Jak uzyskać kolor biały na wydrukach + konfiguracja monitora
: 17 kwietnia 2021, 20:42 - sob
Dzień dobry,
Mam dwa pytania od laika.
1. Jak uzyskać kolor biały, nie ciepły szary na wydrukach w labie internetowym na papierze matowym typu Fuji Crystal Archive Digital Paper Professional? Chodzi mi o biały #ffffff.
Jakiś czas temu oddałem do druku kilka zdjęć. Dwa z nich to low key. Chciałem wstawić w czarne ramki i powiesić na przedpokoju na jasnoszarej ścianie. Była sobota, zależało mi na czasie, więc znalazłem jakiś lab 15 minut drogi ode mnie. Zaniosłem zdjęcia, pół godziny później je odebrałem i dopiero w domu sprawdziłem wydruki. I o ile kolorowe wyszły akceptowalnie to jedno z low key nie. Teraz chciałbym zamówić więcej zdjęć zdjęć do albumów plus do ramek, ale w inny miejscu i wolałbym, żeby low key wyglądały tak jak na monitorze, na tyle, na ile to możliwe. Poniżej pokażę zdjęcie jak wygląda w różnych warunkach oświetleniowych + porównanie z tym co widzę na monitorze. Nie wiem, czy osoba labie ingerowała w pliki, jeśli chodzi o kolorystykę, czy ma skalibrowany monitor (widziałem jakiś 4:3 u pracownika, które raczej nie produkują obecnie) i nie wiem, czy używają oryginalnych tuszy, czy zamienników.
Oświetlenie: plafon 4000K (WB w Lr na białą ramkę w górnej części)
Oświetlenie: żarówka 5400K (WB w Lr na białe tło zdjęcia w PS)| Porównanie wydruku (papier błyszczący w ramce KNOPPÄNG z IKEA + zdjęcie na monitorze
Link do zdjęcia na dropboxie > https://www.dropbox.com/s/lk005wnuudl3n ... w.jpg?dl=0
2. Wymieniłem monitor na trochę lepszy (BenQ PD2700Q z rzekomo 100% pokryciem przestrzeni sRGB) niż poprzedni i pogubiłem się w poprawnej konfiguracji i przygotowaniu pliku do wysyłki do labu, więc napiszę po kolei co zrobiłem i jakby ktoś mógł mnie poprawić to byłbym wdzięczny.
• Monitor jest fabrycznie skalibrowany. Wprowadziłem jedynie delikatne poprawki do trybu wyświetlania sRGB i jasność obniżyłem do zera.
• Podpiąłem monitor przez MiniDisplay do PC z Win10 Pro.
• Ze strony producenta ściągnąłem sterowniki, w tym profil ICM do monitora i zainstalowałem go.
• W zarządzaniu kolorami – ustawienia domyślne systemu, w zakładce Urządzenia, jako domyślny profil ustawiłem właśnie ten od BenQ zamiast sRGB IEC61966-2.1, natomiast w zakładce Zaawansowane w polu Profil urządzeń mam ustawione sRGB IEC61966-2.1.
• W Photoshopie w przestrzeni roboczej RGB również jest ustawiony profil sRGB IEC61966-2.1.
• Ściągnąłem ze strony producenta papieru profil ICM tego, na którym chcę mieć wydruki zdjęć (w między czasie napisałem z prośbą do labu o to samo, aby być pewnym, że używają tego samego). Profil zainstalowałem i zrestartowałem komputer.
• Podczas soft proofingu (profil papieru, metoda konwersji kolorów – percepcyjna, zaznaczona kompensacja punktu czerni) sprawdzam, czy mi pasuję kolorystyka, itp. Jeśli jest ok to konwertuje zdjęcie do profilu papieru (silnik Adobe ACE, metoda percepcyjna i zaznaczona kompensacja punktu czerni) + ewentualnie wprowadzam drobne poprawki.
• Zamieniam zdjęcia 16-bitowe na 8-bitowe i zapisuję jako jpg w 300DPI o wymaganym rozmiarze dla wydruku bez dodawania profilu papieru, na którym ma być drukowane zdjęcie.
Czy to jest poprawny proces konfiguracji monitora, systemu i przygotowaniu pliku pod wydruk w labie internetowym przy założeniu, że monitor jest dobrze skalibrowany na tyle, na ile jest to możliwe?
Mam dwa pytania od laika.
1. Jak uzyskać kolor biały, nie ciepły szary na wydrukach w labie internetowym na papierze matowym typu Fuji Crystal Archive Digital Paper Professional? Chodzi mi o biały #ffffff.
Jakiś czas temu oddałem do druku kilka zdjęć. Dwa z nich to low key. Chciałem wstawić w czarne ramki i powiesić na przedpokoju na jasnoszarej ścianie. Była sobota, zależało mi na czasie, więc znalazłem jakiś lab 15 minut drogi ode mnie. Zaniosłem zdjęcia, pół godziny później je odebrałem i dopiero w domu sprawdziłem wydruki. I o ile kolorowe wyszły akceptowalnie to jedno z low key nie. Teraz chciałbym zamówić więcej zdjęć zdjęć do albumów plus do ramek, ale w inny miejscu i wolałbym, żeby low key wyglądały tak jak na monitorze, na tyle, na ile to możliwe. Poniżej pokażę zdjęcie jak wygląda w różnych warunkach oświetleniowych + porównanie z tym co widzę na monitorze. Nie wiem, czy osoba labie ingerowała w pliki, jeśli chodzi o kolorystykę, czy ma skalibrowany monitor (widziałem jakiś 4:3 u pracownika, które raczej nie produkują obecnie) i nie wiem, czy używają oryginalnych tuszy, czy zamienników.
Oświetlenie: plafon 4000K (WB w Lr na białą ramkę w górnej części)
Oświetlenie: żarówka 5400K (WB w Lr na białe tło zdjęcia w PS)| Porównanie wydruku (papier błyszczący w ramce KNOPPÄNG z IKEA + zdjęcie na monitorze
Link do zdjęcia na dropboxie > https://www.dropbox.com/s/lk005wnuudl3n ... w.jpg?dl=0
2. Wymieniłem monitor na trochę lepszy (BenQ PD2700Q z rzekomo 100% pokryciem przestrzeni sRGB) niż poprzedni i pogubiłem się w poprawnej konfiguracji i przygotowaniu pliku do wysyłki do labu, więc napiszę po kolei co zrobiłem i jakby ktoś mógł mnie poprawić to byłbym wdzięczny.
• Monitor jest fabrycznie skalibrowany. Wprowadziłem jedynie delikatne poprawki do trybu wyświetlania sRGB i jasność obniżyłem do zera.
• Podpiąłem monitor przez MiniDisplay do PC z Win10 Pro.
• Ze strony producenta ściągnąłem sterowniki, w tym profil ICM do monitora i zainstalowałem go.
• W zarządzaniu kolorami – ustawienia domyślne systemu, w zakładce Urządzenia, jako domyślny profil ustawiłem właśnie ten od BenQ zamiast sRGB IEC61966-2.1, natomiast w zakładce Zaawansowane w polu Profil urządzeń mam ustawione sRGB IEC61966-2.1.
• W Photoshopie w przestrzeni roboczej RGB również jest ustawiony profil sRGB IEC61966-2.1.
• Ściągnąłem ze strony producenta papieru profil ICM tego, na którym chcę mieć wydruki zdjęć (w między czasie napisałem z prośbą do labu o to samo, aby być pewnym, że używają tego samego). Profil zainstalowałem i zrestartowałem komputer.
• Podczas soft proofingu (profil papieru, metoda konwersji kolorów – percepcyjna, zaznaczona kompensacja punktu czerni) sprawdzam, czy mi pasuję kolorystyka, itp. Jeśli jest ok to konwertuje zdjęcie do profilu papieru (silnik Adobe ACE, metoda percepcyjna i zaznaczona kompensacja punktu czerni) + ewentualnie wprowadzam drobne poprawki.
• Zamieniam zdjęcia 16-bitowe na 8-bitowe i zapisuję jako jpg w 300DPI o wymaganym rozmiarze dla wydruku bez dodawania profilu papieru, na którym ma być drukowane zdjęcie.
Czy to jest poprawny proces konfiguracji monitora, systemu i przygotowaniu pliku pod wydruk w labie internetowym przy założeniu, że monitor jest dobrze skalibrowany na tyle, na ile jest to możliwe?