Zarządzanie szarością - krótki przewodnik (Epson P600/P800)
- Czornyj
- Kontakt:
- Lokalizacja: Kraków
Post
Drukarki i plotery wodnopigmentowe posiadają długą listę atutów, czyniącą z nich ultymatywny oręż w rękach fotografa i grafika. Oferują potężny kontrast – smolista czerń przepięknie buduje przestrzenność drukowanych fotografii. Mają olbrzymi gamut barwowy. Z chirurgiczną precyzją i ostrością odwzorowują najdrobniejsze detale. Są stabilne i powtarzalne jak śmierć. Nadruk ma świetne właściwości archiwalne, oraz wykazuje niską podatność na defekty metameryczne (zmiana tonu barw w świetle sztucznym). Bogactwo dostępnych podłoży jest nieprzebrane – fotograficzne papiery polietylenowe wykańczane na błysk, półmat, satynę, perłę bądź jedwab, kartony barytowe i tytanowe satynowe i błyszczące z mniej lub bardziej zaakcentowanym reliefem włókien alfacelulozy bądź bawełny, kartony artystyczne matowe kalandrowane na gładko, z wyraźnym włóknem bądź teksturą, płótna bawełniane, poliestrowe bawełniano-poliestrowe matowe i werniksowane na satynowy połysk, tkaniny repozycjonowalne czy wreszcie syntetyczne podłoża winylowe, banerowe, folie do podświetlania… Trudno wyliczyć za jednym zamachem wszystkie dostępne możliwości.
Z długiej listy zalet pigmentówek niezmiernie istotna jest dostępność rozcieńczonych czerni – tuszy szarych i jasnoszarych. Umożliwiają one druk fotografii czarno-białych z użyciem neutralnych kolorantów, bez uwydatniania ziarna rastrowego, z zachowaniem znakomitej płynności tonalnej. Dodatkowo producenci urządzeń dają dostęp do zaawansowanych trybów druku czarno-białego, w których stosowany jest jeszcze bardziej agresywny GCR (Grey Component Removal – podmiana komponentu szarego), minimalizujący intarsję tuszy kolorowych. Tak powstały nadruk cechuje lepszą neutralnością w świetle sztucznym (mniejsza podatność na defekty metameryczne), zaś pigmenty węglowe będące podstawowym budulcem neutralnych kolorantów gwarantują jeszcze lepszą odporność na blaknięcie, idącą nawet w setki lat!
Wadą stosowania trybów czarno-białych jest brak profili ICC umożliwiających przeprowadzenie symulacji (softproofingu) wyglądu wydruku, pozwalającego odwzorować na ekranie kontrastowość, ton nadruku i odcień podłoża. W poniższym przewodniku zaprezentuję sposób eliminacji tej niedogodności. Za przykład posłużą nam nowe Epsony SureColor P600 oraz P800 – zastosowany w nich nowy zestaw tuszy Ultrachrome HD ma znacząco poprawiony gęstość optyczną (Dmax) czerni fotograficznej w stosunku do poprzednich generacji pigmentów Ultrachrome K3. Studzienna głębia czerni czyni je doskonałymi kandydatami do roli cyfrowego powiększalnika, przewyższając kontrastowością i przestrzennością tradycyjne baryty żelatynowo-srebrowe.
http://zarzadzaniebarwa.pl/zarzadzanie- ... rzewodnik/
Zarządzanie szarością - krótki przewodnik (Epson P600/P800)
Drukarki i plotery wodnopigmentowe posiadają długą listę atutów, czyniącą z nich ultymatywny oręż w rękach fotografa i grafika. Oferują potężny kontrast – smolista czerń przepięknie buduje przestrzenność drukowanych fotografii. Mają olbrzymi gamut barwowy. Z chirurgiczną precyzją i ostrością odwzorowują najdrobniejsze detale. Są stabilne i powtarzalne jak śmierć. Nadruk ma świetne właściwości archiwalne, oraz wykazuje niską podatność na defekty metameryczne (zmiana tonu barw w świetle sztucznym). Bogactwo dostępnych podłoży jest nieprzebrane – fotograficzne papiery polietylenowe wykańczane na błysk, półmat, satynę, perłę bądź jedwab, kartony barytowe i tytanowe satynowe i błyszczące z mniej lub bardziej zaakcentowanym reliefem włókien alfacelulozy bądź bawełny, kartony artystyczne matowe kalandrowane na gładko, z wyraźnym włóknem bądź teksturą, płótna bawełniane, poliestrowe bawełniano-poliestrowe matowe i werniksowane na satynowy połysk, tkaniny repozycjonowalne czy wreszcie syntetyczne podłoża winylowe, banerowe, folie do podświetlania… Trudno wyliczyć za jednym zamachem wszystkie dostępne możliwości.
Z długiej listy zalet pigmentówek niezmiernie istotna jest dostępność rozcieńczonych czerni – tuszy szarych i jasnoszarych. Umożliwiają one druk fotografii czarno-białych z użyciem neutralnych kolorantów, bez uwydatniania ziarna rastrowego, z zachowaniem znakomitej płynności tonalnej. Dodatkowo producenci urządzeń dają dostęp do zaawansowanych trybów druku czarno-białego, w których stosowany jest jeszcze bardziej agresywny GCR (Grey Component Removal – podmiana komponentu szarego), minimalizujący intarsję tuszy kolorowych. Tak powstały nadruk cechuje lepszą neutralnością w świetle sztucznym (mniejsza podatność na defekty metameryczne), zaś pigmenty węglowe będące podstawowym budulcem neutralnych kolorantów gwarantują jeszcze lepszą odporność na blaknięcie, idącą nawet w setki lat!
Wadą stosowania trybów czarno-białych jest brak profili ICC umożliwiających przeprowadzenie symulacji (softproofingu) wyglądu wydruku, pozwalającego odwzorować na ekranie kontrastowość, ton nadruku i odcień podłoża. W poniższym przewodniku zaprezentuję sposób eliminacji tej niedogodności. Za przykład posłużą nam nowe Epsony SureColor P600 oraz P800 – zastosowany w nich nowy zestaw tuszy Ultrachrome HD ma znacząco poprawiony gęstość optyczną (Dmax) czerni fotograficznej w stosunku do poprzednich generacji pigmentów Ultrachrome K3. Studzienna głębia czerni czyni je doskonałymi kandydatami do roli cyfrowego powiększalnika, przewyższając kontrastowością i przestrzennością tradycyjne baryty żelatynowo-srebrowe.
http://zarzadzaniebarwa.pl/zarzadzanie- ... rzewodnik/
- Mathis
- Kontakt:
- Lokalizacja: Sieradz
Post
Re: Zarządzanie szarością - krótki przewodnik (Epson P600/P8
Super! akurat czekam na P800 i lektura na pewno się przyda w przyszłym druku.
Fotograf Sieradz
PA272, EA274WMi, EA275UHD, SC-P800, L800, iP7250, i1DisplayPro, CMP
PA272, EA274WMi, EA275UHD, SC-P800, L800, iP7250, i1DisplayPro, CMP
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości