Fajnie że kolega Czornyj wrzucił testowy wydruk dorzucany do EA271Q. Ten konkretny wydruk zgrywa się bardzo dobrze z moim egzemplarzem (wersja CT), (w warunkach w jakich mam zestawione stanowisko, z użyciem oświetlenia tła monitora wg mojej najlepszej, acz skromnej wiedzy, natomiast ta sama referencyjna fotografia wykonana na dobrej pigmentowej drukarce (jak pisałem w labie, który wg mojego skromnego doświadczenia wie co robi) wykazuje pewien zafarb, najbardziej wychodzący na modelce w prawym dolnym rogu . Szukam odpowiedzi na pytanie zarówno czy PA271Q ogólnie jest warty dopłacenia x2, czy jego zalety będą, przy założeniu profilu użytkowania nie spercjalnie do wykorzystania i czy pomoże mi dostrzec takie niuanse, czy te konkretne niuanse wynikają z niedopasowania fotografii pod druk na konkretnym urządzeniu drukującym.
PS. czy ktoś może podać link do tej wspomnianej dyskusji?
Optymalny wybór klasy monitora do fotografii.
Post
Czyli dokładnie w samiuśkim środku bryły gamutu sRGB znajdują się kolory skóry ?, a nie biel ? (biel jest na krawędzi tej bryły ?)
Re: Optymalny wybór klasy monitora do fotografii.
Wiem, że są bryłą, taki uproszczony wykres płaski jest bardziej przyswajalny.
Czyli dokładnie w samiuśkim środku bryły gamutu sRGB znajdują się kolory skóry ?, a nie biel ? (biel jest na krawędzi tej bryły ?)
- Czornyj
- Kontakt:
- Lokalizacja: Kraków
Post
PA271Q jest warty dopłaty z wielu względów, ale kolosalnej różnicy w wyświetlanych obrazach nie będzie.
Re: Optymalny wybór klasy monitora do fotografii.
Wydruki referencyjne dla serii CT są robione przeze mnie na "dobrej, pigmentowej drukarce" - Canon iPF PRO 4000. Ew. zafarb może być kwestią innego papieru, drukarki lub profilu, albo tego, że jednak lab nie do końca wie co robi - lepszy monitor raczej nie jest rozwiązaniem tego stanu rzeczy Skóra mieści się ze sporym zapasem w głębi sRGB, wiec w jej przypadku lepszy monitor kompletnie nic nie wnosi - po prostu oczy są b. wyczulone na różnice barwy skóry oraz neutralność szarości, przy innych walorach barwnych nie jest to aż tak ewidentne.prelektr pisze: ↑03 grudnia 2020, 15:12 - czwFajnie że kolega Czornyj wrzucił testowy wydruk dorzucany do EA271Q. Ten konkretny wydruk zgrywa się bardzo dobrze z moim egzemplarzem (wersja CT), (w warunkach w jakich mam zestawione stanowisko, z użyciem oświetlenia tła monitora wg mojej najlepszej, acz skromnej wiedzy, natomiast ta sama referencyjna fotografia wykonana na dobrej pigmentowej drukarce (jak pisałem w labie, który wg mojego skromnego doświadczenia wie co robi) wykazuje pewien zafarb, najbardziej wychodzący na modelce w prawym dolnym rogu . Szukam odpowiedzi na pytanie zarówno czy PA271Q ogólnie jest warty dopłacenia x2, czy jego zalety będą, przy założeniu profilu użytkowania nie spercjalnie do wykorzystania i czy pomoże mi dostrzec takie niuanse, czy te konkretne niuanse wynikają z niedopasowania fotografii pod druk na konkretnym urządzeniu drukującym.
PS. czy ktoś może podać link do tej wspomnianej dyskusji?
PA271Q jest warty dopłaty z wielu względów, ale kolosalnej różnicy w wyświetlanych obrazach nie będzie.
Post
... mieści się, ale tak w okolicach brązu nie powiedziałbym, że jest to w "środeczku" ... a jakby się bidulka opaliła bardziej? Jakby się opaliła bardziej pytam!?
Re: Optymalny wybór klasy monitora do fotografii.
Tak zupełnie, ale to zupełnie przypadkowo natknąłem się na tą fotografię:
... mieści się, ale tak w okolicach brązu nie powiedziałbym, że jest to w "środeczku" ... a jakby się bidulka opaliła bardziej? Jakby się opaliła bardziej pytam!?
- Czornyj
- Kontakt:
- Lokalizacja: Kraków
Post
Re: Optymalny wybór klasy monitora do fotografii.
W moim przykładzie jest murzynka i nadal mieści się w sRGB. Druga rzecz jest taka, że wykres L*a*b przekłamuje w tym rejestrze tonalnym, a realna różnica w nasyceniu oranży (skóra jest w zakresie oranży) między sRGB a AdobeRGB jest symboliczna. Nawet Karyna po solarce wytarzana we fluorescencyjnym samoopalaczu będzie się różnić aptekarsko (o ile w ogóle).
- Tom01
- Kontakt:
- Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Post
Re: Optymalny wybór klasy monitora do fotografii.
A co się dzieje ze zdjęciem przy włączeniu próby koloru do profilu wg którego Pan drukuje.
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
- Czornyj
- Kontakt:
- Lokalizacja: Kraków
Post
Re: Optymalny wybór klasy monitora do fotografii.
Nawet najmocniejszy hiperoranż jaki jest w stanie zaobserwować oko ludzkie w SDR to jakieś 8-11 odcieni od najmocniejszego pomarańczu sRGB (∆E94 i ∆E2000). W przestrzeni L*a*b w której najczęściej wykonuje się wykresy gamutów różnice w tych oranżach będą teoretycznie kolosalne i na wykresach będą od siebie oddalone o hektary - 64 odcienie, tyle że przestrzeń L*a*b jest w tym zakresie mocno nierównomierna percepcyjnie, ogólnie w walorach nasyconych przesadzona nawet z 10x w stosunku do percepcji. Nie ma sensu sugerować się wykresami w L*a*b - "mapa to nie terytorium", vide przekłamania map w odwzorowaniu Merkatora.
Wróć do „Zastosowania amatorskie”
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość