Stary monitor AdobeRGB vs nowy sRGB
Post
Stary monitor AdobeRGB vs nowy sRGB
Witam serdecznie.
Zajmujemy się od kilku lat w szeroko rozumianą "grafiką użytkową": katalogi, ulotki, sesje foto aż po strony www.
W naszej "stajni" graficznej mamy dwa stanowiska robocze: stacjonarny komputer i mobilny laptop Dell Vostro 3700 z kartą grafiki Nvidia GT330M oba z Windows7. Stacjonarny komputer jest podłączony do EIZO CS230 w tandemie z EIZO L685, do laptopa natomiast chcę zakupić monitor do pracy z kolorem. Budżet niestety nie jest za duży... około 2000zł netto - na więcej nas w tym momencie nie stać...
Tyle tytułem wstępu i teraz rodzi się pytanie... szukać monitora z rynku wtórnego z poszerzonym gamutem AdobeRGB? Takiego który będzie bardziej odpowiadał profilowi mojej działalności i ułatwi nam w jakimś stopniu pracę - mam na myśli monitory pokroju EIZO CG222W lub EIZO SX2262W - max 24 cale większy nam się po prostu nie zmieści.
Czy może jednak nowy CS230 jest jedynym kompromisem... choć to nadal tylko sRGB i dalej nie posmakuję AdobeRGB... nigdy tak na prawdę nie widziałem i nie pracowałem z monitorem z szerokim gamutem, ale czytając to forum można się spodziewać o wiele większego komfortu pracy. Bardzo kusi mnie też rozpoczęcie przygody z fotografowaniem w trybie AdobeRGB, ale do tej pory skoro nie mogliśmy tego nawet zobaczyć na monitorze to takie działania miały sens?!?!
Która ścieżka będzie lepsza? Z góry przepraszam jeżeli mieszam pojęcia... ale jak zacząłem czytać niedawno to forum to zszedłem na ziemię i widzę, że dopiero raczkuję w umiejętności profesjonalnego panowania nad obrazem. A do "kalibrowania" używałem Color Munki Create - który podobno niewiele daje - a może nawet pogorszyć wyświetlanie... ale o tym potem...
Bardzo się cieszę, że w końcu trafiłem na to forum i mam na dzieję, że małymi kroczkami zaprowadzimy u siebie porządek w kwestii panowania nad kolorem.
Zajmujemy się od kilku lat w szeroko rozumianą "grafiką użytkową": katalogi, ulotki, sesje foto aż po strony www.
W naszej "stajni" graficznej mamy dwa stanowiska robocze: stacjonarny komputer i mobilny laptop Dell Vostro 3700 z kartą grafiki Nvidia GT330M oba z Windows7. Stacjonarny komputer jest podłączony do EIZO CS230 w tandemie z EIZO L685, do laptopa natomiast chcę zakupić monitor do pracy z kolorem. Budżet niestety nie jest za duży... około 2000zł netto - na więcej nas w tym momencie nie stać...
Tyle tytułem wstępu i teraz rodzi się pytanie... szukać monitora z rynku wtórnego z poszerzonym gamutem AdobeRGB? Takiego który będzie bardziej odpowiadał profilowi mojej działalności i ułatwi nam w jakimś stopniu pracę - mam na myśli monitory pokroju EIZO CG222W lub EIZO SX2262W - max 24 cale większy nam się po prostu nie zmieści.
Czy może jednak nowy CS230 jest jedynym kompromisem... choć to nadal tylko sRGB i dalej nie posmakuję AdobeRGB... nigdy tak na prawdę nie widziałem i nie pracowałem z monitorem z szerokim gamutem, ale czytając to forum można się spodziewać o wiele większego komfortu pracy. Bardzo kusi mnie też rozpoczęcie przygody z fotografowaniem w trybie AdobeRGB, ale do tej pory skoro nie mogliśmy tego nawet zobaczyć na monitorze to takie działania miały sens?!?!
Która ścieżka będzie lepsza? Z góry przepraszam jeżeli mieszam pojęcia... ale jak zacząłem czytać niedawno to forum to zszedłem na ziemię i widzę, że dopiero raczkuję w umiejętności profesjonalnego panowania nad obrazem. A do "kalibrowania" używałem Color Munki Create - który podobno niewiele daje - a może nawet pogorszyć wyświetlanie... ale o tym potem...
Bardzo się cieszę, że w końcu trafiłem na to forum i mam na dzieję, że małymi kroczkami zaprowadzimy u siebie porządek w kwestii panowania nad kolorem.
Post
Re: Stary monitor AdobeRGB vs nowy sRGB
Dużo zależy od tego, jaki używany monitor uda Ci się znaleźć oraz w jakim będzie stanie.
Myślę, że najlepiej rozglądać się za używanymi 24" 1920x1200 na matrycy 8bitowej IPS:
* NEC PA2x1W, np. PA241W (WG CCFL)
* EIZO CX240 (Br-G LED). Z SX2462W (WG CCFL) są problemy z kalibracją, do rozwiązania, ale jednak.
Niestety wskazany byłby też kalibrator i1DisplayPro w cenie ok. 800zł brutto, co wydatnie obniża kwotę, jaką można przeznaczyć na monitor.
Do ww. modeli monitorów wskazany byłby również zakup oprogramowania kalibracyjnego (SpectraView II dla NECa, ColorNavigator dla EIZO), co dalej obniża kwotę na monitor do około połowy pierwotnej.
Można też rozważyć nowy EIZO CS240, ale z kalibratorem za 800zł 2x przekracza budżet, więc proponuję zacząć od szukania używanych monitorów profesjonalnych w dobrym stanie, co pewnie trochę potrwa.
Myślę, że najlepiej rozglądać się za używanymi 24" 1920x1200 na matrycy 8bitowej IPS:
* NEC PA2x1W, np. PA241W (WG CCFL)
* EIZO CX240 (Br-G LED). Z SX2462W (WG CCFL) są problemy z kalibracją, do rozwiązania, ale jednak.
Niestety wskazany byłby też kalibrator i1DisplayPro w cenie ok. 800zł brutto, co wydatnie obniża kwotę, jaką można przeznaczyć na monitor.
Do ww. modeli monitorów wskazany byłby również zakup oprogramowania kalibracyjnego (SpectraView II dla NECa, ColorNavigator dla EIZO), co dalej obniża kwotę na monitor do około połowy pierwotnej.
Można też rozważyć nowy EIZO CS240, ale z kalibratorem za 800zł 2x przekracza budżet, więc proponuję zacząć od szukania używanych monitorów profesjonalnych w dobrym stanie, co pewnie trochę potrwa.
Post
Re: Stary monitor AdobeRGB vs nowy sRGB
...a model EIZO SX2262W też spełniałby wymogi? ...mam taki na celowniku w dobrej cenie (poniżej 2000zł) z gwarancją. Będzie w większości czasu pracował w połączeniu z laptopem, zawsze można przerzucić tam palety.
Post
Re: Stary monitor AdobeRGB vs nowy sRGB
SX2262W to bardzo fajny monitor, ale:
* jest na matrycy PVA, która daje "przyjemniejszy" obraz i lepszą czerń pod kątem, jednak mniej nadaje się do foto od IPS.
* seria SX miała blokady kalibracji i regulacji, które utrudnią Tobie pracę.
* jest na matrycy PVA, która daje "przyjemniejszy" obraz i lepszą czerń pod kątem, jednak mniej nadaje się do foto od IPS.
* seria SX miała blokady kalibracji i regulacji, które utrudnią Tobie pracę.
Moim zdaniem ten monitor nie jest wart 2000zł. To dość leciwy model.Tom01 pisze:Czasy EIZO serii SX z domyślnie blokowaną regulacją i kalibracją dawno minęły. Wówczas był wyraźny podział na EIZO niekalibrowane i kalibrowane, pomimo, że elektronicznie były to te same monitory.
Post
...to może CG222W? ...jakby udało się wyrwać mniej więcej za 1500?
Re: Stary monitor AdobeRGB vs nowy sRGB
...też mam wątpliwości, choć ma wyświecone 2000h i jest jeszcze na gwarancji, ale różnica pomiędzy nowym CS240 robi się mała w perspektywie kilkuletniego używania sprzętuMoim zdaniem ten monitor nie jest wart 2000zł. To dość leciwy model.
...to może CG222W? ...jakby udało się wyrwać mniej więcej za 1500?
Post
2. Niska rozdzielczość.
3. PVA jw.
Re: Stary monitor AdobeRGB vs nowy sRGB
1. Kurdupel.arturocki pisze:...też mam wątpliwości, choć ma wyświecone 2000h i jest jeszcze na gwarancji, ale różnica pomiędzy nowym CS240 robi się mała w perspektywie kilkuletniego używania sprzętuMoim zdaniem ten monitor nie jest wart 2000zł. To dość leciwy model.
...to może CG222W? ...jakby udało się wyrwać mniej więcej za 1500?
2. Niska rozdzielczość.
3. PVA jw.
- Voland
- Lokalizacja: Bangkok
Post
Re: Stary monitor AdobeRGB vs nowy sRGB
Kompletnie się z tym nie zgadzam. Dopóki nie pokazuje na nim zdjęć klientowi siedzącemu obok, to PVA jest lepszym wyborem.max pisze:SX2262W to bardzo fajny monitor, ale:
* jest na matrycy PVA, która (...) jednak mniej nadaje się do foto od IPS.
Post
Re: Stary monitor AdobeRGB vs nowy sRGB
Hmm. Odkąd pamiętam, to jest od ok. 12 lat, w najwyższej klasy monitorach graficznych stosowano wyłącznie matryce IPS. Monitory na matrycach PVA, choć również dobre, były wyraźnie tańsze i skierowane do zastosowań ogólnych, amatorskich, biurowych itp.
- Voland
- Lokalizacja: Bangkok
Post
Re: Stary monitor AdobeRGB vs nowy sRGB
Eizo CG241 jednak było dość wysoką klasą :).max pisze:Hmm. Odkąd pamiętam, to jest od ok. 12 lat, w najwyższej klasy monitorach graficznych stosowano wyłącznie matryce IPS. Monitory na matrycach PVA, choć również dobre, były wyraźnie tańsze i skierowane do zastosowań ogólnych, amatorskich, biurowych itp.
Post
Re: Stary monitor AdobeRGB vs nowy sRGB
Posłużę się może cytatem tutejszego klasyka:
Czornyj pisze:Przy budżecie do 3kpln nie ma "zdecydowanie lepszych" monitorów, są tylko różne kompromisy.
CG223W ma kuriozalnie niską rozdzielczość, SX2262W nie ma sprzętowej kalibracji i mocno ograniczone możliwości sterowania parametrami obrazowania. Oba mają matryce S-PVA, które mają beznadziejną charakterystykę kątąwą przez co rozjaśniają oraz ocieplają cienie i śródtony zdjęć wyświetlonych po bokatch i w rogach matrycy. Mają oczywiście legendarną "czarną czerń", co fotografów obchodzi tyle, co zeszłoroczny śnieg, jest to cecha istotna w rozrywce, gierkach i filmikach oglądanych w ciemnym otoczeniu. Minimalna jaskrawość jest niezła, ale ustępuje konstrukcjom z podświetleniem LED. Dyfuzor nieco mniej matowy niż w świetlówkowych IPS, ale daleko mu do klarowności satynowych dyfuzorów nowszych konstrukcji. Całość wieńczy dość toporna obudowa i podstawka, równomierność ustępująca nowszym panelom i 3 razy większe zużycie prądu.
CS230 i P242W to monitory do pracy w sRGB - jeśli robi zdjęcia pod internet, odbitki czarno-białe, lub kolorowe ze zwykłego labu, wystarczy - natomiast nie są w stanie poprawnie zreprodukować pewnych odcieni błękitu, granatu, turkusu i zieleni możliwych do uzyskania na odbitkach/wydrukach. Ogólnie komfort pracy na jamnikowatym monitorze 23" pozostawia sporo do życzenia, CS230 wymaga też do wykorzystania potencjału dokupienia licencji CN, który i tak jest funkcjonalnie podkastrowany w stosunku do CG/P/PA.
Czornyj pisze:Potężna dynamika potrzebna jest w fotografii ślubnej jak rybie rower, może ew. przeszkadzać. 45 stopni i więcej? Wolne żarty. IPS nie rozjaśnia się cały, tylko w czerniach - zachowuje przy tym relacje tonalne wyświetlanego obrazu. Na xVA nie należy polegać na tym, co wyświetlone jest w rogach ekranu - łatwo to zaobserwować wyświetlając na całej powierzchni "rzeźnika" - neutralność zachowa tylko w środku ekranu.
- Voland
- Lokalizacja: Bangkok
Post
Re: Stary monitor AdobeRGB vs nowy sRGB
Pisałem że przy pokazywaniu klientowi z boku się nie sprawdzi. Przy normalnym korzystaniu problem zmian w obrazie nie jest istotny, bo to za mały ekran, a zostają wszystkie zalety.
Post
Re: Stary monitor AdobeRGB vs nowy sRGB
Bardzo się cieszę i dziękuję za to, że dyskusja się rozwinęła... otwiera mi to oczy i coraz bardziej portfel ...co powiecie na EIZO CG243W? - jest na pewnym "portalu aukcyjnym" do kupienia z małym felerem na matrycy i z dziwnie niskim przebiegiem?!?!? Czy mój laptop da radę "pociągnąć" ten monitor? Coraz poważniej rozważam też CS240... ale to już wydają się być szczyty marzeń na tą chwilę, jak on się ma do wspomnianego wyżej CG243W?
*skinny500 - gratuluję bloga i zazdroszczę ;P
*skinny500 - gratuluję bloga i zazdroszczę ;P
-
cz
Post
Re: Stary monitor AdobeRGB vs nowy sRGB
Nie dzękuj wyznam ci szczerze pierwszą pałkę bym rozbił na twej głowie ,żeby nie dziatek pacierze.arturocki pisze: *skinny500 - gratuluję bloga i zazdroszczę ;P
-
cz
Post
Re: Stary monitor AdobeRGB vs nowy sRGB
Sorry ,ale nie mogłem się powstrzymać.Blog nie opowiada się TYLKO po jednej stronie,bez względu na wszystko.
Post
Re: Stary monitor AdobeRGB vs nowy sRGB
*czuk
...Ty Zbóju - Wybawco! ...a dziatki dobrze mieć!
...nawet "ślepa" sprzeczka czy awantura ma swoje dobre strony!
...Ty Zbóju - Wybawco! ...a dziatki dobrze mieć!
...nawet "ślepa" sprzeczka czy awantura ma swoje dobre strony!
-
cz
Post
Re: Stary monitor AdobeRGB vs nowy sRGB
Za tą odpowiedz kłaniam się przed Tobą nieustannie.arturocki pisze:*czuk
...Ty Zbóju - Wybawco! ...a dziatki dobrze mieć!
...nawet "ślepa" sprzeczka czy awantura ma swoje dobre strony!
- Tom01
- Kontakt:
- Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Post
Re: Stary monitor AdobeRGB vs nowy sRGB
Obejrzałem to ogłoszenie. Proponuję sobie darować. Śmierdzi z kilometra. Obudowa połamana, matryca uszkodzona i tak plamiasta, że najpewniej zamieniana z czegoś innego, licznik fałszywy. Najprawdopodobniej składak z kilku różnych.arturocki pisze:...co powiecie na EIZO CG243W? - jest na pewnym "portalu aukcyjnym" do kupienia z małym felerem na matrycy i z dziwnie niskim przebiegiem?!?!?
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Post
Re: Stary monitor AdobeRGB vs nowy sRGB
Czy po zamieszczonym tam screenie można wywnioskować, że licznik jest fałszywy? ...pytam się ponieważ też mnie zaintrygowało, że w zakładce Information nie ma wyświetlonej liczby przepracowanych godzin... chyba że ten typ ma to gdzie indziej
A czy ten model ewentualnie mogę brać pod uwagę na przyszłość, gdybym coś znalazł w podobnej kwocie?
A czy ten model ewentualnie mogę brać pod uwagę na przyszłość, gdybym coś znalazł w podobnej kwocie?
Wróć do „Zastosowania zawodowe”
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości