Porównanie cech ogólnych:
1. Liniowość.
Obydwa są fabrycznie bardzo dobrze zlinearyzowane, z przewagą w stronę Eizo w cieniach. Nec gubi w cieniach do 10 odcieni, Eizo połowę mniej. Wynika to między innymi z innego ustawienia fabrycznego punktu czerni i lepszego "dostrojenia" na etapie produkcji. W obydwu przypadkach, poza najciemniejszymi odcieniami NEC'a, nie ma szans na żadne zlane schodki, przebarwienia. Przebieg krzywej jasności każdego kanału i w szarościach jest doskonały. Nie ma sensu pokazywać zdjęć ekranu bo równie dobrze można wstawić plik źródłowy. Nikt tego nie odróżni. Oba monitory w tej chwili nie mają możliwości edycji tablicy koloru, więc poprawić liniowości w cieniach się nie da, oraz oczywistym jest, że trzeba ostrożnie podchodzić do regulacji bo liniowość jest ulotna. Obydwa maja jednak dane korekcyjne dla standardowych nastaw, w związku z tym np do parametrów "fotograficznych" nie ma potrzeby dotykania niczego poza wybraniem podstawowych wielkości, czyli 6500K, gamma 2.2.
Rys. Liniowość NEC PA241W.
Rys. Liniowość EIZO SX2462W.
2. Regulacja.
Podstawowe zakresy regulacyjne obu monitorów są identyczne. Jeden z fundamentalnych, czyli minimalna jaskrawość to ok 40 nitów. NEC alarmuje przy zejściu z jaskrawością poniżej 80 nitów, gdyż zaczyna wchodzić z regulacją w "obcięcie matrycy". Z tego powodu zadeklarowane nastawy fabryczne sugerują znacznie wyższy poziom, nawet 160 nitów. W poprzedniej wersji monitora (2490WUXi), zejście poniżej 100 nitów powodowało duży spadek kontrastowości obrazu. EIZO deklaruje odpowiedni poziom jakości przy mniejszej wartości, bo przy 80 nitach i pozostawia użytkownikowi pełny zakres bez siania niepokoju u właściciela. NEC ma imponujący zestaw trybów pracy i predefiniowanych nastaw, przy czym ograniczanie gamutu, choć może ułatwiać pracę w niektórych zastosowaniach, powoduje skutki uboczne w postaci zubożenia palety. Osobiście jestem przeciwnikiem tego typu regulacji. Ogólnie menu regulacyjne NEC'a jest tradycyjnie dla tej serii, przebogate. Ustawić można mnóstwo parametrów zupełnie niespotykanych w innych monitorach. Omówienie ich zajęłoby kilka stron, więc wystarczy podsumować, że możliwościami regulacyjnymi NEC serii 90/PA przekracza zdecydowanie potrzeby przeciętnego, nawet ambitnego użytkownika i wchodzi w wymagania przemysłowe.
2. Kalibracja.
Dokładność wycechowania regulatorów NEC'a jest zdecydowanie nieprzeciętna. Maksymalny błąd to kilka procent i nieznacznie rośnie przy "drukarskich" punktach bieli 5000-5500K. W zasadzie wyregulowany monitor za pomocą menu nie wymaga żadnych poprawek z czujnikiem. Jest to pierwszy monitor z tej kategorii cenowej tak dokładnie ustawiony fabrycznie. Błąd EIZO SX2462W w temperaturze barwowej jest bliski 10% i obowiązkowo trzeba regulować go z pomocą spektrofotometru.
Rys: Okno menu PA241W i odczyt na bieżąco parametrów z ekranu.
Zagadkowe jest zachowanie załączonego do NEC'a programu Multiprofiler który po ustawieniu trybu pracy, podkłada do systemu zaktualizowany profil z inną niż w programie i monitorze deklaracją punktu bieli i współrzędnych chromatycznych kolorantów kanałów podstawowych. Powoduje to oczywiście natychmiastowe zniszczenie pięknej liniowości, bo wartości wysterowania kanałów nie odpowiadają deklaracji w profilu.
Rys: Przykład różnicy między nastawami na monitorze a załadowanym profilem.
Niewykluczone że to błąd w programie, gdyż jak zapowiedział producent, zarówno monitor jaki mam do testów to egzemplarz przedprodukcyjny, jak i program nie jest w wersji finalnej. Gdyby jednak okazało się to cechą trwałą, prawidłowe ustawienie monitora i zarządzania barwą wymaga pewnej wiedzy pozwalającej na ocenę wystąpienia błędu i poprawienia właściwego profilu ręcznie. Ewenementem jest jednak fakt, że monitor można wyregulować do pracy z fotografią bez dotykania kalibratora. Do tej pory taka dokładność i liniowość była domeną wyłącznie monitorów klasy High-End np EIZO serii ColorEdge.
4. Błędy kolorystyki.
Poziomy błędów zmierzone dla największej ilości próbek jakie byłem w stanie pomierzyć, w przypadku obu monitorów nie przekraczają dE=2. Nierówność rozświetlenia i temperatury powierzchni ekranu w obu przypadkach nie przekracza dE=5. EIZO tradycyjnie jest tak samo liniowe przy niskich i wysokich wartościach górnego zakresu dynamiki. NEC, po wyjątkowo słabym w tym względzie P221W wykazuje poziom z innej ligi, prawie nie odbiegający w tym przypadku od EIZO. Jako drugi NEC, po znakomitym 2190UXi ma liniowość niemal taką samą przy 80 jak i 140 nitach. Z oczywistych względów nie ma na razie możliwości stwierdzenia powtarzalności NEC'a. W przypadku EIZO, z racji tego że model SX2462W jest na rynku od pewnego czasu, powtarzalność bez wahania można określić jako wzorową.
5. Podsumowanie.
Zarówno NEC PA241W jak i EIZO SX2462W to sprzęt klasy wyższej. Pełnię możliwości PA241W pokaże jednak dopiero w wersji z edytowalną tablicą koloru czyli SV241, gdyż obecnie linearyzacja fabryczna, choć nieprzeciętna, nie jest jeszcze konkurencją go monitorów graficznych "pełną gębą". Duże możliwości poprawy zachowania w cieniach da sprzedawany na rynku USA, firmowy program kalibracyjny NEC Spectraview II, do którego zapowiedziano już obsługę najnowszej serii PA. Pechowo dla nas, nie można tego programu legalnie kupić poza Stanami Zjednoczonymi.
NEC PA241W i EIZO SX2462W
- Tom01
- Kontakt:
- Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Post
NEC PA241W i EIZO SX2462W
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Post
Re: NEC PA241W i EIZO SX2462W
Oglądałem ostatnio oba monitory i oczywiście trochę się nimi pobawiłem. W związku z tym nasuwa mi się pytanie. W NEC PA z łatwością można ustawić punkt czerni czy to poprzez menu monitora w zakresie min – 5cdm2, lub poprzez program BasICColor. Jak się dobrać do tego parametru w EIZO SX? Czy w ogóle da się to zrobić innym sposobem niż programowanie LUT karty graficznej?? Jedyne co przychodzi mi do głowy, to ruszyć w menu Contrast w dół i zrekompensować to podniesieniem jasności. Ale przecież tak "nie wolno".
- Czornyj
- Kontakt:
- Lokalizacja: Kraków
- Czornyj
- Kontakt:
- Lokalizacja: Kraków
Post
Re: NEC PA241W i EIZO SX2462W
Czesław Miłosz mawiał, że generalizowanie to największy wróg człowieka.
Jest w SX inna możliwość regulacji bkpt? Czego bardziej "nie wolno" - cięcia kontrastu przy pomocy 12-o bitowego 3DLUT z 16-o bitową precyzją przeliczeniową monitora, czy przy pomocy 8-o bitowego 1DLUT karty graficznej?
Jest w SX inna możliwość regulacji bkpt? Czego bardziej "nie wolno" - cięcia kontrastu przy pomocy 12-o bitowego 3DLUT z 16-o bitową precyzją przeliczeniową monitora, czy przy pomocy 8-o bitowego 1DLUT karty graficznej?
Post
Re: NEC PA241W i EIZO SX2462W
Miłosz to był gość. W związku z tym następnym razem spróbuję tej metody.Czornyj pisze:Czesław Miłosz mawiał, że generalizowanie to największy wróg człowieka.
Jest w SX inna możliwość regulacji bkpt? Czego bardziej "nie wolno" - cięcia kontrastu przy pomocy 12-o bitowego 3DLUT z 16-o bitową precyzją przeliczeniową monitora, czy przy pomocy 8-o bitowego 1DLUT karty graficznej?
Post
Re: NEC PA241W i EIZO SX2462W
Co program BasICColor Profiler tak na prawdę robi w NECu PA. Z tego co wiem, tablicy LUT się nie dotyka. Czy to znaczy, że zmienia tylko te ustawienia, których zmiany są dostępne z poziomu menu monitora? Jeśli tak, to jak ustawia punkt czerni? Z poziomu menu da się tylko co 0,1 cd/m2. Czy program robi to dokładniej?
- Czornyj
- Kontakt:
- Lokalizacja: Kraków
Post
Re: NEC PA241W i EIZO SX2462W
Jak można regulować gain RGB, wtpt i bkpt, koordynaty chromatyczne kolorantów, kompensację równomierności itd. z poziomu OSD bez ingerencji w LUT monitora? A skoro oprogramowanie nie ingeruje w LUT karty, to w co ingeruje?
Post
- Hardware calibration (monitor LUTs)
od
- Combined hard- and software calibration
Ja myślałem, że skoro ta pierwsza ingeruje w LUT monitora, to ta druga już nie.
Może gdzieś coś mylę?
Re: NEC PA241W i EIZO SX2462W
To czym się wobec tego różnią kalibracje:Czornyj pisze:Jak można regulować gain RGB, wtpt i bkpt, koordynaty chromatyczne kolorantów, kompensację równomierności itd. z poziomu OSD bez ingerencji w LUT monitora? A skoro oprogramowanie nie ingeruje w LUT karty, to w co ingeruje?
- Hardware calibration (monitor LUTs)
od
- Combined hard- and software calibration
Ja myślałem, że skoro ta pierwsza ingeruje w LUT monitora, to ta druga już nie.
Może gdzieś coś mylę?
- Tom01
- Kontakt:
- Lokalizacja: Białystok-Warszawa
Post
Re: NEC PA241W i EIZO SX2462W
Żadna nie ingeruje w PA ani w SX. Hardware calibration (monitor LUTs) to tylko pusty guzik. Włączenie Combined hard- and software calibration daje dodatkowe okno do regulacji monitora.Filip pisze:To czym się wobec tego różnią kalibracje:
- Hardware calibration (monitor LUTs)
od
- Combined hard- and software calibration
Tom01
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
Masz problem z kolorem, wal śmiało!
monitory.mastiff.pl
*** 30 lat obecności w branży monitorowej
Partner Eizo Nanao, Sharp NEC Display Solutions
tel. (+48) 690 660 770, tech. (+48) 601 888 312
https://monitory.mastiff.pl
e-mail: color@mastiff.pl
- Czornyj
- Kontakt:
- Lokalizacja: Kraków
Post
Re: NEC PA241W i EIZO SX2462W
Obie ingerują w LUT monitora, tylko w różnym stopniu. Hard-soft reguluje wtpt-bkpt przy pomocy LUT za pomocą środków, do których dostęp ma przeciętny śmiertelnik z poziomu OSD, pełny hard reguluje nie tylko wtpt-bkpt, ale i całą resztę znajdującą się pomiędzy. Różnica jest taka, że bez pełnej sprzętowej kalibracji ta cała reszta korygowana jest przy pomocy 8-o bitowej LUT karty graficznej.
Post
Re: NEC PA241W i EIZO SX2462W
W NECu PA "- Combined hard- and software calibration" robi wszystko sam. Bez dotykania monitora. Dlatego pytam CO tak na prawdę robi.Tom01 pisze:
Żadna nie ingeruje w PA ani w SX. Hardware calibration (monitor LUTs) to tylko pusty guzik. Włączenie Combined hard- and software calibration daje dodatkowe okno do regulacji monitora.
Post
Re: NEC PA241W i EIZO SX2462W
Czyli dobrze myślałem, że rusza tylko to, co da się guzikami.Czornyj pisze:Obie ingerują w LUT monitora, tylko w różnym stopniu. Hard-soft reguluje wtpt-bkpt przy pomocy LUT za pomocą środków, do których dostęp ma przeciętny śmiertelnik z poziomu OSD, pełny hard reguluje nie tylko wtpt-bkpt, ale i całą resztę znajdującą się pomiędzy. Różnica jest taka, że bez pełnej sprzętowej kalibracji ta cała reszta korygowana jest przy pomocy 8-o bitowej LUT karty graficznej.
- Czornyj
- Kontakt:
- Lokalizacja: Kraków
Post
W SX reguluje tylko luminancję, całej reszty nie tyka - paradoksalnie profiler utrzymuje zaś, że ma możliwość przeprowadzenia pełnej, sprzętowej kalibracji, jest to błąd programu.
Re: NEC PA241W i EIZO SX2462W
W PA ingeruje do pewnego stopnia.Tom01 pisze:Żadna nie ingeruje w PA ani w SX. Hardware calibration (monitor LUTs) to tylko pusty guzik. Włączenie Combined hard- and software calibration daje dodatkowe okno do regulacji monitora.
W SX reguluje tylko luminancję, całej reszty nie tyka - paradoksalnie profiler utrzymuje zaś, że ma możliwość przeprowadzenia pełnej, sprzętowej kalibracji, jest to błąd programu.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości