Eizo CG241W oraz S2433W
Post
Eizo CG241W oraz S2433W
Cześć.
Znalazłem ofertę na OLX w której są do kupienia monitory Eizo CG241W oraz S2433W. Pierwszy ma wyjeżdżone 27k godzin a drugi prawie 7k. Cena za obydwa to 1900zł. Właściciel mówi, że jest pedantyczny i wysłał taką o to wiadomość gdy zapytałem go o to, jak kalibrował monitory:
"...ustawiałem punkt bieli na D65 a potem robiłem automatyczną kalibrację w DisplayCAL. Dzięki temu bez problemu ustawiałem wszystkie trzy bardzo podobnie. CG241W ma sprzętową kalibrację, ale tego nie stosowałem bo nie bardzo potrafię. Ja pracuję w grafice, ilustracji i DTP (portfolio na szumna.pl) i przyznam, że z moimi niedużymi umiejętnościami kalibracji wydruki miałem zawsze kolorystycznie bardzo wierne. Mam duże zaufanie do tych ekranów."
Oraz coś takiego jest w treści ogłoszenia:
"CG241 kupiłem ze sklepu w Polsce i dbałem, nie narażałem na zmiany temperatury itp. Dlatego nadal pracuje na jasności 32% co daje na kalibratorze 120 cd światła (to standard do pracy z kolorem). Nigdy nie było z nim kłopotów, matryca jest idealna i myślę, że jeszcze długo posłuży."
No i właśnie, czy rzeczywiście te monitory posłużą długo i wiernie (w szczególności CG241W)? Zastanawiałem się nad kupnem przynajmniej CG z zastosowaniem do color gradingu filmów. Niestety nie stać mnie na wyłożenie worka złotych monet na Trimastera, Dolby czy Flandersa dlatego też szukam jakiegoś alternatywnego rozwiązania w postaci używki. Co o tym sądzicie? Czy warto w ogóle brać to pod uwagę czy sobie darować? Dzisiaj wieczorem jestem umówiony z właścicielem na sprawdzenie monitorów na moich pokolorowanych materiałach (wszystko kolorowane na Flandersie, modelu niestety nie pamiętam). Ew. jakie inne opcje byście polecali?
Znalazłem ofertę na OLX w której są do kupienia monitory Eizo CG241W oraz S2433W. Pierwszy ma wyjeżdżone 27k godzin a drugi prawie 7k. Cena za obydwa to 1900zł. Właściciel mówi, że jest pedantyczny i wysłał taką o to wiadomość gdy zapytałem go o to, jak kalibrował monitory:
"...ustawiałem punkt bieli na D65 a potem robiłem automatyczną kalibrację w DisplayCAL. Dzięki temu bez problemu ustawiałem wszystkie trzy bardzo podobnie. CG241W ma sprzętową kalibrację, ale tego nie stosowałem bo nie bardzo potrafię. Ja pracuję w grafice, ilustracji i DTP (portfolio na szumna.pl) i przyznam, że z moimi niedużymi umiejętnościami kalibracji wydruki miałem zawsze kolorystycznie bardzo wierne. Mam duże zaufanie do tych ekranów."
Oraz coś takiego jest w treści ogłoszenia:
"CG241 kupiłem ze sklepu w Polsce i dbałem, nie narażałem na zmiany temperatury itp. Dlatego nadal pracuje na jasności 32% co daje na kalibratorze 120 cd światła (to standard do pracy z kolorem). Nigdy nie było z nim kłopotów, matryca jest idealna i myślę, że jeszcze długo posłuży."
No i właśnie, czy rzeczywiście te monitory posłużą długo i wiernie (w szczególności CG241W)? Zastanawiałem się nad kupnem przynajmniej CG z zastosowaniem do color gradingu filmów. Niestety nie stać mnie na wyłożenie worka złotych monet na Trimastera, Dolby czy Flandersa dlatego też szukam jakiegoś alternatywnego rozwiązania w postaci używki. Co o tym sądzicie? Czy warto w ogóle brać to pod uwagę czy sobie darować? Dzisiaj wieczorem jestem umówiony z właścicielem na sprawdzenie monitorów na moich pokolorowanych materiałach (wszystko kolorowane na Flandersie, modelu niestety nie pamiętam). Ew. jakie inne opcje byście polecali?
Ostatnio zmieniony 11 lipca 2018, 09:04 - śr przez JacobCatch, łącznie zmieniany 1 raz.
Post
Re: Eizo CG241W oraz S2433W
Jak za parę stówek to można wziąć, jak jutro padnie, żeby nie było szkoda kasy, ale wszystkie mają podświetlenie CCFL, a te po 27k godzinach na 120cd/m2 ma dość. Natomiast S2433W jest szerokogamutowy i nie ma 3D LUT, ani 1DLUT+3x3 Matrix, także bieda, bo będzie świecił jak kamizelka odblaskowa.
Post
Re: Eizo CG241W oraz S2433W
Facet chce za CG 1000zł ale mu zaproponowałem 800zł to odparł, że nad ceną musi się zastanowić.
Czy możesz mi wytłumaczyć i szerzej opisać dlaczego S2433W będzie świecił jak kamizelka odblaskowa i jak to się będzie przekładało na komfort(lub jego brak) pracy?
Czy możesz mi wytłumaczyć i szerzej opisać dlaczego S2433W będzie świecił jak kamizelka odblaskowa i jak to się będzie przekładało na komfort(lub jego brak) pracy?
- NocnyJastrzab
- Lokalizacja: Kraków
Post
Re: Eizo CG241W oraz S2433W
Chodzi o to, że S2433W ma gamut ciut większy od sRGB i nie da się nad nim zapanować (przyciąć). Ponadto brak ukłądów kompensacji podświetlenia, co przy świetlówkach objawia się przyciemnionymi i zażółconymi brzegami po znacznym zużyciu. I nawet super kalibracja tego nie poprawi. CG241W jeszcze można by brać po sprawdzeniu. Może się okazać, że lepiej wziąć coś nowszego z niższej półki..
Dominik Nowak, tel. 506212501 [Kraków / Nowa Huta]
www.dominiknowak.pl - Kalibracja monitora / telewizora
www.fotoplus.pl - Specjalistyczny Sklep Foto-Video
www.dominiknowak.pl - Kalibracja monitora / telewizora
www.fotoplus.pl - Specjalistyczny Sklep Foto-Video
Post
Re: Eizo CG241W oraz S2433W
S2433W zasadniczo nie da się kalibrować. Co do reszty, to właśnie o to mi chodziło.NocnyJastrzab pisze:I nawet super kalibracja tego nie poprawi.
Post
Jedyne objawy zużycia po tych 21 tys godzin na CCFL jakie zauważyłem, to niższa jasność maksymalna i niższa natywna temp. barwowa (trzeba kalibrować, by uzyskać 6500K)
Re: Eizo CG241W oraz S2433W
Bzdury piszesz. Mam szeroko-gamutowego EIZO S2231W i jakoś nie świeci jak "kamizelka odblaskowa".
Kolejne bzdury.
Pewnie na upartego wystarczy zmniejszyć nasycenie w OSD i gamut automagicznie ulegnie zwężeniu ... tylko po co? Nadmienię, że odtwarzacze filmów (MPC-HC, czy POT Player) profilują materiały video, więc uzyskanie wiernego wyświetlania VIDEO z gamutem sRGB na szeroko-gamutowych ekranach nie stanowi problemu. ... analogicznie można przy pomocy POT player wyświetlić filmy szeroko-gamutowe HDR i zobaczymy szerszy zakres barw, niż na ekranach pożal się Boże ~sRGB.NocnyJastrzab pisze: ↑11 lipca 2018, 09:41 - śrChodzi o to, że S2433W ma gamut ciut większy od sRGB i nie da się nad nim zapanować (przyciąć).
Kolega nie ma pojęcia jak działa kompensacja, skoro sądzi, że po zużyciu, jak pojawią się nowe nierównomierności, to kompensacja (mapa fabryczna) cokolwiek na te nowe nierówności pomoże. Swoją drogą mam CCFL z przebiegiem ponad 21 tys godzin i zażółconych brzegów nie mam (jeszcze). Oczywiście natywna temp. barwowa poleciała na 4xxxK, więc trzeba było ekran skalibrować, by miał 6500K (czyli zrobić to, co się wg. usera max niby nie da zrobić, a mianowicie trzeba ruszyć nastawy R/G/B w OSD monitora)NocnyJastrzab pisze: ↑11 lipca 2018, 09:41 - śrPonadto brak ukłądów kompensacji podświetlenia, co przy świetlówkach objawia się przyciemnionymi i zażółconymi brzegami po znacznym zużyciu.
Jedyne objawy zużycia po tych 21 tys godzin na CCFL jakie zauważyłem, to niższa jasność maksymalna i niższa natywna temp. barwowa (trzeba kalibrować, by uzyskać 6500K)
Post
Re: Eizo CG241W oraz S2433W
Założyłem, że regulacji wagami RGB nie nazywamy kalibracją, ale jeśli tak, to masz rację. Można regulować sobie wagi RGB, jak w każdym monitorze.
Zmiana nasycenia nie powoduje zmian gamutu (przestrzeni barwnej). Mylisz pojęcia.
Masz szerokogamutowy monitor, długo, i się do niego po prostu przyzwyczaiłeś. Ja też mam szerokogamutowy monitor, z możliwością sprzętowego wyświetlenia sRGB (do czego potrzebny jest 3D LUT lub 1D LUT + 3x3 Matrix) więc wiem, jaka jest różnica. Jest duża i nie wynika wyłącznie ze zmiany nasycenia ale i ze zmiany odcieni kolorów. U Ciebie takiej zmiany nie ma, bo monitor nie potrafi sprzętowo wyświetlić sRGB.
Zmiana nasycenia nie powoduje zmian gamutu (przestrzeni barwnej). Mylisz pojęcia.
Masz szerokogamutowy monitor, długo, i się do niego po prostu przyzwyczaiłeś. Ja też mam szerokogamutowy monitor, z możliwością sprzętowego wyświetlenia sRGB (do czego potrzebny jest 3D LUT lub 1D LUT + 3x3 Matrix) więc wiem, jaka jest różnica. Jest duża i nie wynika wyłącznie ze zmiany nasycenia ale i ze zmiany odcieni kolorów. U Ciebie takiej zmiany nie ma, bo monitor nie potrafi sprzętowo wyświetlić sRGB.
Post
Re: Eizo CG241W oraz S2433W
Monitor obejmuje sRGB, a od poprawnego wyświetlania zdjęć czy filmów sRGB na monitorze z innym gamutem, dba oprogramowanie, które wykonuje np. wzgl. kolorymetryczne dopasowanie przestrzeni tak, by kolory były wiernie odzwierciedlone.
... serio mam wyciągnąć kolorymetr, przyciąć nasycenie w OSD i zmierzyć jaki został gamut? (wygeneruję profil, i będziesz mógł pooglądać sobie trójwymiarową bryłę gamutu jaki pozostał)
Post
https://en.wikipedia.org/wiki/SRGB
https://en.wikipedia.org/wiki/Adobe_RGB_color_space
Re: Eizo CG241W oraz S2433W
Tak, ale jest konieczność używania takowego oprogramowania, z czym często i gęsto bywa problem pod Windows lub Linux. Trzeba też wygenerować profil monitora opisujący jego rzeczywistą przestrzeń barwną tak, aby aplikacje wykorzystujące te informacje odpowiednio przycięły barwy.
Jak sobie życzysz.
https://en.wikipedia.org/wiki/SRGB
https://en.wikipedia.org/wiki/Adobe_RGB_color_space
- Tom01
- Kontakt:
- Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Post
Re: Eizo CG241W oraz S2433W
W S2231W nie można przyciąć nasycenia tylko jasność. Wizualnie jest to prawie to samo, ale matematycznie nie. Objętość gamutu oczywiście zmaleje, ale nie na "szerokość" tylko na "wysokość". Co do użycia monitora szerokogamutowego w koloryzacji, problem jest w tym, że oprogramowanie to tych celów nie ma zarządzania barwą.
W temacie wątku, zakup zajechanego monitora, choćby zawodowego, to wyrzucone pieniądze. Nie bez powodu ktoś go chce się pozbyć za 10% wartości nowego.
W temacie wątku, zakup zajechanego monitora, choćby zawodowego, to wyrzucone pieniądze. Nie bez powodu ktoś go chce się pozbyć za 10% wartości nowego.
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
- Czornyj
- Kontakt:
- Lokalizacja: Kraków
Post
Re: Eizo CG241W oraz S2433W
Wagi RGB (gain) nie zmniejszają nasycenia, tylko luminancję. Weź se wyciągnij ten kolorymetr i sprawdź. S2433W nie ma możliwości zmniejszenia nasycenia, zresztą samo zmniejszenie nasycenia to połowa sukcesu, bo aby fizycznie odwzorować sRGB/Rec.709 potrzebna jest jeszcze możliwość zmiany tonu barw.
Ogólnie ten model bardzo często miał problemy z murą chrominancji, już nowe prosto z pudła miewały srogie zafarby.
Oprogramowanie do edycji filmów niekoniecznie zarządza kolorem, co może stanowić problem - to, że istnieją edytory zarządzające kolorem nie jest wielką pociechą.
W CG241W statystycznie dość często pojawiały się problemy z delaminacją matryc, ogólnie nie jest to najtrwalszy monitor. Fakt, że w twoim S2231W po 20k nalotu nic złego się nie dzieje również nie będzie pociechą jeśli komuś wyskoczą plamy, co w CG241W potrafi się zdarzyć.
Ogólnie nie polecam kupowania używanych monitorów LCD na świetlówkach - są generalnie mniej równomierne od monitorów podświetlanych LED oraz mniej stabilne i trwałe w funkcji czasu, a plakietka EIZO czy NEC nie ma metafizycznych właściwości.
Ogólnie ten model bardzo często miał problemy z murą chrominancji, już nowe prosto z pudła miewały srogie zafarby.
Oprogramowanie do edycji filmów niekoniecznie zarządza kolorem, co może stanowić problem - to, że istnieją edytory zarządzające kolorem nie jest wielką pociechą.
W CG241W statystycznie dość często pojawiały się problemy z delaminacją matryc, ogólnie nie jest to najtrwalszy monitor. Fakt, że w twoim S2231W po 20k nalotu nic złego się nie dzieje również nie będzie pociechą jeśli komuś wyskoczą plamy, co w CG241W potrafi się zdarzyć.
Ogólnie nie polecam kupowania używanych monitorów LCD na świetlówkach - są generalnie mniej równomierne od monitorów podświetlanych LED oraz mniej stabilne i trwałe w funkcji czasu, a plakietka EIZO czy NEC nie ma metafizycznych właściwości.
- NocnyJastrzab
- Lokalizacja: Kraków
Post
Re: Eizo CG241W oraz S2433W
NocnyJastrzab pisze: ↑11 lipca 2018, 09:41 - śrPonadto brak ukłądów kompensacji podświetlenia, co przy świetlówkach objawia się przyciemnionymi i zażółconymi brzegami po znacznym zużyciu.
NIe twierdzę, że kompensacja wszystko załatwi. Co więcej, bywa i tak, że jej obecność niewiele wnosi. Miałem na myśli to, że potencjalnie może być problem z brzegami, bo często się to spotyka, choć nie zawsze. Oczywiście, jak wspomniałeś, w pierwszej kolejności najbardziej leci punkt bieli. Jasność maksymalna ma na ogół mniejsze znaczenie.Kyle pisze: Kolega nie ma pojęcia jak działa kompensacja, skoro sądzi, że po zużyciu, jak pojawią się nowe nierównomierności, to kompensacja (mapa fabryczna) cokolwiek na te nowe nierówności pomoże. Swoją drogą mam CCFL z przebiegiem ponad 21 tys godzin i zażółconych brzegów nie mam (jeszcze). Oczywiście natywna temp. barwowa poleciała na 4xxxK, więc trzeba było ekran skalibrować, by miał 6500K (czyli zrobić to, co się wg. usera max niby nie da zrobić, a mianowicie trzeba ruszyć nastawy R/G/B w OSD monitora)
Jedyne objawy zużycia po tych 21 tys godzin na CCFL jakie zauważyłem, to niższa jasność maksymalna i niższa natywna temp. barwowa (trzeba kalibrować, by uzyskać 6500K)
Dominik Nowak, tel. 506212501 [Kraków / Nowa Huta]
www.dominiknowak.pl - Kalibracja monitora / telewizora
www.fotoplus.pl - Specjalistyczny Sklep Foto-Video
www.dominiknowak.pl - Kalibracja monitora / telewizora
www.fotoplus.pl - Specjalistyczny Sklep Foto-Video
Post
Natomiast regulacja nasycenia ... zmniejsza nasycenie kolorów (po ustawieniu na minimum obraz jest monochromatyczny)
Nie mniej jednak powtórzę jeszcze raz, by nikogo nie wprowadzać w błąd: obniżenie tym regulatorem nasycenia i tak nie sprawi, że gamut zrówna się idealnie z sRGB. ... tym samym ta regulacja, to raczej taki "bajer", którego obecnie zupełnie nie używam (dawniej dla mnie był to tandetny pół-środek do filmów sRGB, by nie mieć przesycenia, ale po użyciu kolory były przekłamane ... obecnie używam profilowania, bez dotykania tego regulatora, dzięki czemu nie tylko nie ma przesycenia, ale i kolory są wiernie odzwierciedlone).
Re: Eizo CG241W oraz S2433W
... a czy ja pisałem o obniżeniu R G B gain?
... czyli wycięli jedną opcję wzgl. S2231W, który taką regulację ma.
W sumie to obnizenie nasycenia w menu nie sprawi że gamut będzie równy sRGB (bo inny procent trzeba zdjąć z np. czerwonego, a inny z np. zielonego, a ta regulacja ścina równo z każdej strony). Tym samym kolory jak najbardziej po obniżeniu nasycenia w OSD będą i tak nieprawidłowe {gamut nie pokrywający się równo z sRGB} - co sam kiedyś sprawdzałem ... kiedy jeszcze nie znalazłem programów do wyświetlania video z profilowaniem.
Jasność składowej to przycinają raczej R/G/B gain.
Natomiast regulacja nasycenia ... zmniejsza nasycenie kolorów (po ustawieniu na minimum obraz jest monochromatyczny)
Nie mniej jednak powtórzę jeszcze raz, by nikogo nie wprowadzać w błąd: obniżenie tym regulatorem nasycenia i tak nie sprawi, że gamut zrówna się idealnie z sRGB. ... tym samym ta regulacja, to raczej taki "bajer", którego obecnie zupełnie nie używam (dawniej dla mnie był to tandetny pół-środek do filmów sRGB, by nie mieć przesycenia, ale po użyciu kolory były przekłamane ... obecnie używam profilowania, bez dotykania tego regulatora, dzięki czemu nie tylko nie ma przesycenia, ale i kolory są wiernie odzwierciedlone).
- NocnyJastrzab
- Lokalizacja: Kraków
Post
Re: Eizo CG241W oraz S2433W
No nie taki dowolny. Ma służyć do m.in. obróbki materiału wideo: czyli musi mieć możliwość ustawienia poprawnego punktu bieli, co najmniej przyzwoitą liniowość oraz poprawną reprodukcję (dE < 3).
Dominik Nowak, tel. 506212501 [Kraków / Nowa Huta]
www.dominiknowak.pl - Kalibracja monitora / telewizora
www.fotoplus.pl - Specjalistyczny Sklep Foto-Video
www.dominiknowak.pl - Kalibracja monitora / telewizora
www.fotoplus.pl - Specjalistyczny Sklep Foto-Video
Post
Generalnie wybór monitora do edycji video na zasadzie, jak to max sugeruje "byle bliżej sRGB" jest krótkowzroczny. W sumie ma to jakiś sens, tylko przy założeniu, że program do edycji nie ma profilowania (co jest moim zdaniem żałosne, wydawać takie programistyczne buble), a pracujemy z materiałem sRGB. Jednak z tego co tutaj wyczytałem:
https://www.mysterybox.us/blog/2017/9/7 ... management
to np. "Adobe After Effect" i "DaVinci Resolve Studio" ma profilowanie (chyba, że coś źle zrozumiałem)
... jeśli program do edycji miałby profilowanie, to nie trzeba by szukać obchlastańca sRGB, tylko można by się skupić na tym co najważniejsze, czyli na poszukiwaniu ekranu możliwie najwyższej jakości (liniowość, równomierność itd.).
Re: Eizo CG241W oraz S2433W
... do tego przyzwoitą równomierność.NocnyJastrzab pisze: ↑11 lipca 2018, 13:10 - śrNo nie taki dowolny. Ma służyć do m.in. obróbki materiału wideo: czyli musi mieć możliwość ustawienia poprawnego punktu bieli, co najmniej przyzwoitą liniowość oraz poprawną reprodukcję (dE < 3).
Generalnie wybór monitora do edycji video na zasadzie, jak to max sugeruje "byle bliżej sRGB" jest krótkowzroczny. W sumie ma to jakiś sens, tylko przy założeniu, że program do edycji nie ma profilowania (co jest moim zdaniem żałosne, wydawać takie programistyczne buble), a pracujemy z materiałem sRGB. Jednak z tego co tutaj wyczytałem:
https://www.mysterybox.us/blog/2017/9/7 ... management
to np. "Adobe After Effect" i "DaVinci Resolve Studio" ma profilowanie (chyba, że coś źle zrozumiałem)
... jeśli program do edycji miałby profilowanie, to nie trzeba by szukać obchlastańca sRGB, tylko można by się skupić na tym co najważniejsze, czyli na poszukiwaniu ekranu możliwie najwyższej jakości (liniowość, równomierność itd.).
Post
Re: Eizo CG241W oraz S2433W
Za 800zł to sobie nie poszalejesz. Jak już się koniecznie upierasz można jeszcze iść do Lidla, jak już tej Biedronki tak nie lubisz.
- NocnyJastrzab
- Lokalizacja: Kraków
Post
Re: Eizo CG241W oraz S2433W
Max nie o to chodzi. Można kupować "dowolnie", ale jednak z głową. Tylko nie każdemu się chce. A pisałem już kiedyś o przyzwoitym Asusie za ok. 700 zł nówka. Kalibrowałem osobiście u osoby, która poświęciła instesywnie miesiąc na szukanie i weryfikację informacji. Opłaciło się. Monitor cudny nie jest, ale po kalibracji nadzwyczaj znośny. A tak to trzeba by drugie tyle dodać np. do EA234WMi-CT.
Dominik Nowak, tel. 506212501 [Kraków / Nowa Huta]
www.dominiknowak.pl - Kalibracja monitora / telewizora
www.fotoplus.pl - Specjalistyczny Sklep Foto-Video
www.dominiknowak.pl - Kalibracja monitora / telewizora
www.fotoplus.pl - Specjalistyczny Sklep Foto-Video
Wróć do „Dobór monitora, akcesoria, ustawienia”
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości