Witajcie,
na wstępie pragnę zaznaczyć, że jestem totalnie zielony w temacie kalibracji więc proszę mnie nie linczować jeżeli napiszę jakieś głupoty poniżej
Przechodząc do sedna sprawy: sprawiłem sobie EIZO cx241 wraz z ColorNavigator'em 6 oraz pożyczyłem od znajomego kalibrator i1 DISPLAY PRO (znajomy co ciekawe ma fachowy sprzęt do kalibracji, nie ma natomiast pojęcia jak z niego korzystać ). Pstrykam fotki Nikonem D750 (tylko RAW'y), następnie obróbka zdjęć tylko w lightroomie. Zdjęcia publikowane są głównie w internecie (czyli są one oglądane przez użytkowników na "normalnych" monitorach nie zaś na sprzęcie za kilka tys zł) oraz sporadycznie są drukowane. Chciałbym teraz dokonać poprawnej kalibracji monitora wraz ze swego rodzaju poukładaniem posiadanej wiedzy.
Dotychczas przeprowadziłem kalibrację zgodnie ze standardowymi ustawieniami w ColorNavigatorze (czyli kalibracja dla defaultowych targetów: Photography, Printing oraz WebDesign). Wydawać by się mogło, że to byłoby na tyle jeżeli chodzi o kalbrację, czytając jednak wiele wątków na tym forum zacząłem mieć mętlik w głowie. Proszę zatem o radę jakie parametry polecacie ustawić w targetach, ściśle pod obróbkę fotografii w lightroomie oraz do codziennej pracy przy komputerze nie związanej z obróbką zdjęć (czyli głównie przeglądanie neta, programowanie, bardzo sporadycznie gry)?
1. W kwestii ligrtrooma wydaje mi się, że poniższe ustawienia powinny być ok:
- gamut: color native
- brightness: 80-100
- white point: 6500
- black level: minimum
- white (LUT): 2.2
proszę ewentualnie o informację czy byście coś zmienili?
2. Codzienna praca:
- tu nie mam pojęcia jakie parametry dobrać więc proszę o radę
Z góry dziękuję za pomoc.
EIZO cx241, i1 display pro, lightroom - kalibracja
- NocnyJastrzab
- Lokalizacja: Kraków
Post
Re: EIZO cx241, i1 display pro, lightroom - kalibracja
Po pierwsze sugeruję zrobić dwa targety (gamut native i sRGB) w kilku odmianach różniących się poziomem jasności. Przykładowo zacząć od 40 cd/m2 i kolejno 60/80/100 cd/m2. Sprawdzić względem oświetlenia w pomieszczeniu (przełącza się myszką między targetami) i wybrać właściwą opcję. Można zrobić w krokach co 10 cd/m2. Nieużywane targety można najwyżej potem usunąć. Do oceny warto posłużyć się gradientem szarości lub wyświetlić naturalną szarość na monitorze, jak pokazano w załączniku.
> LR: gamut native
> codzienna praca / publikacja w necie: gamut sRGB
W obu przypadkach D65, gamma 2,2, punkt czerni na minimum.
> LR: gamut native
> codzienna praca / publikacja w necie: gamut sRGB
W obu przypadkach D65, gamma 2,2, punkt czerni na minimum.
- Załączniki
-
- neutralne oświetlenie
- Zrzut ekranu 2015-06-30 o 12.43.33.png (356.85 KiB) Przejrzano 1882 razy
-
- dobór poziomu jasności monitora i jasności otoczenia (stanowiska)
- Zrzut ekranu 2015-06-30 o 12.42.35.png (399.91 KiB) Przejrzano 1882 razy
Dominik Nowak, tel. 506212501 [Kraków / Nowa Huta]
www.dominiknowak.pl - Kalibracja monitora / telewizora
www.fotoplus.pl - Specjalistyczny Sklep Foto-Video
www.dominiknowak.pl - Kalibracja monitora / telewizora
www.fotoplus.pl - Specjalistyczny Sklep Foto-Video
- Tom01
- Kontakt:
- Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Post
Re: EIZO cx241, i1 display pro, lightroom - kalibracja
Zadane parametry kompletnie się nie różną od fabrycznych, więc kalibracja będzie sztuką dla sztuki. Jeśli Pan nie wierzy, po kalibracji proszę przełączyć na któryś z trybów "User", przestawić jaskrawość na podobny poziom i zobaczy Pan, że będzie to samo. Takie rzeczy warto robić jeśli monitor faktycznie odjeżdża od "biblijnych" 6500K, 2,2, 80cd/m^2, ale nie EIZO CX. "Domyślne" parametry ma ustawione bardzo dokładnie, przyrządami wartymi worek pieniędzy. Nie poprawi Pan tego.
PRAWDZIWA kalibracja, uwzględnia precyzyjnie określone zastosowania, relację obserwatora ze światłem w pracowni, indywidualne uwarunkowania wzroku operatora. To nie są proste rzeczy, ale bez tego szansa, że będzie Pan patrzył na ekran tak jak na zdjęcie na papierze, jest niemal zerowa. Niestety, jednocześnie aspekty które trzeba trącić wywodzą się z kilku poważnych gałęzi wiedzy i trudno streścić je w poradnik na forum. Że nie wspomnę o względach komercyjnych.
PRAWDZIWA kalibracja, uwzględnia precyzyjnie określone zastosowania, relację obserwatora ze światłem w pracowni, indywidualne uwarunkowania wzroku operatora. To nie są proste rzeczy, ale bez tego szansa, że będzie Pan patrzył na ekran tak jak na zdjęcie na papierze, jest niemal zerowa. Niestety, jednocześnie aspekty które trzeba trącić wywodzą się z kilku poważnych gałęzi wiedzy i trudno streścić je w poradnik na forum. Że nie wspomnę o względach komercyjnych.
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Post
Re: EIZO cx241, i1 display pro, lightroom - kalibracja
Generalnie Pan nie będzie patrzył na ekran jak na zdjęcie na papierze.Tom01 pisze:...szansa, że będzie Pan patrzył na ekran tak jak na zdjęcie na papierze, jest niemal zerowa...
Dlatego...Adam M pisze:Zdjęcia publikowane są głównie w internecie (czyli są one oglądane przez użytkowników na "normalnych" monitorach nie zaś na sprzęcie za kilka tys zł)...
...sprawdzą się znakomicie. Proszę wybrać sRGB i moc podświetlenia adekwatną do oświetlenia w otoczeniu monitora wg Jastrzębia.Tom01 pisze:"Domyślne" parametry ma ustawione bardzo dokładnie, przyrządami wartymi worek pieniędzy...
Post
Re: EIZO cx241, i1 display pro, lightroom - kalibracja
1. Wykonam zatem kalibrację zgodnie z radami "NocnyJastrzab". Chciałbym tylko dopytać czy tworząc target dla sRGB, opcja widoczna w tym samym oknie poniżej czyli:
"Gamut clipping"
ma być zaznaczona na "on" czy "off".
2. Przeglądając jeszcze materiały w necie natknąłem się na coś takiego:
http://blog.graficzne.pl/monitor-eizo-c ... rettyPhoto
Materiał dotyczy wprawdzie kalibracji monitora EIZO CS240, jednak jest tam informacja która mnie zaciekawiła, tzn:
"od kiedy pokrycie gamutu dla Adobe RGB sięgnęło w monitorach profesjonalnych prawie 100%, natywny gamut jest już bliski 110% AdobeRGB. Lepiej do pracy w przestrzeni AdobeRGB przycinać (emulować) przestrzeń barwną w tablicy LUT do standardu AdobeRGB 1998. Taki zabieg daje lepsze rezultaty kalibracji przy użyciu kolorymetrów."
Co o tym sądzicie i zatem czy wykonać kalibrację dla "native" czy dla AdobeRGB 1998?
"Gamut clipping"
ma być zaznaczona na "on" czy "off".
2. Przeglądając jeszcze materiały w necie natknąłem się na coś takiego:
http://blog.graficzne.pl/monitor-eizo-c ... rettyPhoto
Materiał dotyczy wprawdzie kalibracji monitora EIZO CS240, jednak jest tam informacja która mnie zaciekawiła, tzn:
"od kiedy pokrycie gamutu dla Adobe RGB sięgnęło w monitorach profesjonalnych prawie 100%, natywny gamut jest już bliski 110% AdobeRGB. Lepiej do pracy w przestrzeni AdobeRGB przycinać (emulować) przestrzeń barwną w tablicy LUT do standardu AdobeRGB 1998. Taki zabieg daje lepsze rezultaty kalibracji przy użyciu kolorymetrów."
Co o tym sądzicie i zatem czy wykonać kalibrację dla "native" czy dla AdobeRGB 1998?
- NocnyJastrzab
- Lokalizacja: Kraków
Post
Re: EIZO cx241, i1 display pro, lightroom - kalibracja
"gamut clipping" w wolnym tłumaczeniu to skrawek gamutu, przycinanie gamutu lub coś koło tego..
Domyślnie jest chyba na OFF i tak może zostać. Ale Tom01 ma większą wiedzę w tej materii, więc pewnie coś doda.
Emulacja do AdobeRGB 1998 powinna CI dać lepszą zgodność ze standardem. Gamut natywny prawie zawsze jest przesunięty względem AdobeRGB lub wystaje poza niego.
Pytanie czy będziesz potrzebował, aby monitor pokazywał ciut więcej, niż będziesz w stanie wykorzystać.
Domyślnie jest chyba na OFF i tak może zostać. Ale Tom01 ma większą wiedzę w tej materii, więc pewnie coś doda.
Emulacja do AdobeRGB 1998 powinna CI dać lepszą zgodność ze standardem. Gamut natywny prawie zawsze jest przesunięty względem AdobeRGB lub wystaje poza niego.
Pytanie czy będziesz potrzebował, aby monitor pokazywał ciut więcej, niż będziesz w stanie wykorzystać.
Dominik Nowak, tel. 506212501 [Kraków / Nowa Huta]
www.dominiknowak.pl - Kalibracja monitora / telewizora
www.fotoplus.pl - Specjalistyczny Sklep Foto-Video
www.dominiknowak.pl - Kalibracja monitora / telewizora
www.fotoplus.pl - Specjalistyczny Sklep Foto-Video
- Tom01
- Kontakt:
- Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Post
Re: EIZO cx241, i1 display pro, lightroom - kalibracja
Jeśli kalibrujemy do innej przestrzeni niż naturalna, jest ona określona programowo w profilu, jak również może być fizycznie przycięta na monitorze. Do tego służy opcja "gamut clipping".
Instrukcja do ColorNavigatora w wersji 6.4: https://monitory.mastiff.pl/instrukcje/CN_64-EN.pdf
Instrukcja do ColorNavigatora w wersji 6.4: https://monitory.mastiff.pl/instrukcje/CN_64-EN.pdf
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Wróć do „Kalibracja monitorów”
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość