Prawidłowa kalibracja a druk wielkoformatowy

Kalibratory, procedura kalibracji, warunki miejsca pracy, baza profili monitorów.
MatB
Posty: 20
Rejestracja: 05 września 2012, 13:47 - śr

Prawidłowa kalibracja a druk wielkoformatowy

02 czerwca 2013, 17:12 - ndz

Witam Forumowiczów

Chciałbym poprosić o pomoc i weryfikację założeń dotyczących druku fotografii mającej się zawisnąć w mieszkaniu mojego przyjaciela jako prezent dla narzeczonej. Dziewczyna fajna ale "swoje zdanie ma" wiec do sprawy postanowiliśmy przygotować się jak należy aby sumienie mieć czyste w razie gdyby coś poszło nie tak (przyszła teściowa też będzie przy oględzinach:).... Kolega wysłał niewiastę z mamą do spa na długi weekend, zakupiliśmy jasne z pianką i rozpoczęliśmy rozmyślania jak do sprawy podejść :twisted:

Założenia:
Zdjęcie o wymiarach 100x60 cm ma zawisnąć w pokoju który służy jako dzienny i do pracy na ścianie na przeciwko okna.
Uznaliśmy, że zdjęcie ma być oglądane głównie w porze dziennej.

Warunki zastane
Pokój ma okna na północ i nie dociera do niego bezpośrednie światło słoneczne.
Ściany białe, aranżacja pokoju "skandynawska". Mało gratów i wszystko raczej w bielach i szarościach.
Światło z okna przesączone przez szare zasłony.

Pomiary
Do pomiarów użyliśmy Color Munikiego Photo. Przy różnych warunkach na zewnątrz parametry światła podającego na ścianę w miejscu gdzie ma zawisnąć fotka zawierało się w przedziale 79 - 117 lux i pomiędzy 4600 - 5200 K.

Kalibracja monitora i przygotowanie do druku
Monitor mam skalibrowany tak jak na obrazie poniżej. Druk na maszynach Epson Stylus, technologia Fine Art, papier Traditional Photo Paper 330g (Epson)
Profile ICC z labu osadzony gdzie trzeba w PS. Proof wygląda obiecująco.

Teraz podstawowe pytanie, czy mogę to tego jednego wydruku zoptymalizować kalibrację monitora tak aby uzyskać możliwie najlepszą zgodność z wydrukiem? Dodam że pracuję przy prawidłowym oświetleniu tj. natężenie i barwa światła jest dobrana odpowiednia do parametrów do których skalibrowany był monitor.

Liczę na opinie i konstruktywną krytykę. To pierwsza próba druku pod określoną lokalizację pracy i nie wiem czy jakiś kardynalnych błędów nie popełniam :?

Z góry dziękuję
Załączniki
svphotodark-001.png
svphotodark-001.png (30.15 KiB) Przejrzano 2115 razy
Awatar użytkownika
Czornyj
Kontakt:
Lokalizacja: Kraków
Posty: 4364
Rejestracja: 16 listopada 2009, 14:38 - pn

Re: Prawidłowa kalibracja a druk wielkoformatowy

02 czerwca 2013, 20:52 - ndz

Przede wszystkim nie drukuj na TPP - żółknie w oczach, wyjątkowa padlina. Po wybraniu podłoża softproofing z profilem kombinacji papier+maszyna na monitorze skalibrowanym do D65 gamma 2,2 80cd/m^2
MatB
Posty: 20
Rejestracja: 05 września 2012, 13:47 - śr

Re: Prawidłowa kalibracja a druk wielkoformatowy

02 czerwca 2013, 22:21 - ndz

ok, tak zrobię!

Mam jeszcze jedno pytanie w profiler 5 jest opcja ustawienia kontrastu na neutral albo native. Przy tyn drugim ustawieniu kontrast wychodzi powyżej 500:1 i punkt czerni na 0,15 cd/m2. To chyba trochę za dużo do symulacji druku. Przy ustawieniu neutral kontrast ok 380:1 i punkt czerni 0,24. W obu przypadkach jasność 80 cd/m2. Które z tych ustawień będzie lepsze?

I przy okazji, gamma 2,2 a profiler zaleca L. Jakie są różnice i czemu polecasz 2,2?

Dzięki za rady
Awatar użytkownika
Czornyj
Kontakt:
Lokalizacja: Kraków
Posty: 4364
Rejestracja: 16 listopada 2009, 14:38 - pn

Re: Prawidłowa kalibracja a druk wielkoformatowy

02 czerwca 2013, 22:26 - ndz

L* to TRC przestrzeni L*a*b lub ECI RGB - zwykle pracujemy w Adobe RGB lub sRGB, więc kalibracja do L* nie ma większego sensu.

CR to zabagniony temat, dlatego zawsze zalecam - ocena wizualna to podstawa. Pomiar kontaktowy nie uwzględnia światła odbitego, a sensor jest narażony na niedokładny pomiar w cieniach.
MatB
Posty: 20
Rejestracja: 05 września 2012, 13:47 - śr

Re: Prawidłowa kalibracja a druk wielkoformatowy

02 czerwca 2013, 22:51 - ndz

Wielkie dzięki
A jaki papier polecasz jeżeli nie Epsona. Czy warto brać pod uwagę papiery błyszczące?
Awatar użytkownika
Czornyj
Kontakt:
Lokalizacja: Kraków
Posty: 4364
Rejestracja: 16 listopada 2009, 14:38 - pn

Re: Prawidłowa kalibracja a druk wielkoformatowy

02 czerwca 2013, 23:09 - ndz

Temat papierów to temat rzeka. Zamiast TPP lepiej użyć Harman Gloss Baryta, Hahnemuehle Fine Art Baryta, lub nieco cieplejszego Hahnemuehle Photo Rag Baryta. Jeśli nie przepadamy za błytszczącymi barytami o zarysowanym reliefie włókien papieru, można spróbować Ilford Gold Fibre Silk, Canson Baryta Photographique lub Canson Platine Fibre Rag.

W kwestii trwałości papierów najlepszym źródłem informacji jest strona Aardenburg Imaging.
MatB
Posty: 20
Rejestracja: 05 września 2012, 13:47 - śr

Re: Prawidłowa kalibracja a druk wielkoformatowy

03 czerwca 2013, 11:02 - pn

CR temat zabagniony, papier to temat rzeka trzeba wodery i zacząć się "doktoryzować":)

Bardzo dziękuję za pomoc, pliki oddane do druku!
Awatar użytkownika
Tom01
Kontakt:
Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Posty: 16451
Rejestracja: 09 listopada 2009, 20:58 - pn

Re: Prawidłowa kalibracja a druk wielkoformatowy

03 czerwca 2013, 12:12 - pn

Co prawda druk już zlecony, ale warto wspomnieć, że optymalizację do konkretnych warunków ekspozycyjnych warto robić, jeśli warunki są mocno nie-dzienne. W tym przypadku, tak jak podpowiadał P. Marcin, trzeba podejść typowo, bez kombinacji.
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!

monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej

Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
MatB
Posty: 20
Rejestracja: 05 września 2012, 13:47 - śr

Re: Prawidłowa kalibracja a druk wielkoformatowy

03 czerwca 2013, 14:10 - pn

Teoretyzując, jeżeli światło w miejscu ekspozycji miało by być np. skrajnie ciepłe lub odwrotnie i np bardzo słabe to od czego zacząć całe przygotowania? Co pomierzyć, jak podejść do kalibracji? Jak dobrać np podłoże itp..
Awatar użytkownika
Tom01
Kontakt:
Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Posty: 16451
Rejestracja: 09 listopada 2009, 20:58 - pn

Re: Prawidłowa kalibracja a druk wielkoformatowy

03 czerwca 2013, 14:27 - pn

Najprostszą metodą jest skalibrować punkt bieli monitora do lamp świecących w miejscu ekspozycji. Można poeksperymentować z pomiarem światła bezpośrednio i odbitego od docelowego podłoża. Co ważne, pańskim czujnikiem jest to jak najbardziej wykonalne z niezłym efektem. Inny sposób to zrobić specjalny profil papieru w zadanym oświetleniu, ale raczej nie da się prosto i dobrze zrobić Color Munkim. W lepszych profilerach, I1 Profiler, Profile Maker, jest możliwość przy profilowaniu papieru "zdjąć" światło w jakim będzie oglądany. Nie podpowiem więcej na temat skuteczności, bo nie mam doświadczenia w takiej metodzie. No i trzeba lepszy czujnik - I1 Pro 1/2.
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!

monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej

Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
MatB
Posty: 20
Rejestracja: 05 września 2012, 13:47 - śr

Re: Prawidłowa kalibracja a druk wielkoformatowy

03 czerwca 2013, 15:50 - pn

ok czyli zakładając że po pomiarach wychodzi np 3000 K i 30cd/m2. Jakie parametry wprowadzić do profilera? Punkt bieli to jasne ale mój monitor nie da się skalibrować poprawnie dla takiej jasności. Jeżeli nawet byłoby to możliwe to co z kontrastem?
Dla porządku przypomnę że to SV2690
Awatar użytkownika
Tom01
Kontakt:
Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Posty: 16451
Rejestracja: 09 listopada 2009, 20:58 - pn

Re: Prawidłowa kalibracja a druk wielkoformatowy

03 czerwca 2013, 15:57 - pn

Jeśli oglądanie będzie w dzień, to skąd 3000K?
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!

monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej

Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Awatar użytkownika
Czornyj
Kontakt:
Lokalizacja: Kraków
Posty: 4364
Rejestracja: 16 listopada 2009, 14:38 - pn

Re: Prawidłowa kalibracja a druk wielkoformatowy

03 czerwca 2013, 16:02 - pn

MatB pisze:ok czyli zakładając że po pomiarach wychodzi np 3000 K i 30cd/m2. Jakie parametry wprowadzić do profilera? Punkt bieli to jasne ale mój monitor nie da się skalibrować poprawnie dla takiej jasności. Jeżeli nawet byłoby to możliwe to co z kontrastem?
Dla porządku przypomnę że to SV2690
Nie bardzo jest sens kalibrować monitor do tak ciemnego i ciepłego targetu - modele kolorymetryczne nie sprawdzają się w tego typu warunkach, ekran wizualnie będzie mocno odbiegał od odbitki. Jedyna sensowna metoda to ew. wizualna korekta monitora.

Policzenie profilu dla widma światła oświetlającego zdjęcie w miejscu ekspozycji to już lepszy pomysł, tyle że wymaga interakcji z operatorem plotera oraz odpowiedniego oprogramowania - wspomnianych komercyjnych, lub darmowego ArgyllaCMS.
MatB
Posty: 20
Rejestracja: 05 września 2012, 13:47 - śr

Re: Prawidłowa kalibracja a druk wielkoformatowy

03 czerwca 2013, 16:05 - pn

A co z profilami dla kombinacji maszyn+papier, czy one też muszą być zmienione?
MatB
Posty: 20
Rejestracja: 05 września 2012, 13:47 - śr

Re: Prawidłowa kalibracja a druk wielkoformatowy

03 czerwca 2013, 16:10 - pn

Tom01 pisze:Jeśli oglądanie będzie w dzień, to skąd 3000K?
Tom01 pytanie dotyczyło sytuacji czysto teoretycznej.
Awatar użytkownika
Czornyj
Kontakt:
Lokalizacja: Kraków
Posty: 4364
Rejestracja: 16 listopada 2009, 14:38 - pn

Re: Prawidłowa kalibracja a druk wielkoformatowy

03 czerwca 2013, 16:16 - pn

MatB pisze:A co z profilami dla kombinacji maszyn+papier, czy one też muszą być zmienione?
Teoretycznie należałoby właśnie przeliczyć profile dla danej maszyny+papieru, a następnie uzgodnić z operatorem użycie takowego wynalazku. Można też ukręcić profil device link symulujący niekorzystne warunki z wykorzystaniem przestrzeni CIECAM02, ręcznie zdłubanym punktem bieli podłoża, a następnie użyć profilu podczas softproofingu i skorygować zdjęcie uwzględniając jego symulowany wygląd. Ale tu już trzeba biegle posługiwać się Argyllem i mieć pewną wiedzę w temacie.
MatB
Posty: 20
Rejestracja: 05 września 2012, 13:47 - śr

Re: Prawidłowa kalibracja a druk wielkoformatowy

03 czerwca 2013, 16:25 - pn

Czornyj dzięki, przetrawienie tego zajmie mi pewnie z tydzień ale zobaczę co z tego wyjdzie. Na początek sprawdzę jak to zadziała na moim Epsonie i za pomocą sprzętu który posiadam. Pewnie będzie łatwiej niż od razu stawić lab na nogi.
Awatar użytkownika
Czornyj
Kontakt:
Lokalizacja: Kraków
Posty: 4364
Rejestracja: 16 listopada 2009, 14:38 - pn

Re: Prawidłowa kalibracja a druk wielkoformatowy

03 czerwca 2013, 16:36 - pn

Tak będzie zdecydowanie najlepiej - stosowanie zaawansowanej kolorymetrii to już lekki hardkor ;)

Wróć do „Kalibracja monitorów”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość

Zaloguj się · Zarejestruj się

Informacje

Jest 5 użytkowników online :: 4 zarejestrowanych, 0 ukrytych i 1 gość
Zarejestrowani użytkownicy: Ahrefs [Bot], Bing [Bot], Czornyj, Google [Bot]
Najwięcej użytkowników (76) było online 24 kwietnia 2022, 10:40 - ndz
Liczba postów: 69137
Liczba tematów: 4175
Liczba użytkowników: 3980
Ostatnio zarejestrowany użytkownik: bonhart
Nikt dzisiaj nie obchodzi urodzin

Wybór stylu