Zgadza się,moje stwierdzenie było uogólnieniem,są ludzie którzy szanują swoją pracę ,klientów i siebie,oby było ich jak najwięcej.
Monitor do średnio zaawansowanych zastosowań foto
Post
Re: Monitor do średnio zaawansowanych zastosowań foto
Jak chciałem wziąć monitor z szerokim gamutem, to zaproponowany został wąski, czyżby do obróbki foto nie był potrzebny adobeRGB?
- Tom01
- Kontakt:
- Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Post
Re: Monitor do średnio zaawansowanych zastosowań foto
Szersza przestrzeń to większe nasycenia. Tylko tyle. Przez dziesięciolecia nie było monitorów o gamucie większym niż sRGB a powstało mnóstwo arcydzieł fotograficznych.
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Post
Re: Monitor do średnio zaawansowanych zastosowań foto
Widziałem fotki, szeroko-gamutowe (nawet mam na dysku, więc mogę przesłać), gdzie przy wąskim gamucie niektóre elementy miały wręcz inny kolor niż przy szerokim. Albo na wąskim gamucie znikały niektóre detale (choć to też zależy od sposobu profilowania - też mam odpowiednie fotki gdzieś na dysku, by sobie przypomnieć czasem dlaczego sRGB to taki śmieć). Także to większe nasycenie to tylko tyle i aż tyle, bo czasem nie zmienia to nic (na niektórych fotkach, a raczej scenach), a czasem zmienia bardzo wiele. Swoją drogą jak ktoś z Was zastanawiał się z jakiego powodu niebo nad morzem po sfotografowaniu wyglądało zupełnie nie tak jak powinno, bo bez głębi, to pewnie właśnie przez smętnie wąski gamut sRGB.
- NocnyJastrzab
- Lokalizacja: Kraków
Post
Re: Monitor do średnio zaawansowanych zastosowań foto
Kolor de facto jest taki sam, tylko my mamy inne wrażenie barwne właśnie przez mniejsze/większe nasycenie.
Kwestia nieba jest też związana z promieniowaniem UV i polaryzacją światła, które wpływają na postrzegany kontrast na zdjęciu.
Brak kontrastu powoduje wrażenie braku głębi zdjęcia.
Kwestia nieba jest też związana z promieniowaniem UV i polaryzacją światła, które wpływają na postrzegany kontrast na zdjęciu.
Brak kontrastu powoduje wrażenie braku głębi zdjęcia.
Dominik Nowak, tel. 506212501 [Kraków / Nowa Huta]
www.dominiknowak.pl - Kalibracja monitora / telewizora
www.fotoplus.pl - Specjalistyczny Sklep Foto-Video
www.dominiknowak.pl - Kalibracja monitora / telewizora
www.fotoplus.pl - Specjalistyczny Sklep Foto-Video
Post
Re: Monitor do średnio zaawansowanych zastosowań foto
Kolor jest zupełnie inny. Tak wiele zmienia drastyczna zmiana nasycenia. Na tym konkretnym zdjęciu o którym myślę, przy sRGB jest zwyczajny zielony, a na AdobeRGB, jest coś co trudno w ogóle nazwać.
Kiedy patrzysz tylko na niebo, bez chmur, to kontrast pewnie jest tam 100:1, jak nie mniej. Problem nie jest w kontraście, tylko w tym, że kolor nieba czasem jest kompletnie poza gamutem sRGB i nie da się go sensownie w tej przestrzeni wyświetlić, bo między innymi w kierunku CYAN'iny sRGB jest cienki jak flaki z oleju.NocnyJastrzab pisze: ↑21 maja 2017, 11:13 - ndzKwestia nieba jest też związana z promieniowaniem UV i polaryzacją światła, które wpływają na postrzegany kontrast na zdjęciu.
Brak kontrastu powoduje wrażenie braku głębi zdjęcia.
- NocnyJastrzab
- Lokalizacja: Kraków
Post
Re: Monitor do średnio zaawansowanych zastosowań foto
Z tym kolorem chodziło o to, że jego wartość kolorymetryczna jest taka sama, tylko jest inaczej postrzegany na monitorze wąskogamutowym i szerokogamutowym.
Dominik Nowak, tel. 506212501 [Kraków / Nowa Huta]
www.dominiknowak.pl - Kalibracja monitora / telewizora
www.fotoplus.pl - Specjalistyczny Sklep Foto-Video
www.dominiknowak.pl - Kalibracja monitora / telewizora
www.fotoplus.pl - Specjalistyczny Sklep Foto-Video
Post
Re: Monitor do średnio zaawansowanych zastosowań foto
Jego wartość jest zupełnie inna, bo monitor wąsko-gamutowy nie wyświetli tej wartości, która jest poza jego zakresem barwnym. Gdyby zmierzona wartość była taka sama, to monitor wąsko-gamutowy byłby szeroko-gamutowy .NocnyJastrzab pisze: ↑21 maja 2017, 13:46 - ndzZ tym kolorem chodziło o to, że jego wartość kolorymetryczna jest taka sama,
Jest inaczej postrzegany, bo to inny kolor x-P ... każde urządzenie kolorymetryczne to zmierzy (nawet spyder x-P ).NocnyJastrzab pisze: ↑21 maja 2017, 13:46 - ndztylko jest inaczej postrzegany na monitorze wąskogamutowym i szerokogamutowym.
- NocnyJastrzab
- Lokalizacja: Kraków
Post
Re: Monitor do średnio zaawansowanych zastosowań foto
Chyba się nie zrozumieliśmy. Nie potrzebujemy kolorymetru. Mając monitor szerokogamutowy wystarczy w PS ustawić dowolny kolor. Wartość RGB będzie taka sam niezależnie w jakim gamucie będzie wyświetlany kolor. Oczywiste, że obserwator będzie widział inny kolor. To mózg sprawia, że mamy konkretne wrażenie barwne.
Dominik Nowak, tel. 506212501 [Kraków / Nowa Huta]
www.dominiknowak.pl - Kalibracja monitora / telewizora
www.fotoplus.pl - Specjalistyczny Sklep Foto-Video
www.dominiknowak.pl - Kalibracja monitora / telewizora
www.fotoplus.pl - Specjalistyczny Sklep Foto-Video
Post
Re: Monitor do średnio zaawansowanych zastosowań foto
Monitor szeroko-gamutowy jest w stanie fizycznie, realnie świecić takim kolorem, jakiego nie jest, w stanie fizycznie, realnie wyświetlić monitor wąsko-gamutowy.
W przypadku o którym mówiłem (na zdjęciu AdobeRGB jeden z elementów tego zdjęcia, ma zupełnie inny kolor przy wyświetlaniu w przestrzeni sRGB a inny w aRGB) właśnie taka sytuacja zachodzi, że w sRGB nawet zbliżonego odcienia nie ma - tak wielki jest dystans kolorymetryczny.
... a biorąc pod uwagę profilowanie kolorów przy wyświetlaniu aRGB na monitorze ~sRGB (np. wzgl. kolorymetryczne), to praktycznie nawet wartość numeryczna o której wspominasz jest inna.
W przypadku o którym mówiłem (na zdjęciu AdobeRGB jeden z elementów tego zdjęcia, ma zupełnie inny kolor przy wyświetlaniu w przestrzeni sRGB a inny w aRGB) właśnie taka sytuacja zachodzi, że w sRGB nawet zbliżonego odcienia nie ma - tak wielki jest dystans kolorymetryczny.
... a biorąc pod uwagę profilowanie kolorów przy wyświetlaniu aRGB na monitorze ~sRGB (np. wzgl. kolorymetryczne), to praktycznie nawet wartość numeryczna o której wspominasz jest inna.
- NocnyJastrzab
- Lokalizacja: Kraków
Post
Re: Monitor do średnio zaawansowanych zastosowań foto
@Kyle jaki masz monitor?
Znasz ten wzornik z linku? Plik jest szerokogamutowy!
W PS jak klikniesz pipetą w kolorowe kwadraciki, to ich wartości nie zmienią się, jak przełączam między aRGB i sRGB.
O to mi chodzi. Kolor (wrażenie barwne) się zmienia, bo musi.
Znasz ten wzornik z linku? Plik jest szerokogamutowy!
W PS jak klikniesz pipetą w kolorowe kwadraciki, to ich wartości nie zmienią się, jak przełączam między aRGB i sRGB.
O to mi chodzi. Kolor (wrażenie barwne) się zmienia, bo musi.
Dominik Nowak, tel. 506212501 [Kraków / Nowa Huta]
www.dominiknowak.pl - Kalibracja monitora / telewizora
www.fotoplus.pl - Specjalistyczny Sklep Foto-Video
www.dominiknowak.pl - Kalibracja monitora / telewizora
www.fotoplus.pl - Specjalistyczny Sklep Foto-Video
Post
Re: Monitor do średnio zaawansowanych zastosowań foto
Pełna zgoda z Kyle, nie edytuję kolorów w RAW gdy mam do dyspozycji tylko sRGB. bo wychodzi kaszana, co innego widzę co innego będzie w efekcie gdy ktoś zobaczy to w innej przestrzeni barwnej. AdobeRGB, to nie jest większe nasycenie vs sRGB.
Proponuję np. te stronę https://tomaszpluszczyk.pl/zarzadzanie-barwa-f-a-q/
Dziękuję nie skorzystam z kalibracji, monitora.
Proponuję np. te stronę https://tomaszpluszczyk.pl/zarzadzanie-barwa-f-a-q/
Dziękuję nie skorzystam z kalibracji, monitora.
- NocnyJastrzab
- Lokalizacja: Kraków
Post
Re: Monitor do średnio zaawansowanych zastosowań foto
Znam i czytałem. Tylko TP nie jest specjalistą z dziedziny koloru. Ja zresztą też "jeszcze" nie ;p
PS. W takim razie jak edytujesz? Jaka kaszana CI wychodzi? Jak poprawnie zapiszesz zdjęcie do sRGB to w czym problem?
To co zobaczy ktoś inny, zależy od jego urządzenia. Zakładając, że ma przyzwoity monitor i dobrze skalibrowany nie powinien widzieć skrajnie źle.
PS. W takim razie jak edytujesz? Jaka kaszana CI wychodzi? Jak poprawnie zapiszesz zdjęcie do sRGB to w czym problem?
To co zobaczy ktoś inny, zależy od jego urządzenia. Zakładając, że ma przyzwoity monitor i dobrze skalibrowany nie powinien widzieć skrajnie źle.
Dominik Nowak, tel. 506212501 [Kraków / Nowa Huta]
www.dominiknowak.pl - Kalibracja monitora / telewizora
www.fotoplus.pl - Specjalistyczny Sklep Foto-Video
www.dominiknowak.pl - Kalibracja monitora / telewizora
www.fotoplus.pl - Specjalistyczny Sklep Foto-Video
Post
Re: Monitor do średnio zaawansowanych zastosowań foto
Wartości pikseli obrazu sRGB po konwersji do AdobeRGB się pozmieniają (masz plik AdobeRGB i przekonwertujesz go i zapiszesz do sRGB). W efekcie jak w sRGB czerwony był 255, to przy AdobeRGB ten sam kolor nie może być 255, bo byłby dużo bardziej nasycony.NocnyJastrzab pisze: ↑21 maja 2017, 22:21 - ndzW PS jak klikniesz pipetą w kolorowe kwadraciki, to ich wartości nie zmienią się, jak przełączam między aRGB i sRGB.
Problem w tym, że samo, nawet jak najbardziej prawidłowe zapisanie do węższej przestrzeni (np. sRGB) przekłamuje rzeczywiste kolory (jeśli realne kolory na fotografowanej scenie znajdują się poza gamutem sRGB). Wysyp sobie toner cyan, oryginalny z dobrej laserówki kolorowej (z szerokim gamutem, a nie jakiś wyblakły wąskogamutowy zamiennik czy inny szajs) na kartkę papieru, oświetl naturalnym letnim światłem i sfotografuj to do sRGB ... wyjdzie przysłowiowa kaszana. Po prostu inny kolor.NocnyJastrzab pisze: ↑21 maja 2017, 23:59 - ndzPS. W takim razie jak edytujesz? Jaka kaszana CI wychodzi? Jak poprawnie zapiszesz zdjęcie do sRGB to w czym problem?
- Tom01
- Kontakt:
- Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Post
Jeśli mowa o próbie koloru, to tak. Nie zmieniają się bo nic się nie zmienia w kolorze, to tylko symulacja.
Re: Monitor do średnio zaawansowanych zastosowań foto
NocnyJastrzab pisze: ↑21 maja 2017, 22:21 - ndzW PS jak klikniesz pipetą w kolorowe kwadraciki, to ich wartości nie zmienią się, jak przełączam między aRGB i sRGB.
Jeśli mowa o próbie koloru, to tak. Nie zmieniają się bo nic się nie zmienia w kolorze, to tylko symulacja.
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
- NocnyJastrzab
- Lokalizacja: Kraków
Post
Re: Monitor do średnio zaawansowanych zastosowań foto
Chodziło mi o przełączenie trybu wyświetlania w monitorze.
Dominik Nowak, tel. 506212501 [Kraków / Nowa Huta]
www.dominiknowak.pl - Kalibracja monitora / telewizora
www.fotoplus.pl - Specjalistyczny Sklep Foto-Video
www.dominiknowak.pl - Kalibracja monitora / telewizora
www.fotoplus.pl - Specjalistyczny Sklep Foto-Video
Post
Re: Monitor do średnio zaawansowanych zastosowań foto
... no to trudno, aby kolor pobierany pipetką się zmienił. Za to kolor widoczny na ekranie, jak i zebrany sprzętem pomiarowym jeździć będzie szalenie.
- Tom01
- Kontakt:
- Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Post
Dlaczego ma się zmieniać wartość koloru w pliku, przy przełączaniu wyświetlania monitora? Równie dobrze można monitor zmienić na czarno-biały, kolor w pliku będzie jaki był, nie zmieni się na odcienie szarości.
Re: Monitor do średnio zaawansowanych zastosowań foto
NocnyJastrzab pisze: ↑22 maja 2017, 09:16 - pnChodziło mi o przełączenie trybu wyświetlania w monitorze.
Dlaczego ma się zmieniać wartość koloru w pliku, przy przełączaniu wyświetlania monitora? Równie dobrze można monitor zmienić na czarno-biały, kolor w pliku będzie jaki był, nie zmieni się na odcienie szarości.
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
- NocnyJastrzab
- Lokalizacja: Kraków
Post
Re: Monitor do średnio zaawansowanych zastosowań foto
Przecież nie napisałem, że ma się zmieniać.
Dominik Nowak, tel. 506212501 [Kraków / Nowa Huta]
www.dominiknowak.pl - Kalibracja monitora / telewizora
www.fotoplus.pl - Specjalistyczny Sklep Foto-Video
www.dominiknowak.pl - Kalibracja monitora / telewizora
www.fotoplus.pl - Specjalistyczny Sklep Foto-Video
Wróć do „Zastosowania amatorskie”
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Czornyj i 1 gość