Panowie Tom01 i Czornyj najczęściej polecają kalibrować dla temperatury 6500K. Za to w programie Eizo Easy Pix 2.01 (i dla monitora S2243W) jest zalecane aby dla celów "See/Adjust Pictures" ustawić 5500K (za: http://www.eizo.com/global/products/acc ... index.html ).
Chciałbym prawidłowo przygotować zdjęcia do wywołania w labie. Jaką temperaturę powinienem ustawić jako docelową? I l dlaczego raz jest zalecane 5500K (czasem 5000K) a raz 6500K ?
Dla jakiej temperatury barwowej kalibrować i dlaczego?
Post
Re: Dla jakiej temperatury barwowej kalibrować i dlaczego?
Już wiem Wszystko jest opisane w artykule Pana Tomasza:
http://www.mva.pl/viewtopic.php?f=21&t=43
Czasem warto przeczytać podstawy, zanim zacznie się pytać
http://www.mva.pl/viewtopic.php?f=21&t=43
Czasem warto przeczytać podstawy, zanim zacznie się pytać
- Tom01
- Kontakt:
- Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Post
Re: Dla jakiej temperatury barwowej kalibrować i dlaczego?
Jak napisałem w pierwszym akapicie, nie ma stałych zaleceń, raczej wytyczne. Kalibrację w ogólności trzeba zrobić tak, żeby wykorzystać najlepsze cechy monitora i jednocześnie tak aby otoczenie wprowadzało jak najmniejsze dewiacje w postrzeganie. Nastawy wynikają z tego czym się Pan zajmuje. W Pana przypadku 6000-6500K.
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Post
Re: Dla jakiej temperatury barwowej kalibrować i dlaczego?
Odświeżę wątek, też mam z tym problem. Kalibrując do D65 dostaję IMHO zażółcony obraz, ciężko mi do niego przywyknąć, w jaki sposób dobrać temperaturę? Zejść niżęj, dobierając na oko metodą prób i błędów?
To samo z jaskrowością, różnica o 20 nitów dla amatora pracującego na słabym monitorze nie jest wielka.
I przy okazji. Jak to jest z kalibracją sprzętową? Tam chyba nie ma etapu prekalibracji i problem nie istnieje?
To samo z jaskrowością, różnica o 20 nitów dla amatora pracującego na słabym monitorze nie jest wielka.
I przy okazji. Jak to jest z kalibracją sprzętową? Tam chyba nie ma etapu prekalibracji i problem nie istnieje?
- gootchio
- Lokalizacja: Warszawa
Post
D65 w fotografii jest już bardzo zimne - ale jak się upierasz, że jest zażółcone to raczej podnoś niż schodź (może za długo pracowałeś na laptopie i Ci się wzrok przyzwyczaił do niebieskiego obrazu?).
edit* Aha i 20 nitów też już jest mocno widoczne... u mnie to różnica między żarówkami w nocy, a odsłoniętymi oknami w dzień (zimowy).
Re: Dla jakiej temperatury barwowej kalibrować i dlaczego?
W kalibracji sprzętowej jak sama nazwa wskazuje prekalibracją zajmuje się sprzęt - monitor dochodzi automatycznie do zadanego "targetu".deepblue pisze:Odświeżę wątek, też mam z tym problem. Kalibrując do D65 dostaję IMHO zażółcony obraz, ciężko mi do niego przywyknąć, w jaki sposób dobrać temperaturę? Zejść niżęj, dobierając na oko metodą prób i błędów?
To samo z jaskrowością, różnica o 20 nitów dla amatora pracującego na słabym monitorze nie jest wielka.
I przy okazji. Jak to jest z kalibracją sprzętową? Tam chyba nie ma etapu prekalibracji i problem nie istnieje?
D65 w fotografii jest już bardzo zimne - ale jak się upierasz, że jest zażółcone to raczej podnoś niż schodź (może za długo pracowałeś na laptopie i Ci się wzrok przyzwyczaił do niebieskiego obrazu?).
edit* Aha i 20 nitów też już jest mocno widoczne... u mnie to różnica między żarówkami w nocy, a odsłoniętymi oknami w dzień (zimowy).
Post
Niżej - miałem na myśli niższą temperaturę widoczną na monitorze.
Nity - źle się troche wyraziłem, oczywiście widać różnicę, ale ciężko jest ocenić, która jaskrawość będzie "właściwa".
Przy okazji - jak to jest z gamma? Raz czytam, że dla MacOS powinno się używać 1.8, raz, że od bodajże Leoparda już 2.2. Raz czytam, że do druku 1.8, raz że jednak standardowe 2.2...
Re: Dla jakiej temperatury barwowej kalibrować i dlaczego?
Moim zdaniem mam zażółcony, przynajmniej tak mi się wydaje porównując z kartką papieru. Ale racja, jestem przyzwyczajony do zaniebieszczonych laptopów, na których pracuję zawodowo 8h dziennie (w domu też w sumie do pewnych rzeczy używam MacBooka).gootchio pisze:W kalibracji sprzętowej jak sama nazwa wskazuje prekalibracją zajmuje się sprzęt - monitor dochodzi automatycznie do zadanego "targetu".deepblue pisze:Odświeżę wątek, też mam z tym problem. Kalibrując do D65 dostaję IMHO zażółcony obraz, ciężko mi do niego przywyknąć, w jaki sposób dobrać temperaturę? Zejść niżęj, dobierając na oko metodą prób i błędów?
To samo z jaskrowością, różnica o 20 nitów dla amatora pracującego na słabym monitorze nie jest wielka.
I przy okazji. Jak to jest z kalibracją sprzętową? Tam chyba nie ma etapu prekalibracji i problem nie istnieje?
D65 w fotografii jest już bardzo zimne - ale jak się upierasz, że jest zażółcone to raczej podnoś niż schodź (może za długo pracowałeś na laptopie i Ci się wzrok przyzwyczaił do niebieskiego obrazu?).
edit* Aha i 20 nitów też już jest mocno widoczne... u mnie to różnica między żarówkami w nocy, a odsłoniętymi oknami w dzień (zimowy).
Niżej - miałem na myśli niższą temperaturę widoczną na monitorze.
Nity - źle się troche wyraziłem, oczywiście widać różnicę, ale ciężko jest ocenić, która jaskrawość będzie "właściwa".
Przy okazji - jak to jest z gamma? Raz czytam, że dla MacOS powinno się używać 1.8, raz, że od bodajże Leoparda już 2.2. Raz czytam, że do druku 1.8, raz że jednak standardowe 2.2...
- Tom01
- Kontakt:
- Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Post
Re: Dla jakiej temperatury barwowej kalibrować i dlaczego?
Zawsze i wszędzie 2.2.deepblue pisze:Przy okazji - jak to jest z gamma? Raz czytam, że dla MacOS powinno się używać 1.8, raz, że od bodajże Leoparda już 2.2. Raz czytam, że do druku 1.8, raz że jednak standardowe 2.2...
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Post
Mnie zastanowiły zapisy typu:
Z http://www.graficzne-eizo.pl/monitory-d ... r-5-2.html (opis ColorNavigatora ze strony EIZO)
Wartości predefiniowane:
Printing jasność: 80 cd/m², temperatura punktu bieli: 5000 K, wartość współczynnika gamma: 1,8
Photography, Graphic Design jasność: 80 cd/m², temperatura punktu bieli: 6500 K, wartość współczynnika gamma: 2,2
Jak to interpretować?
Re: Dla jakiej temperatury barwowej kalibrować i dlaczego?
Dziękuję, to upraszcza życie.Tom01 pisze:Zawsze i wszędzie 2.2.deepblue pisze:Przy okazji - jak to jest z gamma? Raz czytam, że dla MacOS powinno się używać 1.8, raz, że od bodajże Leoparda już 2.2. Raz czytam, że do druku 1.8, raz że jednak standardowe 2.2...
Mnie zastanowiły zapisy typu:
Z http://www.graficzne-eizo.pl/monitory-d ... r-5-2.html (opis ColorNavigatora ze strony EIZO)
Wartości predefiniowane:
Printing jasność: 80 cd/m², temperatura punktu bieli: 5000 K, wartość współczynnika gamma: 1,8
Photography, Graphic Design jasność: 80 cd/m², temperatura punktu bieli: 6500 K, wartość współczynnika gamma: 2,2
Jak to interpretować?
- Tom01
- Kontakt:
- Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Post
Re: Dla jakiej temperatury barwowej kalibrować i dlaczego?
Pierwszy zestaw jest nieaktualny, ale przy takich testowane są monitory.
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Post
Re: Dla jakiej temperatury barwowej kalibrować i dlaczego?
OK. Właśnie przyniosłem ze sklepu nowego CG223W. Odpalam najnowszego ColorNavigatora (6.0.2) i jakie widzę zdefiniowane przez EIZO targety?
Printing: 5000k
Photography: 5500k
Web Design: 6500k
czy wynika to z charakterystyki tego monitora czy to kolejna niedoróba EIZO (kolejna bo za pierwszą przyjąłem dokumentację, w której wyraźnie piszą, że pod MAc OS stosuje się gamma 1.8) i nieaktualne zestawy w najnowszym oprogramowaniu?
Printing: 5000k
Photography: 5500k
Web Design: 6500k
czy wynika to z charakterystyki tego monitora czy to kolejna niedoróba EIZO (kolejna bo za pierwszą przyjąłem dokumentację, w której wyraźnie piszą, że pod MAc OS stosuje się gamma 1.8) i nieaktualne zestawy w najnowszym oprogramowaniu?
Ostatnio zmieniony 12 stycznia 2012, 21:46 - czw przez deepblue, łącznie zmieniany 1 raz.
- Tom01
- Kontakt:
- Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Post
Re: Dla jakiej temperatury barwowej kalibrować i dlaczego?
To przykładowe "targety". Finalne zależą od profilu pracy i warunków oświetleniowych.deepblue pisze:czy wynika to z charakterystyki tego monitora czy to kolejna niedoróba EIZO?
Tak kiedyś było.deepblue pisze:(kolejna bo za pierwszą przyjąłem dokumentację, w której wyraźnie piszą, że pod MAc OS stosuje się gamma 1.8).
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Post
Re: Dla jakiej temperatury barwowej kalibrować i dlaczego?
Pożyczyłem kalibrator Eye-one Display 2. Chcę skalibrować kilka monitorów (2 w pracy i 2 w domu - w tym laptop) do różnych zastosowań - głównie do przygotowania do druku i obróbki fotografii. Czy w takim razie do każdego monitora zrobić po dwa profile, np. 5500K do druku i 6000 lub 6500K do labu i w zależności od aktualnie wykonywanej pracy zmieniać je? Czy takie rozwiązanie ma sens i jakie temperatury będą optymalne?
- Tom01
- Kontakt:
- Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Post
Re: Dla jakiej temperatury barwowej kalibrować i dlaczego?
Lepiej nie zmieniać. Oczy dość ciężko się przyzwyczajają do obrazu i będzie Pan cały czas skakał między ciepłym i zimnym. Proponuję ustawić 6000K i tak pracować.
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
- Czornyj
- Kontakt:
- Lokalizacja: Kraków
Post
Re: Dla jakiej temperatury barwowej kalibrować i dlaczego?
Poligrafia rządzi się tymi samymi prawami fizyki, co fotografia, nie ma sensu niepotrzebnie kombinować.
Wróć do „Kalibracja monitorów”
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości