Planuję zakup wzornika Pantone/CMYK i rozważam dwie opcje:
1. PANTONE PANTONE PLUS FORMULA GUIDE (COATED & UNCOATED) + CMYK COATED & UNCOATED
2. PANTONE PLUS COLOR BRIDGE (COATED & UNCOATED)
Czy w obydwu przypadkach będę miał do dyspozycji tyle samo kolorów Pantone i będę mógł znaleźć najbliżej odpowiadający im kolor CMYK (1 - przez porównanie koloru ze wzornika Pantone z kolorem ze wzornika CMYK, 2 - przez odczytanie wartości CMYK obok koloru Pantone)?
W moim przypadku, lepiej sprawdziła by się opcja 2, ponieważ posiada również dopasowane kolory RGB. Ale czy jest sens myśleć o odpowiadających kolorach CMYK, jeżeli ostateczny wygląd wydruku w kolorach CMYK jest zależny od właściwości papieru? Papier, który jest użyty do wykonania wzorników, nie musi być użyty przez inne drukarnie. Wtedy kolory będą się różniły od tych na wzorniku.
Jestem świadomy, że Pantone/CMYK/RGB to zupełnie inne światy i podobieństw można doszukiwać się jedynie wzrokowo. Rozumiem też, że różnice w odbiorze kolorów Pantone są zależne od rodzaju powierzchni. Różnice w kolorach CMYK są zależne od właściwości papieru i atramentu, a w kolorach RGB od przestrzeni barw urządzenia i samego wyświetlacza. I wszystko jest uzależnione jeszcze od czynników zewnętrznych. Jednym słowem, nigdy nie będzie idealnie.
W takim razie, jak powinienem dobierać kolory, pracując samodzielnie (jako Freelancer)? Nie będę wiedział z jakiej drukarni skorzysta klient i do czego wykorzysta moje logo. Chaos i ogromna niepewność.
Jak to się robi w drukarniach/agencjach? Pragnę dostarczać klientowi najlepszą jakość. Proszę Was o pomoc w rozwianiu tych wątpliwości
Z Pantone do CMYK i RGB
- Czornyj
- Kontakt:
- Lokalizacja: Kraków
Post
Re: Z Pantone do CMYK i RGB
Ponieważ nie wszystkie kolory PANTONE da się odwzorować w konwencjonalnym CMYKu offsetowym arkuszowym (którego charakterystykę odzwierciedla zestaw danych pomiarowych FOGRA 39L) pierwszy zestaw próbników pozwala oszacować różnicę - mamy tam czyste walory PANTONE drukowane z puchy oraz ich najbliższe odpowiedniki w offsetowym CMYK.
W przypadku drugiego mamy już tylko czyste kolory PANTONE.
Efekty powinny odpowiadać zestandaryzowanemu offsetowi arkuszowemu na papierze powlekanym (kredzie) i niepowlekanym (offsecie).
W przypadku drugiego mamy już tylko czyste kolory PANTONE.
Efekty powinny odpowiadać zestandaryzowanemu offsetowi arkuszowemu na papierze powlekanym (kredzie) i niepowlekanym (offsecie).
Post
Re: Z Pantone do CMYK i RGB
Dzięki za szybką odpowiedź
Znalazłem artykuł odpowiadający na większość moich pytań związanych z dopasowaniem kolorów Pantone / CMYK / RGB - http://joshcollinsworth.com/pantone/. Polecam go każdemu zagubionemu.
Zdecyduję się na PANTONE PLUS COLOR BRIDGE (COATED & UNCOATED), ponieważ został stworzony właśnie w tym celu - znalezienie pasujących kolorów z innych przestrzeni barw.
Znalazłem artykuł odpowiadający na większość moich pytań związanych z dopasowaniem kolorów Pantone / CMYK / RGB - http://joshcollinsworth.com/pantone/. Polecam go każdemu zagubionemu.
Zdecyduję się na PANTONE PLUS COLOR BRIDGE (COATED & UNCOATED), ponieważ został stworzony właśnie w tym celu - znalezienie pasujących kolorów z innych przestrzeni barw.
Wróć do „Zastosowania zawodowe”
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości