Monitor i ProPhoto RGB
Post
Monitor i ProPhoto RGB
Witam wszystkich na tym forum. Jak widzę można tu napotkać profesjonalne podejście w temacie monitorów profesjonalnych. Mam pytanie dotyczące optymalnego postępowania, jeśli będę chciał się poruszać w ProPhoto RGB tzn. fotografować i drukować na odpowiednim sprzęcie. Jednym słowem „wywołuję” z RAW obrazek i zapisuję w ProPhoto RGB 16bit na kanał a na końcu drukuję powiedzmy na Epson Stylus PRO 7900. Ale jak widomo muszę to w międzyczasie oglądać na monitorze i pytanie brzmi co tam zobaczę i na czym ewentualnie mogę zobaczy coś co nie będzie diametralnie różniło się od tego co wydrukuję i co oglądam w oryginale przed sfotografowaniem.
- Tom01
- Kontakt:
- Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Post
Re: Monitor i ProPhoto RGB
Zobaczy Pan mniej niż zarejestruje aparat, ale przy odpowiedniej klasie monitorów dramatu nie ma. Wzrokowo raczej ciężko będzie zobaczyć różnicę. Może więcej praktycznych uwag napisze P. Marcin (Czornyj), on właśnie pracuje na takiej drukarce.
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Post
Re: Monitor i ProPhoto RGB
Dziękuję za odpowiedź i optymistyczne podejście, jednak obawiam się problemów, ponieważ przestrzeń oferowana przez ProPhoto RGB jest zdecydowanie większa i nie wiem jak tu się zachowa monitor nawet bardzo dobry i czy w ogóle można go jakoś rozsądnie skalibrować. Nie dysponuję w tej chwili sensownym monitorem ale jeśli zapisuję obraz w sRGB czy Adobe98 to odchyłki są ale jeszcze "sensowne" w stosunku do wzorca natomiast ProPhoto RGB i 16 bit a tylko 16 bit ma tu sens to już zupełne cuda wychodzą.Tom01 pisze:Zobaczy Pan mniej niż zarejestruje aparat, ale przy odpowiedniej klasie monitorów dramatu nie ma. Wzrokowo raczej ciężko będzie zobaczyć różnicę. Może więcej praktycznych uwag napisze P. Marcin (Czornyj), on właśnie pracuje na takiej drukarce.
- Czornyj
- Kontakt:
- Lokalizacja: Kraków
Post
Tak naprawdę istotne jest, by wyświetlacz był w stanie poprawnie zreprodukować możliwie dużą część przestrzeni barwnej drukarki, by można było za pomocą softproofingu przewidzieć potencjalny wygląd powiększeń. najnowsze panele NEC serii PA czy Eizo serii CG kryją znaczną część gamutu 7900, więc całkiem nieźle powinny sprostać temu zadaniu.
Re: Monitor i ProPhoto RGB
Przestrzeń ProPhoto jest faktycznie olbrzymia i nie istniej fizyczna możliwość jej zreprodukowania bo wykracza nawet poza spektrum widzialne, ale nie ma to znaczenia. Służy ona poprawnej rejestracji barw, które da się zarejestrować nawet jeśli nie da się ich potem zreprodukować, natomiast to, co monitor potrafi wyświetlić, wyświetlane będzie poprawnie. Tak naprawdę zresztą na zdjęciach statystycznie nie pojawiają się zbyt często tak wściekle nasycone barwy, by dobry monitor nie mógł ich wyświetlić, a nawet jeśli, to będą one po prostu wyświetlone jako nieco mniej nasycone. Zarządzanie barwą polega na tym, że system mając dane profile charakteryzujące przestrzeń barwną monitora, drukarki i przestrzeni edycyjnej reprodukuje barwy poprawnie, na tyle, na ile jest to fizycznie wykonalne.Spyra pisze:Dziękuję za odpowiedź i optymistyczne podejście, jednak obawiam się problemów, ponieważ przestrzeń oferowana przez ProPhoto RGB jest zdecydowanie większa i nie wiem jak tu się zachowa monitor nawet bardzo dobry i czy w ogóle można go jakoś rozsądnie skalibrować. Nie dysponuję w tej chwili sensownym monitorem ale jeśli zapisuję obraz w sRGB czy Adobe98 to odchyłki są ale jeszcze "sensowne" w stosunku do wzorca natomiast ProPhoto RGB i 16 bit a tylko 16 bit ma tu sens to już zupełne cuda wychodzą.Tom01 pisze:Zobaczy Pan mniej niż zarejestruje aparat, ale przy odpowiedniej klasie monitorów dramatu nie ma. Wzrokowo raczej ciężko będzie zobaczyć różnicę. Może więcej praktycznych uwag napisze P. Marcin (Czornyj), on właśnie pracuje na takiej drukarce.
Tak naprawdę istotne jest, by wyświetlacz był w stanie poprawnie zreprodukować możliwie dużą część przestrzeni barwnej drukarki, by można było za pomocą softproofingu przewidzieć potencjalny wygląd powiększeń. najnowsze panele NEC serii PA czy Eizo serii CG kryją znaczną część gamutu 7900, więc całkiem nieźle powinny sprostać temu zadaniu.
Post
Re: Monitor i ProPhoto RGB
Myślę iż na softproofingu w tym konkretnym wypadku nie będzie można polegać i bez pewnej czujności i próbnych wydruków się nie obędzie i chyba wcale nie chodzi tu wściekłe kolory ale raczej pewne subtelności których będzie można doszukać się na wydrukach. Gamut 7900 wykracza miejscami poza Adobe RGB. Ale to wszystko rozważania trochę teoretyczne tym niemniej warto wykorzystywać pełen potencjał urządzeń o ile to możliwe.
- Czornyj
- Kontakt:
- Lokalizacja: Kraków
Post
Re: Monitor i ProPhoto RGB
Ja w praktyce nie widzę specjalnych różnic i za pomocą softproofingu otrzymuję wierną symulację barw na wydrukach, za wyjątkiem b. silnie nasyconych walorów. Gamut 7900 wystaje nieco poza gamut NEC-a w zakresie od zieleni po błękit, więc ew. czyste niebo czy intensywnie zielona roślinność może być nieco bardziej nasycona, ale przepaści nie ma:Spyra pisze:Myślę iż na softproofingu w tym konkretnym wypadku nie będzie można polegać i bez pewnej czujności i próbnych wydruków się nie obędzie i chyba wcale nie chodzi tu wściekłe kolory ale raczej pewne subtelności których będzie można doszukać się na wydrukach. Gamut 7900 wykracza miejscami poza Adobe RGB. Ale to wszystko rozważania trochę teoretyczne tym niemniej warto wykorzystywać pełen potencjał urządzeń o ile to możliwe.
Post
Re: Monitor i ProPhoto RGB
Na jakich plikach Pan pracuje 24 czy 48 bitowych jak w praktyce wygląda praca na tych drugich w wypadku tego monitora tj. NEC Pa 241W. Jest jeszcze kwestia jakości pliku źródłowego tj. zdjęcia itd. Przy Pro Photo RGB nie ma sensu zapisywania plików 8-bit na kanał. Swoją drogą ten monitor lekko szokuje biorąc pod uwagę niską cenę.Czornyj pisze:Ja w praktyce nie widzę specjalnych różnic i za pomocą softproofingu otrzymuję wierną symulację barw na wydrukach, za wyjątkiem b. silnie nasyconych walorów. Gamut 7900 wystaje nieco poza gamut NEC-a w zakresie od zieleni po błękit, więc ew. czyste niebo czy intensywnie zielona roślinność może być nieco bardziej nasycona, ale przepaści nie ma:
- Czornyj
- Kontakt:
- Lokalizacja: Kraków
Post
Ale fakt-faktem, że PA241W faktycznie jak na swoje możliwości cenę ma bardzo przyzwoitą...
Re: Monitor i ProPhoto RGB
Prywatnie używam NECa 3090WQXi, jego gamut jest zbliżony do PA241W. Naturalną rzeczy koleją do ProPhoto renderuję pliki z 16-o bitową kwantyzacją, ponieważ dystanse kolorymetryczne pomiędzy wartościami RGB w tak dużej przestrzeni przy 8-o bitowej palecie są zbyt duże i istnieje ryzyko powstawania bandingu (szczególnie przy ew. późniejszej edycji), ale nie ma to zbyt wiele wspólnego z poprawnością odwzorowania barw.Spyra pisze:Na jakich plikach Pan pracuje 24 czy 48 bitowych jak w praktyce wygląda praca na tych drugich w wypadku tego monitora tj. NEC Pa 241W. Jest jeszcze kwestia jakości pliku źródłowego tj. zdjęcia itd. Przy Pro Photo RGB nie ma sensu zapisywania plików 8-bit na kanał. Swoją drogą ten monitor lekko szokuje biorąc pod uwagę niską cenę.
Ale fakt-faktem, że PA241W faktycznie jak na swoje możliwości cenę ma bardzo przyzwoitą...
- Tom01
- Kontakt:
- Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Post
Re: Monitor i ProPhoto RGB
Do Eizo oprócz CG dołożyłbym jeszcze SX2462W, który jest konstrukcyjnie identyczny jak CG243W.Czornyj pisze:NEC serii PA czy Eizo serii CG kryją znaczną część gamutu 7900, więc całkiem nieźle powinny sprostać temu zadaniu.
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
- Czornyj
- Kontakt:
- Lokalizacja: Kraków
Post
Re: Monitor i ProPhoto RGB
SX2462W i CG243W mają tą samą matrycę i - co istotniejsze - świetlówki (objętość gamutu zależy głównie od właściwości spektralnych podświetlenia), więc gamuty tych monitorów będą praktycznie identyczne.Tom01 pisze:Do Eizo oprócz CG dołożyłbym jeszcze SX2462W, który jest konstrukcyjnie identyczny jak CG243W.Czornyj pisze:NEC serii PA czy Eizo serii CG kryją znaczną część gamutu 7900, więc całkiem nieźle powinny sprostać temu zadaniu.
Wróć do „Kalibracja monitorów”
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość