Problem z sRGB na EIZO CG2420
Post
Problem z sRGB na EIZO CG2420
Witam
Mam taki problem. Kupiłem monitor EIZO (poprzedni uległ awarii) CG2420. Gdy kalibruję go wbudowanym kalibratorem (próbowałem też kalibratora EIZO EX3) pod sRGB kolory są bardzo wyblakłe. Bardziej wyblakłe niż na innych monitorach sRGB, telefonach komórkowych czy tabletach. Czy ten monitor nie radzi sobie z symulacją sRGB i powinien być używany tylko w "wide gamut"? Fotografuję w rawach i rozumiem, że oglądanie zdjęć np. w adobe bridge może przycinać kolory bo te rawy są w szerokim gamucie, ale podobnie jest gdy oglądam jpgi srgb. Gdy oglądam zdjęcia innych też mają słabe nasycenie.
Mam taki problem. Kupiłem monitor EIZO (poprzedni uległ awarii) CG2420. Gdy kalibruję go wbudowanym kalibratorem (próbowałem też kalibratora EIZO EX3) pod sRGB kolory są bardzo wyblakłe. Bardziej wyblakłe niż na innych monitorach sRGB, telefonach komórkowych czy tabletach. Czy ten monitor nie radzi sobie z symulacją sRGB i powinien być używany tylko w "wide gamut"? Fotografuję w rawach i rozumiem, że oglądanie zdjęć np. w adobe bridge może przycinać kolory bo te rawy są w szerokim gamucie, ale podobnie jest gdy oglądam jpgi srgb. Gdy oglądam zdjęcia innych też mają słabe nasycenie.
Post
Re: Problem z sRGB na EIZO CG2420
Czy jak zrobię walidację np. I1 display pro pod kątem sRGB i wyniki wyjdą dobre to będzie znaczyło, że monitor dobrze wyświetla tę przestrzeń?
Post
Re: Problem z sRGB na EIZO CG2420
Przestaw monitor w menu ekranowym na fabryczny tryb sRGB i wyświetl parę zdjęć sRGB z internetu, w wyłączonym zarządzaniem barwą (ustawienia domyślne w Win). Powinno być OK.
Być może przyzwyczaiłeś się do przesyconego obrazu. A być może zdejmujesz saturację 2x, raz przez LUT monitora, drugi raz przez zarządzanie barwą.
Tablety i komórki ustawić w tryb wyświetlania: normalny, podstawowy, sRGB czy co tam jest. Żadne kino, zdjęcia, dynamiczny itp.
Być może przyzwyczaiłeś się do przesyconego obrazu. A być może zdejmujesz saturację 2x, raz przez LUT monitora, drugi raz przez zarządzanie barwą.
Tablety i komórki ustawić w tryb wyświetlania: normalny, podstawowy, sRGB czy co tam jest. Żadne kino, zdjęcia, dynamiczny itp.
Post
Re: Problem z sRGB na EIZO CG2420
Dzięki. Podpiąłem mój stary monitor EIZO i zwykłego samsunga i wyświetlanie jest podobne, czyli to raczej nie wina monitora. Podpiąłem mój starszy komputer z windows 7 pod ten nowy monitor i ustawiłem ręcznie tryb sRGB i wszystko było dobrze nasycone. Mam kartę geforce gtx 960 i wyczytałem w necie że niektórzy mają podobny problem. Ale czego to może być wina skoro mam najnowsze sterowniki?
Post
Re: Problem z sRGB na EIZO CG2420
To nie sprawa sterownika, czy karty grafiki. To sprawa zarządzania barwą. Jeśli chcesz nią zarządzać powinieneś umieć to robić. Jeśli nie umiesz to albo trzeba się tego nauczyć, albo z tego zrezygnować, albo zapłacić komuś za tą umiejętność.
Post
Re: Problem z sRGB na EIZO CG2420
"Użyj kalibracji systemu Windows" musi być wyłączone a urządzenie podpięte profil. To tyle jeśli chodzi o "ustawienia" w Windows" - to mam zrobione, podpięty profil z kalibracji colornavigatora (srgb, chociaż próbowałem też odłączać usb z komputera i wbijać fabryczne srgb - efekt ten sam).
Post
Re: Problem z sRGB na EIZO CG2420
No i gdy użyjesz aplikacji do wyświetlania zdjęć bez zarządzania barwą, powinno być OK.
- Tom01
- Kontakt:
- Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Post
Radzi sobie doskonale, lepiej niż monitory opisane sRGB, które faktycznie mają przestrzenie zbliżone do sRGB, ale nigdy dokładnie.
Adobe Bridge przycina zawsze. Program jest tak napisany, aby sobie jakoś radzić na monitorach nieskalibrowanych. Jeśli zajmuje się Pan fotografią, faktycznie, kalibracja do sRGB utnie w widoczny sposób możliwości monitora.
Aby uruchomić obieg pracy oparty o szeroki gamut, trzeba zgromadzić aplikacje, które mają poprawnie działający moduł zarządzania barwą. Oczywiście PS/LR/ACR/C1/NX/ itp mają. Uwaga powyższa dotyczy użytkowników Windows. Na Macu jest zawsze ok, niezależnie od programu.
Po pierwsze: Fabryczny tryb sRGB nie jest zgodny z sRGB będącym standardem w Internecie! Nie należy go używać, tylko skalibrować monitor do sRGB.
Po drugie: Nie, wyłączenie zarządzania barwą nie jest ok. Ma tylko tą zaletę, że "usuwa" przewaloną saturację w aplikacjach bez CMM. W zastosowaniach związanych z kolorem w ogóle nie powinno się dawać takich "porad".
Re: Problem z sRGB na EIZO CG2420
Photointo pisze: ↑29 lipca 2017, 10:50 - sobGdy kalibruję go wbudowanym kalibratorem (próbowałem też kalibratora EIZO EX3) pod sRGB kolory są bardzo wyblakłe. Bardziej wyblakłe niż na innych monitorach sRGB, telefonach komórkowych czy tabletach. Czy ten monitor nie radzi sobie z symulacją sRGB i powinien być używany tylko w "wide gamut"?
Radzi sobie doskonale, lepiej niż monitory opisane sRGB, które faktycznie mają przestrzenie zbliżone do sRGB, ale nigdy dokładnie.
Adobe Bridge przycina zawsze. Program jest tak napisany, aby sobie jakoś radzić na monitorach nieskalibrowanych. Jeśli zajmuje się Pan fotografią, faktycznie, kalibracja do sRGB utnie w widoczny sposób możliwości monitora.
Aby uruchomić obieg pracy oparty o szeroki gamut, trzeba zgromadzić aplikacje, które mają poprawnie działający moduł zarządzania barwą. Oczywiście PS/LR/ACR/C1/NX/ itp mają. Uwaga powyższa dotyczy użytkowników Windows. Na Macu jest zawsze ok, niezależnie od programu.
Po pierwsze: Fabryczny tryb sRGB nie jest zgodny z sRGB będącym standardem w Internecie! Nie należy go używać, tylko skalibrować monitor do sRGB.
Po drugie: Nie, wyłączenie zarządzania barwą nie jest ok. Ma tylko tą zaletę, że "usuwa" przewaloną saturację w aplikacjach bez CMM. W zastosowaniach związanych z kolorem w ogóle nie powinno się dawać takich "porad".
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Post
To po co ten fabryczny sRGB, skoro jest niezgodny z niczym i i tak trzeba kalibrować? Jak więc użyć monitora w Win w sRGB bez zarządzania barwą (choćby dla sprawdzenia poprawności wyświetlania)?
PS. Wystarczy zmienić gammę z sRGB na 2,2 i już będzie "internetowa", zachowując gamut sRGB.
Re: Problem z sRGB na EIZO CG2420
Widzę tu sprzeczność. Z jednej strony radzi sobie doskonale, z drugiej jest niezgodny z sRGB.Tom01 pisze: ↑29 lipca 2017, 17:23 - sobRadzi sobie doskonale, lepiej niż monitory opisane sRGB, które faktycznie mają przestrzenie zbliżone do sRGB, ale nigdy dokładnie.
...
Fabryczny tryb sRGB nie jest zgodny z sRGB będącym standardem w Internecie! Nie należy go używać, tylko skalibrować monitor do sRGB.
To po co ten fabryczny sRGB, skoro jest niezgodny z niczym i i tak trzeba kalibrować? Jak więc użyć monitora w Win w sRGB bez zarządzania barwą (choćby dla sprawdzenia poprawności wyświetlania)?
PS. Wystarczy zmienić gammę z sRGB na 2,2 i już będzie "internetowa", zachowując gamut sRGB.
Post
Re: Problem z sRGB na EIZO CG2420
Czy obrabianie zdjęć w trybie "wide gamut" ma jakąś przewagę nad trybem sRGB jeśli nie drukuję na drukarkach szerokogamutowych? Rozumiem, że zdjęcia wyświetlane w Bridge i Lightroomie będą miały inne kolory, będą bardziej nasycone ale jak eksportuję takie zdjęcie do sRGB to i tak przytnie barwy.
Czy zrobienie walidacji pod sRGB wykaże czy barwy są przycięte?
Czy zrobienie walidacji pod sRGB wykaże czy barwy są przycięte?
Post
Re: Problem z sRGB na EIZO CG2420
Tutaj wynik kalibracji pod sRGB wbudowanym czujnikiem. Może coś źle ustawiam?
https://zapodaj.net/d1164d88d352c.jpg.html
https://zapodaj.net/d1164d88d352c.jpg.html
- Tom01
- Kontakt:
- Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Post
Nie ma żadnej sprzeczności, tylko trzeba go sobie skalibrować do typowego, popularnego sRGB i gammy 2.2. Fabryczny jest oparty o gammę sRGB w Internecie nie stosowaną. Czyli tak naprawdę, to przyjęty standard sRGB/2,2 jest nietypowy a nie fabryczny tryb w EIZO.
Dobre pytanie. Technicy z EIZO podchodzą do większości rzeczy bardzo ortodoksyjnie, jak ten tryb, CMF CIE1939 i inne. Wiele z parametrów, choć poprawnych jest "nieżyciowe" i trzeba indywidualnie dostroić sprzęt.
W Win i aplikacjach bez CMM nie ma problemu, bo monitor ma własny kalibrator, oprogramowanie idiotoodporne, przestawienie monitor w jakikolwiek inny scenariusz jest banalne.
Re: Problem z sRGB na EIZO CG2420
Nie ma żadnej sprzeczności, tylko trzeba go sobie skalibrować do typowego, popularnego sRGB i gammy 2.2. Fabryczny jest oparty o gammę sRGB w Internecie nie stosowaną. Czyli tak naprawdę, to przyjęty standard sRGB/2,2 jest nietypowy a nie fabryczny tryb w EIZO.
Dobre pytanie. Technicy z EIZO podchodzą do większości rzeczy bardzo ortodoksyjnie, jak ten tryb, CMF CIE1939 i inne. Wiele z parametrów, choć poprawnych jest "nieżyciowe" i trzeba indywidualnie dostroić sprzęt.
W Win i aplikacjach bez CMM nie ma problemu, bo monitor ma własny kalibrator, oprogramowanie idiotoodporne, przestawienie monitor w jakikolwiek inny scenariusz jest banalne.
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
- Tom01
- Kontakt:
- Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Post
Chodzi o materiał źródłowy, nie wynikowy. Jeśli ma Pan zdjęcie w RAW i wywoła Pan je do przestrzeni AdobeRGB, to w zdjęciu będzie bardziej zróżnicowana informacja o kolorze (nasyceniach). Widać to doskonale jeśli zrobi Pan to samo zdjęcie jesiennego lasu w sRGB i AdobeRGB. Na zieleniach jest największa różnica w przestrzeniach. Jeśli wyświetli Pan je obok, w różnych przestrzeniach, różnica jest kosmiczna. W sRGB jest ot, po prostu zielono a w AdobeRGB widać miliony odcieni zieleni. Oczywiście tych nasyceń nie przeniesie Pan do labu czy Internetu, ale różnorodność jak najbardziej. Kwantyzacja (ilość odcieni) w sRGB i AdobeRGB jest taka sama.
Re: Problem z sRGB na EIZO CG2420
Chodzi o materiał źródłowy, nie wynikowy. Jeśli ma Pan zdjęcie w RAW i wywoła Pan je do przestrzeni AdobeRGB, to w zdjęciu będzie bardziej zróżnicowana informacja o kolorze (nasyceniach). Widać to doskonale jeśli zrobi Pan to samo zdjęcie jesiennego lasu w sRGB i AdobeRGB. Na zieleniach jest największa różnica w przestrzeniach. Jeśli wyświetli Pan je obok, w różnych przestrzeniach, różnica jest kosmiczna. W sRGB jest ot, po prostu zielono a w AdobeRGB widać miliony odcieni zieleni. Oczywiście tych nasyceń nie przeniesie Pan do labu czy Internetu, ale różnorodność jak najbardziej. Kwantyzacja (ilość odcieni) w sRGB i AdobeRGB jest taka sama.
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Post
Re: Problem z sRGB na EIZO CG2420
Czyli jak rozumiem, widząc obraz w szerokim gamucie, np. obrabiając go w lightroomie mogę lepiej dopasować kolory i późniejsza konwersja na sRGB da docelowo lepszy efekt niż praca od początku w sRGB?
Czy np. jak obrabiam zdjęcie czerwonego kwiatu to robiąc to w szerokim gamucie lepiej dopasuje jego kolory i później po konwersji nasycenia nie będzie ale pozostaną przejścia tonalne, a w sRGB obrabiając nie dostosuje nasycenia dobrze bo nie widzę pełni kolorów?
Czy np. jak obrabiam zdjęcie czerwonego kwiatu to robiąc to w szerokim gamucie lepiej dopasuje jego kolory i później po konwersji nasycenia nie będzie ale pozostaną przejścia tonalne, a w sRGB obrabiając nie dostosuje nasycenia dobrze bo nie widzę pełni kolorów?
- Tom01
- Kontakt:
- Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Post
Dokładnie tak. Jeśli od początku będzie sRGB to nawet Pan nie będzie wiedział co było w zdjęciu.
Re: Problem z sRGB na EIZO CG2420
Dokładnie tak. Jeśli od początku będzie sRGB to nawet Pan nie będzie wiedział co było w zdjęciu.
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Post
Re: Problem z sRGB na EIZO CG2420
Nie wiem to da jakąś wskazówkę ale tu jest screenshot mojego pulpitu:
https://zapodaj.net/a5f3905024972.png.html
https://zapodaj.net/a5f3905024972.png.html
- Voland
- Lokalizacja: Bangkok
Post
Re: Problem z sRGB na EIZO CG2420
Jeśli na końcu chcesz mieć tylko sRGB, to pracując na początku w innej przestrzeni nie zyskasz nic i nic lepiej nie dopasujesz. Jedynie jeśli poza sRGB będziesz robił też osobną wersję w szerokim gamucie, to wtedy owszem.Photointo pisze:Czyli jak rozumiem, widząc obraz w szerokim gamucie, np. obrabiając go w lightroomie mogę lepiej dopasować kolory i późniejsza konwersja na sRGB da docelowo lepszy efekt niż praca od początku w sRGB?
Czy np. jak obrabiam zdjęcie czerwonego kwiatu to robiąc to w szerokim gamucie lepiej dopasuje jego kolory i później po konwersji nasycenia nie będzie ale pozostaną przejścia tonalne, a w sRGB obrabiając nie dostosuje nasycenia dobrze bo nie widzę pełni kolorów?
Post
Re: Problem z sRGB na EIZO CG2420
Moim zdaniem różnica jest czysto teoretyczna. Wynika ona z momentu, w którym dokonujemy zaokrąglenia wyników dokładności kwantyzacji liczby kolorów. Możemy to zrobić przed obróbką lub po niej.
Robiąc to na początku zmniejszamy drastycznie ryzyko popełnienia poważnych błędów przy zmianach/konwersji przestrzeni barwnych, z powodu pracy od początku do końca w jednej przestrzeni, bez potrzeby zarządzania barwą i umiejętności z tym związanych. Zyskujemy teoretycznie to o czym mówił Tom01, ale mz. rzeczywistej różnicy nie będzie widać, choć można to sprawdzić. Wykonać tą samą operację na zdjęciu AdobeRGB, które zostanie później skonwertowane do sRGB oraz na obrazie będącym od razu w sRGB.
Pracując od początku do końca na monitorze sRGB gamma=2.2 możemy zapomnieć o zarządzaniu barwą i nie popełnimy przy tym żadnych błędów, zaoszczędzimy czas i praktycznie nic nie stracimy.
Robiąc to na początku zmniejszamy drastycznie ryzyko popełnienia poważnych błędów przy zmianach/konwersji przestrzeni barwnych, z powodu pracy od początku do końca w jednej przestrzeni, bez potrzeby zarządzania barwą i umiejętności z tym związanych. Zyskujemy teoretycznie to o czym mówił Tom01, ale mz. rzeczywistej różnicy nie będzie widać, choć można to sprawdzić. Wykonać tą samą operację na zdjęciu AdobeRGB, które zostanie później skonwertowane do sRGB oraz na obrazie będącym od razu w sRGB.
Pracując od początku do końca na monitorze sRGB gamma=2.2 możemy zapomnieć o zarządzaniu barwą i nie popełnimy przy tym żadnych błędów, zaoszczędzimy czas i praktycznie nic nie stracimy.
Wróć do „Kalibracja monitorów”
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Amazon [Bot] i 0 gości