Kalibracja - nie widać ciemnego szarego
Post
Re: Kalibracja - nie widać ciemnego szarego
To w jakim celu był mi polecany ten kalibrator w innym wątku do moich zastosowań, skoro wychodzi na to że najlepsze ustawienia są fabryczne?
- Czornyj
- Kontakt:
- Lokalizacja: Kraków
Post
Re: Kalibracja - nie widać ciemnego szarego
W trybie sRGB - być może, choć nie sprawdzałem. Przełącz z palca i porównaj.Breathless pisze:Czernie są zbite np. na Chrome.
Czy do krzywej sRGB nie jest przypadkiem skalibrowany fabrycznie?
Post
Re: Kalibracja - nie widać ciemnego szarego
Ty aby nie przesadzasz? Jeśli tak dobrze widzisz tą jedynkę to coś nie tak z Twoim monitorem - zła gamma podbijająca ciemne tonymax pisze:A tu: http://www.drycreekphoto.com/Learn/Cali ... _black.htm jedynka "wali po oczach". Nooo, może delikatnie muska...
Post
Re: Kalibracja - nie widać ciemnego szarego
Nie. Wystarczyło trochę podnieść moc podświetlenia, bo miałem wtedy 64W w świetlówkach nad biurkiem. Widać na prawdę wyraźnie.
No właśnie zauważyliśmy, że krzywa odpowiedzi tonalnej w trybie sRGB, w zakresie kilku pierwszych pasków czerni, jest rozjaśniona, liniowa, a więc gamma wynosi około 1,0. Dopiero później przyjmuje wartość 2,2.
http://mva.pl/viewtopic.php?f=21&t=2068&start=20#p22847
Posługując się jedną wartością gamma 2,2 dla całego zakresu tonalnego nie da się tego tak ustawić. Fabryka, dysponując bardziej zaawansowanym sprzętem, może to ustawić, albo monitor symuluje tą krzywą na podstawie kalibracji fabrycznej dla AdobeRGB i algorytmów matematycznych w 3D LUT.
W Twoim CX240 spodziewaĺbym się, że będzie równie dobrze. Zdziwiłbym się, gdyby było inaczej.
PS. Tablecik Szajsungowy na OLEDzie 0, 1 i 2 zlewa w czerń. 3 już się zdecydowanie wyróżnia.
No właśnie zauważyliśmy, że krzywa odpowiedzi tonalnej w trybie sRGB, w zakresie kilku pierwszych pasków czerni, jest rozjaśniona, liniowa, a więc gamma wynosi około 1,0. Dopiero później przyjmuje wartość 2,2.
http://mva.pl/viewtopic.php?f=21&t=2068&start=20#p22847
Posługując się jedną wartością gamma 2,2 dla całego zakresu tonalnego nie da się tego tak ustawić. Fabryka, dysponując bardziej zaawansowanym sprzętem, może to ustawić, albo monitor symuluje tą krzywą na podstawie kalibracji fabrycznej dla AdobeRGB i algorytmów matematycznych w 3D LUT.
W Twoim CX240 spodziewaĺbym się, że będzie równie dobrze. Zdziwiłbym się, gdyby było inaczej.
PS. Tablecik Szajsungowy na OLEDzie 0, 1 i 2 zlewa w czerń. 3 już się zdecydowanie wyróżnia.
Post
Re: Kalibracja - nie widać ciemnego szarego
Web design, grafika webowa.max pisze:A jakie to zastosowania, bo niestety nie pamiętam?
Post
Co innego do druku ale na potrzeby www?! To nawet ja się w takie coś nie bawię bo nie warto tracić czasu gdy te smaczki zobaczy garstka, a jednak celuje się w szerszy zakres odbiorców.
Ludzie robiący w grafice na dobrym sprzęcie zapominają często, że odbiorcy ich pracy nie dostrzegą tych niuansów, balansowania odcieniami na "marketowym" sprzęcie kupowanym wręcz na wagę.
Pamiętaj więc, że to nie chodzi o to co ty widzisz ale o to co zobaczy reszta i musisz mieć na uwadze to jakim ludzie dysponują sprzętem by nie okazało się, że zrobiłeś projekt, który na biurwie i notebooku wygląda jak jedna wielka plama bez niuansów jakie w nim zawarłeś na poziomie odcieni i delikatnych różnic kolorystycznych.
Zatem moim zdaniem i nie tylko moim na potrzeby stron internetowych nie ma znaczenia co się dzieje na teksturach czy obrazkach, kompletnie żadnego znaczenia przy tych zastosowaniach.
Nie mam nic przeciwko kalibracji, jestem za, ale argumentacja mnie trochę rozbawiła w odniesieniu do stron internetowych
Re: Kalibracja - nie widać ciemnego szarego
Wybacz, ale jeśli realizując projekt na potrzeby stron internetowych, babrzesz się w takie niuanse kolorystyczne i odcienie, które dostrzeżone zostaną tylko na graficznych monitorach, a i pewnie też na to nikt nie zwróci uwagi, to chyba nie rozumiesz jakie monitory mają użytkownicy.Breathless pisze:Np. przy tworzeniu jakiejś ciemnej tekstury lub obrazka na stronę lepiej widzieć wszystko co tam się dzieje.
Co innego do druku ale na potrzeby www?! To nawet ja się w takie coś nie bawię bo nie warto tracić czasu gdy te smaczki zobaczy garstka, a jednak celuje się w szerszy zakres odbiorców.
Ludzie robiący w grafice na dobrym sprzęcie zapominają często, że odbiorcy ich pracy nie dostrzegą tych niuansów, balansowania odcieniami na "marketowym" sprzęcie kupowanym wręcz na wagę.
Pamiętaj więc, że to nie chodzi o to co ty widzisz ale o to co zobaczy reszta i musisz mieć na uwadze to jakim ludzie dysponują sprzętem by nie okazało się, że zrobiłeś projekt, który na biurwie i notebooku wygląda jak jedna wielka plama bez niuansów jakie w nim zawarłeś na poziomie odcieni i delikatnych różnic kolorystycznych.
Zatem moim zdaniem i nie tylko moim na potrzeby stron internetowych nie ma znaczenia co się dzieje na teksturach czy obrazkach, kompletnie żadnego znaczenia przy tych zastosowaniach.
Nie mam nic przeciwko kalibracji, jestem za, ale argumentacja mnie trochę rozbawiła w odniesieniu do stron internetowych
U mnie widzę drugi krok, na 60 nitach.GrzesiekR pisze:Ty aby nie przesadzasz? Jeśli tak dobrze widzisz tą jedynkę to coś nie tak z Twoim monitorem - zła gamma podbijająca ciemne tonymax pisze:A tu: http://www.drycreekphoto.com/Learn/Cali ... _black.htm jedynka "wali po oczach". Nooo, może delikatnie muska...
Post
Re: Kalibracja - nie widać ciemnego szarego
@Picasso, chcesz mi powiedzieć, że lepiej widzieć mniej niż więcej?
Post
Re: Kalibracja - nie widać ciemnego szarego
Wiem, czytałem.max pisze:No właśnie zauważyliśmy, że ...
Sprawdzałem nie zmieniając jaskrawości jaką mam ustawioną do normalnego użytkowania czyli głównie czytania (50-60 nitów) i jedynka jest ledwo zauważalna. Gdybym podjaśnił być może byłaby bardziej, muszę sprawdzić. Podnosząc jaskrawość podnosimy też poziom czerni. Ale uważam, że niezależnie od jaskrawości powinna być ledwo widoczna ponieważ to prawie czerń, tylko jeden stopień ponad w 256 stopniowej skali. Więc jeśli u ciebie jest tak dobrze widoczna to coś jest nie halo moim zdaniem. Nie mówię tu o całkowitym wygaszeniu otoczenia i dużej jasności monitora.max pisze:W Twoim CX240 spodziewaĺbym się, że będzie równie dobrze. Zdziwiłbym się, gdyby było inaczej.
Post
Re: Kalibracja - nie widać ciemnego szarego
No tak. Przy 60cd/m2, jakie zwykle używam, przy dość silnym sztucznym oświetleniu, jedynka jest ledwo widoczna. Moc podświetlenia podniosłem chwilowo w celu dokładnej oceny przebiegu liniowości w zakresie czerni. Przy niskiej, przeznaczonej do czytania na białym tle mocy podświetlenia 50-60cd/m2, taka ocena jest dość trudna. Trzeba by wtedy wyłączyć światło.
Innym wyjściem jest podniesienie poziomu czerni w MultiProfilerze, ale nie mam zamiaru tego robić. Spada wówczas kontrast, a czerń mam bardzo równomierną. Nie przygotowuje też nic do wydruku.
Innym wyjściem jest podniesienie poziomu czerni w MultiProfilerze, ale nie mam zamiaru tego robić. Spada wówczas kontrast, a czerń mam bardzo równomierną. Nie przygotowuje też nic do wydruku.
Ostatnio zmieniony 21 stycznia 2015, 09:53 - śr przez max, łącznie zmieniany 1 raz.
- Czornyj
- Kontakt:
- Lokalizacja: Kraków
Post
Aby nieco usystematyzować:
- po pierwsze postrzeganie informacji w okołoczerniach i cieniach jest SKRAJNIE uzależnione od warunków otoczenia - w mrocznym i ciemnym otoczeniu widać o wiele więcej niż w średniojasnym, to ma kardynalny wpływ na to, ilu kwadracików się doliczymy. Również to, co jest wyświetlane na monitorze będzie mieć duże znaczenie - jeśli wyświetlamy te cholerne kwadraciki na całkowicie czarnym tle, to znowu zobaczymy ich znacznie więcej niż wyświetlając np. obok inne jasne okna. Do tego istotna jest wielkość kwadratu - im większy, tym łatwiej zauważyć różnicę bo oświetla większą powierzchnię plamki żółtej w siatkówce oka.
- po drugie max pracuje na monitorze z ustawioną TRC sRGB, więc jego okołoczernie są nieco rozjaśnione w stosunku do monitora ustawionego do TRC γ2,2
- po trzecie jeśli monitor skalibrowany jest do TRC γ2,2 powstaje pytanie, do jakiej TRC został realnie skalibrowany - z czernią realną, czy wyidealizowaną
Jak widać im głębiej w las, tym więcej drzew - a problem ma tak naprawdę duperelne znaczenie i jest niczym przysłowiowe liczenie aniołów tańczących na główce od szpilki...
Re: Kalibracja - nie widać ciemnego szarego
Nie γ2,2, tylko γ2,4 - dopiero uśredniony przebieg TRC sRGB to γ2,2max pisze:No właśnie zauważyliśmy, że krzywa odpowiedzi tonalnej w trybie sRGB, w zakresie kilku pierwszych pasków czerni, jest rozjaśniona, liniowa, a więc gamma wynosi około 1,0. Dopiero później przyjmuje wartość 2,2.
Paradoksalnie na kiepskich monitorach często widać zbyt dużo detalu w okołoczerniach i cieniach, to niestety dość częsty problemPicasso pisze:Wybacz, ale jeśli realizując projekt na potrzeby stron internetowych, babrzesz się w takie niuanse kolorystyczne i odcienie, które dostrzeżone zostaną tylko na graficznych monitorach
Lepiej widzieć tyle, ile trzeba - ew. skontrolować sytuację, w której ktoś chcąc nie chcąc zobaczy więcej niż ustawa przewidujeBreathless pisze:@Picasso, chcesz mi powiedzieć, że lepiej widzieć mniej niż więcej?
Zaczynacie wszystko mieszać i zaraz wyjdzie wam z tego taki groch z kapustą, że pogłupiejecie do reszty.GrzesiekR pisze:Sprawdzałem nie zmieniając jaskrawości jaką mam ustawioną do normalnego użytkowania czyli głównie czytania (50-60 nitów) i jedynka jest ledwo zauważalna. Gdybym podjaśnił być może byłaby bardziej, muszę sprawdzić. Podnosząc jaskrawość podnosimy też poziom czerni. Ale uważam, że niezależnie od jaskrawości powinna być ledwo widoczna ponieważ to prawie czerń, tylko jeden stopień ponad w 256 stopniowej skali. Więc jeśli u ciebie jest tak dobrze widoczna to coś jest nie halo moim zdaniem.
Aby nieco usystematyzować:
- po pierwsze postrzeganie informacji w okołoczerniach i cieniach jest SKRAJNIE uzależnione od warunków otoczenia - w mrocznym i ciemnym otoczeniu widać o wiele więcej niż w średniojasnym, to ma kardynalny wpływ na to, ilu kwadracików się doliczymy. Również to, co jest wyświetlane na monitorze będzie mieć duże znaczenie - jeśli wyświetlamy te cholerne kwadraciki na całkowicie czarnym tle, to znowu zobaczymy ich znacznie więcej niż wyświetlając np. obok inne jasne okna. Do tego istotna jest wielkość kwadratu - im większy, tym łatwiej zauważyć różnicę bo oświetla większą powierzchnię plamki żółtej w siatkówce oka.
- po drugie max pracuje na monitorze z ustawioną TRC sRGB, więc jego okołoczernie są nieco rozjaśnione w stosunku do monitora ustawionego do TRC γ2,2
- po trzecie jeśli monitor skalibrowany jest do TRC γ2,2 powstaje pytanie, do jakiej TRC został realnie skalibrowany - z czernią realną, czy wyidealizowaną
Jak widać im głębiej w las, tym więcej drzew - a problem ma tak naprawdę duperelne znaczenie i jest niczym przysłowiowe liczenie aniołów tańczących na główce od szpilki...
- Tom01
- Kontakt:
- Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Post
Dotknął Pan właśnie jednego z kluczowych zagadnień w odwiecznym problemie: "Jak kalibrować?"
Re: Kalibracja - nie widać ciemnego szarego
O, to, to...Breathless pisze:@Picasso, chcesz mi powiedzieć, że lepiej widzieć mniej niż więcej?
Dotknął Pan właśnie jednego z kluczowych zagadnień w odwiecznym problemie: "Jak kalibrować?"
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Post
Oczywiście, że postrzeganie zależy od tych rzeczy które wymieniłeś i możemy sobie pomóc w ich wyraźniejszym zaobserwowaniu. Tylko do tego trzeba już coś podziałać.
Ja też pracuję na monitorze z ustawionym TRC sRGB bo na jakim innym miałbym
Re: Kalibracja - nie widać ciemnego szarego
Wszystko się zgadza. Ale max nie napisał nic o tym, że zmienił warunki swojego stanowiska przy tej obserwacji, zatem uznałem, że po prostu otworzył tego linka i wyraźnie zobaczył "jedynkę".Czornyj pisze:Zaczynacie wszystko mieszać i zaraz wyjdzie wam z tego taki groch z kapustą, że pogłupiejecie do reszty.GrzesiekR pisze:Sprawdzałem nie zmieniając jaskrawości jaką mam ustawioną do normalnego użytkowania czyli głównie czytania (50-60 nitów) i jedynka jest ledwo zauważalna. Gdybym podjaśnił być może byłaby bardziej, muszę sprawdzić. Podnosząc jaskrawość podnosimy też poziom czerni. Ale uważam, że niezależnie od jaskrawości powinna być ledwo widoczna ponieważ to prawie czerń, tylko jeden stopień ponad w 256 stopniowej skali. Więc jeśli u ciebie jest tak dobrze widoczna to coś jest nie halo moim zdaniem.
Aby nieco usystematyzować:
- po pierwsze postrzeganie informacji w okołoczerniach i cieniach jest SKRAJNIE uzależnione od warunków otoczenia - w mrocznym i ciemnym otoczeniu widać o wiele więcej niż w średniojasnym, to ma kardynalny wpływ na to, ilu kwadracików się doliczymy. Również to, co jest wyświetlane na monitorze będzie mieć duże znaczenie - jeśli wyświetlamy te cholerne kwadraciki na całkowicie czarnym tle, to znowu zobaczymy ich znacznie więcej niż wyświetlając np. obok inne jasne okna. Do tego istotna jest wielkość kwadratu - im większy, tym łatwiej zauważyć różnicę bo oświetla większą powierzchnię plamki żółtej w siatkówce oka.
- po drugie max pracuje na monitorze z ustawioną TRC sRGB, więc jego okołoczernie są nieco rozjaśnione w stosunku do monitora ustawionego do TRC γ2,2
- po trzecie jeśli monitor skalibrowany jest do TRC γ2,2 powstaje pytanie, do jakiej TRC został realnie skalibrowany - z czernią realną, czy wyidealizowaną
Jak widać im głębiej w las, tym więcej drzew - a problem ma tak naprawdę duperelne znaczenie i jest niczym przysłowiowe liczenie aniołów tańczących na główce od szpilki...
Oczywiście, że postrzeganie zależy od tych rzeczy które wymieniłeś i możemy sobie pomóc w ich wyraźniejszym zaobserwowaniu. Tylko do tego trzeba już coś podziałać.
Ja też pracuję na monitorze z ustawionym TRC sRGB bo na jakim innym miałbym
- Czornyj
- Kontakt:
- Lokalizacja: Kraków
Post
Re: Kalibracja - nie widać ciemnego szarego
Warunki obserwacji nie były jednak określone, ergo każdy ma pole do tego, by coś w tym względzie namieszać i w efekcie porównujemy jabłka z pomarańczami.
Idąc dalej - pracujesz na monitorze z ustawioną TRC sRGB - no dobrze, ale jak ustawioną? W presecie menu? Po kalibracji CN? Jeśli po kalibracji, to z czernią mierzoną, czy idealną? Co znaczy "jakim innym miałbym" - ja np. uważam ustawianie TRC sRGB za pozbawione praktycznego sensu?
Idąc dalej - pracujesz na monitorze z ustawioną TRC sRGB - no dobrze, ale jak ustawioną? W presecie menu? Po kalibracji CN? Jeśli po kalibracji, to z czernią mierzoną, czy idealną? Co znaczy "jakim innym miałbym" - ja np. uważam ustawianie TRC sRGB za pozbawione praktycznego sensu?
Post
Uprzedzając pytanie co znaczy normalne użytkowanie. Tzn. takie domowe, nie grafika, nie CAD itp. Internet, Office, oglądanie zdjęć czy filmów, gry itp.
Re: Kalibracja - nie widać ciemnego szarego
W presecie menu oczywiście, tak jak max. A jakie inne ustawienie mam używać? Nie kalibruję monitora, a każde inne ustawienie to szeroki gamut. Jedyne nadające się do normalnego użytkowania to preset sRGB. Wygląda ok, z mojego punktu widzenia i chyba każdego normalnego użytkownika ma to całkowicie sens.Czornyj pisze:Idąc dalej - pracujesz na monitorze z ustawioną TRC sRGB - no dobrze, ale jak ustawioną? W presecie menu? Po kalibracji CN? Jeśli po kalibracji, to z czernią mierzoną, czy idealną? Co znaczy "jakim innym miałbym" - ja np. uważam ustawianie TRC sRGB za pozbawione praktycznego sensu?
Uprzedzając pytanie co znaczy normalne użytkowanie. Tzn. takie domowe, nie grafika, nie CAD itp. Internet, Office, oglądanie zdjęć czy filmów, gry itp.
- Czornyj
- Kontakt:
- Lokalizacja: Kraków
Post
Re: Kalibracja - nie widać ciemnego szarego
Co chcę przez to powiedzieć, to że porównując widoczność walorów w okołoczerniach mamy równanie z piętnastoma niewiadomymi, fabryczne TRC sRGB również mogło być wykalibrowane na dwa sposoby, a wasze otoczenia monitora oraz próbki testowej mogą się różnić.
Kolejna kwestia, to co z tego wynika w praktyce - ton w prawo czy w lewo w okołoczerniach nie robi wielkiej różnicy w realiach, gdzie warunki obserwacji, niedoskonałości matrycy, konfiguracja systemu, oprogramowania i wreszcie błędy aplikacji powodują, że te różnice mogą w praktyce sięgać wizualnie kilku-kilkudziesięciu tonów
Kolejna kwestia, to co z tego wynika w praktyce - ton w prawo czy w lewo w okołoczerniach nie robi wielkiej różnicy w realiach, gdzie warunki obserwacji, niedoskonałości matrycy, konfiguracja systemu, oprogramowania i wreszcie błędy aplikacji powodują, że te różnice mogą w praktyce sięgać wizualnie kilku-kilkudziesięciu tonów
Post
Re: Kalibracja - nie widać ciemnego szarego
To może tak konkretnie jakich ustawień powinienem użyć? Nie wiem czy dobrze rozumiem - czyli te wbudowane w CN pod "web design" są jednak prawidłowe wg was, te które przycinają czerń?
- mkoper
- Kontakt:
Post
Re: Kalibracja - nie widać ciemnego szarego
Czy w aplikacjach bez color managementu też obcina Ci detale w czerniach? Moim zdaniem problem tkwi nie tyle w samej kalibracji co w krzywej TRC zapisanej w profilu icc, która jest wyznaczona z uwzględnieniem zmierzonego punktu czerni Twojego monitora.Breathless pisze:To może tak konkretnie jakich ustawień powinienem użyć? Nie wiem czy dobrze rozumiem - czyli te wbudowane w CN pod "web design" są jednak prawidłowe wg was, te które przycinają czerń?
Wróć do „Kalibracja monitorów”
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość