Kalibrowanie monitora i drukarki - jaka gamma?
Post
Kalibrowanie monitora i drukarki - jaka gamma?
Witajcie,
Zaczynam zabawę z kalibracją i profilowaniem zestawu monitor + drukarka - na razie przy pomocy pożyczonego ColorMunki Photo ale w przyszłości pewnie coś kupię. Już po kilku próbach widzę, że kolory w miarę pasują (zdaję sobię sprawę z wpływu oświetlenia na proces porównania) niemniej jednak coś nie tak jest z jasnością wydruku - wychodzi on znacznie jaśniejszy niż na monitorze. I tu pytanie, jak to dopasować? Posiadam monitor NEC2690WUXi2, do profilowania użyłem oprogramowania NECa SpectraView2, jest tam gotowy profil ProntStandard definiujący jasność na poziomie 80cd/m2 - to za mało na mój monitor, więc zwiększyłem wartość do 140 cd/m2 niemniej wydaje mi się że to nie jest przyczyną różnic. Zastanawia mnie także gamma ustawiona w tym profilu na 1.8. Wydaje mi się że standard na WIN to 2.2? Wydruk jest rozjaśniony w stosunku do tego co widzę na monitorze nieliniowo - cienie są za jasne, jasne fragmenty są ok, co by tez wskazywało na problem z gammą. Jak to w końcu jest? Przy wydruku użyłem profili drukarki wygenerowanych za pomocą ColorMunki.
Pozdrawiam
Piotr
Zaczynam zabawę z kalibracją i profilowaniem zestawu monitor + drukarka - na razie przy pomocy pożyczonego ColorMunki Photo ale w przyszłości pewnie coś kupię. Już po kilku próbach widzę, że kolory w miarę pasują (zdaję sobię sprawę z wpływu oświetlenia na proces porównania) niemniej jednak coś nie tak jest z jasnością wydruku - wychodzi on znacznie jaśniejszy niż na monitorze. I tu pytanie, jak to dopasować? Posiadam monitor NEC2690WUXi2, do profilowania użyłem oprogramowania NECa SpectraView2, jest tam gotowy profil ProntStandard definiujący jasność na poziomie 80cd/m2 - to za mało na mój monitor, więc zwiększyłem wartość do 140 cd/m2 niemniej wydaje mi się że to nie jest przyczyną różnic. Zastanawia mnie także gamma ustawiona w tym profilu na 1.8. Wydaje mi się że standard na WIN to 2.2? Wydruk jest rozjaśniony w stosunku do tego co widzę na monitorze nieliniowo - cienie są za jasne, jasne fragmenty są ok, co by tez wskazywało na problem z gammą. Jak to w końcu jest? Przy wydruku użyłem profili drukarki wygenerowanych za pomocą ColorMunki.
Pozdrawiam
Piotr
- Czornyj
- Kontakt:
- Lokalizacja: Kraków
Post
Re: Kalibrowanie monitora i drukarki - jaka gamma?
Wybór gammy nie ma większego znaczenia - moduł zarządzania barwą odczyta TRC monitora, porówna ją z TRC przestrzeni barwnej zdjęcia i wyświetli poprawnie. Zalecane jest kalibrowanie monitora do takiej TRC, jak TRC używanej przestrzeni edycyjnej - najczęściej gamma 2,2.
Proponuję stworzyć własny target - D65 | gamma 2,2 | 80cd/m^2. Jeśli cienie na wydruku będą nadal rozjaśnione w stosunku do cieni wyświetlanych na monitorze, to obstawiam złe ustawienie sterownika drukarki lub Photoshopa podczas profilowania lub drukowania
Proponuję stworzyć własny target - D65 | gamma 2,2 | 80cd/m^2. Jeśli cienie na wydruku będą nadal rozjaśnione w stosunku do cieni wyświetlanych na monitorze, to obstawiam złe ustawienie sterownika drukarki lub Photoshopa podczas profilowania lub drukowania
Post
Re: Kalibrowanie monitora i drukarki - jaka gamma?
Odświeżę starszy temat bo mam podobny problem.
Moje wydruki na Epsonie L800 + Illford Galerie Premium mają sporo wyższy kontrast w porównaniu do tego co widzę na monitorze (60/2.2/6500), zbliżają się kontrastem dopiero kiedy podniosę gammę w monitorze do ok. 2.5 - 2.6. To chyba niezbyt normalne? Z tego co tu wyczytałem to papier nie jest w stanie przenieść tak wysokiego kontrastu jak monitor a u mnie odwrotnie... Co zrobić żeby bez podnoszenia jasności monitora uzyskać większy kontrast (punktu czerni jak myślę już nie obniżę bo jest natywny 0.15)?
Poza kontrastem niestety twarze na papierze lecą w róż (magente) a na monitorze w pomarańcz. Generalnie to co na monitorze widzę jako odcienie pomarańczowej, opalonej / upudrowanej skóry na wydruku zmienia się w różowo - fioletowo - białe plamy. Po części to pewnie kwestia zimnego i w ogóle kiepskiego oświetlenia ale w świetle dziennym słonecznym też to daje się we znaki.
Sprzęt: Monitor Eizo CX240 + CN + i1DPro + Drukarka Epson L800
Moje wydruki na Epsonie L800 + Illford Galerie Premium mają sporo wyższy kontrast w porównaniu do tego co widzę na monitorze (60/2.2/6500), zbliżają się kontrastem dopiero kiedy podniosę gammę w monitorze do ok. 2.5 - 2.6. To chyba niezbyt normalne? Z tego co tu wyczytałem to papier nie jest w stanie przenieść tak wysokiego kontrastu jak monitor a u mnie odwrotnie... Co zrobić żeby bez podnoszenia jasności monitora uzyskać większy kontrast (punktu czerni jak myślę już nie obniżę bo jest natywny 0.15)?
Poza kontrastem niestety twarze na papierze lecą w róż (magente) a na monitorze w pomarańcz. Generalnie to co na monitorze widzę jako odcienie pomarańczowej, opalonej / upudrowanej skóry na wydruku zmienia się w różowo - fioletowo - białe plamy. Po części to pewnie kwestia zimnego i w ogóle kiepskiego oświetlenia ale w świetle dziennym słonecznym też to daje się we znaki.
Sprzęt: Monitor Eizo CX240 + CN + i1DPro + Drukarka Epson L800
- Tom01
- Kontakt:
- Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Post
Re: Kalibrowanie monitora i drukarki - jaka gamma?
A może zamiast podnosić kontrastowość monitora, obniżyć kontrastowość wydruków?
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Post
Dodam że kolory i kontrast zaczęły mi się + / - zgadzać na 65/2.55/7500 !!!
Re: Kalibrowanie monitora i drukarki - jaka gamma?
Ale to co obrabiam i widzę na monitorze jest wg. mnie OK, dopiero po wydruku kontrast jest za duży! Drukuję przez Ps-a więc nie mam jak zmniejszyć kontrastowości wydruku, co innego drukowanie zarządzane przez soft drukarki, ale nie wiem czy to ma sens tak na około robić.Tom01 pisze:A może zamiast podnosić kontrastowość monitora, obniżyć kontrastowość wydruków?
Dodam że kolory i kontrast zaczęły mi się + / - zgadzać na 65/2.55/7500 !!!
- Czornyj
- Kontakt:
- Lokalizacja: Kraków
Post
Kolejnym podejrzanym jest L800 - no więc, mówiąc oględnie, nie jest to drukarka do certyfikowanych proofów i nie ma gwarancji, że generyczny profil ICC dokładnie odpowiada faktom. A skoro poza kontrastem mamy problemy z kolorystyką, tym bardziej podejrzany jest profil lub ew. obieg pracy (ustawienia aplikacji, sterowników itp).
Re: Kalibrowanie monitora i drukarki - jaka gamma?
1000x powtarzałem, że kontrast monitora jest względny. Jeśli monitor z wtpt @60cd/m2 oglądany jest we względnie jasnym otoczeniu, to jego realny kontrast zamiast może spaść z 1000:1 np. do 100:1. Jeśli np. wychodzimy ze smartfonem/tabletem na plażę, to widzimy, że nic nie widzimy - światło obniża kontrast na wyświetlaczu do tego stopnia, że przestajemy rozróżniać wyświetlane kształty.GoOrange pisze:Odświeżę starszy temat bo mam podobny problem.
Moje wydruki na Epsonie L800 + Illford Galerie Premium mają sporo wyższy kontrast w porównaniu do tego co widzę na monitorze (60/2.2/6500), zbliżają się kontrastem dopiero kiedy podniosę gammę w monitorze do ok. 2.5 - 2.6. To chyba niezbyt normalne? Z tego co tu wyczytałem to papier nie jest w stanie przenieść tak wysokiego kontrastu jak monitor a u mnie odwrotnie... Co zrobić żeby bez podnoszenia jasności monitora uzyskać większy kontrast (punktu czerni jak myślę już nie obniżę bo jest natywny 0.15)?
Poza kontrastem niestety twarze na papierze lecą w róż (magente) a na monitorze w pomarańcz. Generalnie to co na monitorze widzę jako odcienie pomarańczowej, opalonej / upudrowanej skóry na wydruku zmienia się w różowo - fioletowo - białe plamy. Po części to pewnie kwestia zimnego i w ogóle kiepskiego oświetlenia ale w świetle dziennym słonecznym też to daje się we znaki.
Sprzęt: Monitor Eizo CX240 + CN + i1DPro + Drukarka Epson L800
Kolejnym podejrzanym jest L800 - no więc, mówiąc oględnie, nie jest to drukarka do certyfikowanych proofów i nie ma gwarancji, że generyczny profil ICC dokładnie odpowiada faktom. A skoro poza kontrastem mamy problemy z kolorystyką, tym bardziej podejrzany jest profil lub ew. obieg pracy (ustawienia aplikacji, sterowników itp).
- Tom01
- Kontakt:
- Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Post
Re: Kalibrowanie monitora i drukarki - jaka gamma?
Jeśli kolor zaczyna się u Pana zgadzać przy tak kosmicznych nastawach, to czeka Pana gruntowny przegląd i kalibracja całego warsztatu. Od oświetlenia, przez monitor po profilowanie drukarki i weryfikacja ustawień aplikacji.
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Post
Re: Kalibrowanie monitora i drukarki - jaka gamma?
Mam wrażenie że głównym winowajcą jest oświetlenie. Raz że zbyt chłodne (jakiś OSRAM Cool sz. 2, nie wiem czy nie 9000k nawet, zawieszone dość nisko, czyli ostro wali chłodnym światłem po odbitce. Pewnie z jednej strony podnosi kontrast odbitki a z drugiej obniża kontrast monitora, że o kolorystyce nie wspomnę.
Miałem wcześniej mix dwóch jarzeniówek, ciepła + zimna ale też nie było dobrze.
Tak czy siak muszę kupić nowe światło i myślę że to rozwiąże problem koloru ale jak radzić sobie z kontrastem, czy nie chcąc podnosić jasności i nie mogąc obniżyć już punktu czerni zostaje tylko gamma?
Miałem wcześniej mix dwóch jarzeniówek, ciepła + zimna ale też nie było dobrze.
Tak czy siak muszę kupić nowe światło i myślę że to rozwiąże problem koloru ale jak radzić sobie z kontrastem, czy nie chcąc podnosić jasności i nie mogąc obniżyć już punktu czerni zostaje tylko gamma?
- Tom01
- Kontakt:
- Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Post
Re: Kalibrowanie monitora i drukarki - jaka gamma?
Pomijając fakt, że lampy są do wymiany, w dzień jak jest?
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Post
Re: Kalibrowanie monitora i drukarki - jaka gamma?
Właśnie w dzień jest źle. Zwłaszcza kontrast monitora leci na pysk z tym że słońce ucieka poza okno już ok. 12 i nie pojawia się aż do koejnego poranka. Ogólnie bez włączonego światła w firmie jest za ciemno na taką pracę.
Nie rozumiem tylko dlaczego kalibracja z pomiarem bieli odbitej od papieru foto na jakim drukuję daje w ogóle ciepły wynik, jest sporo cieplej niż 6500k.
Nie rozumiem tylko dlaczego kalibracja z pomiarem bieli odbitej od papieru foto na jakim drukuję daje w ogóle ciepły wynik, jest sporo cieplej niż 6500k.
- Tom01
- Kontakt:
- Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Post
Re: Kalibrowanie monitora i drukarki - jaka gamma?
Jeśli jest za jasno w dzień, pozostaje przysłonięcie okien, kaptur. Nie ma przecież konieczności oglądania wydruków przy monitorze, prawda? Wiadomo jak wyglądało na ekranie, po wydrukowaniu można pójść do okna lub na zewnątrz i obejrzeć w świetle słońca.
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Post
Re: Kalibrowanie monitora i drukarki - jaka gamma?
Może problemem jest zbyt skupione a przez to ostre światło wiszące metr nad głową... Sęk w tym że nie mam jak i gdzie zawiesić rastra a remont dopiero za rok.
Jeszcze raz zapytam, czy gamma to tak naprawdę kontrast?
Jutro jeszcze pomieszam światło.
Jeszcze raz zapytam, czy gamma to tak naprawdę kontrast?
Jutro jeszcze pomieszam światło.
- Tom01
- Kontakt:
- Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Post
Re: Kalibrowanie monitora i drukarki - jaka gamma?
Gamma to nie jest kontrast, ale jak najbardziej rzutuje. Gamma to z grubsza sposób i szybkość zmian odcieni od czerni do bieli.
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
- Czornyj
- Kontakt:
- Lokalizacja: Kraków
Post
Re: Kalibrowanie monitora i drukarki - jaka gamma?
Kontrast to stosunek jaskrawości czerni i bieli, gamma to krzywa porządkująca przejście od jednego do drugiego - można powiedzieć, że to krzywa kontrastowa.
Jarzeniówy wiszące metr nad monitorem na 100% mocno obniżają kontrast monitora, ostrzegałem przed tym na forum setki razy w wątkach dot. konfiguracji światła. Proponuję prosty eksperyment - wyświetlić na monitorze czarną aplę, skierować na nią prostopadle i1Display Pro i zmierzyć wartość luminancji. Następnie należy przez wartość wyrażoną w cd/m2 podzielić jaskrawość wtpt monitora i uzyskamy współczynnik postrzeganego kontrastu.
Wydruki z barwnikowej L800 z uwagi na wysokie wysycenie kolorantów są skrajnie podatne na defekty metameryczne, więc byle jakie świetlówki to murowane źródło problemu z kolorystyką na wydrukach. Proponuję wykonać dwa takie same wydruki i porównać ich wygląd w świetle jarzeniowym i żarowym jednocześnie - daje to dobry pogląd na skalę problemu.
Warto też zweryfikować ustawienia aplikacji z której drukujemy i sterownika - w nowych OSX są niezłe krzaczki, ostatnio po zmianie laptopa zmarnowałem przez to pół rolki fine artowego papieru, bo Mountain Lion namieszał w ustawieniach CMS i zdjęcia przechodziły przez podwójne zarządzanie barwą. Dobrze, że w końcu przypomniałem sobie o tym fakapie, bo prawie zawaliłem termin oddania ważnej wystawy do muzeum.
Jarzeniówy wiszące metr nad monitorem na 100% mocno obniżają kontrast monitora, ostrzegałem przed tym na forum setki razy w wątkach dot. konfiguracji światła. Proponuję prosty eksperyment - wyświetlić na monitorze czarną aplę, skierować na nią prostopadle i1Display Pro i zmierzyć wartość luminancji. Następnie należy przez wartość wyrażoną w cd/m2 podzielić jaskrawość wtpt monitora i uzyskamy współczynnik postrzeganego kontrastu.
Wydruki z barwnikowej L800 z uwagi na wysokie wysycenie kolorantów są skrajnie podatne na defekty metameryczne, więc byle jakie świetlówki to murowane źródło problemu z kolorystyką na wydrukach. Proponuję wykonać dwa takie same wydruki i porównać ich wygląd w świetle jarzeniowym i żarowym jednocześnie - daje to dobry pogląd na skalę problemu.
Warto też zweryfikować ustawienia aplikacji z której drukujemy i sterownika - w nowych OSX są niezłe krzaczki, ostatnio po zmianie laptopa zmarnowałem przez to pół rolki fine artowego papieru, bo Mountain Lion namieszał w ustawieniach CMS i zdjęcia przechodziły przez podwójne zarządzanie barwą. Dobrze, że w końcu przypomniałem sobie o tym fakapie, bo prawie zawaliłem termin oddania ważnej wystawy do muzeum.
Post
Re: Kalibrowanie monitora i drukarki - jaka gamma?
Nie rozumiem jeszcze jednego, dlaczego w tych samych warunkach z jednej strony widzę chłodne wydruki, wydaje się że 7500K (pomijając sensowność takej temperatury) oddaje to co widzę na papierza a z drugiej strony kiedy temperaturę ustawiam poprzez odbite światło od papieru to wychodzi coś ok 5500K.
Jedyne co w tym momencie przychodzi mi do głowy to mając dobry monitor i stosunkowo dobry kolorymetr skalibrować monitor do najczęściej polecanego celu a potem modyfikować światło tak aby na wydruku uzyskać coś co widzę na monitorze z zastrzeżeniem że chyba muszę bardziej rozproszyć i oddalić światło.
Jedyne co w tym momencie przychodzi mi do głowy to mając dobry monitor i stosunkowo dobry kolorymetr skalibrować monitor do najczęściej polecanego celu a potem modyfikować światło tak aby na wydruku uzyskać coś co widzę na monitorze z zastrzeżeniem że chyba muszę bardziej rozproszyć i oddalić światło.
- Tom01
- Kontakt:
- Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Post
Re: Kalibrowanie monitora i drukarki - jaka gamma?
"Ciepły" papier?
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
- Czornyj
- Kontakt:
- Lokalizacja: Kraków
Post
Re: Kalibrowanie monitora i drukarki - jaka gamma?
To jest już niestety pytanie z trzeciego poziomu - a odpowiedź na to jest złożona i sam nie do końca ją rozumiem.GoOrange pisze:Nie rozumiem jeszcze jednego, dlaczego w tych samych warunkach z jednej strony widzę chłodne wydruki, wydaje się że 7500K (pomijając sensowność takej temperatury) oddaje to co widzę na papierza a z drugiej strony kiedy temperaturę ustawiam poprzez odbite światło od papieru to wychodzi coś ok 5500K.
Post
Re: Kalibrowanie monitora i drukarki - jaka gamma?
Tom01 pisze:"Ciepły" papier?
Może sam ciepły papier, nie odbija zimnego światła a barwnik na nim już tak?Czornyj pisze:To jest już niestety pytanie z trzeciego poziomu - a odpowiedź na to jest złożona i sam nie do końca ją rozumiem.GoOrange pisze:Nie rozumiem jeszcze jednego, dlaczego w tych samych warunkach z jednej strony widzę chłodne wydruki, wydaje się że 7500K (pomijając sensowność takej temperatury) oddaje to co widzę na papierza a z drugiej strony kiedy temperaturę ustawiam poprzez odbite światło od papieru to wychodzi coś ok 5500K.
- Czornyj
- Kontakt:
- Lokalizacja: Kraków
Post
Re: Kalibrowanie monitora i drukarki - jaka gamma?
Papier jest właśnie chłodny i od tego należy zacząć.
Absolutnie należy zapomnieć o barwie bieli wyrażonej w K - ta skala nieźle się sprawdza w przypadku barwy metali rozgrzanych do danej temperatury. Nas interesują koordynaty chromatyczne x,y bo tylko one są w stanie precyzyjnie określić barwę bieli.
Kompletnie nie interesuje nas również barwa światła emitowanego przez świetlówkę, interesuje nas światło odbite od papieru. Papier nie jest neutralny - odbija więcej energii z zakresu czerwieni, a do tego pod wpływem UV sam zaczyna świecić na niebiesko. Jeśli chcemy na monitorze uzyskać barwę bieli zbliżoną do papieru, mierzymy barwę światła odbitego.
Ważne, by monitor i oświetlony papier miały dokładnie tą samą jaskrawość nie niższą niż 80cd/m2 a najlepiej 160cd/m2. Kolorymetria CIE charakteryzuje widzenie fotopowe (dzienne), a więc przy wyższych poziomach jaskrawości, przy ciemniejszych tematach przestaje się sprawdzać.
Dobrze, by światło było możliwie zbliżone do D50 (hipotetycznego iluminantu światła dziennego o skorelowanej temperaturze 5000K na którym oparta jest kolorymetria), bo niższe/wyższe temperatury wymagają stosowania CATów (chromatic adaptation transform - przekształceń adaptacji chromatycznej), które nie są idealne.
Nie ma również gwarancji (a wręcz przeciwnie), że nasza indywidualna funkcja uczulenia spektralnego czopków w siatkówce oka odpowiada funkcjom składowych trójchromatycznych standardowego obserwatora CIE 1931 2 stopnie.
...i tak dalej, i tak dalej...
Absolutnie należy zapomnieć o barwie bieli wyrażonej w K - ta skala nieźle się sprawdza w przypadku barwy metali rozgrzanych do danej temperatury. Nas interesują koordynaty chromatyczne x,y bo tylko one są w stanie precyzyjnie określić barwę bieli.
Kompletnie nie interesuje nas również barwa światła emitowanego przez świetlówkę, interesuje nas światło odbite od papieru. Papier nie jest neutralny - odbija więcej energii z zakresu czerwieni, a do tego pod wpływem UV sam zaczyna świecić na niebiesko. Jeśli chcemy na monitorze uzyskać barwę bieli zbliżoną do papieru, mierzymy barwę światła odbitego.
Ważne, by monitor i oświetlony papier miały dokładnie tą samą jaskrawość nie niższą niż 80cd/m2 a najlepiej 160cd/m2. Kolorymetria CIE charakteryzuje widzenie fotopowe (dzienne), a więc przy wyższych poziomach jaskrawości, przy ciemniejszych tematach przestaje się sprawdzać.
Dobrze, by światło było możliwie zbliżone do D50 (hipotetycznego iluminantu światła dziennego o skorelowanej temperaturze 5000K na którym oparta jest kolorymetria), bo niższe/wyższe temperatury wymagają stosowania CATów (chromatic adaptation transform - przekształceń adaptacji chromatycznej), które nie są idealne.
Nie ma również gwarancji (a wręcz przeciwnie), że nasza indywidualna funkcja uczulenia spektralnego czopków w siatkówce oka odpowiada funkcjom składowych trójchromatycznych standardowego obserwatora CIE 1931 2 stopnie.
...i tak dalej, i tak dalej...
Post
Re: Kalibrowanie monitora i drukarki - jaka gamma?
Dołączę do tematu bo mam podobny problem
Robię zdjęcia w spektrum AdobeRGB w RAW
Wywołuję je w Lightroomie, na monitorze NEC PA272W (profile wgrane w Win10) grafika Quadro sygnał idzie 30bitowy, wgrałem profil drukarki Epson L800(tusze oryg,papier oryg) do monitora ze wskazaniem papieru jaki używam czyli UltraGlossy 300g Epson, sam nie wiem jak to sie udało ale teraz jak wybiorę ten profil pracy to nawet regulacja jasności nie działa! - wiec teoretycznie powinienem chyba widzieć jak na papierze po wydruku.
aaa i tak dupa.
Na monitorze obrobię foto tak że jest ładnie, a jak dam do druku to gdy wyłączę w drukarce zarządzanie kolorami i tylko pozowolę w LR ustawic wg wgranch profili to wydruki są koloru brązowo-czarne, gdy dam wg profili monitora to różowo-białe gdy dam profile w drukarce np AdobeRGB to wydruk jest czarną plamą, jakiś kosmos... i to nie tak że troche kolor schodzi w niewłaściwą stronę, tylko plama na kartce.
Jedynie tryb ICM w Epsonie drukuje coś na miare tego co widac ale i tak wszystko jest rozjechane, np: zieleń żywej trawy to wychodzi zdechła khaki itd.
Nie robie tego zawodowo(chyba musialbym wydrukowac 100wersji by na wydruku osiagnac to co widze na monitorze) tylko hobbystycznie i sie okazuje ze jak potrzeba zdjecie dziecka do legitki zrobic a wypadałoby idelane i druknac to mimo masy sprzetu i tak jest....
Pomóżcie prosze.
Pozdrawiam
SNCF
Robię zdjęcia w spektrum AdobeRGB w RAW
Wywołuję je w Lightroomie, na monitorze NEC PA272W (profile wgrane w Win10) grafika Quadro sygnał idzie 30bitowy, wgrałem profil drukarki Epson L800(tusze oryg,papier oryg) do monitora ze wskazaniem papieru jaki używam czyli UltraGlossy 300g Epson, sam nie wiem jak to sie udało ale teraz jak wybiorę ten profil pracy to nawet regulacja jasności nie działa! - wiec teoretycznie powinienem chyba widzieć jak na papierze po wydruku.
aaa i tak dupa.
Na monitorze obrobię foto tak że jest ładnie, a jak dam do druku to gdy wyłączę w drukarce zarządzanie kolorami i tylko pozowolę w LR ustawic wg wgranch profili to wydruki są koloru brązowo-czarne, gdy dam wg profili monitora to różowo-białe gdy dam profile w drukarce np AdobeRGB to wydruk jest czarną plamą, jakiś kosmos... i to nie tak że troche kolor schodzi w niewłaściwą stronę, tylko plama na kartce.
Jedynie tryb ICM w Epsonie drukuje coś na miare tego co widac ale i tak wszystko jest rozjechane, np: zieleń żywej trawy to wychodzi zdechła khaki itd.
Nie robie tego zawodowo(chyba musialbym wydrukowac 100wersji by na wydruku osiagnac to co widze na monitorze) tylko hobbystycznie i sie okazuje ze jak potrzeba zdjecie dziecka do legitki zrobic a wypadałoby idelane i druknac to mimo masy sprzetu i tak jest....
Pomóżcie prosze.
Pozdrawiam
SNCF
Wróć do „Kalibracja monitorów”
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości