Strona 5 z 5

Re: S2233 vs S2243 vs SX2262

: 11 lutego 2013, 13:05 - pn
autor: max
Tom01 pisze:Główną wadą modyfikacji ustawień karty jest utrata palety. Z karty wychodzi 256 poziomów jasności i jakakolwiek ingerencja je zmniejsza. Monitor ma w tej materii większą regulację.
Zgadzam się całkowicie. Dlatego konieczny jest kompromis i pogodzenie się z ograniczeniami i wadami metody.
Czornyj pisze:Regulacja nasycenia z karty jest dla wszystkich kanałów razem - no więc problem polega na tym, że aby w S2233/2243/2433W zbliżyć się do sRGB nasycenie trzeba przyciąć dla każdego kanału inaczej - wypada solidnie upieprzyć R (-12%) oraz G (-21%) natomiast B praktycznie nie dotykać (-2%). Nie wspomnę już o takim niuansie, jak regulacja tonu, a np. ton zieleni S2xx3 ma się nijak do tonu zieleni sRGB... O ile zatem po obniżeniu nasycenia - 12%R i -2%B uzyskamy znośną zbieżność, o tyle nawet po obniżeniu -21%G dalej będzie w ciemnej d...

W tym miejscu nagle dociera do nas, dlaczego warto dopłacić do SX/CX/CG za niepozorną duperelę o kabalistycznym oznaczeniu 3DLUT ;) W normalnym monitorze sterowanym 1DLUT możemy kalibrować jedynie jaskrawość (Brightness) - w monitorze 3DLUT również ton (Hue) i nasycenie (Saturation)
Też się zgadzam całkowicie. Dowiedziałem się tego na tym forum. Od Ciebie. Dawno temu. Przyjąłem to do wiadomości. Teraz usiłuję zrozumieć.
Jakim cudem zatem można na monitorze 1DLUT widegamut wyświetlić zdjęcie kolorowe, następnie to samo zdjęcie jako czarno-białe. A następnie coś pośredniego, wysyłając wszystko z karty grafiki. Bo przecież można, prawda? Na tym założeniu oparłem swój "wspaniały" pomysł. ;)
No chyba, że nie da się tą metodą, dokonać tej "sztuki", na monitorze szerokogamutowym i zdjęcie wysłane z komputera jako czarno-białe takie nie będzie i zawsze będzie wpadać w jakieś dziwne odcienie. Tylko biel będzie się zgadzać. Wtedy chyba to pojmę.

Re: S2233 vs S2243 vs SX2262

: 11 lutego 2013, 13:16 - pn
autor: Tom01
max pisze:Jakim cudem zatem można na monitorze 1DLUT widegamut wyświetlić zdjęcie kolorowe, następnie to samo zdjęcie jako czarno-białe.
Wystarczy przy cz-b wyświetlić tylko składową jasności, czyli kanały RGB są równe.

Re: S2233 vs S2243 vs SX2262

: 11 lutego 2013, 13:34 - pn
autor: max
OK. Dzięki za wyjaśnienia. Chyba zaczyna układać mi się to w całość.

Re: S2233 vs S2243 vs SX2262

: 11 lutego 2013, 13:41 - pn
autor: Czornyj
max pisze:Jakim cudem zatem można na monitorze 1DLUT widegamut wyświetlić zdjęcie kolorowe, następnie to samo zdjęcie jako czarno-białe. A następnie coś pośredniego, wysyłając wszystko z karty grafiki. Bo przecież można, prawda? Na tym założeniu oparłem swój "wspaniały" pomysł. ;)
Ale masz na myśli globalne sterowanie nasyceniem i jasnością z poziomu karty/menu OSD? To można w prosty sposób kontrolować przy pomocy modelu HSL, jest to dość prościutkie przeliczenie i można je łatwo zaimplemetnować w sterach karty / oprogramowaniu monitora. Schody zaczynają się w momencie, gdy chcemy kontrolować każdy kanał z osobna.

Re: S2233 vs S2243 vs SX2262

: 11 lutego 2013, 14:53 - pn
autor: max
Sam nie wiem co mam dokładnie na myśli. Rozważam teoretycznie, gdyż nie mam doświadczenia praktycznego. Przyznam też, że do końca nie rozumiem Twojej propozycji. Nie wiem co to jest model HSL. W każdym razie liczyłem na to, że jakieś takie przeliczanie jest teoretycznie możliwe. Nie zaawansowane, ale umożliwiające z grubsza zbliżenie się do gamutu sRGB (mniejszy trójkąt sRGB zawarty wewnątrz większego trójkąta AdobeRGB monitora), "na sztywno", a skutkiem ubocznym byłoby "tylko" zmniejszenie palety odcieni samej matrycy (mniej niż 256), gdyż część zostałaby zużyta na dostosowanie gamutu, a reszta musiałaby się "rozciągnąć" na całą pozostałą przestrzeń zbliżoną do sRGB. Drugim skutkiem ubocznym są błędy zaookrągleń, z pewnością widoczne jeśli prowadzone są na liczbie 8-bitowej, w takiej samej dokładności jak końcowy wynik. Traciłaby na tym precyzja. Pojawiłoby się schodkowanie i to nie tylko na jasności, ale i na barwach. Za to lepsze to, niż tylko obniżanie kontrastu. Ale rzeczywista implementacja takiego wynalazku jest chyba zbyt trudna, skoro została przez Was wykluczona.

Re: S2233 vs S2243 vs SX2262

: 11 lutego 2013, 15:05 - pn
autor: Tom01
Najprościej powiązanie gamutu i sterowania wyjaśnić na przykładnie modelu Lab. Lab to dość wierny percepcyjnie matematyczny model barwny. Poniżej ma Pan rzeczywstą bryłę gamutu monitora EIZO S2243W. W osi pionowej (L) jest jasność i tylko ją możemy regulować. W zasadzie tylko skracać. Wszystkie kolory wewnątrz bryły możemy zmieniać tylko w tej osi. Proszę zwrocić uwagę, że aby zmniejszyć nasycenie a zachować kolor powinniśmy mieć możliwość regulacji w osiach poziomych (a i b) a tego brak. Co zatem zmienia modyfikacja jakiegoś koloru tylko w zakresie osi pionowej L?

Obrazek

Re: S2233 vs S2243 vs SX2262

: 11 lutego 2013, 15:39 - pn
autor: max
Nic. Rozumiem, że ten monitor "regulując" gamut porusza się tylko wewnątrz osi L (jasności kanałów RGB), a do zmiany gamutu potrzebne są przesunięcia w osi a i b.

Założyłem, że matryca jest 8-bitowa, a do regulacji w każdej z osi potrzeba co najmniej dodatkowych 2 bitów. Każde dodatkowe 2 bity umożliwiają regulację w kolejnej osi. Aby mieć dokładną regulację w 3 osiach potrzebujemy liczyć na liczbach 8+(2+2+2)=14 bitowych. W monitorze 1DLUT mamy tylko 8+(2)=10 bit. A więc poruszamy się tylko w jednej osi L.

Ja natomiast założyłem, że można poruszać się we wszystkich osiach L, a i b, dysponując jedynie 8+(2)=10bit, jednak kosztem znacznego zmniejszenia dokładności obliczeń, jakby z większymi skokami. Oczywiście wzór obliczeniowy nie może być wówczas liniowy, jak w tym monitorze (równe obniżenie jasności kanałów RGB), a jakiś bardziej skomplikowany, nieliniowy, na tyle skomplikowany, że możliwy tylko do zaimplementowania w karcie grafiki.

Już wiem, że to niemożliwe.

Re: S2233 vs S2243 vs SX2262

: 11 lutego 2013, 15:54 - pn
autor: Czornyj
Dokładnie, tego typu przekształcenie jest zbyt nieliniowe - w praktyce silnik zarządzania barwą danej aplikacji konwertuje podczas wyświetlania z jednego RGB (np. sRGB) do L*a*b, a następnie z L*a*b do drugiego RGB (np. S2233W). Jest to zbyt skomplikowana konwersja by można ją było wykonać w monitorze z prostym sterowaniem.

Re: S2233 vs S2243 vs SX2262

: 11 lutego 2013, 19:25 - pn
autor: Czornyj
max pisze:Założyłem, że matryca jest 8-bitowa, a do regulacji w każdej z osi potrzeba co najmniej dodatkowych 2 bitów. Każde dodatkowe 2 bity umożliwiają regulację w kolejnej osi. Aby mieć dokładną regulację w 3 osiach potrzebujemy liczyć na liczbach 8+(2+2+2)=14 bitowych. W monitorze 1DLUT mamy tylko 8+(2)=10 bit. A więc poruszamy się tylko w jednej osi L.
...tzn. niedokładnie dokładnie - teraz doczytałem. 1DLUT choćby miał 100000000 bitów nadal będzie sterował wyłącznie osią jaskrawości (L*). Do sterowania chrominancją (a*b) potrzebny jest 3DLUT - więc przykładowo w SX jest to 3x 12bitów z wewnętrznie 16-o bitową precyzją, w CX jest to 2x (3x 16 bitów) - nie za bardzo wiem dlaczego 3DLUTy nowych CX są podwójne, ale jak się dowiem to opowiem ;)

Re: S2233 vs S2243 vs SX2262

: 11 lutego 2013, 21:26 - pn
autor: max
Czornyj pisze:...w CX jest to 2x (3x 16 bitów) - nie za bardzo wiem dlaczego 3DLUTy nowych CX są podwójne, ale jak się dowiem to opowiem ;)
Dwa niezależne wejścia monitorowe wyświetlane jednocześnie obok siebie Np. na 27" mogą być dwa obrazy 2x1280x1440px? Każde sterowane osobnym 3DLUT 3x16bit?

Re: S2233 vs S2243 vs SX2262

: 22 lutego 2013, 12:31 - pt
autor: Tom01
max pisze:Dwa niezależne wejścia monitorowe wyświetlane jednocześnie obok siebie Np. na 27" mogą być dwa obrazy 2x1280x1440px? Każde sterowane osobnym 3DLUT 3x16bit?
Tak, jest to możliwe. Monitor zapamiętuje osobne nastawy na każdym wejściu.