Zakup monitora do fotografii.
Post
Re: Zakup monitora do fotografii.
Ale ja mam właśnie tysiąc i chciałbym coś kupić w tych pieniądzach.
Post
Re: Zakup monitora do fotografii.
Jeśli te procenty są tak mało istotne, to czy ekran pokrywający ok. 60% przestrzeni sRGB nadaje się do obróbki zdjęć, czy pracą z kolorem ? Tu przykładowo (linia przerywana to sRGB) : Ja traktuję te "procenty" jako zakres odcieni barw możliwych do wyświetlenia przez dany ekran, a nie nasycenia koloru.Tom01 pisze: ↑15 listopada 2020, 00:43 - ndz"Procenty" to fetysz ostatnich czasów. Marketing ma świetne słowo-klucz o prostym przekazie: Więcej procentów = lepiej. A ludzie łykają, nawet nie zastanawiając się co to znaczy. W rzeczywistości są to wierutne bzdury. Nie jest ważne jak jakiś kolor jest mocno nasycony, bo o nasyceniach właśnie mówią "procenty", tylko jak wiarygodnie / neutralnie jest wyświetlany. Co komu z monitora, który wywala psychodeliczne nasycenia, ale z kosmosu?
Post
https://www.x-kom.pl/p/358046-monitor-l ... ecyfikacja
Masz wówczas 27 cali i wyższą rozdzielczość, myślę, że warto.
Re: Zakup monitora do fotografii.
Jeżeli możesz dołożyć kilka stówek rozpatrzyłbym Benq PD2700Q.
https://www.x-kom.pl/p/358046-monitor-l ... ecyfikacja
Masz wówczas 27 cali i wyższą rozdzielczość, myślę, że warto.
- Tom01
- Kontakt:
- Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Post
No i da się kupić, ale nie monitor fotograficzny.
Re: Zakup monitora do fotografii.
No i da się kupić, ale nie monitor fotograficzny.
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
- Tom01
- Kontakt:
- Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Post
Zagadka logiczna: Lepiej do pracy z kolorem nadaje się monitor, który wyświetla mniejsze nasycenia, ale w swoim dostępnym zakresie wiarygodnie, czy wyświetla bardziej nasycone, ale przekłamane?
Może Pan sobie traktować jako co chce, ale gamut to właśnie nasycenia. Dodatkowo, ludzka percepcja działa tak, że im dalej od środka gamutu, tym trzeba większych odstępów kolorymetrycznych aby zobaczyć różnicę. Podobnie jak z głośnością. Jak radio jest ustawione cicho, minimalna zmiana głośności jest słyszalna. Jeśli jest głośno, trzeba mocno ruszyć regulator. Inna sprawa, to jedna z najważniejszych grup odcieni, czyli brązy ludzkiej skóry, leżą praktycznie w samym środeczku gamutu.
Re: Zakup monitora do fotografii.
Zagadka logiczna: Lepiej do pracy z kolorem nadaje się monitor, który wyświetla mniejsze nasycenia, ale w swoim dostępnym zakresie wiarygodnie, czy wyświetla bardziej nasycone, ale przekłamane?
Może Pan sobie traktować jako co chce, ale gamut to właśnie nasycenia. Dodatkowo, ludzka percepcja działa tak, że im dalej od środka gamutu, tym trzeba większych odstępów kolorymetrycznych aby zobaczyć różnicę. Podobnie jak z głośnością. Jak radio jest ustawione cicho, minimalna zmiana głośności jest słyszalna. Jeśli jest głośno, trzeba mocno ruszyć regulator. Inna sprawa, to jedna z najważniejszych grup odcieni, czyli brązy ludzkiej skóry, leżą praktycznie w samym środeczku gamutu.
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Post
Re: Zakup monitora do fotografii.
Co mi po nawet najlepszym ekranie, który nie potrafi (przykładowy 60% sRGB) wyświetlić wiele barw, które zarejestrował np. aparat. Żółty jest już lekko pomarańczowy, nie ma wiele odcieni zielonego i niebieskiego. 100% sRGB to już takie minimum do fotografii (pomijam już przestrzeń Adobe RGB). Owszem te aspekty o których pan wspomina są również ważne, ale możliwość wyświetlenia kolorów z "palety" sRGB jest również bardzo istotne. Tak nawiasem mówiąc człowiek widzi o wiele więcej kolorów od np. przestrzeni Adobe RGB.
Dla mnie nasycenie jest w obrębie tego samego koloru. Zwiększając czy zmniejszając tylko nasycenie nie uzyskamy przecież innego koloru. Gamut to przecież różne kolory.
Post
Re: Zakup monitora do fotografii.
Do pracy z kolorem nie nadaje się ani monitor, który wyświetla bzdury wewnątrz swojego gamutu (a to nie jest kwestia samego monitora, tylko też np. oprofilowania toru wyświetlania), ani monitor z wąskim gamutem pokroju sRGB.
- Tom01
- Kontakt:
- Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Post
Ech, pański fetysz gamutowy zaczyna być męczący. Powiem tylko tyle, że przeważająca większość materiałów kolorowych, opakowań, gazet, reklam, produkcji telewizyjnych i filmowych i tysięcy innych rzeczy z jakimi mamy kontakt na codzień, jest projektowane na monitorach o przestrzeni sRGB.
Re: Zakup monitora do fotografii.
Ech, pański fetysz gamutowy zaczyna być męczący. Powiem tylko tyle, że przeważająca większość materiałów kolorowych, opakowań, gazet, reklam, produkcji telewizyjnych i filmowych i tysięcy innych rzeczy z jakimi mamy kontakt na codzień, jest projektowane na monitorach o przestrzeni sRGB.
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
- Tom01
- Kontakt:
- Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Post
I większe / mniejsze nasycenia każdego z nich.
Re: Zakup monitora do fotografii.
I większe / mniejsze nasycenia każdego z nich.
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Post
... analogicznie mastering filmów w wersji UHD HDR też robią bez patrzenia na kolory w takim razie (są przygotowywane do DCI-P3 lub REC2020, wiec na monitorze z gamutem równym sRGB mocniej nasycone obszary będą nieźle przekłamane).
Także kupujmy wszyscy monitory monochromatyczne :]
Re: Zakup monitora do fotografii.
... czyli kolory ustawiają metodą prób i błędów (nie widzą ich na tych monitorach), skoro nie raz widziałem opakowania z kolorami wychodzącymi poza sRGB (nasycone kolory, choćby cyjaninowy).Tom01 pisze: ↑15 listopada 2020, 20:50 - ndzEch, pański fetysz gamutowy zaczyna być męczący. Powiem tylko tyle, że przeważająca większość materiałów kolorowych, opakowań, gazet, reklam, produkcji telewizyjnych i filmowych i tysięcy innych rzeczy z jakimi mamy kontakt na codzień, jest projektowane na monitorach o przestrzeni sRGB.
... analogicznie mastering filmów w wersji UHD HDR też robią bez patrzenia na kolory w takim razie (są przygotowywane do DCI-P3 lub REC2020, wiec na monitorze z gamutem równym sRGB mocniej nasycone obszary będą nieźle przekłamane).
Także kupujmy wszyscy monitory monochromatyczne :]
- Tom01
- Kontakt:
- Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Post
Re: Zakup monitora do fotografii.
No to proponuję obejrzeć któryś z odcinków cyklu "Polska z góry", lecący na Planete i "podziwiać" sytuację, kiedy reżyser wychodzi przed szereg i każe koloryście (akurat mój klient) robić w Rec,2020 a potem nadawca to wszystko rżnie do standardu. Efekt jest dramatyczny.
O HDR w ogóle nie ma co gadać, bo to taki sam niewypał jak 3D.
W przygotowaniu do druku kolejna kula w płot. Żarówiaste kolory spotowe idą z Pantone, czyste kolory triadowe prktycznie nie występują w prawdziwym życiu, a wszystko normalne, normalne widać. Faktem jest, że w tej dziedzinie, jako jednej z nielicznych, przydają się monitory szerokogamutowe, jednak w praktyce są one w mniejszości. Większość przygotowuje się na "nienadających" się monitorach normalnogamutowych.
Może kiedyś AdobeRGB i podobne gamuty będa standardem ale na razie i to od długich lat, generują tylko problemy.
O HDR w ogóle nie ma co gadać, bo to taki sam niewypał jak 3D.
W przygotowaniu do druku kolejna kula w płot. Żarówiaste kolory spotowe idą z Pantone, czyste kolory triadowe prktycznie nie występują w prawdziwym życiu, a wszystko normalne, normalne widać. Faktem jest, że w tej dziedzinie, jako jednej z nielicznych, przydają się monitory szerokogamutowe, jednak w praktyce są one w mniejszości. Większość przygotowuje się na "nienadających" się monitorach normalnogamutowych.
Może kiedyś AdobeRGB i podobne gamuty będa standardem ale na razie i to od długich lat, generują tylko problemy.
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Post
Re: Zakup monitora do fotografii.
Jakie problemy?
Właśnie "podziwiam sytuację" skaczącego na tych materiałach obrazu w takt 25 FPS. To już lepiej zobaczyć coś porządnej jakości, nawet w sRGB, byle było płynne.
- Tom01
- Kontakt:
- Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Post
Proszę nie udawać. Większe odstępy kolorymetryczne, mniejsza ilość unikalnych odcieni, oba skutkujące gorszymi przejściami tonalnymi, inny obieg pracy w Win.
23,975, 24 i 25 kl będzie standardem jeszcze długo, szczególnie w filmie.
Re: Zakup monitora do fotografii.
Proszę nie udawać. Większe odstępy kolorymetryczne, mniejsza ilość unikalnych odcieni, oba skutkujące gorszymi przejściami tonalnymi, inny obieg pracy w Win.
23,975, 24 i 25 kl będzie standardem jeszcze długo, szczególnie w filmie.
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Post
Najprostsza definicja gamutu to: zakres kolorów jaki może drukować lub wyświetlać urządzenie. To cecha fizyczna danego urządzenia i jego możliwości do "reprodukcji" koloru. 60% sRGB to bida z nędzą i w ogóle nie nadaje się do pracy z kolorem, nawet jakby barwy, szarości, były w tym zakresie idealnie odwzorowane.
Re: Zakup monitora do fotografii.
Zgadza się, ale także różne odcienia kolorów (czy po prostu różne kolory wynikające z mieszania trzech podstawowych kolorów). Nie wiem czemu nie chce pan tego przyznać.
Najprostsza definicja gamutu to: zakres kolorów jaki może drukować lub wyświetlać urządzenie. To cecha fizyczna danego urządzenia i jego możliwości do "reprodukcji" koloru. 60% sRGB to bida z nędzą i w ogóle nie nadaje się do pracy z kolorem, nawet jakby barwy, szarości, były w tym zakresie idealnie odwzorowane.
- Tom01
- Kontakt:
- Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Post
A "zakres kolorów" czym jest? Podpowiem, jedną granicą jest zero sygnału, czyli czerń, a drugą?
Re: Zakup monitora do fotografii.
A "zakres kolorów" czym jest? Podpowiem, jedną granicą jest zero sygnału, czyli czerń, a drugą?
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Post
W odbiornikach TV chyba już standardem staje się obecnie przestrzeń DCI-P3 (nie tylko w OLED) sporo szersza od sRGB i zbliżona do Adobe RGB.
Re: Zakup monitora do fotografii.
Do standardu czyli do czego ?Tom01 pisze: ↑15 listopada 2020, 21:25 - ndzNo to proponuję obejrzeć któryś z odcinków cyklu "Polska z góry", lecący na Planete i "podziwiać" sytuację, kiedy reżyser wychodzi przed szereg i każe koloryście (akurat mój klient) robić w Rec,2020 a potem nadawca to wszystko rżnie do standardu. Efekt jest dramatyczny.
W odbiornikach TV chyba już standardem staje się obecnie przestrzeń DCI-P3 (nie tylko w OLED) sporo szersza od sRGB i zbliżona do Adobe RGB.
Nie sądzę aby HDR w TV był niewypałem.
Post
Jeśli chodzi o nagrywanie video, to standardowe częstotliwości to: 23,976/24 ; 25 ; 29,97/30 ; 50 i 59,94/60 FPS . W telewizji 50 FPS jest od wielu lat standardem (w PL co najmniej od pojawienia się PAL, a może i wcześniej), natomiast w stanach od lat w TV standardem jest 59,94FPS (od kiedy pojawił się u nich NTSC).
Re: Zakup monitora do fotografii.
Ilość unikalnych odcieni w gamucie sRGB jak i AdobeRGB przy zapisie 8 bit/kanał jest identyczna. Większy gamut powoduje "rozsunięcie" dystansów kolorymetrycznych, ale akurat przy przejściu sRGB->AdobeRGB to nie problem (więcej zyskuje się na szerszej przestrzeni, a to "rozsunięcie" jest stosunkowo niewielkie). Pomijam fakt, że są opcje zapisu i wyświetlania 10 bitów/kanał. W praktyce banding przy AdobeRGB wzgl. sRGB jest niewidoczny (np. zdjęcie nieba). Natomiast co do "obiegu pracy w win" - jak ktoś chce mieć wierne wyświetlanie kolorów w wąsko-gamutowym ekranie (np. EIZO EV, czy jakiś Philips pierwszy z brzegu), to też jest zmuszony do stosowania "innego obiegu pracy w win" ... czyli profilowania.
W kinie/filmie standard jest ~24 FPS (23,976) - nie licząc Hobbit i Gemini Man . W kinie/filmie nigdy nie było i raczej nie będzie standardem 25 FPS (bo i po co?). 25 FPS to częstotliwość wyświetlania filmu kinowego w telewizji europejskiej (są przyśpieszone wzgl. oryginału).
Jeśli chodzi o nagrywanie video, to standardowe częstotliwości to: 23,976/24 ; 25 ; 29,97/30 ; 50 i 59,94/60 FPS . W telewizji 50 FPS jest od wielu lat standardem (w PL co najmniej od pojawienia się PAL, a może i wcześniej), natomiast w stanach od lat w TV standardem jest 59,94FPS (od kiedy pojawił się u nich NTSC).
Ostatnio zmieniony 16 listopada 2020, 11:44 - pn przez Kyle, łącznie zmieniany 1 raz.
Post
Re: Zakup monitora do fotografii.
@Kyle: A są jakieś monitory warte uwagi w podanych przeze mnie pieniądzach?
Post
dla ciekawskich:
Profil tego tandetnawego ACER (Tom chętnie go zjedzie ):
https://gofile.io/d/vZsJIV
Nazwa modelu ACER K222HQ (jest to model na IPS - bo widzę jakieś podobne na szroTN)
Re: Zakup monitora do fotografii.
Na certyfikaty i napisane przez producenta DeltyE <2 to bym nie patrzył. Czy ACER PRO mają sens? - nie miałem w rękach, nie testowałem, nie widziałem więc nie będę się wypowiadał. W pracy mamy non-pro ACER akurat tego bym raczej odradzał (dosyć nierówny, dosyć nieliniowy, wybitnie nieergonomiczne menu). Co prawda w chwili fantazji go skalibrowałem jakoś i oprofilowałem, ale im gorszy monitor, tym trudniej (a ten jest dosyć kiepski), no i oczywiście kwestii nierównomierności nie rozwiążę i tak.
dla ciekawskich:
Profil tego tandetnawego ACER (Tom chętnie go zjedzie ):
https://gofile.io/d/vZsJIV
Nazwa modelu ACER K222HQ (jest to model na IPS - bo widzę jakieś podobne na szroTN)
Wróć do „Zastosowania amatorskie”
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot] i 0 gości