Strona 2 z 3

Re: Do amatorskiej obróbki foto sRGB czy AdobeRGB?

: 01 marca 2014, 13:36 - sob
autor: NocnyJastrzab
(Look-Up Table – LUT) - tabela kolorów, zapisana w elektronice monitora.

Niektóre starsze EIZO miały np. 1D LUT (kolory dobierane z jednej płaszczyzny). Obecnie stosuje się w wybranych modelach 3D LUT (trójwymiarowe tablice) z możliwością dokładnej emulacji kolorów. Daje to "możliwość osiągnięcia nie tylko wyświetlania bieli o zadanych parametrach, ale również uzyskanie poprawnego odwzorowania tonalnego dla każdej z barw podstawowych, bez utraty niektórych odcieni. Również wyświetlanie obrazów w skali szarości przeprowadzane jest bez dominanty któregoś z kolorów podstawowych." (eizo.pl)

EIZO CS230, NEC P232W, P242W - wszystkie "sRGB" i posiadają 3D LUT. CS230 można skalibrować ColorNavigatorem + zewnętrzny czujnik.
Do NEC-a P232W/P242W wystarczy (na początek, dla przeciętnego amatora) darmowy MultiProfiler, który automatycznie ładuje profil *icc do
3D LUT na podstawie zadanych parametrów w aplikacji (kilka kliknięć myszką).

Re: Do amatorskiej obróbki foto sRGB czy AdobeRGB?

: 01 marca 2014, 14:19 - sob
autor: gorky
Rafal pisze:A z ciekawości spytam... jak można "oszukać licznik". Dostałem ofertę "sprzedam monitor Eizo s2433 z przebiegiem 640h. Używany w domu... idealny itd..."
Jak to sprawdzić?
Liczniki w monitorach są nagminnie resetowane przez handlarzy - podobnie jak w samochodach.
Sprawdzić się tego nie da, ale 640h w tym monitorze to tak jak 30 000 km w pięcioletnim Passacie 'w dizlu', sprowadzonym z Niemiec... Teoretycznie możliwe, ale bardzo mało prawdopodobne.
To bardzo cenna uwaga o której nie miałem zielonego pojęcia.
Więc do "amatorskich" zastosowań muszę szukać tylko monitorów sRGB.
A dlaczego? Każdy monitor z 3DLUT da się przestawić w tryb sRGB (w tym wymienione SX2262W, CS230, P232W), a poza tym problem nie jest aż tak dokuczliwy - do pracy ze zdjęciami i tak trzeba użyć narzędzi z zarządzaniem barwą.

Nie mówię już o tym że przy robieniu zdjęć w RAWach i korzystaniu z monitora z wąskim gamutem nie ma szans zobaczyć połowy informacji zapisanych w pliku.

Re: Do amatorskiej obróbki foto sRGB czy AdobeRGB?

: 01 marca 2014, 17:02 - sob
autor: Rafal
A jeszcze jedno pytanie... Czy karta grafiki ma jakiś wpływ na wyświetlanie kolorów sRGB/Adobe RGB? Przypadkiem (na szczęście!) sprawdziłem jakie są max rozdzielczości mojej obecnej (zintegrowanej) karty NVIDIA i... nie pociągnie więcej niż 1600x1200. Więc czeka mnie jeszcze dokupienie karty grafiki. Czy mogę prosić o jakieś sugestie w tej materii? (bez wodotrysków, bo jak pisałem obróbką zdjęć zajmuję się tylko 4-5 razy do roku... a Office nie ma takich wymagań ;-)

Re: Do amatorskiej obróbki foto sRGB czy AdobeRGB?

: 01 marca 2014, 17:25 - sob
autor: Tom01
Rafal pisze:Czy faktycznie monitor z Adobe RGB będzie wyświetlał wszystko przejaskrawione i nic nie da się na to poradzić?
W Windows jest to pewien problem. Jeśli monitor nie ma 3DLUT, trzeba unikać oprogramowania które nie ma zarządzania barwą. Na Macu nie ma problemu.
Rafal pisze:A jeszcze jedno pytanie... Czy karta grafiki ma jakiś wpływ na wyświetlanie kolorów sRGB/Adobe RGB?
Nie ma żadnego.

Re: Do amatorskiej obróbki foto sRGB czy AdobeRGB?

: 01 marca 2014, 17:53 - sob
autor: NocnyJastrzab
Rafal pisze: Przypadkiem (na szczęście!) sprawdziłem jakie są max rozdzielczości mojej obecnej (zintegrowanej) karty NVIDIA i... nie pociągnie więcej niż 1600x1200. Więc czeka mnie jeszcze dokupienie karty grafiki. Czy mogę prosić o jakieś sugestie w tej materii? (bez wodotrysków, bo jak pisałem obróbką zdjęć zajmuję się tylko 4-5 razy do roku... a Office nie ma takich wymagań ;-)
Minimum 1GB pamięci własnej DDR5, z DP / DVI, Procesory strumieniowe > 380, ROPs > 10

Re: Do amatorskiej obróbki foto sRGB czy AdobeRGB?

: 01 marca 2014, 18:11 - sob
autor: Tom01
NocnyJastrzab pisze:Minimum 1GB pamięci własnej DDR5, z DP / DVI, Procesory strumieniowe > 380, ROPs > 10
A na chorobę? Do wyświetlenia obrazu potrzeba max 13MB pamięci i to przy 2560x1600. Rodzaj pamięci też nie ma żadnego znaczenia. Procesory mają wpływ na szybkość tworzenia efektów fotorealistycznych w grach.

Wyjście DP jak najbardziej wskazane.

Re: Do amatorskiej obróbki foto sRGB czy AdobeRGB?

: 01 marca 2014, 19:03 - sob
autor: Rafal
No tak, więc mój dotychczasowy lider EIZO S2243W odpadł ze względu na problem z zastosowaniem AdobeRGB i brakiem 3DLUT-a.

Niewiele monitorów z owej „listy polecanych monitorów” spełnia teraz moje kryteria:
- 2kzł,
- sRGB lub 3DLUT,
- zgodnie z zaleceniem – skoro do domu, to matryca PVA
- ma być panoramiczny

Pozostały: EIZO EV2023W i EIZO S2031W (nie do dostania), i EV2333W – też wycofany,
i dwa ostatnie EIZO S2110W oraz EIZO S2111W – nieprodukowane.

Słowem po tygodniu studiowania forum jestem w punkcie wyjścia...

(za to o ile mądrzejszy) ;-)

Re: Do amatorskiej obróbki foto sRGB czy AdobeRGB?

: 01 marca 2014, 19:19 - sob
autor: Tom01
W podanym budżecie, rzeczywiście się nie da. Proponuję zastanowić się nad odrobinę droższym SX2262W.

Re: Do amatorskiej obróbki foto sRGB czy AdobeRGB?

: 01 marca 2014, 19:33 - sob
autor: Czornyj
Rafal pisze: skoro do domu, to matryca PVA
...skoro do obróbki fotografii, to IPS.

Re: Do amatorskiej obróbki foto sRGB czy AdobeRGB?

: 02 marca 2014, 11:00 - ndz
autor: Rafal
A np. taki monitor: NEC P221W 22''. Znalazłem nowy w cenie 1400zł.
W zestawieniu, ma (**) więc wymaga konsultacji ;-)
A zatem - na czym może polegać trudność w ustawieniu monitora? No i czy na on tego 3DLUT-a?

Re: Do amatorskiej obróbki foto sRGB czy AdobeRGB?

: 02 marca 2014, 11:26 - ndz
autor: Tom01
Nowy? Proponuję sprawdzić czy naprawdę nowy. Ten model jest od dość dawna nie produkowany. Prawdopodobieństwo że jest nowy, jest bardzo małe. 3DLUT nie ma, więc nie należy pod Windows używać oprogramowania które nie ma zarządzania barwą.

Re: Do amatorskiej obróbki foto sRGB czy AdobeRGB?

: 03 marca 2014, 20:31 - pn
autor: Rafal
Pewnie więc nie jest nowy... bo w cuda na allegro trudno wierzyć.
Bezpieczniej więc chyba będzie kupić nieco gorszy monitor, a nowy.
Wiec to już chyba ostatnie pytanie... (wiem ze zawracam głowę... ale gdyby nie Wy, pewnie już od tygodnia siedział bym przed jakimś używanym S2233W i zachodził w głowę "dlaczego w każdym programie w Windowsie mam inne kolory.... ;-)
- A teraz już wiem - "BO ON NIE MA 3DLUT-a !!!" :) - swoją drogą - żaden sprzedawca monitorów w Toruniu nie znał takiego czegoś... nawet w partnerskim sklepie EIZO patrzyli na mnie jak na kosmitę gdy spytałem o zarządzanie kolorem...

No więc ostatnie pytanie EV2336W , FS2333 czy FS2331 a może HP ZR2240W?

z góry dziękuję za cierpliwość ;-)

Re: Do amatorskiej obróbki foto sRGB czy AdobeRGB?

: 03 marca 2014, 22:18 - pn
autor: Tom01
Rafal pisze:- A teraz już wiem - "BO ON NIE MA 3DLUT-a !!!" :)
Nie dlatego. Dlatego, że Windows nie ma zarządzania kolorem w systemie. Na każdym monitorze jest różnica, choć im gamut jest bardziej zbliżony do sRGB tym mniejsza.

Re: Do amatorskiej obróbki foto sRGB czy AdobeRGB?

: 03 marca 2014, 23:47 - pn
autor: gorky
Rafal pisze: No więc ostatnie pytanie EV2336W , FS2333 czy FS2331 a może HP ZR2240W?
A to poniżej dalej aktualne?
Rafal pisze:W
1) Do czego jest mi monitor potrzebny? Przede wszystkim do amatorskiej, domowej obróbki zdjęć z podróży wakacyjnych (w PhotoShopie, aparat - Canon 50D).
2) Warunki oświetleniowe? W domu siedzę w normalnie oświetlonym pokoju... w ciemnościach nie pracuje.... jak to w domu. ;-)
3) Budżet? Zamierzam(-łem) kupić monitor w kwocie ok 2kzł. – niekoniecznie nowy.
Bo jeśli tak to są lepsze typy, chyba pierwsza odpowiedź wyczerpywała temat...

Re: Do amatorskiej obróbki foto sRGB czy AdobeRGB?

: 04 marca 2014, 08:08 - wt
autor: Rafal
Po lekturze informacji z forum, doszedłem do wniosku ze w grę wchodzą tylko NOWE monitory.
A oba NOWE przekraczają mój budżet przeznaczony na monitor. Dlatego muszę wybrać coś z w.w.

Wiem że to pytanie dla profesjonalisty... to jak pytać wytrawnego fotografa, "która kompaktowa cyfrówka jest lepsza Nikona czy Canona..."
Odpowie "obojętnie" - bo obie są równo kiepskie. Ale... może?

Skłaniam się ku EV2336W. Czy z podanych "lowendów" ;-) czy to najszczęśliwszy wybór?

Re: Do amatorskiej obróbki foto sRGB czy AdobeRGB?

: 04 marca 2014, 09:28 - wt
autor: max
Tom01 pisze:
Rafal pisze:- A teraz już wiem - "BO ON NIE MA 3DLUT-a !!!" :)
Nie dlatego. Dlatego, że Windows nie ma zarządzania kolorem w systemie.
Prawda, ale to odwracanie kota ogonem.

Kiedyś były nalepki na urządzenia "Designed for Windows (XP, Vista, 7, 8)". Trzeba wyraźnie zaznaczyć, że model z podświetleniem szerokogamutowym, bez 3D LUT lub z 3D LUT i blokadami ustawień w trybie sRGB typu kontrast, (ew. jasność czerni, temperatura bieli) nie powinien otrzymać takiego znaczka i nie należy go używać z tym systemem.
Myślę, że należy wyraźnie wypisać, które monitory spełniają takie warunki, warunki monitora uniwersalnego, zdolnego do prawidłowej współpracy z systemem Windows.

Re: Granice reklamy i tego co co siedzi w środku.

: 04 marca 2014, 09:52 - wt
autor: max
Ludzie używają monitorów do różnych zastosowań, nie tylko do fotografii. Nawet sami fotografowie.
Dlatego monitor, zwłaszcza dobry i drogi, tani i w miarę dobry również, powinien być maksymalnie uniwersalny, a więc dawać szerokie możliwości regulacji:
- położenia ekranu (zwłaszcza wysokości)
- jasności podświetlenia (najlepiej od 20-30cd/m2, albo i mniej), do pracy z tekstem na białym tle.

Ponieważ zdecydowanie dominującym systemem operacyjnym jest Windows, powinien poprawnie z nim współpracować. Co to dokładnie znaczy?
Otóż powinien umożliwiać wyświetlanie obrazu w trybie sRGB i jednocześnie:
- umożliwiać zmianę kontrastu, jasności czerni, temperatury bieli. Wszystko to do przyjemnej i wygodnej pracy z tekstem, aplikacjami office, pocztą, internetem, czy ambitnymi programami obliczeniowymi, graficznymi (wektorowymi), bazami danych, programowania itd. itp. etc. Obniżenie kontrastu, podniesienie czerni lub obniżenie temperatury bywa dla niektórych zbawienne przy pracy z tekstem na białym tle.

Kiedyś były nalepki na urządzenia "Designed for Windows (XP, Vista, 7, 8)". Trzeba wyraźnie zaznaczyć, że model z podświetleniem szerokogamutowym, bez 3D LUT lub z 3D LUT i blokadami ustawień w trybie sRGB typu kontrast, (ew. jasność czerni, temperatura bieli) nie powinien otrzymać takiego znaczka i nie należy go używać z tym systemem.
Myślę, że należy wyraźnie wypisać, które monitory spełniają takie warunki, warunki monitora uniwersalnego, zdolnego do prawidłowej współpracy z systemem Windows.

Dodam, że mój stary NEC LCD1990SXi, mający prawie 10 lat, ma te podstawowe możliwości regulacyjne, wprost z menu. Co więcej, nawet mój służbowy monitor, który nie jest nawet godzien przebywać w jednym pomieszczeniu z "prawdziwymi monitorami", oferuje takie możliwości.

W tym kontekście, piękna płyta główna, z dopieszczonym autorskim procesorem graficznym, wyprodukowana w Japonii, za dość wysoką cenę, z zablokowanymi z premedytacją przez projektantów-marketingowców podstawowymi możliwościami regulacyjnymi, jest moim zdaniem ponurym żartem.

Re: Do amatorskiej obróbki foto sRGB czy AdobeRGB?

: 04 marca 2014, 09:57 - wt
autor: Tom01
max pisze:Prawda, ale to odwracanie kota ogonem.
Albo prawda, albo odwracanie kota ogonem, musi Pan się zdecydować. ;)

Windows jest do kitu jeśli chodzi o wyświetlanie koloru i to jest fakt. Ostatnimi czasy, kiedy pojawiły się dostępne dla śmiertelników monitory z kalibrowanym gamutem, okrzyknięto, że są najlepsze do Windows, a jeśli nie one to monitory sRGB. To nie jest do końca prawda. Monitory o gamucie sRGB nie kryją wcale przestrzeni sRGB, tylko się do niej zbliżają. Różnice w części wspólnej obu brył potrafią być znaczące. W wyniku tego zawsze więc będzie widoczna różnica. W sytuacji kiedy poziom tych różnic ma znaczenie, trzeba używać aplikacji wyświetlających z modułami CM. W innym wypadku zawsze będzie inaczej.
max pisze:Trzeba wyraźnie zaznaczyć, że model z podświetleniem szerokogamutowym, bez 3D LUT lub z 3D LUT i blokadami ustawień w trybie sRGB typu kontrast, (ew. jasność czerni, temperatura bieli) nie powinien otrzymać takiego znaczka i nie należy go używać z tym systemem.
Myślę, że należy wyraźnie wypisać, które monitory spełniają takie warunki, warunki monitora uniwersalnego, zdolnego do prawidłowej współpracy z systemem Windows.
Nie da się. Z powodów w pierwszym akapicie. Działając wedle Pana założeń o wszystkich należałoby napisać, że nie nadają się. Albo że jedne się nadają bardziej, inne mniej. Pytanie gdzie postawić granicę przydatności? To jest wszystko płynne. Każdy monitor nadaje się do pracy w Windows, ale Windows wykazuje ułomności przy współpracy z monitorami i taka jest właściwa kolejność.

Re: Do amatorskiej obróbki foto sRGB czy AdobeRGB?

: 04 marca 2014, 09:59 - wt
autor: gorky
Rafal pisze:Po lekturze informacji z forum, doszedłem do wniosku ze w grę wchodzą tylko NOWE monitory.
A oba NOWE przekraczają mój budżet przeznaczony na monitor. Dlatego muszę wybrać coś z w.w.
http://www.skapiec.pl/site/cat/12/comp/4844532

Re: Do amatorskiej obróbki foto sRGB czy AdobeRGB?

: 04 marca 2014, 10:27 - wt
autor: max
Tom01 pisze:Windows jest do kitu jeśli chodzi o wyświetlanie koloru i to jest fakt. Ostatnimi czasy, kiedy pojawiły się dostępne dla śmiertelników monitory z kalibrowanym gamutem, okrzyknięto, że są najlepsze do Windows, a jeśli nie one to monitory sRGB. To nie jest do końca prawda. Monitory o gamucie sRGB nie kryją wcale przestrzeni sRGB, tylko się do niej zbliżają. Różnice w części wspólnej obu brył potrafią być znaczące. W wyniku tego zawsze więc będzie widoczna różnica. W sytuacji kiedy poziom tych różnic ma znaczenie, trzeba używać aplikacji wyświetlających z modułami CM. W innym wypadku zawsze będzie inaczej.
...
Nie da się. Z powodów w pierwszym akapicie. Działając wedle Pana założeń o wszystkich należałoby napisać, że nie nadają się. Albo że jedne się nadają bardziej, inne mniej. Pytanie gdzie postawić granicę przydatności? To jest wszystko płynne. Każdy monitor nadaje się do pracy w Windows, ale Windows wykazuje ułomności przy współpracy z monitorami i taka jest właściwa kolejność.
Trochę głupio, ale zacytuję sam siebie z przed 5 minut:
max pisze:Ludzie używają monitorów do różnych zastosowań, nie tylko do fotografii. Nawet sami fotografowie.
Dlatego monitor, zwłaszcza dobry i drogi, tani i w miarę dobry również, powinien być maksymalnie uniwersalny, a więc dawać szerokie możliwości regulacji:
- położenia ekranu (zwłaszcza wysokości)
- jasności podświetlenia (najlepiej od 20-30cd/m2, albo i mniej), do pracy z tekstem na białym tle.

Ponieważ zdecydowanie dominującym systemem operacyjnym jest Windows, powinien poprawnie z nim współpracować. Co to dokładnie znaczy?
Otóż powinien umożliwiać wyświetlanie obrazu w trybie sRGB i jednocześnie:
- umożliwiać zmianę kontrastu, jasności czerni, temperatury bieli. Wszystko to do przyjemnej i wygodnej pracy z tekstem, aplikacjami office, pocztą, internetem, czy ambitnymi programami obliczeniowymi, graficznymi (wektorowymi), bazami danych, programowania itd. itp. etc. Obniżenie kontrastu, podniesienie czerni lub obniżenie temperatury bywa dla niektórych zbawienne przy pracy z tekstem na białym tle.

Kiedyś były nalepki na urządzenia "Designed for Windows (XP, Vista, 7, 8)". Trzeba wyraźnie zaznaczyć, że model z podświetleniem szerokogamutowym, bez 3D LUT lub z 3D LUT i blokadami ustawień w trybie sRGB typu kontrast, (ew. jasność czerni, temperatura bieli) nie powinien otrzymać takiego znaczka i nie należy go używać z tym systemem.
Myślę, że należy wyraźnie wypisać, które monitory spełniają takie warunki, warunki monitora uniwersalnego, zdolnego do prawidłowej współpracy z systemem Windows.

Dodam, że mój stary NEC LCD1990SXi, mający prawie 10 lat, ma te podstawowe możliwości regulacyjne, wprost z menu. Co więcej, nawet mój służbowy monitor, który nie jest nawet godzien przebywać w jednym pomieszczeniu z "prawdziwymi monitorami", oferuje takie możliwości.

W tym kontekście, piękna płyta główna, z dopieszczonym autorskim procesorem graficznym, wyprodukowana w Japonii, za dość wysoką cenę, z zablokowanymi z premedytacją przez projektantów-marketingowców podstawowymi możliwościami regulacyjnymi, jest moim zdaniem ponurym żartem.