Max nie mieszaj mnie do Elity,ja mam zwykłego Nec 244wmi z regulacją dotykową i też ledwo daje radę go ustawić.max pisze:Niestety nie czuk.
Czym w praktyce różni się regulacja takiego monitora (np. MultiProfilerem) od jego kalibracji zewnętrznym czujnikiem, np. i1DisplayPro? Czy tylko odrobinę dokładnością.
Oczywiście oprócz tego, że to pierwsze "nie jest kalibracją", co w kółko powtarzacie. No i zakładamy, że operator wie co robi i potrafi dostosować ustawienia monitora do zastosowań i oświetlenia panującego na stanowisku. Tylko metoda wysterowania monitora się różni.
monitor dla fotografa amatora
-
cz
Post
Re: monitor dla fotografa amatora
- Tom01
- Kontakt:
- Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Post
Sama regulacja monitora, niezależnie jak jest przygotowany fabrycznie to nie jest kalibracja, gdyż:
1. Wyskalowanie regulatorów sprawdzi się tylko w nowym monitorze. Sprzęt się zużywa jak wszystko. Po 3 latach, regulacja pańskiego PA różni się znacznie od początkowej.
2. Dokładność wyregulowania współczesnych monitorów jest duża, ale wymogi mogą wychodzić poza nie.
3. Monitor nie ma przestrzeni idealnie zgodnej z syntetyczną sRGB czy AdobeRGB. Praca na "gołym" powoduje widoczną rozbieżność, gdyż aplikacje wyświetlające "nie znają" tych różnic.
4. Na stanowiskach profesjonalnych może istnieć konieczność dopasowania punktu bieli do referencyjnego światła, lampy do proofów czy kabiny.
5. Może zaistnieć konieczność korekty pod preferencje wzroku operatora, np zastosowanie innego CMF.
6. Może zaistnieć konieczność dopasowania specyfiki (biel, dynamika) monitora do stojącej obok drukarki.
7. W czasie kalibracji powstaje profil z opisem własności kolorymatrycznych. Powstaje sprzężenie między softem na komputerze a ekranem. Aplikacje dzięki niemu uwzględniają rzeczywiste cechy monitora.
8. Niefachowiec, z reguły ustawia monitor nieprawidłowo, nawet dokładnie wyregulowany fabrycznie, nawet kiedy ma dokładną instrukcję. Działają niezwykle silne odruchy związane z przyzwyczajeniami. Kalibracja zapewnia właściwe punkty pracy, np korelację np jaskrawości monitora i tła.
Re: monitor dla fotografa amatora
Dlaczego prawidłowo przygotowane, komfortowe stanowisko pracy nazywa Pan "niedogodnością"?max pisze:Wracając do tematu, ponownie "zapytowywuję", czy mateusz00 przy podejmowaniu decyzji o kalibracji 1x na 2 lata wziął tą niedogodność pod uwagę?
Proszę mi wyjaśnić, dlaczego ciągle Pan twierdzi, że NEC PA, dzięki dokładnemu wyskalowaniu regulatorów, jest tak dokładnie wyregulowany fabrycznie, że ta regulacja zastępuje kalibrację, a EIZO CS, choć wykazałem Panu podobną dokładność wyskalowania, wymaga kalibratora?max pisze:Oczywiście do naszej pracy monitor należy indywidualnie skalibrować lub (czego nie dopuszczacie) indywidualnie wyregulować za pomocą MultiProfilera w oparciu o 3D LUT i "kalibrację/linearyzację fabryczną". Chcę się dowiedzieć, i nie mogę, bo nie podajecie żadnych konkretnych argumentów, dlaczego ta druga operacja nie jest kalibracją lub dlaczego nie daje wyników niemal tożsamych z kalibracją (jeśli formalnie nią nie jest, co jestem skłonny przyjąć)?
Sama regulacja monitora, niezależnie jak jest przygotowany fabrycznie to nie jest kalibracja, gdyż:
1. Wyskalowanie regulatorów sprawdzi się tylko w nowym monitorze. Sprzęt się zużywa jak wszystko. Po 3 latach, regulacja pańskiego PA różni się znacznie od początkowej.
2. Dokładność wyregulowania współczesnych monitorów jest duża, ale wymogi mogą wychodzić poza nie.
3. Monitor nie ma przestrzeni idealnie zgodnej z syntetyczną sRGB czy AdobeRGB. Praca na "gołym" powoduje widoczną rozbieżność, gdyż aplikacje wyświetlające "nie znają" tych różnic.
4. Na stanowiskach profesjonalnych może istnieć konieczność dopasowania punktu bieli do referencyjnego światła, lampy do proofów czy kabiny.
5. Może zaistnieć konieczność korekty pod preferencje wzroku operatora, np zastosowanie innego CMF.
6. Może zaistnieć konieczność dopasowania specyfiki (biel, dynamika) monitora do stojącej obok drukarki.
7. W czasie kalibracji powstaje profil z opisem własności kolorymatrycznych. Powstaje sprzężenie między softem na komputerze a ekranem. Aplikacje dzięki niemu uwzględniają rzeczywiste cechy monitora.
8. Niefachowiec, z reguły ustawia monitor nieprawidłowo, nawet dokładnie wyregulowany fabrycznie, nawet kiedy ma dokładną instrukcję. Działają niezwykle silne odruchy związane z przyzwyczajeniami. Kalibracja zapewnia właściwe punkty pracy, np korelację np jaskrawości monitora i tła.
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Post
Re: monitor dla fotografa amatora
No wreszcie się Pan wysilił i napisał coś nowego. Dziękuję.
Juž Panu wykazałem, na przykładzie jednostki Brightness (cd/m2 vs %), że CS nie jest tak dokładnie wyskalowany fabrycznie jak PA, CX i CG.
Dlaczego niedogodnością?
Ano dlatego, że gdy takiego stanowiska nie mamy, trzeba ponieść środki finansowe, wysiłek i pogodzić się z pewnymi następstwami zaaranżowania takiego miejsca. To oczywiście nic złego. Ja tylko chciałem zapytać mateusza00, czy wziął to pod uwagę. Bo jeśli nie to sens wykonywanej kalibracji znacząco się zmniejsza, natomiast wzrasta sens wykonywanej na bierząco regulacji np. Brightness (ew. jasności czerni), ponieważ można ją robić szybko, bez kłopotu.
Ad.1. Prosiłem kilka stron temu Nocnego Jastrzębia o dokonanie pomiarów swojego monitora. Zdaję sobie sprawę, że sprzęt się zużywa. Pytanie, jak duże są to wartości.
Ad.2. Mogą, ale nie muszą. Pytanie, jak duże są te wymagania?
Ad.3. Praca na "gołym" sRGB daje olbrzymi komfort braku konieczności znajomości tajników zarządzania barwą. Uodparnia też Operatora przed popełnianiem rażących błędów kolorystycznych, wynikających z nieopanowania warsztatu pracy. Pytanie też, jak duże są to rozbierzności, patrz p.1 i 2.
Ad.4. Na profesjonalnych tak. Nic nie wskazuje na to, aby nateusz00 takowe posiadał.
Ad.5. Przy podświetleniu GB-r LED może się tak zdarzyć. Dlatego proponowałem monitor normalnogamutowy CS230, P232W, skalibrowany indywidualnie EA275WMi, w których, ze względu na rodzaj podświetlenia, raczej nie będzie tego problemu.
Ad.6. Może. A nie można tego zrobić MultiProfilerem?
Ad.7. MultiProfiler również tworzy "w locie" taki profil z opisem własności kolorymetrycznych, aby aplikacje wiedziały jak "świeci" monitor.
Ad.8. Z pewnością wiedzę i doświadczenie fachowca trudno zastąpić. Ale wiedza taka nie jest tania, w porównaniu do cen niższych modeli monitorów, a istnieją również bardzo proste metody na właściwe wyregulowanie monitora np. biała kartka położona przed monitorem. No i jest jeszcze pytanie, na które Pan dał już odpowiedź, czy zamiast dopłacać do wiedzy fachowca, nie doplacić do lepszego monitora?
Juž Panu wykazałem, na przykładzie jednostki Brightness (cd/m2 vs %), że CS nie jest tak dokładnie wyskalowany fabrycznie jak PA, CX i CG.
Dlaczego niedogodnością?
Ano dlatego, że gdy takiego stanowiska nie mamy, trzeba ponieść środki finansowe, wysiłek i pogodzić się z pewnymi następstwami zaaranżowania takiego miejsca. To oczywiście nic złego. Ja tylko chciałem zapytać mateusza00, czy wziął to pod uwagę. Bo jeśli nie to sens wykonywanej kalibracji znacząco się zmniejsza, natomiast wzrasta sens wykonywanej na bierząco regulacji np. Brightness (ew. jasności czerni), ponieważ można ją robić szybko, bez kłopotu.
Ad.1. Prosiłem kilka stron temu Nocnego Jastrzębia o dokonanie pomiarów swojego monitora. Zdaję sobie sprawę, że sprzęt się zużywa. Pytanie, jak duże są to wartości.
Ad.2. Mogą, ale nie muszą. Pytanie, jak duże są te wymagania?
Ad.3. Praca na "gołym" sRGB daje olbrzymi komfort braku konieczności znajomości tajników zarządzania barwą. Uodparnia też Operatora przed popełnianiem rażących błędów kolorystycznych, wynikających z nieopanowania warsztatu pracy. Pytanie też, jak duże są to rozbierzności, patrz p.1 i 2.
Ad.4. Na profesjonalnych tak. Nic nie wskazuje na to, aby nateusz00 takowe posiadał.
Ad.5. Przy podświetleniu GB-r LED może się tak zdarzyć. Dlatego proponowałem monitor normalnogamutowy CS230, P232W, skalibrowany indywidualnie EA275WMi, w których, ze względu na rodzaj podświetlenia, raczej nie będzie tego problemu.
Ad.6. Może. A nie można tego zrobić MultiProfilerem?
Ad.7. MultiProfiler również tworzy "w locie" taki profil z opisem własności kolorymetrycznych, aby aplikacje wiedziały jak "świeci" monitor.
Ad.8. Z pewnością wiedzę i doświadczenie fachowca trudno zastąpić. Ale wiedza taka nie jest tania, w porównaniu do cen niższych modeli monitorów, a istnieją również bardzo proste metody na właściwe wyregulowanie monitora np. biała kartka położona przed monitorem. No i jest jeszcze pytanie, na które Pan dał już odpowiedź, czy zamiast dopłacać do wiedzy fachowca, nie doplacić do lepszego monitora?
- Tom01
- Kontakt:
- Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Post
No i co z odpowiedzią na pytanie, dlaczego wg Pana PA nie wymaga kalibracji a tak samo wyregulowany CS wymaga? Jednostki regulatora jaskrawości nie mają żadnego praktycznego znaczenia i niczego Pan nie wykazał. Ale jeśli to Panu bardzo przeszkadza, to taką samą hipotezę stawia Pan przy CX, który również jest dobrze wyskalowany, a regulator jaskrawości ma w cd/m^2.
Re: monitor dla fotografa amatora
Kiedy tyłek i plecy krzyczą aby kupić lepszy fotel to też jest "niedogodnością"? Kontekst kalibracji ma na celu POPRAWIENIE warunków i jakości pracy a nie jest żadną "niedogodnością". Wykładana gotówka jest środkiem do osiągnięcia celu, nie wydatek jest niedogodnością sam w sobie.max pisze:Dlaczego niedogodnością?
Ano dlatego, że gdy takiego stanowiska nie mamy, trzeba ponieść środki finansowe, wysiłek i pogodzić się z pewnymi następstwami zaaranżowania takiego miejsca.
Widoczne nawet gołym okiem, nie trzeba mierzyć. Ale zrobię Panu po niedzieli takie pomiary na monitorze klasy PA/CS/CX z przebiegiem powiedzmy 1000h. Zdziwi się Pan jak duże.max pisze:Ad.1. Prosiłem kilka stron temu Nocnego Jastrzębia o dokonanie pomiarów swojego monitora. Zdaję sobie sprawę, że sprzęt się zużywa. Pytanie, jak duże są to wartości.
Mówimy o koncepcji kalibracji. Wszelkie kryteria muszą być uwzględnione, nawet jeśli będą pominięte.max pisze:Ad.2. Mogą, ale nie muszą. Pytanie, jak duże są te wymagania?
Wręcz przeciwnie. Błędy łatwiej popełnić, kiedy się ich nie widzi. Mówiliśmy już o tym. Praca na monitorze sRGB ma zalety tylko w zastosowaniach ogólnych, biurowych i rozrywce.max pisze:Ad.3. Praca na "gołym" sRGB daje olbrzymi komfort braku konieczności znajomości tajników zarządzania barwą. Uodparnia też Operatora przed popełnianiem rażących błędów kolorystycznych, wynikających z nieopanowania warsztatu pracy. Pytanie też, jak duże są to rozbierzności, patrz p.1 i 2.
Nie ma to jak założenia czynione w ciemno.max pisze:Ad.4. Na profesjonalnych tak. Nic nie wskazuje na to, aby nateusz00 takowe posiadał.
Ale będą inne problemy. Kupuje się wysokiej jakości sprzęt m.in. po to aby nie skazywać się na pracę z gorszym.max pisze:Ad.5. Przy podświetleniu GB-r LED może się tak zdarzyć. Dlatego proponowałem monitor normalnogamutowy CS230, P232W, skalibrowany indywidualnie EA275WMi, w których, ze względu na rodzaj podświetlenia, raczej nie będzie tego problemu.
Oczywiście, że nie.max pisze:Ad.6. Może. A nie można tego zrobić MultiProfilerem?
Jakim cudem bez pomiarów ekranu? Z tą mitologią mamy do czynienia na forum od lat.max pisze:Ad.7. MultiProfiler również tworzy "w locie" taki profil z opisem własności kolorymetrycznych, aby aplikacje wiedziały jak "świeci" monitor.
Lepszy monitor trzeba tak samo ustawić. A nawet więcej, bo wyższa klasa monitora wymaga bardziej rygorystycznego podejścia przy jego ustawieniach.max pisze:Ad.8. Z pewnością wiedzę i doświadczenie fachowca trudno zastąpić. Ale wiedza taka nie jest tania, w porównaniu do cen niższych modeli monitorów, a istnieją również bardzo proste metody na właściwe wyregulowanie monitora np. biała kartka położona przed monitorem. No i jest jeszcze pytanie, na które Pan dał już odpowiedź, czy zamiast dopłacać do wiedzy fachowca, nie doplacić do lepszego monitora?
No i co z odpowiedzią na pytanie, dlaczego wg Pana PA nie wymaga kalibracji a tak samo wyregulowany CS wymaga? Jednostki regulatora jaskrawości nie mają żadnego praktycznego znaczenia i niczego Pan nie wykazał. Ale jeśli to Panu bardzo przeszkadza, to taką samą hipotezę stawia Pan przy CX, który również jest dobrze wyskalowany, a regulator jaskrawości ma w cd/m^2.
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Post
Re: monitor dla fotografa amatora
CS (wszystkie) (a także P wszystkie, czyli P232W i P242W) nie da się tak samo wyregulować jak PA, CX lub CG z tego prostego powodu, że nie są tak dokładnie wyskalowane fabrycznie.
Aby móc dokonywać regulacji porównywalnych dokładnością z kalibracją sprzęt musi być bardzo dokładnie wyskalowany fabrycznie. Parametrem najbardziej podstawowym jest wyskalowanie mocy podświetlenia w jednostkach bezwzględnych. Skoro producent nie wprowadził w CS skali bezwzględnej (cd/m2), a zostawił skalę względną jak w monitorach biurowych (%), to znaczy, że takiego wyskalowania nie przeprowadził.
Oznacza to więc, że takiego niewyskalowanego monitora nie można regulować, zachowując jako taki poziom precyzji. Trzeba go natomiast każdorazowo kalibrować indywidualnie, dokładnie tak jak Pan opisuje.
W przypadku wyższej klasy monitora, precyzyjnie wyskalowanego fabrycznie, z lepszymi czujnikami, stawiam tezę, że takiego wymogu już nie ma, choć jest to też kwestia uznaniowa, zależna od akceptowanego poziomu błędów.
Aby móc dokonywać regulacji porównywalnych dokładnością z kalibracją sprzęt musi być bardzo dokładnie wyskalowany fabrycznie. Parametrem najbardziej podstawowym jest wyskalowanie mocy podświetlenia w jednostkach bezwzględnych. Skoro producent nie wprowadził w CS skali bezwzględnej (cd/m2), a zostawił skalę względną jak w monitorach biurowych (%), to znaczy, że takiego wyskalowania nie przeprowadził.
Oznacza to więc, że takiego niewyskalowanego monitora nie można regulować, zachowując jako taki poziom precyzji. Trzeba go natomiast każdorazowo kalibrować indywidualnie, dokładnie tak jak Pan opisuje.
W przypadku wyższej klasy monitora, precyzyjnie wyskalowanego fabrycznie, z lepszymi czujnikami, stawiam tezę, że takiego wymogu już nie ma, choć jest to też kwestia uznaniowa, zależna od akceptowanego poziomu błędów.
- Tom01
- Kontakt:
- Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Post
Re: monitor dla fotografa amatora
Dominik już to Panu tłumaczył, ale jak widać grochem o ścianę. Monitor, niezależnie czy z przyrządami czy na oko, ustawia się do światła panującego w miejscu pracy, tak?max pisze:Parametrem najbardziej podstawowym jest wyskalowanie mocy podświetlenia w jednostkach bezwzględnych. Skoro producent nie wprowadził w CS skali bezwzględnej (cd/m2), a zostawił skalę względną jak w monitorach
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Post
Re: monitor dla fotografa amatora
Tak. Ale w tym przypadku nie chodzi o to co się jak ustawia, a o wyciągnięcie wniosku z tego faktu, że Brightness nie został wyskalowany.
Ja wyciągam wniosek taki, że skoro nie został wyskalowany tak podstawowy parametr jak Brightness, to pozostałe parametry obrazowania są również mniej dokładnie wyskalowane niż w PA, CX, CG, w których Brightness jest wyskalowany dokładnie w cd/m2, a pozostałe parametry dokładniej niż w CS.
CS jest monitorem półprofesjonalnym, najtańszym z monitorów graficznych EIZO, podobnie jak P u NECa. Uważam, że wysiłek, liczba przebiegów pomiarów kalibracyjnych, dla różnych nastaw np. AdobeRGB, sRGB, 2.2, L*, DICOM, itp. została w CS i P ograniczona do niezbędnego minimum, a w PA, CX i CG jest dużo bardziej wszechstronna.
Z tego też powodu monitor taki jak CS i P nie nadaje się do regulacji i wymaga kalibracji indywidualnej. Natomiast PA, CX, CG można regulować, szczególnie, gdy mamy do dyspozycji jeszcze 3D LUT i MultiProfilera.
Ja wyciągam wniosek taki, że skoro nie został wyskalowany tak podstawowy parametr jak Brightness, to pozostałe parametry obrazowania są również mniej dokładnie wyskalowane niż w PA, CX, CG, w których Brightness jest wyskalowany dokładnie w cd/m2, a pozostałe parametry dokładniej niż w CS.
CS jest monitorem półprofesjonalnym, najtańszym z monitorów graficznych EIZO, podobnie jak P u NECa. Uważam, że wysiłek, liczba przebiegów pomiarów kalibracyjnych, dla różnych nastaw np. AdobeRGB, sRGB, 2.2, L*, DICOM, itp. została w CS i P ograniczona do niezbędnego minimum, a w PA, CX i CG jest dużo bardziej wszechstronna.
Z tego też powodu monitor taki jak CS i P nie nadaje się do regulacji i wymaga kalibracji indywidualnej. Natomiast PA, CX, CG można regulować, szczególnie, gdy mamy do dyspozycji jeszcze 3D LUT i MultiProfilera.
- NocnyJastrzab
- Lokalizacja: Kraków
Post
Re: monitor dla fotografa amatora
> Max.. Uczepiłeś się jednostki jasności nie wiadomo po co. Forma wyrażania wartości luminacji nie powinna mieć żadnego znaczenia. Wyobraź sobie dwa takie same samochody, tylko w jednym jest skala procentowa, a w drugim km/h. Czy jednostka ma znaczenie skoro, oba jadą z jednakową prędkością? NIE! Tylko w jednym tą wartość widać od razu, a w drugim trzeba by zmierzyć. I tu mamy podobną analogię.
"Fabryczna linearyzacja jest dokonywana w NEC Spectraview. W PA nie, a na pewno nie dla konkretnego egzemplarza. Prawdopodobnie, jak u konkurencji w tej samej klasie, wgrywana jest uśredniona korekcja dla całej partii monitorów. Aby osiągnąć optymalną charakterystykę jasności, trzeba każdą sztukę P/PA/90 linearyzować indywidualnie."
Tu akurat cytowałem Tomasza dokładnie sprzed 6 lat. Papierek ze skanu jest tylko potwierdzeniem tego, co już powtarzałem. Z tego co kojarzę, PA ma wgrywane uśrednione wartości. I potem się robi pomiar kontrolny dla Adobe RGB, 160 nitów, 6500K, gamma 2.2 potwierdzający zgodność z przyjętymi normami.
"Fabryczna linearyzacja jest dokonywana w NEC Spectraview. W PA nie, a na pewno nie dla konkretnego egzemplarza. Prawdopodobnie, jak u konkurencji w tej samej klasie, wgrywana jest uśredniona korekcja dla całej partii monitorów. Aby osiągnąć optymalną charakterystykę jasności, trzeba każdą sztukę P/PA/90 linearyzować indywidualnie."
Tu akurat cytowałem Tomasza dokładnie sprzed 6 lat. Papierek ze skanu jest tylko potwierdzeniem tego, co już powtarzałem. Z tego co kojarzę, PA ma wgrywane uśrednione wartości. I potem się robi pomiar kontrolny dla Adobe RGB, 160 nitów, 6500K, gamma 2.2 potwierdzający zgodność z przyjętymi normami.
max pisze:
Ad.7. MultiProfiler również tworzy "w locie" taki profil z opisem własności kolorymetrycznych, aby aplikacje wiedziały jak "świeci" monitor.
Tak się składa, że właśnie MP w locie reaguje na zmianę nastaw i od razu nadpisuje domyślny profil. I nie ma problemu w aplikacjach. Przynajmniej ja się z tym nie spotkałem.Tom01 pisze: Jakim cudem bez pomiarów ekranu? Z tą mitologią mamy do czynienia na forum od lat.
Dominik Nowak, tel. 506212501 [Kraków / Nowa Huta]
www.dominiknowak.pl - Kalibracja monitora / telewizora
www.fotoplus.pl - Specjalistyczny Sklep Foto-Video
www.dominiknowak.pl - Kalibracja monitora / telewizora
www.fotoplus.pl - Specjalistyczny Sklep Foto-Video
- Czornyj
- Kontakt:
- Lokalizacja: Kraków
Post
Re: monitor dla fotografa amatora
Dominik, zamiast wypisywać głupoty i rozpowszechniać mity greckie weźże chłopie sensor i se sprawdź - każdy PAxx2 jest linearyzowany fabrycznie na cito i czego byś nie ustawił w MP to efekt będzie analogiczny jak w przypadku kalibracji SVII z sensorem, o ile nie lepszy.NocnyJastrzab pisze:Z tego co kojarzę, PA ma wgrywane uśrednione wartości. I potem się robi pomiar kontrolny dla Adobe RGB, 160 nitów, 6500K, gamma 2.2 potwierdzający zgodność z przyjętymi normami
- Czornyj
- Kontakt:
- Lokalizacja: Kraków
Post
Re: monitor dla fotografa amatora
nie!!!Tom01 pisze:max pisze:Monitor, niezależnie czy z przyrządami czy na oko, ustawia się do światła panującego w miejscu pracy, tak?
Post
Re: monitor dla fotografa amatora
Przyjmijmy Waszą analogię do samochodu, w którym nie ma licznika prędkości.
Kierowca takiego samochodu będzie często i gęsto przekraczał ograniczenia przepisów drogowych i jechał za szybko. Podobnie jak posiadacz monitora biurowego często nastawia bardzo wysoką jasność podświetlenia, ponieważ wydaje mu się, że tak jest dobrze. Dzieje się tak dlatego, że nie ma żadnego bezwzględnego odniesienia % do rzeczywistych wartości, a w każdym monitorze 50% oznacza inną jasność.
Opowiem autentyczny przypadek mojego kolegi, który od wielu lat pracuje na 30" EIZO. Miał on ustawioną jasność Brightness na 50% (podobnie jak wszystkie inne wartości), ponieważ uznał, że EIZO wie co robi, "wyskalowując" tak monitor i taka nasstawa będzie z pewnością dla niego dobra. Tymczasem ów Jegomość pracował głównie nocami na 150-200cd/m2.
Teraz spójrzmy od strony samochodu. Załóżmy, że samochód nie ma czujnika VSS prędkości z jaką się porusza. W związku z tym, komputer pokładowy nie może zasugerować zmiany biegów, automatyczna skrzynia biegów nie może wrzucić odpowiedniego biegu, komputer nie może oszacować zużycia paliwa, sterownik nie może podać odpowiedniej dawki paliwa do wtryskiwaczy, kolektor nie może podać odpowiedniej illości powietrza do cylindrów, aktywne zawieszenie nie może zmienić twardości amortyzacji, drzwi nie mogą się automatycznie zamknąć, ....
Kierowca samochodu może oczywiście wynająć funkcjonariuszy, aby za "odpowiednią opłatą" namierzali go co chwilę ("suszarką"/kalibratorem) i informowali o aktualnej prędkości, ale jakże wygodniej skorzystać z licznika prędkości. Mamy wszak XXI wiek i takie "gadźety" są już dostępne w samochodach, a bezwzględna skala jasności i innych parametrów obrazowania w dobrych monitorach.
Kierowca takiego samochodu będzie często i gęsto przekraczał ograniczenia przepisów drogowych i jechał za szybko. Podobnie jak posiadacz monitora biurowego często nastawia bardzo wysoką jasność podświetlenia, ponieważ wydaje mu się, że tak jest dobrze. Dzieje się tak dlatego, że nie ma żadnego bezwzględnego odniesienia % do rzeczywistych wartości, a w każdym monitorze 50% oznacza inną jasność.
Opowiem autentyczny przypadek mojego kolegi, który od wielu lat pracuje na 30" EIZO. Miał on ustawioną jasność Brightness na 50% (podobnie jak wszystkie inne wartości), ponieważ uznał, że EIZO wie co robi, "wyskalowując" tak monitor i taka nasstawa będzie z pewnością dla niego dobra. Tymczasem ów Jegomość pracował głównie nocami na 150-200cd/m2.
Teraz spójrzmy od strony samochodu. Załóżmy, że samochód nie ma czujnika VSS prędkości z jaką się porusza. W związku z tym, komputer pokładowy nie może zasugerować zmiany biegów, automatyczna skrzynia biegów nie może wrzucić odpowiedniego biegu, komputer nie może oszacować zużycia paliwa, sterownik nie może podać odpowiedniej dawki paliwa do wtryskiwaczy, kolektor nie może podać odpowiedniej illości powietrza do cylindrów, aktywne zawieszenie nie może zmienić twardości amortyzacji, drzwi nie mogą się automatycznie zamknąć, ....
Kierowca samochodu może oczywiście wynająć funkcjonariuszy, aby za "odpowiednią opłatą" namierzali go co chwilę ("suszarką"/kalibratorem) i informowali o aktualnej prędkości, ale jakże wygodniej skorzystać z licznika prędkości. Mamy wszak XXI wiek i takie "gadźety" są już dostępne w samochodach, a bezwzględna skala jasności i innych parametrów obrazowania w dobrych monitorach.
-
cz
Post
Re: monitor dla fotografa amatora
Max wszystko się wyrównuje ja gaz wciśniesz do dechy ,wtedy już nic nie ma znaczenia..,to tak dla rozluznienia atmosfery. w niedzielę.
- NocnyJastrzab
- Lokalizacja: Kraków
Post
Re: monitor dla fotografa amatora
Mea culpa jakieś chwilowe zaćmienie.. nie ważne.. sorki..Czornyj pisze:Dominik, zamiast wypisywać głupoty i rozpowszechniać mity greckie weźże chłopie sensor i se sprawdź - każdy PAxx2 jest linearyzowany fabrycznie na cito i czego byś nie ustawił w MP to efekt będzie analogiczny jak w przypadku kalibracji SVII z sensorem, o ile nie lepszy.NocnyJastrzab pisze:Z tego co kojarzę, PA ma wgrywane uśrednione wartości. I potem się robi pomiar kontrolny dla Adobe RGB, 160 nitów, 6500K, gamma 2.2 potwierdzający zgodność z przyjętymi normami
Dominik Nowak, tel. 506212501 [Kraków / Nowa Huta]
www.dominiknowak.pl - Kalibracja monitora / telewizora
www.fotoplus.pl - Specjalistyczny Sklep Foto-Video
www.dominiknowak.pl - Kalibracja monitora / telewizora
www.fotoplus.pl - Specjalistyczny Sklep Foto-Video
- Tom01
- Kontakt:
- Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Post
Re: monitor dla fotografa amatora
Jak nie jak tak. Ale wiem co co Panu chodzi, więc sformułuję bardziej precyzyjnie: Monitor i światło otoczenia jest ze sobą skorelowane.Czornyj pisze:nie!!!
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Post
Nie wiem, o co wyżej chodzi ze "specyfiką sterowania" w EIZO CX/CG, która utrudnia skorzystanie z fabrycznej kalibracji w tych monitorach. "Utrudnienie" to tylko utrudnienie, więc domyślam się, że jest lista kroków, po których wykonaniu świeżo kupiony monitor EIZO tejże serii bez dodatkowej kalibracji, za którą przecież należy zapłacić, wiernie odda standard sRGB czy Adobe RGB (?).
Oczywiście niestandardowe warunki w pomieszczeniu mogą wymuszać zakupienie usługi kalibracji pod takie otoczenie. Więc dodatkowo załóżmy, że osoba kupując monitor dostosowała pokój do warunków otoczenia, dla których kalibrację wykonał producent.
Re: monitor dla fotografa amatora
Dodam jeszcze z innego wątkuCzornyj pisze:każdy PAxx2 jest linearyzowany fabrycznie na cito i czego byś nie ustawił w MP to efekt będzie analogiczny jak w przypadku kalibracji SVII z sensorem, o ile nie lepszy.
Słowo "kalibracja" w wątku "Problem z podświetleniem w nowym Nec EA275UHD" wywołało polemikę, co w istocie ono oznacza. Więc od różnych osób można oczekiwać różnej odpowiedzi na pytanie: czy powyższe dwa wpisy oznaczają, że kupując nowy monitor NEC PA272 nie warto inwestować w usługę kalibracji przynajmniej przez dajmy rok ? Czy dobrze rozumiem, że w Multiprofilerze wybieram jeden z fabrycznie skalibrowanych standardów np. sRGB, Adobe RGB, czy inny "preset" skalibrowany w fabryce przez producenta, a monitor wiernie mi wyświetli kolory w tych standardach, co więcej nie gorzej, niż by mi ten monitor sprofilował profesjonalista (?).Czornyj pisze:Po drugie - z Pańskiej mętnej wypowiedzi można by wywnioskować, że fabryczna kalibracja wyświetlaczy serii PA ogranicza się wyłącznie do linearyzacji, co jest ewidentną bzdurą dla każdego, kto kiedykolwiek miał doczynienia z wyświetlaczem PA i zadał sobie trud dokonania choćby trzech na krzyż pomiarów.
Wyświetlacze tej serii mają nie tylko kilka zlinearyzowanych TRC (m.in. ɣ, L*, sRGB, DICOM itd), ale też wykalibrowane regulatory luminancji, koordynatów chromatycznych bieli i kolorantów RGB. Efekt jest taki, że czegokolwieksobiebądź nie ustawimy z palca w menu OSD lub oprogramowaniu NEC MultiProfiler, będziemy to mieć na ekranie z dokładnością zbliżoną do efektów kalibracji popularnych sensorów X-Rite i1Display Pro, lepszą niż i1Pro/i1Pro2 i o niebo lepszą niż Spyder4/5 (o Spyder3 czy i1Display 2 nie wspominając).
Oczywiście - żeby nie było że jestem stronniczym naganiaczem - praktycznie to samo tyczy się monitorów EIZO serii ColorEdge CX/CG, tylko tam trudniej z tego faktu skorzystać ze względu na specyfikę sterowania. Natomiast to, co można ustawić z palca fabrycznie wykalibrowane jest w punkt, jak w mordę strzelił - tak samo jak w przypadku NEC serii PA wzwyż.
Nie wiem, o co wyżej chodzi ze "specyfiką sterowania" w EIZO CX/CG, która utrudnia skorzystanie z fabrycznej kalibracji w tych monitorach. "Utrudnienie" to tylko utrudnienie, więc domyślam się, że jest lista kroków, po których wykonaniu świeżo kupiony monitor EIZO tejże serii bez dodatkowej kalibracji, za którą przecież należy zapłacić, wiernie odda standard sRGB czy Adobe RGB (?).
Oczywiście niestandardowe warunki w pomieszczeniu mogą wymuszać zakupienie usługi kalibracji pod takie otoczenie. Więc dodatkowo załóżmy, że osoba kupując monitor dostosowała pokój do warunków otoczenia, dla których kalibrację wykonał producent.
Post
Re: monitor dla fotografa amatora
Po ustawieniu przestrzeni kolorów konieczne jest jeszcze wyregulowanie monitora, uwzględniające oświetlenie na miejscu pracy.
Przede wszystkim chodzi o jasność bieli - Brightness. Fabrycznie jest 160cd/m2, a trzeba ustawić zwykle około 50-80cdm2, zależnie od jasności otoczenia.
Można regulować jeszcze mnóstwo innych parametrów, podobnie jak podczas kalibracji zewnętrznym czujnikiem, ale trzeba wiedzieć co się robi, żeby wyregulować a nie rozregulować.
Na szczęście w każdej chwili można powrócić do ustawień fabrycznych, skalibrowanych przez producenta i zacząć regulację na nowo.
Na początek najlepiej poprzestać na wyborze przestrzeni np. Full, AdobeRGB lub sRGB i wyregulować Brightness np. na 60cd/m2 (+20/-10).
Dopiero takie połączenie kalibracji fabrycznej z własnoręczną regulacją, dopasowującą monitor do oświetlenia wokół monitora, można porównywać z kalibracją indywidualną.
Precyzyjną regulację i dostosowanie monitora do potrzeb kalibracja fabryczna umożliwia bez kalibratora, ale samo przełączenie na dany tryb, bez własnej regulacji, to za mało.
Aby całą operację wykonać poprawnie dobrze jest mieć trochę wiedzy, jakich parametrów wyświetlania od monitora oczekujemy. Dokładnie tak samo jak podczas kalibracji własnoręcznej zewnętrznym czujnikiem.
Różnica polega tylko na tym, że w pierwszym przypadku dane wpisujemy do monitora dokonując regulacji, a w drugim przypadku do programu kalibrującego, który wykorzystuje zewnętrzny kalibrator. Efekt końcowy będzie jednak zbliżony.
Przede wszystkim chodzi o jasność bieli - Brightness. Fabrycznie jest 160cd/m2, a trzeba ustawić zwykle około 50-80cdm2, zależnie od jasności otoczenia.
Można regulować jeszcze mnóstwo innych parametrów, podobnie jak podczas kalibracji zewnętrznym czujnikiem, ale trzeba wiedzieć co się robi, żeby wyregulować a nie rozregulować.
Na szczęście w każdej chwili można powrócić do ustawień fabrycznych, skalibrowanych przez producenta i zacząć regulację na nowo.
Na początek najlepiej poprzestać na wyborze przestrzeni np. Full, AdobeRGB lub sRGB i wyregulować Brightness np. na 60cd/m2 (+20/-10).
Dopiero takie połączenie kalibracji fabrycznej z własnoręczną regulacją, dopasowującą monitor do oświetlenia wokół monitora, można porównywać z kalibracją indywidualną.
Precyzyjną regulację i dostosowanie monitora do potrzeb kalibracja fabryczna umożliwia bez kalibratora, ale samo przełączenie na dany tryb, bez własnej regulacji, to za mało.
Aby całą operację wykonać poprawnie dobrze jest mieć trochę wiedzy, jakich parametrów wyświetlania od monitora oczekujemy. Dokładnie tak samo jak podczas kalibracji własnoręcznej zewnętrznym czujnikiem.
Różnica polega tylko na tym, że w pierwszym przypadku dane wpisujemy do monitora dokonując regulacji, a w drugim przypadku do programu kalibrującego, który wykorzystuje zewnętrzny kalibrator. Efekt końcowy będzie jednak zbliżony.
Post
Re: monitor dla fotografa amatora
Jasności obrazu, nie tylko bieli.max pisze:Po ustawieniu przestrzeni kolorów konieczne jest jeszcze wyregulowanie monitora, uwzględniające oświetlenie na miejscu pracy.
Przede wszystkim chodzi o jasność bieli - Brightness.
Śmiem twierdzić, że to jest ustawienie z myślą o czytaniu. Do oglądania zdjęć z aparatu przydałaby się nieco wyższa jasność.max pisze:Fabrycznie jest 160cd/m2, a trzeba ustawić zwykle około 50-80cdm2, zależnie od jasności otoczenia.
Nie ma czegoś takiego jak "kalibracja fabryczna".max pisze:Dopiero takie połączenie kalibracji fabrycznej z własnoręczną regulacją, dopasowującą monitor do oświetlenia wokół monitora, można porównywać z kalibracją indywidualną.
Precyzyjną regulację i dostosowanie monitora do potrzeb kalibracja fabryczna umożliwia bez kalibratora, ale samo przełączenie na dany tryb, bez własnej regulacji, to za mało.
- Tom01
- Kontakt:
- Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Post
Kupuje Pan rower z przerzutkami. W fabryce przygotowują cały mechanizm, przerzutkę z przodu, z tyłu, regulują aby łańcuch właściwie przeskakiwał na wszystkie pozycje zgodnie z położeniem dźwigni. Mówiąc krótko, przygotowują całość do eksploatacji. Nie ustawią konkretnej zębatki z przodu ani z tyłu, bo nie wiedzą gdzie Pan będzie jeździł. To jest w odniesieniu do monitorów, "kalibracja fabryczna". Po zakupie roweru, zadecyduje Pan jak ustawić przełożenia z przodu i z tyłu, zależnie czy będzie Pan jechał po ścieżce, asfalcie czy po lesie. To jest właśnie kalibracja.
Kalibracja w takim rozumieniu jak sądzą praktycznie wszyscy użytkownicy, oznacza ustawiony cały system pracy, i sformułowanie "skalibrowany fabrycznie" prowadzi do mylnych wniosków. Wprowadza nieporozumienie polegające na tym, że wystarczy postawić na stanowisku i już wszystko będzie gotowe. To jest oczywista nieprawda.
Re: monitor dla fotografa amatora
Wytłumaczę na przykładzie:quant pisze:Słowo "kalibracja" w wątku "Problem z podświetleniem w nowym Nec EA275UHD" wywołało polemikę, co w istocie ono oznacza.
Kupuje Pan rower z przerzutkami. W fabryce przygotowują cały mechanizm, przerzutkę z przodu, z tyłu, regulują aby łańcuch właściwie przeskakiwał na wszystkie pozycje zgodnie z położeniem dźwigni. Mówiąc krótko, przygotowują całość do eksploatacji. Nie ustawią konkretnej zębatki z przodu ani z tyłu, bo nie wiedzą gdzie Pan będzie jeździł. To jest w odniesieniu do monitorów, "kalibracja fabryczna". Po zakupie roweru, zadecyduje Pan jak ustawić przełożenia z przodu i z tyłu, zależnie czy będzie Pan jechał po ścieżce, asfalcie czy po lesie. To jest właśnie kalibracja.
Kalibracja w takim rozumieniu jak sądzą praktycznie wszyscy użytkownicy, oznacza ustawiony cały system pracy, i sformułowanie "skalibrowany fabrycznie" prowadzi do mylnych wniosków. Wprowadza nieporozumienie polegające na tym, że wystarczy postawić na stanowisku i już wszystko będzie gotowe. To jest oczywista nieprawda.
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Post
Konieczna jest jeszcze indywidualna regulacja i dopiero połączenie tych dwóch aspektów możemy przyrównywać do kalibracji (lub kalibracji indywidualnej).
Oczywiście dotyczy to tylko monitorów skalibrowanych fabrycznie, posiadających precyzyjnie skalibrowane i wyskalowane regulatory, wyposażone w jednostki bezwzględne. Konieczne jest również wyposażenie monitora w zespół czujników pozwalających utrzymywać wysoką dokładność regulatorów w całym zakresie regulacji.
Powyższe spełniają tylko monitory EIZO CX, CG oraz NEC PA, SV, SVR.
No i na koniec, wysoce wskazana jest wiedza operatora, aby ustawił/skalibrował monitor jak należy, uwzględniając warunki otoczenia.
Re: monitor dla fotografa amatora
Jest, tyle tylko, że jest niewystarczająca do poprawnego wyświetlania z uwzględnieniem warunków otocznia. Zostało to już wytłumaczone wyżej przeze mnie i Toma01.GrzesiekR pisze:Nie ma czegoś takiego jak "kalibracja fabryczna".
Konieczna jest jeszcze indywidualna regulacja i dopiero połączenie tych dwóch aspektów możemy przyrównywać do kalibracji (lub kalibracji indywidualnej).
Oczywiście dotyczy to tylko monitorów skalibrowanych fabrycznie, posiadających precyzyjnie skalibrowane i wyskalowane regulatory, wyposażone w jednostki bezwzględne. Konieczne jest również wyposażenie monitora w zespół czujników pozwalających utrzymywać wysoką dokładność regulatorów w całym zakresie regulacji.
Powyższe spełniają tylko monitory EIZO CX, CG oraz NEC PA, SV, SVR.
No i na koniec, wysoce wskazana jest wiedza operatora, aby ustawił/skalibrował monitor jak należy, uwzględniając warunki otoczenia.
Post
Re: monitor dla fotografa amatora
Bardzo dziękuję za cierpliwość, bo wiem, że podobne posty i metafory z przerzutkami już czytałem . A tu znowu ktoś znowu, u kogo należy szerzyć ten sam kaganek oświaty .
Tom, kalibrujesz na zamówienie nowe monitory u siebie, a potem wysyłasz je do ludzi. Skąd wiesz, w jakich warunkach będzie jechał rower klienta, na jakie przerzutki należy je przerzucić ? Tj. rozmawiasz z klientem i pytasz, jak ma ustawione oświetlenie ? Idealnie by było, gdybyś kalibrację przeprowadzał w warunkach, gdzie będzie używany monitor. Byłoby idealnie. Ale domyślam się, że kalibrację zdalnie robisz pod jakieś "standardowe warunki". I dziwię się, że w podobny sposób nie postępują producenci monitorów. Okazuje się bowiem, że się postarali, ale i tak ich ustawy można wrzucić do kosza (trochę wyolbrzymiam).
Tom, kalibrujesz na zamówienie nowe monitory u siebie, a potem wysyłasz je do ludzi. Skąd wiesz, w jakich warunkach będzie jechał rower klienta, na jakie przerzutki należy je przerzucić ? Tj. rozmawiasz z klientem i pytasz, jak ma ustawione oświetlenie ? Idealnie by było, gdybyś kalibrację przeprowadzał w warunkach, gdzie będzie używany monitor. Byłoby idealnie. Ale domyślam się, że kalibrację zdalnie robisz pod jakieś "standardowe warunki". I dziwię się, że w podobny sposób nie postępują producenci monitorów. Okazuje się bowiem, że się postarali, ale i tak ich ustawy można wrzucić do kosza (trochę wyolbrzymiam).
Wróć do „Zastosowania zawodowe”
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości