TWORZENIE STANOWISKA PRACY Z POMOCĄ FORUM MVA - krótka subiektywna recenzja.
Ponad pól roku interesując się zagadnieniami dotyczącymi monitorów graficznych trafiłem na to forum.
Jak się szybko okazała znajduje się tutaj kopalnia pro wiedzy oraz mili i pomocni Panowie którzy udzielili mi wielu rad za co serdecznie dziękuje.
Poniżej chciałbym opisać jak przebiegało stworzenie mojego stanowiska
Prezentuję wyjściowe stanowisko w oparciu o nie zostały wykonane wszystkie modyfikacje:
1) STANOWISKO - TŁO
Na wstępie należało sprawić aby ściany za monitorem były białe bądź w odcieniu szarości.
Ponowne malowanie niedawno remontowanego pokoju nie wchodziło w grę więc budżetowo zakryłem je dwoma w miarę matowymi placówkami meblowymi 1,5mx1,5m
Wybrałem kolor biały gdyż przy jego wykorzystaniu jest wystarczająca jest mniejsza ilość światła czyniąca biel szarością.
Również po kosztach zasłoniłem jedno okno przy biurku styropianem aby w dzień nie wpadało ostre światło i różnice w jasności pomieszczenia były jak najmniejsze pomiędzy dniem a nocą.
2) STANOWISKO - OŚWIETLENIE
Pan Tomi polecił mi zastosowanie świetlówek graficznych o temp 5300k w celu oświetlenia całego stanowiska pracy
Zrezygnowałem z oświetlenia tła i wykorzystałem 2 świetlówki 18w:
https://monitory.mastiff.pl/oswietlenie/ ... -2143.html
Zostały one zainstalowane w oprawie i podwieszone na wysokości ok. 220cm centralnie pomiędzy ekranem monitora a mną.
Wykorzystanie możliwości zmiany wysokości dało wiele opcji regulacji ilości światła na biurku która jest wprost proporcjonalna do kwadratu odległości.
Często zmieniałem wysokośc oprawy szukając optymalnego rozwiązania.
W rezultacie oprawę ustawiłem tak aby ilość światła była mniej więcej podobna do jaskrawości monitora jaką chciałem uzyskać.
Natrafiłem na 2 problemy związane z tego typu oświetleniem:
I - Oświetlenie tła stanowiska nie jest równo mierne, za monitorem światła jest dużo mniej gdyż jego obudowa je zakrywa i odległość od źródła jest większa.
Zaprzecza to teorii równomiernego oświetlania tła za monitorem o której często się słyszy.
Po wielu przemyśleniach i dyskusjach uważam ze nie ma co doszukiwać się takich teorii i standardów.
Sądzę że takie oświetlenie jest przystępne i umożliwia prace z kolorem. Najważniejsze aby było jasno, temperatura barwowa wynosiła 5300 czyli temp. światła dziennego w którym ludzki wzrok postrzega poprawnie barwy.
Światło nie powinno być umieszczone również przed monitorem (np na środku pokoju) gdyż kąt odbicia wtedy jest zbyt mały oraz ilość światła za monitorem jest mniejsza.
II - Światło ustawione prawie centralnie nad monitorem znacząco obniża kontrast satynowego dyfuzora i tak jakby obniżał punkt czerni. Tutaj pojawił się spory problem.
Po przygotowaniu materiału i obejrzeniu go przy wyłączonym świetle zobaczyłam setki szczegółów kryjących się w cieniach.
Często było to niedopracowane malowanie np ciemnego garnituru oraz Dodge and Burn całego zdjęcia w ciemnych partiach - załamałem się.
Niby nie było tego widać na odbitkach ale na większości monitorów już tak, a to pliki w formie cyfrowej są głównym źródłem odbioru zdjęć przez klientów:(
Z pomocą przyszedł dosyć głęboki kaptur z pianki modelarskiej, zniwelował on całkowicie problem rozświetlania powłoki spowodowanej przez światło górne
Podsumowując takie oświetlenie stanowiska polecam każdemu pracującemu z kolorem czy tez nie. Umożliwia ono poprawne postrzeganie barw. Jest pięknie, biało i naturalnie.
Ważne jest też że wzrok się nie męczy przy tych świetlówkach oraz że mają one podobna charakterystykę światła co prześwietlarki do odbitek więc tez do tego je wykorzystuję.
Moc świetlówek zależna jest od rodzaju pomieszczenia. 2x18w wydawało mi się że świeci za mocno, po przyzwyczajeniu wzroku taka moc okazała się to b. dobrym wyborem.
Moja kobieta patrząc na mnie uważa ze te lampy opalają skorę
Światło o takiej temperaturze zastosuję kiedyś w całym domu:)
3 - MONITOR
Podczas przygotowywania stanowiska szukałem również nowego profesjonalnego monitora do postprodukcji prac o krytycznym znaczeniu barwy.
Określone wymogi:
Zastosowanie : Fotografia ślubna; wydruki, pliki cyfrowe
Wielkość min. 24"
Programy: LR,PS,C1
Środowisko pracy: win/osx
Świadomy budżet 6000pln
Na wstępie planowałem zakup cs230 jednak szybko uświadomiłem sobie że obszar roboczy nie powala wielkością i że nie nie uda się kupić monitora taniego dużego i dobrego.
To że będzie pracował on dla mnie przez wiele lat oraz że to on decyduje o końcowej jakości zdjęcia zmotywowało mnie do przeznaczenia większej sumy na większy monitor - 27 cali. Posiadałem własny kalibrator i1 display pro dzięki czemu miałem mniejsze koszty.
Do wyboru miałem: cx270, cx271, pa272w.
Czytałem na forum wiele opinii jak również sporów EIZO vs NEC, oglądałem monitory na targach tam także rozmawiałem z specjalistami tych marek.
Różnice dla laika były prawie niezauważalne, jakość tych wszystkich monitorów jest b wysoka. każdy kusił czymś innym.
Mimo początkowego nastawienia na zakup EIZO ostatecznie wybór padł na NECa pa272w który następnie został skalibrowany.
Ustawienia to natywny kontrast, natywna przestrzeń kolorystyczna, jasność 95 cd/m reszta w standardzie kalibracji.
Monitor jest super, praca na nim jest komfortowa i przyjemna. Zarządzanie barwą oraz przestrzeń kolorystyczna jest na najwyzszym poziomie.
Duży obszar roboczy i rozdzielczość znacznie przyspiesza pracę. Oprogramowanie Multiprofiler pozwala łatwo zarządzać ustawieniami.
Nowe stanowisko w połączeniu z nowym monitorem prezentuje na poniższych zdjęciach:
Monitor bez poprawnie przygotowanego stanowiska nie umożliwiłby osiągnięcia pełnego sukcesu tak samo jak i stanowisko bez monitora.
Aby mieć pełną kontrole i móc zapanować nad barwami trzeba pod uwagę wziąć te podstawowe aspekty:
- otoczenie pracy;
- oświetlenie stanowiska;
- monitor oraz kaptur;
- kalibracja;
Stanowisko oraz monitor ma same zalety dla mnie najważniejsze z nich to:
Wierna reprodukcja barw na całym obszarze roboczym zgodna ze standardami.
Prawiodłowe odwzorowanie kolorów na odbitkach z labu.
Ustandaryzowane wyświetlanie zdjęć na innych urządzeniach.
Poprawne postrzeganie jasności zdjęć oraz kontrastu niezależnie od pory dnia.
Duży komfort i szybkości pracy oraz brak męczenia się oczu.
Świadomość i pewność barw umożliwiająca przygotowywania zdjęć wyższej jakości.
Dziękuje wszystkim za pomoc oraz wiedzę był to ciekawy etap który nauczył mnie wiele, były to również najlepiej zainwestowane pieniądze z całego sprzętu.
Temat monitorów i zarządzania barwa zdecydowanie mnie wkręcił dlatego zdecydowałem się napisać swoja opinię jak laik poradził sobie z takim problemem,
może ktoś będzie rozpoczynał swoja przygodę i takie informacje będą pomocne:)
Dziękuję i pozdrawiam
Paweł