
Monitor dla amatora foto i grafiki
Post
Re: Monitor dla amatora foto i grafiki
Mało prawdopodobne, że było za ciemno. Słuchaj "starszych i mądrzejszych". 

- 2marekm
- Lokalizacja: Słupsk
Post
Re: Monitor dla amatora foto i grafiki
Czy starszych ? mam duże wątpliwości, ale z pewnością zdecydowanie mądrzejszych 

- NocnyJastrzab
- Lokalizacja: Kraków
Post
Re: Monitor dla amatora foto i grafiki
Adobe zawsze jest ustawiony (a przynajmniej zazwyczaj) na ok. 160 nitów. Wynika to ze standardu (iso 3664 condition p2). Tutaj jedno ze źródeł.
Proszę brać pod uwagę, że preset fabryczny nie odzwierciedla w 100% korelacji ze standardem AdobeRGB. Daje orientacyjny pogląd, w jakim trybie pracujemy.
Proszę brać pod uwagę, że preset fabryczny nie odzwierciedla w 100% korelacji ze standardem AdobeRGB. Daje orientacyjny pogląd, w jakim trybie pracujemy.
Dominik Nowak, tel. 506212501 [Kraków / Nowa Huta]
www.dominiknowak.pl - Kalibracja monitora / telewizora
www.fotoplus.pl - Specjalistyczny Sklep Foto-Video
www.dominiknowak.pl - Kalibracja monitora / telewizora
www.fotoplus.pl - Specjalistyczny Sklep Foto-Video
- NocnyJastrzab
- Lokalizacja: Kraków
Post
Re: Monitor dla amatora foto i grafiki
Pod LR też możesz ustawić sRGB. Popracuj trochę tak, trochę tak, zobacz jakie są różnice i oceń (na ile potrafisz) czy te różnice są/będą istotne podczas pracy/edycji.
Dominik Nowak, tel. 506212501 [Kraków / Nowa Huta]
www.dominiknowak.pl - Kalibracja monitora / telewizora
www.fotoplus.pl - Specjalistyczny Sklep Foto-Video
www.dominiknowak.pl - Kalibracja monitora / telewizora
www.fotoplus.pl - Specjalistyczny Sklep Foto-Video
Post
Re: Monitor dla amatora foto i grafiki
A co to za monitor, bo już nie pamiętam?
Jeśli z numerem seryjnym, to tak. Zapewne indywidualnie pomierzony.
Jeśli z numerem seryjnym, to tak. Zapewne indywidualnie pomierzony.
Post
Re: Monitor dla amatora foto i grafiki
Hmm... może nie rozumiem. Po co ustawiać monitor pod sRGB, jeśli mam poprawny profil, a LR pracując na ProPhoto RGB jest w stanie przekształcić go na podstawie profilu na obraz najlepszy wg tego profilu. Czy ja źle rozumiem ?NocnyJastrzab pisze: ↑02 października 2018, 12:50 - wtPod LR też możesz ustawić sRGB. Popracuj trochę tak, trochę tak, zobacz jakie są różnice i oceń (na ile potrafisz) czy te różnice są/będą istotne podczas pracy/edycji.
- Tom01
- Kontakt:
- Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Post
Re: Monitor dla amatora foto i grafiki
Monitor nie wyświetla ProPhoto, więc najwyższe nasycenia w zdjęciu które mogą zostać wyrenderowana do granic gamutu, nie będą wyświetlone. Czyli obraz wyświetlony w szerszej przestrzeni, paradoksalnie może być mniej nasycony niż wyświetlony w mniejszej.
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Post
Re: Monitor dla amatora foto i grafiki
Przy profilowaniu wzgl. kolorymetrycznym nie będą mniej nasycone.
ps. największe nasycenia i generalnie nasycenia powyżej możliwości monitora, przy takim profilowaniu po prostu osiągają max monitora
ps. największe nasycenia i generalnie nasycenia powyżej możliwości monitora, przy takim profilowaniu po prostu osiągają max monitora
Ostatnio zmieniony 02 października 2018, 14:02 - wt przez Kyle, łącznie zmieniany 1 raz.
Post
Re: Monitor dla amatora foto i grafiki
Oczywiście monitor nie wyświetla ProPhoto (nie wiem czy nawet są takie). Chodzi o to, że LR pracuje z plikami raw w przestrzeni ProPhoto (matematycznie). Matryce w aparatach mają inny i w większości dużo szerszy gamut niż wyświetlacze i drukarki. Dlatego przyjęto pracę (matematyczną) w ProPhoto. I teraz pojawia się zadanie wyświetlenia tej przestrzeni na monitorze o określonym gamucie i profilu. Więc LR dokonuje przekształcenia do gamutu monitora poprzez profil monitora. Moim zdaniem nie jest potrzebne żadne pośrednictwo przestrzeni sRGB w tym przypadku, bo tylko usuwa te barwy, które monitor mógłby wyświetlić, a nie są zawarte w przestrzeni sRGB. Czy się mylę ?Tom01 pisze: ↑02 października 2018, 13:49 - wtMonitor nie wyświetla ProPhoto, więc najwyższe nasycenia w zdjęciu które mogą zostać wyrenderowana do granic gamutu, nie będą wyświetlone. Czyli obraz wyświetlony w szerszej przestrzeni, paradoksalnie może być mniej nasycony niż wyświetlony w mniejszej.
Post
Ba ... nawet praca w AdobeRGB powoduje, że monitor z gamutem w okolicach sRGB nie wyświetli tego, co potrafi (monitor wąsko-gamutowy ma często w którymś kierunku szerszy gamut nie tylko od sRGB, ale nawet AdobeRGB ... dopiero przy ProPhoto zostaje on w pełni objęty)
By nie być gołosłownym, to poniżej gamut "wąskogamutowego" LG 22MP55 (kolorowa bryła) kontra AdobeRGB (bryła kratowa)
Re: Monitor dla amatora foto i grafiki
Jest dokładnie jak piszesz.Robert N pisze: ↑02 października 2018, 14:02 - wtDlatego przyjęto pracę (matematyczną) w ProPhoto. I teraz pojawia się zadanie wyświetlenia tej przestrzeni na monitorze o określonym gamucie i profilu. Więc LR dokonuje przekształcenia do gamutu monitora poprzez profil monitora. Moim zdaniem nie jest potrzebne żadne pośrednictwo przestrzeni sRGB w tym przypadku, bo tylko usuwa te barwy, które monitor mógłby wyświetlić, a nie są zawarte w przestrzeni sRGB.
Ba ... nawet praca w AdobeRGB powoduje, że monitor z gamutem w okolicach sRGB nie wyświetli tego, co potrafi (monitor wąsko-gamutowy ma często w którymś kierunku szerszy gamut nie tylko od sRGB, ale nawet AdobeRGB ... dopiero przy ProPhoto zostaje on w pełni objęty)
By nie być gołosłownym, to poniżej gamut "wąskogamutowego" LG 22MP55 (kolorowa bryła) kontra AdobeRGB (bryła kratowa)

Post
Re: Monitor dla amatora foto i grafiki
Upraszczając, takie moje rozumienie teorii. Jeśli mam spaczoną teorię, to mnie sprostujcie:
Cały proces zawsze jest taki:
źródło (gamut źródła)
->przetwarzanie (matematyczne)
->wynik (gamut wyniku).
Na etapie przetwarzania najczęściej musimy mieć podgląd przetwarzania, więc jest to jakby wynik, ale roboczy. Dobrze, jeśli ten roboczy wynik (czyli obraz na monitorze) ma gamut jak najbardziej zbliżony do docelowego wyniku. W przypadku wydruków gamut aRGB lepiej pokazuje efekt wydruku niż gamut sRGB, chyba że w źródle nie ma barw wykraczających poza gamut sRGB. Zapewne w 95 % nie ma, więc stąd opinia o przereklamowanym gamucie aRGB.
Rozsądek podpowiada, że przetwarzanie (podkreślmy, matematyczne) powinno się odbywać w przestrzeni najszerszej od źródła do wyniku, aby nie kompresować i zniekształcać w trakcie pracy. W większości wystarcza ProPhoto RGB, stąd taka przestrzeń np . w LR.
Przy wyniku w sRGB jeśli pracujemy na monitorze z gamutem i poprawnym profilem sRGB - nie ma problemu
Przy wyniku kierowanym na drukarkę bezpieczniej mieć monitor aRGB z poprawnym profilem (pokazuje trochę więcej, ale nie musi się pokrywać z gamutem drukarki). Chociaż w przypadku sRGB też może być OK, jeśli wydruk nie wychodzi za daleko od przestrzeni sRGB.
Cały proces zawsze jest taki:
źródło (gamut źródła)
->przetwarzanie (matematyczne)
->wynik (gamut wyniku).
Na etapie przetwarzania najczęściej musimy mieć podgląd przetwarzania, więc jest to jakby wynik, ale roboczy. Dobrze, jeśli ten roboczy wynik (czyli obraz na monitorze) ma gamut jak najbardziej zbliżony do docelowego wyniku. W przypadku wydruków gamut aRGB lepiej pokazuje efekt wydruku niż gamut sRGB, chyba że w źródle nie ma barw wykraczających poza gamut sRGB. Zapewne w 95 % nie ma, więc stąd opinia o przereklamowanym gamucie aRGB.
Rozsądek podpowiada, że przetwarzanie (podkreślmy, matematyczne) powinno się odbywać w przestrzeni najszerszej od źródła do wyniku, aby nie kompresować i zniekształcać w trakcie pracy. W większości wystarcza ProPhoto RGB, stąd taka przestrzeń np . w LR.
Przy wyniku w sRGB jeśli pracujemy na monitorze z gamutem i poprawnym profilem sRGB - nie ma problemu
Przy wyniku kierowanym na drukarkę bezpieczniej mieć monitor aRGB z poprawnym profilem (pokazuje trochę więcej, ale nie musi się pokrywać z gamutem drukarki). Chociaż w przypadku sRGB też może być OK, jeśli wydruk nie wychodzi za daleko od przestrzeni sRGB.
Wróć do „Zastosowania amatorskie”
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości