Strona 1 z 1
Dualizm: Foto / Video
: 30 lipca 2018, 01:58 - pn
autor: Paul
Szanowni Forumowicze: to mój pierwszy post, więc proszę o wyrozumiałość. Tematem zajmuję się amatorsko, chociaż staram czytać i uczyć. Doceniam tutejszą wiedzę i proszę o radę.
Chciałbym skalibrować swój sprzęt (NEC PA272W, NEC LCD2090UXi, NEC P402) pożyczonym i1Display Pro. Zajmuję się hobbistycznie fotografią - z zamiarem drukowania zdjęć - oraz ostatnio obróbką filmów z podróży. W branży DTP standardem jest ustawienie punktu bieli D50, w telewizji celuje się w D65. Zakładając, że pracuję ze zdjęciami i filmami, jak bezpieczniej ustawić zamierzony punkt bieli? Na 5000K, czy 6500K?
Prawdopodobnie celuję w jasność 80-100cd/m2 i gamma 2.2.
Dodatkowe pytanie: Obecnie w pomieszczeniu mam wszędzie oświetlenie ok. 4000-4300K. Czy zalecalibyście zmienić na takie, które będzie zgodne z wybranym punktem bieli? Do oglądania wydruków na pewno, ale czy też jako ogólne światło?
Dzięki,
Paweł
Re: Dualizm: Foto / Video
: 30 lipca 2018, 07:57 - pn
autor: NocnyJastrzab
DTP dotyczy bardziej poligrafii. Pod foto/video sRGB - D65 - 2,2 - 80cd. Jasność musisz skorelować z otoczeniem, przynajmniej ze światłem na stanowisku. 4000-4500 K jednam ciut za ciepłe. Lepsze byłoby 5000K tylko też nie byle jakie, CRI/Ra min. 80
Re: Dualizm: Foto / Video
: 30 lipca 2018, 11:29 - pn
autor: Tom01
Jak podpowiada Dominik, oświetlenie jest niewłaściwe. Zasadą jest, że neutralność bieli oświetlenia w pobliżu monitora powinna być podobna do neutralności bieli monitora. Problem w tym, że człowiek widzi inaczej biel zależnie od składu widmowego i na dodatek nie jest to zależność liniowa. Przykładowo przy świetle dziennym o temperaturze barwowej ~5000K, monitor będzie najbardziej podobny jeśli go skalibrujemy do CCT ~6500K. Przy czym druk narzuca inny punkt bieli, okolice 5000-5500K. Wówczas jednak istnieje ryzyko, że biel stanie się wizualnie żółtawa, szczególnie że ma Pan do kalibracji monitory o zupełnie różnych widmach podświetlenia.
PS. Przy dwóch mocno różniących się zastosowaniach, można monitor ustawić pół-na-pół, czyli np ~6000K.
Re: Dualizm: Foto / Video
: 30 lipca 2018, 14:01 - pn
autor: Paul
Dzięki.
Zasadność celowania w D65 nawet przy druku jest trochę wytłumaczona ok. 34ej sekundy wideo NocnegoJastrzębia (wątek tutaj:
viewtopic.php?f=21&t=3532).
Tak myślałem, że oświetlenie dobrze by mieć tej samej barwy, ale jak tu w pokoju dziennym żyć z 6500K?
Chyba potrzebuję osobny gabinet / studio.
Re: Dualizm: Foto / Video
: 30 lipca 2018, 14:12 - pn
autor: NocnyJastrzab
Teraz kombinujesz w drugą stronę.. 6500K będzie za chłodne. Pytanie jakie oświetlenie masz teraz? Jeśli pod E27 to da się znaleźć akceptowalne żarówki LED 5000K, ale wymaga to trochę wytrwałości w szukaniu. Jak szaleć to już tylko Yuji 6w/10w - drogie, ale wciąż ciut tańsze od GrafiLite i widmo lepsze.
Re: Dualizm: Foto / Video
: 30 lipca 2018, 14:36 - pn
autor: Paul
Tak, 6500K będzie nieznośne na co dzień.
Teraz świetlówki Osram LumiLux de Luxe 940 (4000K i Ra ≥ 90) i kilka CFL na E27 (wyrzuciłem / rozdałem sporo zanim znalazłem znośne). Problem w tym, że na 5000K jest mocno ograniczony wybór.
<Off-Topic> GrafiLite bym bardzo nie ufał. Korespondowałem kilka lat temu z producentem OTT-LITE, który wytwarza dla nich lampy i dane o CRI, które podawali, były bardzo kiepskie. Oni robią (i reklamują) lampy nadające się do szydełkowania. Bardziej szedłbym w stronę solux.net albo just-normlicht.com</Off-Topic>
Ok. Idę do Foto-Plus po kalibrator
Re: Dualizm: Foto / Video
: 30 lipca 2018, 15:25 - pn
autor: Czornyj
Paul pisze: ↑30 lipca 2018, 14:36 - pn
Tak, 6500K będzie nieznośne na co dzień.
Teraz świetlówki Osram LumiLux de Luxe 940 (4000K i Ra ≥ 90) i kilka CFL na E27 (wyrzuciłem / rozdałem sporo zanim znalazłem znośne). Problem w tym, że na 5000K jest mocno ograniczony wybór.
<Off-Topic> GrafiLite bym bardzo nie ufał. Korespondowałem kilka lat temu z producentem OTT-LITE, który wytwarza dla nich lampy i dane o CRI, które podawali, były bardzo kiepskie. Oni robią (i reklamują) lampy nadające się do szydełkowania. Bardziej szedłbym w stronę solux.net albo just-normlicht.com</Off-Topic>
Ok. Idę do Foto-Plus po kalibrator
OTT i ogólnie świetlówki to zło. Najelpiej oświetlić tło za monitorem LEDami o wysokim CRI >90% z regulowaną temperaturą barwową, wizualnie zgrywając tło z szarością ekranu. Kalibrować do D65, bo obecnie papiery mają coraz więcej OBA i świecą na niebiesko, ale nawet przy s bielonych nie ma sensu schodzić poniżej D60, bo robi się za żółto.