No nie do końcamkrupa pisze:Bardzo dziękuję za te pomiary i diagram. Proszę o potwierdzenie czy dobrze to wszystko interpretuję:
1) Na blacie biurka jest 500 lux, czyli tyle ile normy zalecają dla stanowiska pracy biurowej.
2) Ustawiamy jasność monitora tak, żeby przy tych 500 lux biel monitora odpowiadała bieli kartki (w tym wypadku 160 cd/m2) - takie ustawienia są idealne do porównywania obrazu na monitorze z wydrukami/odbitkami.
3) Do np. fotoretuszu bez konieczności porównywania z wydrukami ustawiamy takie natężenie światła (mierzone tym razem na ścianie obok monitora, w tym wypadku 100 lux), żeby jasność ściany odpowiadała szarości RGB 119:119:119 przy jasności monitora ustawionej na 20% z tych poprzednich 160 cd/m2, czyli 32 cd/m2.
4) Jasność 160 cd i 32 cd to oczywiście parametry na Pańskim monitorze, u każdego może być potrzeba ustawić ciut więcej lub mniej.
Czy to dobry tok myślenia?
W przypadku monitora skalibrowanego do 160cd/m^2 zgodność wizualną z odbitką mamy w sytuacji, gdy odbitka oświetlona jest strumieniem światła o natężeniu 160 x 3,141 = 500 luksów. Ściana za monitorem powinna mieć jaskrawość odpowiadającą 20% jaskrawości monitora - w przypadku monitora ustawionego na 160cd/m^2 będzie to 160 x 0,2 = 32cd/m^2 lub 32 x 3,141 = 100lx, zaś taka jaskrawość w przypadku monitora skalibrowanego do krzywej odpowiedzi tonalnej gamma 2,2 występuje przy wartości RGB 119,119,119.
Jeśli pracujemy przy innej jaskrawości monitora, musimy podstawić jej wartość do powyższych równań - czyli np. monitor skalibrowany do 80 cd/m^2 wymaga oświetlenia odbitki 80 x 3,141 = 250lx, oraz pracy na tle o jaskrawości stanowiącej 20%, czyli w tym wypadku 80 x 0,2 = 16 cd/^2, lub 16 x 3,141 = 50lx.