Strona 1 z 1
Adaptacja Chromatyczna
: 09 listopada 2013, 23:09 - sob
autor: sylwestern
Nurtuje mnie coś. Czy jeśli pomierzymy barwę kolorymetrem np pod żarówką to czy otrzymamy jej prawdziwy kolor? Co z adaptacją chromatyczną? Przecież biel zmierzona pod żarówką ma współrzedne paskudnej żółci a dla nas wygląda w miarę biało. Tak?
Re: Adaptacja Chromatyczna
: 10 listopada 2013, 00:52 - ndz
autor: NocnyJastrzab
Powinniśmy otrzymać zbliżoną. Ale z tego co wiem, pomiar kolorymetrem (nawet i1Display) zarówno luminacji, jak i temperatury barwowej daje co najwyżej orientacyjną wartość. Dlatego zazwyczaj odradza się korzystanie z opcji pomiaru (m.in. w i1Profiler) oświetlenia w trakcie kalibracji.
Poza tym wartość zmierzonej żarówki (lub innego źródła światła) będzie inna, niż wartość oświetlenia panującego w pomieszczeniu. A to jest parametr, który z założenia powinien nas bardziej interesować..
Re: Adaptacja Chromatyczna
: 10 listopada 2013, 01:25 - ndz
autor: Tom01
sylwestern pisze:Nurtuje mnie coś. Czy jeśli pomierzymy barwę kolorymetrem np pod żarówką to czy otrzymamy jej prawdziwy kolor? Co z adaptacją chromatyczną? Przecież biel zmierzona pod żarówką ma współrzedne paskudnej żółci a dla nas wygląda w miarę biało. Tak?
Kolor znaczy co? Wrażenie barwne? W postrzeganiu głównie chodzi o widmo a tego się nie da zmierzyć kolorymetrem.
Re: Adaptacja Chromatyczna
: 10 listopada 2013, 12:36 - ndz
autor: Czornyj
sylwestern pisze:Nurtuje mnie coś. Czy jeśli pomierzymy barwę kolorymetrem np pod żarówką to czy otrzymamy jej prawdziwy kolor? Co z adaptacją chromatyczną? Przecież biel zmierzona pod żarówką ma współrzedne paskudnej żółci a dla nas wygląda w miarę biało. Tak?
Oczywiście. Kolorymetria oparta jest ma modelu widzenia standardowego obserwatora postrzegającego stymulant 2 stopnie, oświetlony światłem dziennym, otoczony szarością, w otoczeniu średniej jasności. Do mierzenia czegokolwiek innego nadaje się równie dobrze co centymetr krawiecki.
Re: Adaptacja Chromatyczna
: 10 listopada 2013, 18:13 - ndz
autor: sylwestern
No chodzi o kolor czyli wrażenie barwne. Rozumiem, ze są jakieś krzywe (?) odpowiedzi oka na daną falę, ale te krzywe się zmieniają z tego co rozumiem pod względem adaptacji chromatycznej. Więc czy jeśli zmierzymy neutralną kartkę spektrafotometrem pod oświetleniu zwykłej żarówki to czy ten punkt będzie oznaczał prawdziwy kolor czy trzeba zrobić jakies przekształcenie? Nie rozumiem jak to działa. W kamerze sie np ustawia balans bieli to w kolorymetrze czy spektraradiometrze też by trzeba chyba było tak?
Re: Adaptacja Chromatyczna
: 10 listopada 2013, 18:28 - ndz
autor: Tom01
Balans bieli to zupełnie co innego niż kolor. Proszę napisać o co konkretnie Panu chodzi, bo na to niby proste pytanie o "kolor światła żarówki", nie ma prostej odpowiedzi.
Re: Adaptacja Chromatyczna
: 10 listopada 2013, 18:53 - ndz
autor: sylwestern
Panie Tom chodzi mi o to, że mierzac spektrafotometrem białą karte kodaka oświetloną zwykla zarówką z wolframowym żarnikem dostaje pomiar jakies 2900K, biel ustawiona na monitorze na 2900K wyglada jak żółć i na planszy CIE wyraźnie widać, że barwa jest w sferze żółci. Mimo to karta kodaka wygląda biało. Rozumiem, ze to przez adaptacje chromatyczną. Teraz pytam w takim razie czy pomiar jest poprawny czy trzeba by go jakoś poprzekształcać jeszcze.
Kolor z pomiaru fal jest wyznaczany za pomoca funkcji CIE a ich "ważność" się zmienia pod względem stopnia adaptacji chromatycznej z tego co rozumiem, czyli takiego wewnętrznego balansu bieli oka czy też mózgu.
Więc w którym miejscu źle rozumuje?
Re: Adaptacja Chromatyczna
: 10 listopada 2013, 19:25 - ndz
autor: Tom01
Nie wdając się specjalnie w bagno pod tytułem percepcja koloru, wytłumaczenie w tym konkretnym przypadku jest proste. Pana monitor nie ma takiej regulacji żeby pracować poprawnie przy tak niskiej temperaturze barwowej. Zresztą chyba żaden LCD nie da rady. Żółknięcie to typowy objaw.
Re: Adaptacja Chromatyczna
: 10 listopada 2013, 19:39 - ndz
autor: NocnyJastrzab
[sylwestern] A ja zapytam inaczej: Dlaczego nurtuje Pana ten temat? Robi Pan zapewne domowe wydruki, sądząc po wzmiance o kartce i pomiarach?! Bo wtedy właściwe oświetlenie miejsca pracy jest jeszcze bardziej istotne, niż przy samej obróbce na komputerze. Punktem wyjściowym jest poprawna kalibracja monitora (najlepiej sprzętowa - o ile monitor pozwala) + odpowiednie profile wykorzystywanych papierów. Jeżeli jest brak zgodności wydruk-monitor, wtedy trzeba zadbać o lepsze oświetlenie i ewentualnie powtórzyć kalibrację z pewnymi korektami..
Re: Adaptacja Chromatyczna
: 10 listopada 2013, 19:59 - ndz
autor: sylwestern
Dokładnie. No to może zapytam z innej beczki. Dlaczego kolor szarości na monitorze 6500K zgadza się z kolorem kartki kodaka oświetlonej świetlówką D50. Przecież obie rzeczy zmierzone spektrafotometrem dają inne współrzędne. Panie Tom proszę zgłębić się w bagnisty temat percepcji
Re: Adaptacja Chromatyczna
: 10 listopada 2013, 20:22 - ndz
autor: NocnyJastrzab
sylwestern pisze:Dokładnie. No to może zapytam z innej beczki. Dlaczego kolor szarości na monitorze 6500K zgadza się z kolorem kartki kodaka oświetlonej świetlówką D50. Przecież obie rzeczy zmierzone spektrafotometrem dają inne współrzędne. Panie Tom proszę zgłębić się w bagnisty temat percepcji
Odpowiedź nie jest dla wszystkich prosta i oczywista, ale w zasadzie
tak powinno być i kropka
Poniżej dwa linki, których treść częściowo nawiązuje do tematu wyjaśniając ważne kwestie
Zarządzanie barwą..
Zarządzanie barwą w cyfrowej ciemni
Re: Adaptacja Chromatyczna
: 10 listopada 2013, 20:39 - ndz
autor: Tom01
sylwestern pisze:Dokładnie. No to może zapytam z innej beczki. Dlaczego kolor szarości na monitorze 6500K zgadza się z kolorem kartki kodaka oświetlonej świetlówką D50.
Szarość przy 6500K jest stalowa, więc nie powinna się zgadzać. Co do za świetlówka? Zresztą szarość w ogóle rzadko kiedy z czymkolwiek się zgadza.
sylwestern pisze:Panie Tom proszę zgłębić się w bagnisty temat percepcji
Kolor, czyli wrażenie barwne w oczach, jest wynikiem całego światła które wpada do oczu i wywołuje konkretną reakcję fizjologiczną. Wpada całe widmo, ok 380-780nm. Nie ma czegoś takiego jak konkretny kolor. Obserwujemy zawsze całe widmo widzialne. Nie istnieje też model matematyczny zbieżny z ludzkim postrzeganiem, opisujący jak czopki i pręciki reagują na wszystkie składowe widma. Istnieje kilka teorii, ale żadna nie pasuje idealnie. Stąd, to co widzimy nie jest spójne i materiały i oświetlenie, nie wywołują stałej reakcji. Wystarczy różne materiały sprytnie oświetlić i będziemy mieć wrażenie takiego samego koloru. Albo odwrotnie, materiały o pozornie takie samej barwie, oświetlone jednym światłem będą takie same, ale oświetlone innym światłem będą wyglądały na różne. Słowem, jedyne co wiemy na pewno, to fakt, że nie wiemy co widzimy. Próby "zmierzenia" żarówki i przeniesienia tego na monitor w celu symulacji wyglądu wydruku są z góry skazane na niepowodzenie. To się da zrobić, ale trzeba się przesunąć w zakres temperatur, kiedy zaczynają lepiej działać modele matematyczne, a sprzęt podoła takim nastawom. Czyli monitor biel 5000-6500%, światło 5000K w odpowiedniej ilości, czyli ok 500lx na stole. Wówczas widzimy poprawnie a modele symulacji się sprawdzają.
Re: Adaptacja Chromatyczna
: 16 listopada 2013, 15:38 - sob
autor: sylwestern
Świetlówke mam philips graphica, monitor cg eizo. Jasne szarości i biek biel zgadzają się pod oświetleniem z tym co na monitorze mimo mimo że monitor jest D65, a świetlówka D50. Stąd pytanie z jakiego fenomenu to wynika. Rozumiem że tak ma być, ale czy nikt nigdy tu nie spytał dlaczego?
Panie nocny jastrzab dziękuję z linki, oglądałem ten podcast wcześniej, niestety nie ma tam odpowiedzi na moje pytania.
A z pomiarami pod innym oświetleniem to zastanawiam się jak to sie ma do balansu bieli w kamerze. Przecież kamera to podobna konstrukcja do kolorymetru i w niej trzeba ustawiać żeby kolory były poprawnie odzwierciedlone, a w kolorymetrze czy spektrometrze nie?
Re: Adaptacja Chromatyczna
: 16 listopada 2013, 16:00 - sob
autor: Tom01
Nie ma żadnego fenomenu. Najbardziej zgodny będzie przy kalibracji do około 5500K. Pod warunkiem, że nie zżółknie, bo wiele monitorów ma taką tendencję.
Re: Adaptacja Chromatyczna
: 16 listopada 2013, 16:09 - sob
autor: Czornyj
sylwestern pisze:Rozumiem że tak ma być, ale czy nikt nigdy tu nie spytał dlaczego?
To wprost banalnie proste - różnice są powodowane efektami kolorymetrycznego defektu addytywności i metameryzmu obserwatora. Te prościutke zjawiska są wyjaśnione w kilku prostych, żołnierskich słowach w poniższej, kruciuchnej, 281 stronicowej notce, napisanej w barbarzyńskim narzeczu plemienia brytów:
http://oicherman.com/Boris/Science/Bori ... thesis.pdf
sylwestern pisze:A z pomiarami pod innym oświetleniem to zastanawiam się jak to sie ma do balansu bieli w kamerze. Przecież kamera to podobna konstrukcja do kolorymetru i w niej trzeba ustawiać żeby kolory były poprawnie odzwierciedlone, a w kolorymetrze czy spektrometrze nie?
Co do zasady nie ma najmniejszego cienia możliwości widoku na iluzoryczną nadzieję minimalnej szansy, by kamera rejestrująca trójchromatycznie z użyciem zwykłej kolorymetrii poprawnie odwzorowywała kolory.
Re: Adaptacja Chromatyczna
: 16 listopada 2013, 17:05 - sob
autor: NocnyJastrzab
Czornyj, dałeś ognia z tym PDF-em
Odpowiedź skrótowa:
To wprost banalnie proste - różnice są powodowane efektami kolorymetrycznego defektu addytywności i metameryzmu obserwatora
..i po sprawie. Po co brnąć do oceanu, jak już przy brzegu rekiny ;p
Wiadomo również, że w sprawę zamieszane są wybielacze optyczne, promieniowanie UV oraz zdolność podłoża do odbijania światła (papier "świeci" światłem odbitym, jak księżyc
)
A to, że "tak ma być" wynika też z norm ISO 3664:2009, niestety ciężko o polskie publikacje.
Niedawno znalazłem coś takiego, ale jeszcze nie przetrawiłem
http://www.fogra.org/dokumente/upload/2 ... 28_fin.pdf