamutowym są przesycone?
Kwestia przeglądarki. Przy braku CMS zazwyczaj wyświetla w natywnym trybie monitora.
Temat bliżej wyjaśniony np. tutaj >> https://tomaszpluszczyk.pl/zarzadzanie-barwa-f-a-q/
Temat bliżej wyjaśniony np. tutaj >> https://tomaszpluszczyk.pl/zarzadzanie-barwa-f-a-q/
Dominik Nowak, tel. 506212501 [Kraków / Nowa Huta]
www.dominiknowak.pl - Kalibracja monitora / telewizora
www.fotoplus.pl - Specjalistyczny Sklep Foto-Video
www.dominiknowak.pl - Kalibracja monitora / telewizora
www.fotoplus.pl - Specjalistyczny Sklep Foto-Video
- Tom01
- Kontakt:
- Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Post
Re: Dlaczego kolory na monitorze szerokogamutowym są przesycone?
Zauważę nieśmiało, że tytuł wątka brzmi "Dlaczego kolory na monitorze szerokogamutowym są przesycone?" i jest to wyjaśnione w pierwszym poście, na samym początku.
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Post
Re: Dlaczego kolory na monitorze szerokogamutowym są przesycone?
Zauważę nieśmiało, że tytuł wątka powinien brzmieć "Dlaczego kolory na monitorze szerokogamutowym mogą być przesycone?", a nie że są przesycone
To zależy tylko od świadomego wyboru, wiedzy, użytkownika takiego monitora, wówczas problemów nie będzie.
To zależy tylko od świadomego wyboru, wiedzy, użytkownika takiego monitora, wówczas problemów nie będzie.
Post
Re: Dlaczego kolory na monitorze szerokogamutowym są przesycone?
Bo nie włączyłeś CMS
Aczkolwiek warto dodać, że program wyświetlający (np. Firefox, albo IrfanView) tak można ustawić, by obrazy bez profilu, traktował jako sRGB (co też zalecam).Częstym nieporozumieniem jest pogląd, jakoby materiał bez profilu był traktowany z automatu jako sRGB.
Wróć do „Kalibracja monitorów”
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot] i 0 gości