Prawidłowa kalibracja a druk wielkoformatowy
Post
Prawidłowa kalibracja a druk wielkoformatowy
Witam Forumowiczów
Chciałbym poprosić o pomoc i weryfikację założeń dotyczących druku fotografii mającej się zawisnąć w mieszkaniu mojego przyjaciela jako prezent dla narzeczonej. Dziewczyna fajna ale "swoje zdanie ma" wiec do sprawy postanowiliśmy przygotować się jak należy aby sumienie mieć czyste w razie gdyby coś poszło nie tak (przyszła teściowa też będzie przy oględzinach:).... Kolega wysłał niewiastę z mamą do spa na długi weekend, zakupiliśmy jasne z pianką i rozpoczęliśmy rozmyślania jak do sprawy podejść
Założenia:
Zdjęcie o wymiarach 100x60 cm ma zawisnąć w pokoju który służy jako dzienny i do pracy na ścianie na przeciwko okna.
Uznaliśmy, że zdjęcie ma być oglądane głównie w porze dziennej.
Warunki zastane
Pokój ma okna na północ i nie dociera do niego bezpośrednie światło słoneczne.
Ściany białe, aranżacja pokoju "skandynawska". Mało gratów i wszystko raczej w bielach i szarościach.
Światło z okna przesączone przez szare zasłony.
Pomiary
Do pomiarów użyliśmy Color Munikiego Photo. Przy różnych warunkach na zewnątrz parametry światła podającego na ścianę w miejscu gdzie ma zawisnąć fotka zawierało się w przedziale 79 - 117 lux i pomiędzy 4600 - 5200 K.
Kalibracja monitora i przygotowanie do druku
Monitor mam skalibrowany tak jak na obrazie poniżej. Druk na maszynach Epson Stylus, technologia Fine Art, papier Traditional Photo Paper 330g (Epson)
Profile ICC z labu osadzony gdzie trzeba w PS. Proof wygląda obiecująco.
Teraz podstawowe pytanie, czy mogę to tego jednego wydruku zoptymalizować kalibrację monitora tak aby uzyskać możliwie najlepszą zgodność z wydrukiem? Dodam że pracuję przy prawidłowym oświetleniu tj. natężenie i barwa światła jest dobrana odpowiednia do parametrów do których skalibrowany był monitor.
Liczę na opinie i konstruktywną krytykę. To pierwsza próba druku pod określoną lokalizację pracy i nie wiem czy jakiś kardynalnych błędów nie popełniam
Z góry dziękuję
Chciałbym poprosić o pomoc i weryfikację założeń dotyczących druku fotografii mającej się zawisnąć w mieszkaniu mojego przyjaciela jako prezent dla narzeczonej. Dziewczyna fajna ale "swoje zdanie ma" wiec do sprawy postanowiliśmy przygotować się jak należy aby sumienie mieć czyste w razie gdyby coś poszło nie tak (przyszła teściowa też będzie przy oględzinach:).... Kolega wysłał niewiastę z mamą do spa na długi weekend, zakupiliśmy jasne z pianką i rozpoczęliśmy rozmyślania jak do sprawy podejść
Założenia:
Zdjęcie o wymiarach 100x60 cm ma zawisnąć w pokoju który służy jako dzienny i do pracy na ścianie na przeciwko okna.
Uznaliśmy, że zdjęcie ma być oglądane głównie w porze dziennej.
Warunki zastane
Pokój ma okna na północ i nie dociera do niego bezpośrednie światło słoneczne.
Ściany białe, aranżacja pokoju "skandynawska". Mało gratów i wszystko raczej w bielach i szarościach.
Światło z okna przesączone przez szare zasłony.
Pomiary
Do pomiarów użyliśmy Color Munikiego Photo. Przy różnych warunkach na zewnątrz parametry światła podającego na ścianę w miejscu gdzie ma zawisnąć fotka zawierało się w przedziale 79 - 117 lux i pomiędzy 4600 - 5200 K.
Kalibracja monitora i przygotowanie do druku
Monitor mam skalibrowany tak jak na obrazie poniżej. Druk na maszynach Epson Stylus, technologia Fine Art, papier Traditional Photo Paper 330g (Epson)
Profile ICC z labu osadzony gdzie trzeba w PS. Proof wygląda obiecująco.
Teraz podstawowe pytanie, czy mogę to tego jednego wydruku zoptymalizować kalibrację monitora tak aby uzyskać możliwie najlepszą zgodność z wydrukiem? Dodam że pracuję przy prawidłowym oświetleniu tj. natężenie i barwa światła jest dobrana odpowiednia do parametrów do których skalibrowany był monitor.
Liczę na opinie i konstruktywną krytykę. To pierwsza próba druku pod określoną lokalizację pracy i nie wiem czy jakiś kardynalnych błędów nie popełniam
Z góry dziękuję
- Załączniki
-
- svphotodark-001.png (30.15 KiB) Przejrzano 2112 razy
- Czornyj
- Kontakt:
- Lokalizacja: Kraków
Post
Re: Prawidłowa kalibracja a druk wielkoformatowy
Przede wszystkim nie drukuj na TPP - żółknie w oczach, wyjątkowa padlina. Po wybraniu podłoża softproofing z profilem kombinacji papier+maszyna na monitorze skalibrowanym do D65 gamma 2,2 80cd/m^2
Post
Re: Prawidłowa kalibracja a druk wielkoformatowy
ok, tak zrobię!
Mam jeszcze jedno pytanie w profiler 5 jest opcja ustawienia kontrastu na neutral albo native. Przy tyn drugim ustawieniu kontrast wychodzi powyżej 500:1 i punkt czerni na 0,15 cd/m2. To chyba trochę za dużo do symulacji druku. Przy ustawieniu neutral kontrast ok 380:1 i punkt czerni 0,24. W obu przypadkach jasność 80 cd/m2. Które z tych ustawień będzie lepsze?
I przy okazji, gamma 2,2 a profiler zaleca L. Jakie są różnice i czemu polecasz 2,2?
Dzięki za rady
Mam jeszcze jedno pytanie w profiler 5 jest opcja ustawienia kontrastu na neutral albo native. Przy tyn drugim ustawieniu kontrast wychodzi powyżej 500:1 i punkt czerni na 0,15 cd/m2. To chyba trochę za dużo do symulacji druku. Przy ustawieniu neutral kontrast ok 380:1 i punkt czerni 0,24. W obu przypadkach jasność 80 cd/m2. Które z tych ustawień będzie lepsze?
I przy okazji, gamma 2,2 a profiler zaleca L. Jakie są różnice i czemu polecasz 2,2?
Dzięki za rady
- Czornyj
- Kontakt:
- Lokalizacja: Kraków
Post
Re: Prawidłowa kalibracja a druk wielkoformatowy
L* to TRC przestrzeni L*a*b lub ECI RGB - zwykle pracujemy w Adobe RGB lub sRGB, więc kalibracja do L* nie ma większego sensu.
CR to zabagniony temat, dlatego zawsze zalecam - ocena wizualna to podstawa. Pomiar kontaktowy nie uwzględnia światła odbitego, a sensor jest narażony na niedokładny pomiar w cieniach.
CR to zabagniony temat, dlatego zawsze zalecam - ocena wizualna to podstawa. Pomiar kontaktowy nie uwzględnia światła odbitego, a sensor jest narażony na niedokładny pomiar w cieniach.
Post
Re: Prawidłowa kalibracja a druk wielkoformatowy
Wielkie dzięki
A jaki papier polecasz jeżeli nie Epsona. Czy warto brać pod uwagę papiery błyszczące?
A jaki papier polecasz jeżeli nie Epsona. Czy warto brać pod uwagę papiery błyszczące?
- Czornyj
- Kontakt:
- Lokalizacja: Kraków
Post
Re: Prawidłowa kalibracja a druk wielkoformatowy
Temat papierów to temat rzeka. Zamiast TPP lepiej użyć Harman Gloss Baryta, Hahnemuehle Fine Art Baryta, lub nieco cieplejszego Hahnemuehle Photo Rag Baryta. Jeśli nie przepadamy za błytszczącymi barytami o zarysowanym reliefie włókien papieru, można spróbować Ilford Gold Fibre Silk, Canson Baryta Photographique lub Canson Platine Fibre Rag.
W kwestii trwałości papierów najlepszym źródłem informacji jest strona Aardenburg Imaging.
W kwestii trwałości papierów najlepszym źródłem informacji jest strona Aardenburg Imaging.
Post
Re: Prawidłowa kalibracja a druk wielkoformatowy
CR temat zabagniony, papier to temat rzeka trzeba wodery i zacząć się "doktoryzować":)
Bardzo dziękuję za pomoc, pliki oddane do druku!
Bardzo dziękuję za pomoc, pliki oddane do druku!
- Tom01
- Kontakt:
- Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Post
Re: Prawidłowa kalibracja a druk wielkoformatowy
Co prawda druk już zlecony, ale warto wspomnieć, że optymalizację do konkretnych warunków ekspozycyjnych warto robić, jeśli warunki są mocno nie-dzienne. W tym przypadku, tak jak podpowiadał P. Marcin, trzeba podejść typowo, bez kombinacji.
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Post
Re: Prawidłowa kalibracja a druk wielkoformatowy
Teoretyzując, jeżeli światło w miejscu ekspozycji miało by być np. skrajnie ciepłe lub odwrotnie i np bardzo słabe to od czego zacząć całe przygotowania? Co pomierzyć, jak podejść do kalibracji? Jak dobrać np podłoże itp..
- Tom01
- Kontakt:
- Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Post
Re: Prawidłowa kalibracja a druk wielkoformatowy
Najprostszą metodą jest skalibrować punkt bieli monitora do lamp świecących w miejscu ekspozycji. Można poeksperymentować z pomiarem światła bezpośrednio i odbitego od docelowego podłoża. Co ważne, pańskim czujnikiem jest to jak najbardziej wykonalne z niezłym efektem. Inny sposób to zrobić specjalny profil papieru w zadanym oświetleniu, ale raczej nie da się prosto i dobrze zrobić Color Munkim. W lepszych profilerach, I1 Profiler, Profile Maker, jest możliwość przy profilowaniu papieru "zdjąć" światło w jakim będzie oglądany. Nie podpowiem więcej na temat skuteczności, bo nie mam doświadczenia w takiej metodzie. No i trzeba lepszy czujnik - I1 Pro 1/2.
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Post
Re: Prawidłowa kalibracja a druk wielkoformatowy
ok czyli zakładając że po pomiarach wychodzi np 3000 K i 30cd/m2. Jakie parametry wprowadzić do profilera? Punkt bieli to jasne ale mój monitor nie da się skalibrować poprawnie dla takiej jasności. Jeżeli nawet byłoby to możliwe to co z kontrastem?
Dla porządku przypomnę że to SV2690
Dla porządku przypomnę że to SV2690
- Tom01
- Kontakt:
- Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Post
Re: Prawidłowa kalibracja a druk wielkoformatowy
Jeśli oglądanie będzie w dzień, to skąd 3000K?
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
- Czornyj
- Kontakt:
- Lokalizacja: Kraków
Post
Policzenie profilu dla widma światła oświetlającego zdjęcie w miejscu ekspozycji to już lepszy pomysł, tyle że wymaga interakcji z operatorem plotera oraz odpowiedniego oprogramowania - wspomnianych komercyjnych, lub darmowego ArgyllaCMS.
Re: Prawidłowa kalibracja a druk wielkoformatowy
Nie bardzo jest sens kalibrować monitor do tak ciemnego i ciepłego targetu - modele kolorymetryczne nie sprawdzają się w tego typu warunkach, ekran wizualnie będzie mocno odbiegał od odbitki. Jedyna sensowna metoda to ew. wizualna korekta monitora.MatB pisze:ok czyli zakładając że po pomiarach wychodzi np 3000 K i 30cd/m2. Jakie parametry wprowadzić do profilera? Punkt bieli to jasne ale mój monitor nie da się skalibrować poprawnie dla takiej jasności. Jeżeli nawet byłoby to możliwe to co z kontrastem?
Dla porządku przypomnę że to SV2690
Policzenie profilu dla widma światła oświetlającego zdjęcie w miejscu ekspozycji to już lepszy pomysł, tyle że wymaga interakcji z operatorem plotera oraz odpowiedniego oprogramowania - wspomnianych komercyjnych, lub darmowego ArgyllaCMS.
Post
Re: Prawidłowa kalibracja a druk wielkoformatowy
A co z profilami dla kombinacji maszyn+papier, czy one też muszą być zmienione?
Post
Re: Prawidłowa kalibracja a druk wielkoformatowy
Tom01 pytanie dotyczyło sytuacji czysto teoretycznej.Tom01 pisze:Jeśli oglądanie będzie w dzień, to skąd 3000K?
- Czornyj
- Kontakt:
- Lokalizacja: Kraków
Post
Re: Prawidłowa kalibracja a druk wielkoformatowy
Teoretycznie należałoby właśnie przeliczyć profile dla danej maszyny+papieru, a następnie uzgodnić z operatorem użycie takowego wynalazku. Można też ukręcić profil device link symulujący niekorzystne warunki z wykorzystaniem przestrzeni CIECAM02, ręcznie zdłubanym punktem bieli podłoża, a następnie użyć profilu podczas softproofingu i skorygować zdjęcie uwzględniając jego symulowany wygląd. Ale tu już trzeba biegle posługiwać się Argyllem i mieć pewną wiedzę w temacie.MatB pisze:A co z profilami dla kombinacji maszyn+papier, czy one też muszą być zmienione?
Post
Re: Prawidłowa kalibracja a druk wielkoformatowy
Czornyj dzięki, przetrawienie tego zajmie mi pewnie z tydzień ale zobaczę co z tego wyjdzie. Na początek sprawdzę jak to zadziała na moim Epsonie i za pomocą sprzętu który posiadam. Pewnie będzie łatwiej niż od razu stawić lab na nogi.
- Czornyj
- Kontakt:
- Lokalizacja: Kraków
Post
Re: Prawidłowa kalibracja a druk wielkoformatowy
Tak będzie zdecydowanie najlepiej - stosowanie zaawansowanej kolorymetrii to już lekki hardkor
Wróć do „Kalibracja monitorów”
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość