Kalibracja - nie widać ciemnego szarego
- Tom01
- Kontakt:
- Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Post
Re: Kalibracja - nie widać ciemnego szarego
Maciek, to jest na pewno kwestia krzywej odpowiedzi tonalnej monitora. sRGB w EIZO w cieniach jest ustawiona podobnie do L*, w typowych "targetach" CN do 2.2. Stąd różnica.
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
- mkoper
- Kontakt:
Post
Re: Kalibracja - nie widać ciemnego szarego
No ale w takim razie ja też nie rozumiem dlaczego w tym konkretnym przypadku po kalibracji do gammy 2.2 za pomocą CN zostało obcięte 5 pierwszych odcieni. Rozumiem, że ich faktycznie nie ma, a nie po prostu nie widać przez warunki otoczenia? Przy oglądaniu w ciemnym pomieszczeniu na ciemnym tle też są ze sobą zlane?
CN podczas kalibracji bierze pod uwagę zmierzony poziom czerni, jeśli więc monitor ma kontrast na poziomie 800:1 to:
poziom bieli 100cd/m2, czerń 0,125cd/m2 i następujące odcienie powinny mieć wartości:
I 0,125507 - 0.4% różnicy
II 0,12733 - 1.4% różnicy
III 0,13068 - 2.6% różnicy
IV 0,1357 - 3.8% różnicy
V 0,1425 - 5% różnicy
przy uproszczonym założeniu, że oko ludzkie zauważa zmiany w luminancji wynoszące min. 1%, wychodzi na to, że tylko pierwszy odcień powinien być wizualnie nieodróżnialny od czerni monitora. Następne zaś powinny być widoczne. Chociaż późno już jest i mogłem coś pomylić
CN podczas kalibracji bierze pod uwagę zmierzony poziom czerni, jeśli więc monitor ma kontrast na poziomie 800:1 to:
poziom bieli 100cd/m2, czerń 0,125cd/m2 i następujące odcienie powinny mieć wartości:
I 0,125507 - 0.4% różnicy
II 0,12733 - 1.4% różnicy
III 0,13068 - 2.6% różnicy
IV 0,1357 - 3.8% różnicy
V 0,1425 - 5% różnicy
przy uproszczonym założeniu, że oko ludzkie zauważa zmiany w luminancji wynoszące min. 1%, wychodzi na to, że tylko pierwszy odcień powinien być wizualnie nieodróżnialny od czerni monitora. Następne zaś powinny być widoczne. Chociaż późno już jest i mogłem coś pomylić
- Czornyj
- Kontakt:
- Lokalizacja: Kraków
Post
Re: Kalibracja - nie widać ciemnego szarego
Nigdy w życiu. L* nie ma nic wspólnego z TRC sRGB (chyba, że ktoś w EIZO oszalał)Tom01 pisze:sRGB w EIZO jest ustawiona do L*
- Czornyj
- Kontakt:
- Lokalizacja: Kraków
Post
Re: Kalibracja - nie widać ciemnego szarego
Percepcja jasności jest nieliniowa, więc nie sądzę by procentowe różnice pomiędzy wartościami linearnej skali jasności nie są raczej najlepszym wyznacznikiemmkoper pisze:przy uproszczonym założeniu, że oko ludzkie zauważa zmiany w luminancji wynoszące min. 1%, wychodzi na to, że tylko pierwszy odcień powinien być wizualnie nieodróżnialny od czerni monitora. Następne zaś powinny być widoczne. Chociaż późno już jest i mogłem coś pomylić
Post
(1 / 256 ) * 100% = 0.4%
A zatem pierwszy odcień leży na granicy możliwości matrycy.
No chyba, że wykorzystamy 16bitowy LUT i 10bit matrycy w postaci 8bit + 2FRC, mimo, że do monitora dostarczany jest sygnał 8bit. Wówczas powyższe ograniczenie znika, gdyż pojawia się mniejsze:
(1 / 1024) * 100% = 0.1%.
Re: Kalibracja - nie widać ciemnego szarego
Zakładając, że monitor ma matrycę 8 bitową (lub 6 + 2FRC) może odwzorować 256 odcieni szarości.mkoper pisze:...do gammy 2.2 za pomocą CN zostało obcięte 5 pierwszych odcieni.
...
I 0,125507 - 0.4% różnicy
II 0,12733 - 1.4% różnicy
III 0,13068 - 2.6% różnicy
IV 0,1357 - 3.8% różnicy
V 0,1425 - 5% różnicy
(1 / 256 ) * 100% = 0.4%
A zatem pierwszy odcień leży na granicy możliwości matrycy.
No chyba, że wykorzystamy 16bitowy LUT i 10bit matrycy w postaci 8bit + 2FRC, mimo, że do monitora dostarczany jest sygnał 8bit. Wówczas powyższe ograniczenie znika, gdyż pojawia się mniejsze:
(1 / 1024) * 100% = 0.1%.
- mkoper
- Kontakt:
Post
To założenie, że oko jest w stanie odróżnić od siebie dwa walory różniące się jasnościa przynajmniej o 1% przewija się w literaturze. Przypuszczam, że jest ono tylko zgrubne patrząc na kształt funkcji jasności L*, jednak sama f. L* nie daje odpowiedzi na pytanie jaka jest najmniejsza zauważalna zmiana luminancji. Mówi tylko jak perceptualnie równomiernie przejść od czerni do bieli.
BTW: a odcień nr. 4 na tle czerni widać? Bo między nimi jest już taka teoretyczna różnica luminancji, że na pewno będzie rozróżnialny o ile nie został zlany do kupy przez CN.
Re: Kalibracja - nie widać ciemnego szarego
Ale jeśli przyjmiesz, że każdy następny odcień jest jaśniejszy o 1% od poprzedniego to nie wychodzi przecież z tego funkcja liniowa tylko ciąg, który pewnie możnaby aproksymować jakąś funkcją potęgowąCzornyj pisze:Percepcja jasności jest nieliniowa, więc nie sądzę by procentowe różnice pomiędzy wartościami linearnej skali jasności nie są raczej najlepszym wyznacznikiemmkoper pisze:przy uproszczonym założeniu, że oko ludzkie zauważa zmiany w luminancji wynoszące min. 1%, wychodzi na to, że tylko pierwszy odcień powinien być wizualnie nieodróżnialny od czerni monitora. Następne zaś powinny być widoczne. Chociaż późno już jest i mogłem coś pomylić
To założenie, że oko jest w stanie odróżnić od siebie dwa walory różniące się jasnościa przynajmniej o 1% przewija się w literaturze. Przypuszczam, że jest ono tylko zgrubne patrząc na kształt funkcji jasności L*, jednak sama f. L* nie daje odpowiedzi na pytanie jaka jest najmniejsza zauważalna zmiana luminancji. Mówi tylko jak perceptualnie równomiernie przejść od czerni do bieli.
BTW: a odcień nr. 4 na tle czerni widać? Bo między nimi jest już taka teoretyczna różnica luminancji, że na pewno będzie rozróżnialny o ile nie został zlany do kupy przez CN.
- mkoper
- Kontakt:
Post
Jeśli do wyliczeń przyjąłbym kontrast monitora 400:1 to różnica pomiędzy czernią, a pierwszym odcieniem spadłaby do 0.2%, ale nawet 8 bitowa matryca byłaby nadal w stanie ją wyświetlić, pod warunkiem naturalnej TRC odpowiadającej gamma 2.2.
Re: Kalibracja - nie widać ciemnego szarego
0.4% to teoretyczna różnica pomiędzy czernią a pierwszym odcieniem na monitorze o kontraście 800:1 skalibrowanym do gammy 2.2. Działanie, które wykonałeś nie ma z tym żadnego związku. (1/256)*100% to tylko przekształcenie skali z zapisu 0...255 ze skokiem co 1 na 0...100% ze skokiem 0.4%max pisze:Zakładając, że monitor ma matrycę 8 bitową (lub 6 + 2FRC) może odwzorować 256 odcieni szarości.mkoper pisze:...do gammy 2.2 za pomocą CN zostało obcięte 5 pierwszych odcieni.
...
I 0,125507 - 0.4% różnicy
II 0,12733 - 1.4% różnicy
III 0,13068 - 2.6% różnicy
IV 0,1357 - 3.8% różnicy
V 0,1425 - 5% różnicy
(1 / 256 ) * 100% = 0.4%
A zatem pierwszy odcień leży na granicy możliwości matrycy.
No chyba, że wykorzystamy 16bitowy LUT i 10bit matrycy w postaci 8bit + 2FRC, mimo, że do monitora dostarczany jest sygnał 8bit. Wówczas powyższe ograniczenie znika, gdyż pojawia się mniejsze:
(1 / 1024) * 100% = 0.1%.
Jeśli do wyliczeń przyjąłbym kontrast monitora 400:1 to różnica pomiędzy czernią, a pierwszym odcieniem spadłaby do 0.2%, ale nawet 8 bitowa matryca byłaby nadal w stanie ją wyświetlić, pod warunkiem naturalnej TRC odpowiadającej gamma 2.2.
- Tom01
- Kontakt:
- Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Post
Nie wiem jaka w tym szaleństwie jest metoda, ale krzywa odpowiedzi tonalnej sRGB wyraźnie różni się w cieniach od 2,2.
Re: Kalibracja - nie widać ciemnego szarego
Napisałem: "jest ustawiona podobnie do L*"Czornyj pisze:Nigdy w życiu. L* nie ma nic wspólnego z TRC sRGB (chyba, że ktoś w EIZO oszalał)
Nie wiem jaka w tym szaleństwie jest metoda, ale krzywa odpowiedzi tonalnej sRGB wyraźnie różni się w cieniach od 2,2.
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Post
Tu z kolei jakiś Czornyj się wypowiedział:
http://www.luminous-landscape.com/forum ... 29.20;wap2
Tabelka z wartościami gamma odpowiadającymi różnym przestrzeniom barwnym:
http://www.brucelindbloom.com/index.htm ... eInfo.html
No i w końcu artykuł co nieco wyjaśniający:
http://simon.tindemans.eu/cm/displaygamma
oraz
http://www.color-management-guide.com/c ... photo.html
Re: Kalibracja - nie widać ciemnego szarego
http://www.marcelpatek.com/gamma.htmlCzornyj pisze:Nigdy w życiu. L* nie ma nic wspólnego z TRC sRGB (chyba, że ktoś w EIZO oszalał)Tom01 pisze:sRGB w EIZO jest ustawiona do L*
Czornyj pisze:Nie γ2,2, tylko γ2,4 - dopiero uśredniony przebieg TRC sRGB to γ2,2max pisze:No właśnie zauważyliśmy, że krzywa odpowiedzi tonalnej w trybie sRGB, w zakresie kilku pierwszych pasków czerni, jest rozjaśniona, liniowa, a więc gamma wynosi około 1,0. Dopiero później przyjmuje wartość 2,2.
Na niebiesko mamy wartość gammy dla sRGB, jak widać zmienną w przebiegu jasności, w przeciwieństwie do wartości stałej 2.2 (szara pozioma kreska). Na początku, w obszarze kilku pierwszych "czarnych" pasków jest liniowa (czyli równa 1.0), później dość szybka narasta, do wartości ok. 2.4, by średnio osiągnąć ok. 2.2. Ale różnica między niebieskim wykresem gammy sRGB a gammą równą 2.2 (pozioma czarna kreska) jak widać jest całkiem spora.Tom01 pisze:Nie wiem jaka w tym szaleństwie jest metoda, ale krzywa odpowiedzi tonalnej sRGB wyraźnie różni się w cieniach od 2,2.
http://www.avsforum.com/forum/139-displ ... -srgb.htmlWikipedia.org+GoogleTranslator pisze:Nachylenie funkcji gamma w przestrzeni log-log (niebieski), która jest wartością gamma w każdym punkcie. Poniżej wartości 0,04045 lub liniowej intensywności 0,00313, krzywa jest liniowa, więc gamma 1.0.
Tu z kolei jakiś Czornyj się wypowiedział:
http://www.luminous-landscape.com/forum ... 29.20;wap2
Tabelka z wartościami gamma odpowiadającymi różnym przestrzeniom barwnym:
http://www.brucelindbloom.com/index.htm ... eInfo.html
No i w końcu artykuł co nieco wyjaśniający:
http://simon.tindemans.eu/cm/displaygamma
oraz
http://www.color-management-guide.com/c ... photo.html
- Załączniki
-
- Gamma_sRGB.jpg (168.89 KiB) Przejrzano 3282 razy
- Czornyj
- Kontakt:
- Lokalizacja: Kraków
Post
Re: Kalibracja - nie widać ciemnego szarego
W literaturze przewija się założenie, że 50% szarość odpowiada 20% jaskrawości - skoro więc na pierwszą połowę zakresu tonalnego przypada 20% luminancji, a na drugą połowę pozostałe 80% to teza o 1% różnicach jasności jest jakby nieco kontrowersyjnamkoper pisze:założenie, że oko jest w stanie odróżnić od siebie dwa walory różniące się jasnościa przynajmniej o 1% przewija się w literaturze.
- Czornyj
- Kontakt:
- Lokalizacja: Kraków
Post
Re: Kalibracja - nie widać ciemnego szarego
Pewnie, że się różni - jak widać różni się też od L*, która na powyższym wykresie stanowi układ odniesienia i jest ukośną prostąTom01 pisze:Nie wiem jaka w tym szaleństwie jest metoda, ale krzywa odpowiedzi tonalnej sRGB wyraźnie różni się w cieniach od 2,2.Czornyj pisze:Nigdy w życiu. L* nie ma nic wspólnego z TRC sRGB (chyba, że ktoś w EIZO oszalał)
- mkoper
- Kontakt:
Post
Re: Kalibracja - nie widać ciemnego szarego
Dlaczego? Przeciez 20% luminancji na 50% szarosci bierze sie wlasnie z TRC = gamma 2.2, a przy gamma 2.2 roznice miedzy stopniami szarosci maja wlasnie okolo 1%.Czornyj pisze:W literaturze przewija się założenie, że 50% szarość odpowiada 20% jaskrawości - skoro więc na pierwszą połowę zakresu tonalnego przypada 20% luminancji, a na drugą połowę pozostałe 80% to teza o 1% różnicach jasności jest jakby nieco kontrowersyjnamkoper pisze:założenie, że oko jest w stanie odróżnić od siebie dwa walory różniące się jasnościa przynajmniej o 1% przewija się w literaturze.
Post
W internecie obowiązuje przestrzeń kolorów sRGB. Przestrzeni kolorów sRGB odpowiada krzywa odpowiedzi tonalnej sRGB, ale wygląda na to, że w większości przypadków prac i wyprodukowanych monitorów obowiązuje stała gamma równa 2,2. Mam też mgliste wrażenie, że proste monitory biurowe nie są wstanie odwzorować nieco skomplikowanej krzywej sRGB więc stosują prostą wartość 2,2. Teoretycznie należy więc wybrać krzywą odpowiedzi tonalnej sRGB, a w praktyce: sRGB lub 2.2.
Re: Kalibracja - nie widać ciemnego szarego
Breathless pisze:Web design, grafika webowa.max pisze:A jakie to zastosowania, bo niestety nie pamiętam?
Przeznaczeniem Twojej pracy jest wyświetlanie w internecie i to do niego, a więc do ustandaryzowanych wyświetlaczy sRGB, a nie do własnych warunków i widzimisię, należy się dostosować. Moim zdaniem, kierując się wyłącznie logiką, należy wybrać przestrzeń i gammę taką jaka obowiązuje w internecie i/lub na monitorach 99% populacji.Breathless pisze:To w jakim celu był mi polecany ten kalibrator w innym wątku do moich zastosowań, skoro wychodzi na to że najlepsze ustawienia są fabryczne?
W internecie obowiązuje przestrzeń kolorów sRGB. Przestrzeni kolorów sRGB odpowiada krzywa odpowiedzi tonalnej sRGB, ale wygląda na to, że w większości przypadków prac i wyprodukowanych monitorów obowiązuje stała gamma równa 2,2. Mam też mgliste wrażenie, że proste monitory biurowe nie są wstanie odwzorować nieco skomplikowanej krzywej sRGB więc stosują prostą wartość 2,2. Teoretycznie należy więc wybrać krzywą odpowiedzi tonalnej sRGB, a w praktyce: sRGB lub 2.2.
Ostatnio zmieniony 24 stycznia 2015, 17:53 - sob przez max, łącznie zmieniany 1 raz.
Post
Re: Kalibracja - nie widać ciemnego szarego
Może źle odczytuję wykres, ale dla mnie wynika , że dla gamma 2,2 powinno być widać początkowe okołoczernie wyraźniej, jaśniej niż na sRGB. Dla input = 0 mamy już dodatnią wartość output, wyższą niż dla sRGB.Tom01 pisze:Nie wiem jaka w tym szaleństwie jest metoda, ale krzywa odpowiedzi tonalnej sRGB wyraźnie różni się w cieniach od 2,2.Czornyj pisze:Nigdy w życiu. L* nie ma nic wspólnego z TRC sRGB (chyba, że ktoś w EIZO oszalał)
Post
Re: Kalibracja - nie widać ciemnego szarego
Ten wykres jest chyba skażony.GrzesiekR pisze:Może źle odczytuję wykres, ale dla mnie wynika , że dla gamma 2,2 powinno być widać początkowe okołoczernie wyraźniej, jaśniej niż na sRGB. Dla input = 0 mamy już dodatnią wartość output, wyższą niż dla sRGB.
Linia prosta odpowiada krzywej L*, a zatem wykres jest wyświetlony w układzie odniesienia (układzie współrzędnych) L*, co praktycznie uniemożliwia odczytanie go w sposób intuicyjny, gdyż L* jest percepcyjne a nie matematyczne.Czornyj pisze:Pewnie, że się różni - jak widać różni się też od L*, która na powyższym wykresie stanowi układ odniesienia i jest ukośną prostą
Ostatnio zmieniony 24 stycznia 2015, 17:58 - sob przez max, łącznie zmieniany 1 raz.
- Czornyj
- Kontakt:
- Lokalizacja: Kraków
Post
Re: Kalibracja - nie widać ciemnego szarego
skoro oś y to wartości RGB, oś x to wartości L*, skoro wykres wartości RGB pikuje prawie pionowo w okołoczerniach, to skąd pomysł, że coś tam się ma szybciej rozjaśniać? Ten przebieg świadczy o tym, że w pierwszych wartościach RGB wizualnie nic się nie dzieje
L* to najbardziej intuicyjne jednostki jakie znam
L* to najbardziej intuicyjne jednostki jakie znam
Post
Re: Kalibracja - nie widać ciemnego szarego
L to jasność.
L=0 to czerń.
L=100 to biel.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Przestrze%C5%84_barw_L,a,b
L=0 to czerń.
L=100 to biel.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Przestrze%C5%84_barw_L,a,b
Z tym, że jest to jasność w skali "percepcyjnej", stąd wykres gammy sRGB i 2.2 na wykresie się wykrzywia, bo jest po prostu inny niż percepcyjny.Wikipedia pisze:Oś L opisuje jasność barwy w obrębie wartości od 0 do 100.
Ostatnio zmieniony 24 stycznia 2015, 18:10 - sob przez max, łącznie zmieniany 1 raz.
- Czornyj
- Kontakt:
- Lokalizacja: Kraków
Post
50% szarość nie odpowiada 20% luminancji przy TRac γ2,2
Re: Kalibracja - nie widać ciemnego szarego
Skoro 50% zakresu tonalnego odpowiada 80% zakresu jaskrawości, a drugie 50% pozostałym 20%, to jakże różnice między stopniami mogą mieć 1%? 20/50=1? 80/50=1?mkoper pisze:Dlaczego? Przeciez 20% luminancji na 50% szarosci bierze sie wlasnie z TRC = gamma 2.2, a przy gamma 2.2 roznice miedzy stopniami szarosci maja wlasnie okolo 1%.
50% szarość nie odpowiada 20% luminancji przy TRac γ2,2
Post
Re: Kalibracja - nie widać ciemnego szarego
Na osi Y mamy napisane "OUT" a na x - IN. Stąd moja interpretacja. Jak widać, wykres jest na odwrót niż intuicyjnie powinien być.
Post
Re: Kalibracja - nie widać ciemnego szarego
No osi Y mamy wartości R=G=B (równe dla szarości) od 0 do 255.
Na osi X mam jasność L, w skali od 0 do 100. Można by rzec, w procentach.
Jak widać na wykresie, dla gammy=2.2, dla wartości niskich R=G=B= np. 5, jasność L wynosi praktycznie 0, a więc czerń.
Potwierdza się więc, że gamma 2.2, w percepcyjnej skali L*, ukrywa pierwsze odcienie szarości i zlewa je wizualnie w czerń.
Widać też przy okazji, jak różnią się między sobą krzywe odpowiedzi tonalnej: L* (prosta pod kątem 45st.), sRGB i gamma=2.2; wyrażone w układzie percepcyjnym L*.
Na osi X mam jasność L, w skali od 0 do 100. Można by rzec, w procentach.
Jak widać na wykresie, dla gammy=2.2, dla wartości niskich R=G=B= np. 5, jasność L wynosi praktycznie 0, a więc czerń.
Potwierdza się więc, że gamma 2.2, w percepcyjnej skali L*, ukrywa pierwsze odcienie szarości i zlewa je wizualnie w czerń.
Widać też przy okazji, jak różnią się między sobą krzywe odpowiedzi tonalnej: L* (prosta pod kątem 45st.), sRGB i gamma=2.2; wyrażone w układzie percepcyjnym L*.
Ostatnio zmieniony 24 stycznia 2015, 18:26 - sob przez max, łącznie zmieniany 1 raz.
Wróć do „Kalibracja monitorów”
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości