Strona 1 z 1

Prawidłowa kalibracja a druk wielkoformatowy

: 02 czerwca 2013, 17:12 - ndz
autor: MatB
Witam Forumowiczów

Chciałbym poprosić o pomoc i weryfikację założeń dotyczących druku fotografii mającej się zawisnąć w mieszkaniu mojego przyjaciela jako prezent dla narzeczonej. Dziewczyna fajna ale "swoje zdanie ma" wiec do sprawy postanowiliśmy przygotować się jak należy aby sumienie mieć czyste w razie gdyby coś poszło nie tak (przyszła teściowa też będzie przy oględzinach:).... Kolega wysłał niewiastę z mamą do spa na długi weekend, zakupiliśmy jasne z pianką i rozpoczęliśmy rozmyślania jak do sprawy podejść :twisted:

Założenia:
Zdjęcie o wymiarach 100x60 cm ma zawisnąć w pokoju który służy jako dzienny i do pracy na ścianie na przeciwko okna.
Uznaliśmy, że zdjęcie ma być oglądane głównie w porze dziennej.

Warunki zastane
Pokój ma okna na północ i nie dociera do niego bezpośrednie światło słoneczne.
Ściany białe, aranżacja pokoju "skandynawska". Mało gratów i wszystko raczej w bielach i szarościach.
Światło z okna przesączone przez szare zasłony.

Pomiary
Do pomiarów użyliśmy Color Munikiego Photo. Przy różnych warunkach na zewnątrz parametry światła podającego na ścianę w miejscu gdzie ma zawisnąć fotka zawierało się w przedziale 79 - 117 lux i pomiędzy 4600 - 5200 K.

Kalibracja monitora i przygotowanie do druku
Monitor mam skalibrowany tak jak na obrazie poniżej. Druk na maszynach Epson Stylus, technologia Fine Art, papier Traditional Photo Paper 330g (Epson)
Profile ICC z labu osadzony gdzie trzeba w PS. Proof wygląda obiecująco.

Teraz podstawowe pytanie, czy mogę to tego jednego wydruku zoptymalizować kalibrację monitora tak aby uzyskać możliwie najlepszą zgodność z wydrukiem? Dodam że pracuję przy prawidłowym oświetleniu tj. natężenie i barwa światła jest dobrana odpowiednia do parametrów do których skalibrowany był monitor.

Liczę na opinie i konstruktywną krytykę. To pierwsza próba druku pod określoną lokalizację pracy i nie wiem czy jakiś kardynalnych błędów nie popełniam :?

Z góry dziękuję

Re: Prawidłowa kalibracja a druk wielkoformatowy

: 02 czerwca 2013, 20:52 - ndz
autor: Czornyj
Przede wszystkim nie drukuj na TPP - żółknie w oczach, wyjątkowa padlina. Po wybraniu podłoża softproofing z profilem kombinacji papier+maszyna na monitorze skalibrowanym do D65 gamma 2,2 80cd/m^2

Re: Prawidłowa kalibracja a druk wielkoformatowy

: 02 czerwca 2013, 22:21 - ndz
autor: MatB
ok, tak zrobię!

Mam jeszcze jedno pytanie w profiler 5 jest opcja ustawienia kontrastu na neutral albo native. Przy tyn drugim ustawieniu kontrast wychodzi powyżej 500:1 i punkt czerni na 0,15 cd/m2. To chyba trochę za dużo do symulacji druku. Przy ustawieniu neutral kontrast ok 380:1 i punkt czerni 0,24. W obu przypadkach jasność 80 cd/m2. Które z tych ustawień będzie lepsze?

I przy okazji, gamma 2,2 a profiler zaleca L. Jakie są różnice i czemu polecasz 2,2?

Dzięki za rady

Re: Prawidłowa kalibracja a druk wielkoformatowy

: 02 czerwca 2013, 22:26 - ndz
autor: Czornyj
L* to TRC przestrzeni L*a*b lub ECI RGB - zwykle pracujemy w Adobe RGB lub sRGB, więc kalibracja do L* nie ma większego sensu.

CR to zabagniony temat, dlatego zawsze zalecam - ocena wizualna to podstawa. Pomiar kontaktowy nie uwzględnia światła odbitego, a sensor jest narażony na niedokładny pomiar w cieniach.

Re: Prawidłowa kalibracja a druk wielkoformatowy

: 02 czerwca 2013, 22:51 - ndz
autor: MatB
Wielkie dzięki
A jaki papier polecasz jeżeli nie Epsona. Czy warto brać pod uwagę papiery błyszczące?

Re: Prawidłowa kalibracja a druk wielkoformatowy

: 02 czerwca 2013, 23:09 - ndz
autor: Czornyj
Temat papierów to temat rzeka. Zamiast TPP lepiej użyć Harman Gloss Baryta, Hahnemuehle Fine Art Baryta, lub nieco cieplejszego Hahnemuehle Photo Rag Baryta. Jeśli nie przepadamy za błytszczącymi barytami o zarysowanym reliefie włókien papieru, można spróbować Ilford Gold Fibre Silk, Canson Baryta Photographique lub Canson Platine Fibre Rag.

W kwestii trwałości papierów najlepszym źródłem informacji jest strona Aardenburg Imaging.

Re: Prawidłowa kalibracja a druk wielkoformatowy

: 03 czerwca 2013, 11:02 - pn
autor: MatB
CR temat zabagniony, papier to temat rzeka trzeba wodery i zacząć się "doktoryzować":)

Bardzo dziękuję za pomoc, pliki oddane do druku!

Re: Prawidłowa kalibracja a druk wielkoformatowy

: 03 czerwca 2013, 12:12 - pn
autor: Tom01
Co prawda druk już zlecony, ale warto wspomnieć, że optymalizację do konkretnych warunków ekspozycyjnych warto robić, jeśli warunki są mocno nie-dzienne. W tym przypadku, tak jak podpowiadał P. Marcin, trzeba podejść typowo, bez kombinacji.

Re: Prawidłowa kalibracja a druk wielkoformatowy

: 03 czerwca 2013, 14:10 - pn
autor: MatB
Teoretyzując, jeżeli światło w miejscu ekspozycji miało by być np. skrajnie ciepłe lub odwrotnie i np bardzo słabe to od czego zacząć całe przygotowania? Co pomierzyć, jak podejść do kalibracji? Jak dobrać np podłoże itp..

Re: Prawidłowa kalibracja a druk wielkoformatowy

: 03 czerwca 2013, 14:27 - pn
autor: Tom01
Najprostszą metodą jest skalibrować punkt bieli monitora do lamp świecących w miejscu ekspozycji. Można poeksperymentować z pomiarem światła bezpośrednio i odbitego od docelowego podłoża. Co ważne, pańskim czujnikiem jest to jak najbardziej wykonalne z niezłym efektem. Inny sposób to zrobić specjalny profil papieru w zadanym oświetleniu, ale raczej nie da się prosto i dobrze zrobić Color Munkim. W lepszych profilerach, I1 Profiler, Profile Maker, jest możliwość przy profilowaniu papieru "zdjąć" światło w jakim będzie oglądany. Nie podpowiem więcej na temat skuteczności, bo nie mam doświadczenia w takiej metodzie. No i trzeba lepszy czujnik - I1 Pro 1/2.

Re: Prawidłowa kalibracja a druk wielkoformatowy

: 03 czerwca 2013, 15:50 - pn
autor: MatB
ok czyli zakładając że po pomiarach wychodzi np 3000 K i 30cd/m2. Jakie parametry wprowadzić do profilera? Punkt bieli to jasne ale mój monitor nie da się skalibrować poprawnie dla takiej jasności. Jeżeli nawet byłoby to możliwe to co z kontrastem?
Dla porządku przypomnę że to SV2690

Re: Prawidłowa kalibracja a druk wielkoformatowy

: 03 czerwca 2013, 15:57 - pn
autor: Tom01
Jeśli oglądanie będzie w dzień, to skąd 3000K?

Re: Prawidłowa kalibracja a druk wielkoformatowy

: 03 czerwca 2013, 16:02 - pn
autor: Czornyj
MatB pisze:ok czyli zakładając że po pomiarach wychodzi np 3000 K i 30cd/m2. Jakie parametry wprowadzić do profilera? Punkt bieli to jasne ale mój monitor nie da się skalibrować poprawnie dla takiej jasności. Jeżeli nawet byłoby to możliwe to co z kontrastem?
Dla porządku przypomnę że to SV2690
Nie bardzo jest sens kalibrować monitor do tak ciemnego i ciepłego targetu - modele kolorymetryczne nie sprawdzają się w tego typu warunkach, ekran wizualnie będzie mocno odbiegał od odbitki. Jedyna sensowna metoda to ew. wizualna korekta monitora.

Policzenie profilu dla widma światła oświetlającego zdjęcie w miejscu ekspozycji to już lepszy pomysł, tyle że wymaga interakcji z operatorem plotera oraz odpowiedniego oprogramowania - wspomnianych komercyjnych, lub darmowego ArgyllaCMS.

Re: Prawidłowa kalibracja a druk wielkoformatowy

: 03 czerwca 2013, 16:05 - pn
autor: MatB
A co z profilami dla kombinacji maszyn+papier, czy one też muszą być zmienione?

Re: Prawidłowa kalibracja a druk wielkoformatowy

: 03 czerwca 2013, 16:10 - pn
autor: MatB
Tom01 pisze:Jeśli oglądanie będzie w dzień, to skąd 3000K?
Tom01 pytanie dotyczyło sytuacji czysto teoretycznej.

Re: Prawidłowa kalibracja a druk wielkoformatowy

: 03 czerwca 2013, 16:16 - pn
autor: Czornyj
MatB pisze:A co z profilami dla kombinacji maszyn+papier, czy one też muszą być zmienione?
Teoretycznie należałoby właśnie przeliczyć profile dla danej maszyny+papieru, a następnie uzgodnić z operatorem użycie takowego wynalazku. Można też ukręcić profil device link symulujący niekorzystne warunki z wykorzystaniem przestrzeni CIECAM02, ręcznie zdłubanym punktem bieli podłoża, a następnie użyć profilu podczas softproofingu i skorygować zdjęcie uwzględniając jego symulowany wygląd. Ale tu już trzeba biegle posługiwać się Argyllem i mieć pewną wiedzę w temacie.

Re: Prawidłowa kalibracja a druk wielkoformatowy

: 03 czerwca 2013, 16:25 - pn
autor: MatB
Czornyj dzięki, przetrawienie tego zajmie mi pewnie z tydzień ale zobaczę co z tego wyjdzie. Na początek sprawdzę jak to zadziała na moim Epsonie i za pomocą sprzętu który posiadam. Pewnie będzie łatwiej niż od razu stawić lab na nogi.

Re: Prawidłowa kalibracja a druk wielkoformatowy

: 03 czerwca 2013, 16:36 - pn
autor: Czornyj
Tak będzie zdecydowanie najlepiej - stosowanie zaawansowanej kolorymetrii to już lekki hardkor ;)