30 bitów na Macach pod El Capitan
- Voland
- Lokalizacja: Bangkok
Post
30 bitów na Macach pod El Capitan
Wszędzie pojawiają się informacje o tym, że El Capitan wspiera 30 bitów (w podglądzie systemowym i aplikacji zdjęcia, ale pewnie programiści też będą mogli to wykorzystać w swoich programach).
Oryginalne info pochodzi stąd: http://m.heise.de/mac-and-i/meldung/iMa ... 54496.html
A po angielsku można zobaczyć m.in. tutaj: http://petapixel.com/2015/10/30/os-x-el ... -mac-pros/
U mnie wyświetla się tam "Kolor 32 bitowy" (MBPr late 2013)
Oryginalne info pochodzi stąd: http://m.heise.de/mac-and-i/meldung/iMa ... 54496.html
A po angielsku można zobaczyć m.in. tutaj: http://petapixel.com/2015/10/30/os-x-el ... -mac-pros/
U mnie wyświetla się tam "Kolor 32 bitowy" (MBPr late 2013)
- Tom01
- Kontakt:
- Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Post
Inna sprawa, że aby uruchomić potencjalny 10 bitowy tor, potrzebna jest karta FirePro, czyli popielniczka Vadera. Na MBP raczej nie zadziała.
Re: 30 bitów na Macach pod El Capitan
Czyli gucio a nie "10 bitów". 32 bitowy kolor to po jednym bajcie na każdy z trzech kanałów plus jeden bajt na zachowania specjalne.skinny500 pisze:U mnie wyświetla się tam "Kolor 32 bitowy"
Inna sprawa, że aby uruchomić potencjalny 10 bitowy tor, potrzebna jest karta FirePro, czyli popielniczka Vadera. Na MBP raczej nie zadziała.
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
- Voland
- Lokalizacja: Bangkok
Post
Re: 30 bitów na Macach pod El Capitan
Tzn. Doniesienia są o macach pro i imacach więc do nich by się trzeba odnosić. Mój screen jest z MBPr.
- Tom01
- Kontakt:
- Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Post
Re: 30 bitów na Macach pod El Capitan
Właśnie zerknąłem. Ale jaja, chyba jest.
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Post
Re: 30 bitów na Macach pod El Capitan
Temat stary, ale zadaję pytanie, bo w temacie 30 bitów.
Zintegrowana karta Intel HD Graphics 4000 teoretycznie obsługuje na wyjściu 10 bit na kanał na Display Port, o ile źródło (np. program Adobe LR) ma co najmniej 10 bit na kanał posługując się Direct X (nie wiem czy nie pokręciłem).
Adobe LR posługuje się 16 bitowym przetwarzaniem, więc tu by się zgadzało.
Sytuacja jest taka: do karty HD Graphics 4000 podpięty jest monitor NEC PA271Q w trybie "Full".
Pytanie: czy powinienem cokolwiek sprawdzić/ustawić, aby z LR przenieść dane 10 bit na wejście monitora ?
Zintegrowana karta Intel HD Graphics 4000 teoretycznie obsługuje na wyjściu 10 bit na kanał na Display Port, o ile źródło (np. program Adobe LR) ma co najmniej 10 bit na kanał posługując się Direct X (nie wiem czy nie pokręciłem).
Adobe LR posługuje się 16 bitowym przetwarzaniem, więc tu by się zgadzało.
Sytuacja jest taka: do karty HD Graphics 4000 podpięty jest monitor NEC PA271Q w trybie "Full".
Pytanie: czy powinienem cokolwiek sprawdzić/ustawić, aby z LR przenieść dane 10 bit na wejście monitora ?
- NocnyJastrzab
- Lokalizacja: Kraków
Post
Re: 30 bitów na Macach pod El Capitan
A po ci to?
Dominik Nowak, tel. 506212501 [Kraków / Nowa Huta]
www.dominiknowak.pl - Kalibracja monitora / telewizora
www.fotoplus.pl - Specjalistyczny Sklep Foto-Video
www.dominiknowak.pl - Kalibracja monitora / telewizora
www.fotoplus.pl - Specjalistyczny Sklep Foto-Video
Post
Re: 30 bitów na Macach pod El Capitan
Dzięki za odpowiedź, choć jest to raczej pytanie na pytanie . Czy możesz rozszerzyć odpowiedź ?
- NocnyJastrzab
- Lokalizacja: Kraków
Post
Re: 30 bitów na Macach pod El Capitan
Nie ma co rozszerzać. 10-bitowy tor sygnałowy jest uwarunkowany głównie sprzętowo i software'owo, a realny zysk znikomy.
Dominik Nowak, tel. 506212501 [Kraków / Nowa Huta]
www.dominiknowak.pl - Kalibracja monitora / telewizora
www.fotoplus.pl - Specjalistyczny Sklep Foto-Video
www.dominiknowak.pl - Kalibracja monitora / telewizora
www.fotoplus.pl - Specjalistyczny Sklep Foto-Video
Post
Re: 30 bitów na Macach pod El Capitan
Czy ja źle rozumiem cały tor?
O ile dobrze doczytałem, to sterowanie matrycą w PA271Q jest 10 bitowe, tablica LUT 14 bitowa.
Źródłem od początku toru jest plik raw (w moim przypadku 14 bit). Przykładowo jest to zdjęcie robione z niską czułością, czyli wykorzystujące pełny zakres tonalny matrycy. Zakładam, że przekształcenie z układu matrycy Bayera do RGB (16 bit w LR) nie jest jakoś bardzo stratne. Nawet jeśli trochę pogmeram z tonalnością, to raczej nie zepsuję bardziej niż do 10 bitów. No musiałbym chyba bardzo wąski tonalnie obrazek rozciągać niemiłosiernie.
OK, czyli mamy w LR 16 bitów, powiedzmy, że zaokrąglone do przynajmniej 10 bitów (w sensie użytecznej informacji) .
Teraz karta graficzna musi przesłać to do monitora:
Jeśli zrobi to z dokładnością 8 bitów, to obetnie zakres informacji, którą teoretycznie może obsłużyć matryca ze sterowaniem 10 bit, bo z zakresu 8 bit nie uzyskamy już nigdy 10 bit.
Czyli w tym przypadku mamy matrycę sterowaną 10 bit, ale efektywnie dostarczamy jej sygnał o gradacji 8 bitowej.
Czy jest sens zatem budowania matryc monitorów ze sterowaniem 10 bit i kart graficznych z 10 bitowym wyjściem, aby na końcu stwierdzić, że realny zysk jest znikomy ? Moim zdaniem realnym zyskiem powinna być gładsza, płynniejsza tonalność obserwowanego obrazu na monitorze. Rozumiem, że tu może być problem znikomego zysku dla przeciętnego Kowalskiego, który nie jest w stanie zauważyć różnicy. Jednak dla kogoś te monitory z 10 bit są robione ? Czy tylko dla marketingu ? Jaka jest granica postrzegalnej dla człowieka tonalności, zwłaszcza w obszarach obrazu o zmniejszonym zakresie ? Oczywiście dla każdego może być inna. Ale powiedzmy taka dla wprawnego oka ?
Czy ja źle rozumuję ?
O ile dobrze doczytałem, to sterowanie matrycą w PA271Q jest 10 bitowe, tablica LUT 14 bitowa.
Źródłem od początku toru jest plik raw (w moim przypadku 14 bit). Przykładowo jest to zdjęcie robione z niską czułością, czyli wykorzystujące pełny zakres tonalny matrycy. Zakładam, że przekształcenie z układu matrycy Bayera do RGB (16 bit w LR) nie jest jakoś bardzo stratne. Nawet jeśli trochę pogmeram z tonalnością, to raczej nie zepsuję bardziej niż do 10 bitów. No musiałbym chyba bardzo wąski tonalnie obrazek rozciągać niemiłosiernie.
OK, czyli mamy w LR 16 bitów, powiedzmy, że zaokrąglone do przynajmniej 10 bitów (w sensie użytecznej informacji) .
Teraz karta graficzna musi przesłać to do monitora:
Jeśli zrobi to z dokładnością 8 bitów, to obetnie zakres informacji, którą teoretycznie może obsłużyć matryca ze sterowaniem 10 bit, bo z zakresu 8 bit nie uzyskamy już nigdy 10 bit.
Czyli w tym przypadku mamy matrycę sterowaną 10 bit, ale efektywnie dostarczamy jej sygnał o gradacji 8 bitowej.
Czy jest sens zatem budowania matryc monitorów ze sterowaniem 10 bit i kart graficznych z 10 bitowym wyjściem, aby na końcu stwierdzić, że realny zysk jest znikomy ? Moim zdaniem realnym zyskiem powinna być gładsza, płynniejsza tonalność obserwowanego obrazu na monitorze. Rozumiem, że tu może być problem znikomego zysku dla przeciętnego Kowalskiego, który nie jest w stanie zauważyć różnicy. Jednak dla kogoś te monitory z 10 bit są robione ? Czy tylko dla marketingu ? Jaka jest granica postrzegalnej dla człowieka tonalności, zwłaszcza w obszarach obrazu o zmniejszonym zakresie ? Oczywiście dla każdego może być inna. Ale powiedzmy taka dla wprawnego oka ?
Czy ja źle rozumuję ?
Post
Re: 30 bitów na Macach pod El Capitan
Mała użyteczność może być też związana z odbiorcą pracy. Tzn. jeśli wynikiem jest 8 bitowy jpg, lub wydruk na maszynie o mniejszym zakresie tonalności, to rzeczywiście końcowy pożytek jest żaden.
Mimo wszystko, jak już zapłaciłem, to chciałbym mieć możliwość przynajmniej pooglądać.
Mimo wszystko, jak już zapłaciłem, to chciałbym mieć możliwość przynajmniej pooglądać.
Post
Sprawdź zaraz po uruchomieniu monitora, w prawym górnym rogu (na krótko pojawia się informacja), czy masz dostarczony przez kartę sygnał DisplayPort, RGB, 2560x1440, 60Hz, 30bit.
Re: 30 bitów na Macach pod El Capitan
No i tu należy szukać przyczyny z rozwiązaniem problemu. Skoro już wydałeś pieniądze, to raczej nie wydasz ich wkrótce ponownie. Po co więc skupiać na Tobie uwagę i marnować czas? Przyznasz chyba sam, że to bezcelowe.Robert N pisze: Mimo wszystko, jak już zapłaciłem, to chciałbym mieć możliwość przynajmniej pooglądać.
Sprawdź zaraz po uruchomieniu monitora, w prawym górnym rogu (na krótko pojawia się informacja), czy masz dostarczony przez kartę sygnał DisplayPort, RGB, 2560x1440, 60Hz, 30bit.
- NocnyJastrzab
- Lokalizacja: Kraków
Post
Re: 30 bitów na Macach pod El Capitan
Owszem, 10-bitowe wyświetlanie poprawia płynność gradacji, ale tylko w określonych sytuacjach (obrazach) i nie każdy to zauważy. Poza tym LR nie wykorzystuje 10 bitów do wyświetlania.
Dominik Nowak, tel. 506212501 [Kraków / Nowa Huta]
www.dominiknowak.pl - Kalibracja monitora / telewizora
www.fotoplus.pl - Specjalistyczny Sklep Foto-Video
www.dominiknowak.pl - Kalibracja monitora / telewizora
www.fotoplus.pl - Specjalistyczny Sklep Foto-Video
- Tom01
- Kontakt:
- Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Post
Siłą wyższej klasy monitorów nie jest wcale owe 10 bitów. Moja praca polega m.in. na gapieniu się wiele godzin w różne ekrany. Część z nich odpala się z 10 bitowym kolorem, inne z 8 bitowym. Za chiny ludowe nie widzę różnice który jest który. Różnicę w jakości natomiast często ogromną i nie jest ona związana z kwantyzacją kanałów.
Re: 30 bitów na Macach pod El Capitan
Siłą wyższej klasy monitorów nie jest wcale owe 10 bitów. Moja praca polega m.in. na gapieniu się wiele godzin w różne ekrany. Część z nich odpala się z 10 bitowym kolorem, inne z 8 bitowym. Za chiny ludowe nie widzę różnice który jest który. Różnicę w jakości natomiast często ogromną i nie jest ona związana z kwantyzacją kanałów.
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Post
Re: 30 bitów na Macach pod El Capitan
OK. Doczytałem. LR nie obsługuje wyświetlania 10 bit w Windows ( Photoshop tak). W zamian do upłynnienia przejść stosowany jest dithering, zarówno przy wyświetlaniu roboczym jak również w plikach wynikowych.
Post
Re: 30 bitów na Macach pod El Capitan
10cio bitowe matryce są stosowane głównie do wygładzenia efektu posteryzacji po zastosowaniu wyrównywania nierównomierności podświetlenia DUC/DUE/ColorComp, przy pomocy matrycy. Po dostarczeniu do monitora sygnału 8bit, on i tak wyświetla obraz 10bit, przy czym te 2bit FRC jest wykorzystywane głównie do ukrycia przejść tonalnych (posteryzacji) wynikających z efektów wyrównywania, czyli wyświetlania przez matrycę negatywu nierównomierności podświetlenia. Taki wyświetlany negatyw na matrycy 8bit lub 6bit+2FRC dawałby widoczne efekty na równomiernych płaszczyznach, choćby w Notatniku.
Post
Re: 30 bitów na Macach pod El Capitan
max, dzięki za wyjaśnienie. Nie wszystko rozumiem, co napisałeś, ale sobie doczytam. Ważne, że wiem, czego szukać
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Amazon [Bot] i 0 gości